EMIL HUREZEANU - Scriitor, jurnalist, realizator de radio și televiziune - "Suntem o țară importantă în Europa. Trebuie să ne redobândim încrederea în noi înșine și

Ion Longin Popescu
Un sfert de veac românesc: 1989-2014

Ca să-l "prindă" pe Emil Hurezeanu la Ra­dio Europa Liberă, bunul meu tată băga sâr­ma antenei într-un cartof, cu convin­gerea că paraziții introduși de serviciile comuniste din anii '80 erau anihilați. Parcă, într-adevăr, se auzea mai bine... Vocea clară și ușor cântată a "Hure­zea­nului" te ungea pe suflet și-ți alina dorul de libertate. Astăzi, vocea și imaginea lui Emil Hurezeanu sunt em­blema unui alt fenomen media: TV Digi 24. Ana­liza lucidă, expri­marea plastică, caruselul fascinant al ideilor politice și umorul fără frontiere fac casă bună cu interesul unui public select, cunoscător, matur. Cred că Emil Hu­rezeanu cel de azi abia dacă își mai amin­tește de vre­murile în care numele său era rostit pe șoptite, conspirativ. A ajuns ca analizele pe care le face acum, la scenă deschisă, cu o competență de in­vi­diat, să-l plaseze în prima linie a comentariului televizat de tip european.
Motiv pentru care i-am solicitat un interviu dedi­cat transformării societății românești, în cei 25 de ani de democrație postdecembristă.

"Cei care după '89 luaseră conducerea politică a țării simțeau o datorie mai mare față de Moscova, decât față de Occident"

- S-a scurs un sfert de veac de la evenimentele din 1989. E un moment de bilanț, în care mi se pare potrivit să vă întreb cu ce gânduri v-ați întors acasă, în România, atunci, și cum arătau țara și oamenii cărora le-ați vorbit de atâtea ori, de la postul de radio Europa Liberă?

- Am revenit prima oară în România în ianuarie l990, în minte cu un "proiect" de țară eliberată de co­munism, cum speram că-și dorea toată lumea. Nu era așa! Nu toți românii erau la fel sau judecau la fel. Cei care preluaseră conducerea politică a României aveau, în mod evident, o agendă, dacă nu neapărat restaurativă, fără Ceaușești, în orice caz gradualistă, de așteptare. Simțeau o datorie față de Moscova mai mare decât față de Occident, după cum Occidentul în­suși dele­ga­se Moscovei, în decembrie l989, sarcina pre­cipi­tării revoltei din România și schimbarea re­gimului Ceaușescu. Doar datoria față de românii în­șiși era complet ignorată. Când, în 23 sau 24 ianuarie 1990, am participat la o conferință de presă pentru zia­­riștii străini, la Hotel București, în prezența "Ma­relui Maestru de Ceremonii" Silviu Brucan, mi-am dat sea­ma repede în ce lume am debarcat. Sala era ticsită de francezi și americani celebri. Occi­den­talii ră­suflau ușurați, fără prea multe îndoieli, după răs­turnarea regimului Ceușescu. Mai rău nu putea fi. Exe­cutarea cuplului Nicolae și Elena, la Târgoviște, ori­cât de "abrazivă" fusese, ca sa zic așa, era pusă pe sea­ma exceselor oricărei revoluții antitotalitare.

- Dar Brucan de ce vă convocase la conferința de la Hotel București?

- Atunci, în seara zilei de 23 ianuarie 1990, Brucan voia să anunțe celor o sută-două de ziariști străini că FSN se va transforma într-un partid politic și va par­ticipa la alegeri. "Este și o cerere în acest sens, ve­nită din partea minerilor", s-a justificat Brucan. "Ei ne scriu cu sutele, cu miile, scrisori de încu­ra­jare". "The great communicator" apăsa cuvintele încet, cu accentul lui imposibil, dar în cea mai fluentă posibil limbă engleză. Am ridicat două degete și am întrebat: "Nu limitați astfel marja de democratizare, dacă transformați un organism de tranziție într-un partid? Celelale partide, tinere și necunoscute, nu vor mai avea nicio șansă, în felul acesta. Scrisorile mi­nerilor, apoi, nu cumva ne amin­tesc de o propagandă mai veche, semănând cu un șantaj antidemocratic"? Silviu Brucan m-a identificat repede și mi-a răspuns rece și insolent, cerându-mi să părăsesc sala, pentru că nu sunt ziarist străin. Eram corespondentul postu­lui de radio american Europa Liberă și, în ultimii doi-trei ani, mă ocupasem intens, de la microfon, de di­sidenții anti-Ceaușescu, inclusiv de Brucan. Acum, fostul ideolog-șef al regimului comunist și actual al regimului postcomunist mă dădea afară! Un val de dezaprobare din sală și intervenția unui reporter de la "La Croix", în favoarea mea, m-au ținut pe scaun în continuare.

"Am intrat în democrație cu o sechelă gravă: spiritul național a fost maltratat și deformat în comunism"

- După aproape o jumătate de secol de comu­nism, libertatea de după '89 a venit foarte brusc pen­­tru noi. Mentalitatea evoluează mai greu decât efectele revoluțiilor. Cum analizați bui­mă­ceala celor 25 de ani trecuți din 1989? Ce s-a întâmplat cu noi, ca po­por, în sfertul de veac 1989-2014?

- Nu vom putea înțelege ce ni s-a întâmplat într-un sfert de veac, dacă nu ne uităm mai adânc în istorie, la întâmplările prin care am trecut, cel puțin în ultima sută de ani. Deci, problemele românilor țin de o po­veste mai lungă. Ei sunt un mister și un miracol is­toric, cum spunea Gheorghe Brătianu. Cea mai bună fază a lor a fost aceea de deschidere spre Europa, prin instituții, oricât de copiate, dar prin umplerea treptată a formelor cu fond și garanții occidentale, după 1878. Di­versitatea geografică și etnică, o bună cuviință vred­­nică și cuminte, a supraviețuirii nonagresive și mult noroc, au creat anticorpi puternici de natură de­mo­grafică, politică și diplomatică. Monarhia consti­tuțională de origine germană, dar mai ales no­rocul unor regi excepționali, precum Carol I, Fer­di­nand sau Maria, cu rolul providențial pentru România și tragic pentru el însuși, al Regelui Mihai, în l944, au fost catalizatorii dezvoltării europene, ai ieșirii din som­nolența feudal-balcanică. Această suplețe exis­tențială și diplomatică, care a creat o statalitate sus­te­nabilă, și poate chiar un anumit fatalism, explică men­­­ținerea pe harta Europei a României, în această parte a con­tinentului, în care mai toți vecinii au pierdut mai mult ca noi, uneori mizând pe principii inalienabile. Am tra­versat comunismul cu etapele sale, așa cum se știe, procesele istorice din anii '70 și '80 ai secolului trecut fiind patul germinativ fertil pentru ultima fază a real-comunismului și pentru primii ani de democra­ti­zare. Din păcate, am intrat în democrație cu o se­chelă gravă: spiritul național a fost maltratat și de­format în comunism. Un regim națio­nal-comunist care-și dărâma bisericile și caricaturiza istoria, prin prisma intereselor unui grup fricos și limitat, nu poate fi cel mai bun păstrător al Graalului. Trivializarea ma­sificată, folclorizarea proletcultistă, deformarea tradi­țiilor naționale, prin oglinzile strâmbe ale mitologiei dictatoriale au deschis calea manelizării și mancurti­zării desăvârșite, din era "democraturii internautice" de astăzi. Din păcate, tot ce ni s-a întâmplat în sfertul de veac al "democrației originale" își are rădăcinile în trecutul comunist, de care nu ne-am desprins defi­nitiv, încă. Și nici n-am fi putut s-o facem, de vreme ce, înainte de 1989, dictatura n-a permis comunis­mu­lui să se conecteze la centrele umanizării lui, la Praga sau Gdansk, și nici n-a acceptat patriotismul descen­dent din domnitori și regi. Vulgata ceaușistă a falsi­fi­cat tot. Rezultatul, foarte deprimant, ne însoțește, după cum vedem, până în ziua de azi.

"După '89, spațiul politic și economic de vârf a fost ocupat de amatori și infractori"

- Vorbind despre viața politică postdecembristă, observăm că "vrejul de fasole" al FSN-ului neo­co­munist a crescut, în 25 de ani, cât altele în 250. Cum vedeți evoluția partidelor, a sferei politice, a tinerilor politicieni?

- După 1989, democrația incipientă ne-a propus să respirăm un aer viciat. Acest aer viciat a fost "ofer­ta" amatorilor și infractorilor care au dat buzna în spa­țiul politic și economic de vârf. O pătură in­termediară a birocrației ceaușiste s-a salvat prin me­todele capi­talismului autarhic cumetresc și ale clien­te­­lis­mului cleptocratic, aceleași care au secătuit Ro­mânia și sub comunism. În România postdecembristă, cu o con­ducere politică lipsită de opțiune strategică, fer­mă și univocă, în favoarea democrației liberale occi­dentale (pe fundalul supraviețuirii reflexelor pră­dalnice), terenul de vânătoare al demontării generale a fost inaugurat repede și fără inhibiții. Vorbiți de po­liti­cienii tineri? Aceștia seamănă cu cei bătrâni și, ade­sea, sunt/au fost chiar mai răi, pentru că para­dig­ma nu s-a schimbat, ci a întinerit în rele. Salvarea noas­tră, ca țară, care însă nu este mereu sesizată ca atare de clasa politică, a fost atuul geopolitic. Poziția în sud-estul Europei și în nordul Balcanilor, în mo­men­tul războiului din Iugoslavia și al slăbiciunilor peri­culoase ale Rusiei, i-au făcut pe americani și vest-eu­ropeni să întărească veriga carpatică a lanțului "al­pino-carpatic-himalaian", ca să încurc, în glumă, bor­canele. O perspectivă a unui conflict româno-ungar, lângă Iugoslavia în descompunere, proporțiile Ro­mâ­niei, ca teritoriu și populație, cele mai mari între Eu­ropa Centrală și Orientul Mijlociu, au fost motivele schim­bării de atitudine a Occidentului. Așa s-a ajuns de la indiferența deceniului l989-1999, la proacti­vis­mul integraționist de după. Cu alte cuvinte, ne-a sal­vat geopolitica altora, mai mult decât politica noastră. Dar, în mod semnificativ, politicienii români, așa cum au fost ei, au răspuns repede și bine schim­bării de atitudine a Occidentului, și în administrația Constan­ti­nescu, și în mandatul final al lui Iliescu, și în cele două mandate ale lui Băsescu. Ultimele au consolidat pro-atlantismul orientării strategice. Vital, în mo­men­tul revenirii neo-imperiale a Rusiei, care riscă să trans­­­­forme Marea Neagră, pentru prima oară de la Răz­­­­boiul Crimeii (1853-1856), în noul butoi de pulbe­­re. Al lumii?

"Fără să fim primii în Europa, nu suntem nici cei din urmă"

- Singurul "reviriment" real, petrecut în ultima vreme în România, este justiția. Cum percepeți cam­pania anti-corupție?

- Spectacolul cu cătușe și cu transmisiuni TV, în prime time nu face altceva decât să pseudo-marti­rizeze hoții! E mai mare nevoie de banii lor la bugetul țării, decât să-i întreținem prin pușcării.

- O ultimă întrebare legată de imaginea Ro­mâniei: vom izbuti, vreodată, să nu mai fim "coada Europei"?

- Noi suntem o țară importantă în Europa, cu multe resurse fizice și morale, de creativitate. Trebuie să ne redobândim încrederea în noi înșine și chiar mândria națională legitimă. Știm că, fără să fim pri­mii, nu suntem nici cei din urmă. Găsirea, cu senină­tate, a unei viteze de croa­zieră și de regenerare a ca­lităților noastre tra­di­ționale, recuperând trecutul care ne poate fi azi folo­sitor, prin Șaguna, Școala Arde­leană, Ion Ionescu de la Brad, Spiru Haret, Titulescu și alții ca ei, vor des­chide noi drumuri. Dar, mai întâi, va trebui să înțelegem că, fără compromisuri și con­sensuri, care să sisteze imediat scandalul, ca metodă dominantă de comunicare politică și publică, suntem pierduți.