Am văzut pe un post de televiziune un cetățean "de bine", revoltat că "unul, Johannis, a venit din Germania, și-a luat cetățenia română și acum, io-te, nene, candidează la președinție". Un minut mai târziu, însuși candidatul stângii, d-l Victor Ponta, se împăuna retoric: "Să nu-mi spună mie cineva că e un defect să fii ortodox și român în țara ta". Oare de ce n-a comentat domnul Ponta și candidatura lui Kelemen Hunor, un maghiar de religie reformată? Nici domnul fost ministru al Culturii nu e ortodox... Dar d-l Kelemen nu este o "țintă" electorală demnă de luat în seamă. În schimb, d-l Johannis îi suflă d-lui Ponta în ceafă, ca zmeul zmeilor din poveste (în unele sondaje, chiar îl depășește), drept care ne-am decis să-i facem "sasului luteran" din Sibiu, un portret cu propriile sale mărturisiri și profesiuni de credință. Totodată, ne rezervăm plăcerea de a-l găzdui în această pagină, dacă va binevoi, și pe d-l Ponta. De îndată ce se vor sfârși vacanțele.
"Este o coincidență cel puțin curioasă că, întotdeauna, după ce fac eu un pas în politică, și ANI îmi găsește o «incompatibilitate»"
- Sunteți sas ardelean, o etnie cu care românii trăiesc în prietenie și bună vecinătate de aproape o mie de ani. Pentru cititorii revistei noastre, care nu cunosc istoria Transilvaniei, ar fi potrivit să vorbiți puțin despre rădăcinile dvs. Cine vă sunt strămoșii?
- Istoria sașilor este, în general, cunoscută. În urmă cu aproximativ 850 de ani, ei s-au așezat în sudul și centrul Transilvaniei. Toate indiciile arată că și strămoșii mei direcți au făcut parte din grupurile venite în secolele al XI-lea și al XII-lea. Surse scrise indică numele "Johannis", încă din secolul al XVI-lea, la Cisnădie, lângă Sibiu. Bunicul meu din partea tatălui a fost, în secolul al XX-lea, primul Johannis care a venit în Sibiu. Fiind un mare iubitor de automobile, a fost primul care a condus o mașină în oraș, stârnind senzație și urmând să dezvolte o negustorie auto la București, după al doilea război mondial.
- După ce ați fost ales de patru ori primar în Sibiu, un oraș căruia i-ați dat o nouă înfățișare, purtându-l spre gloria de a fi devenit capitală culturală europeană, v-ați lăsat molipsit de politică și ați ales Bucureștiul. Ce spun familia dvs., prietenii apropiați și concetățenii, despre această decizie care pune capăt liniștii dvs. ardelenești?
- Constat cu bucurie că în momentul de față există un larg sprijin în Sibiu pentru candidatura mea. Soția mă sprijină total și-și dorește să câștig. Pe de altă parte, sunt sibieni care spun: "Ar fi excelent dacă ați ajunge acolo, dar ar fi bine să rămâneți și la primărie...". Acest lucru îmi place, pentru că este o confirmare a faptului că am făcut ceva în acel oraș, unde oamenii își doresc să rămân.
- Cu educația dvs. de tip german, nu vă e teamă de ușurătatea balcanică a Capitalei, unde înțelegerile nu durează mai mult de o zi și totul e luat în derâdere? Nu vă e teamă de capcanele politicii dâmbovițene?
- N-am niciun motiv să mă tem, cum nimeni n-are niciun motiv să se teamă de mine... Nu sunt, totuși, chiar "nou" în București... E deja un an și jumătate de când sunt membru în conducerea PNL și am avut și înainte numeroase contacte și colaborări. Nu am venit chiar "de ieri" în politica națională și am foarte mulți colegi cu care mă înțeleg excelent. Nu văd aici niciun fel de incompatibilitate...
- Ieșirea dvs. în prim-planul scenei politice a creat imediat reacții. Printre acuzațiile care vi se aduc sunt invocate incompatibilitatea raportată de Agenția Națională de Integritate - ANI (între funcția de primar și aceea de lider politic) și achiziția "dubioasă" a șase case în Sibiu.
- Cu ANI sunt foarte încrezător că voi trece și de ultimul hop. Toate rapoartele de până acum ale agenției au fost anulate de instanță, am câștigat pe toată linia. Nici de apelul ANI la Înalta Curte de Casație și Justiție nu mi-e teamă. Acesta se va judeca probabil în 2015, dar nu văd posibil un alt verdict decât respingerea acuzațiilor ce mi se aduc. Nu vreau să acuz ANI că face dosare politice, dar este o coincidență cel puțin curioasă că întotdeauna după ce fac eu un pas în politică, și ANI îmi găsește o "incompatibilitate", anulată în cele din urmă de justiție. Cât despre case, nu-mi fac nici în cazul lor vreo problemă. Ce am, am cumpărat împreună cu soția, este munca vieții noastre și a părinților și bunicilor noștri. Nu am de ce să mă ascund, nici nu cred că este o mare avere care trebuie foarte complicat motivată. Absolut toate casele/apartamentele au fost legal achiziționate și nu există niciun fel de afaceri dubioase la mijloc.
"Am ținut neapărat să vin cu o viziune pe zece ani"
- Ați vorbit deseori de un "proiect de țară", concept de care clasa politică s-a ferit în ultimii 25 de ani. Cum arată viitorul României imaginat de Klaus Johannis?
- Am ținut neapărat să vin cu o viziune pe zece ani. Multe dintre nerealizările noastre se datorează lipsei unui plan, a unui proiect pe termen mai lung. Există tendința de a face proiecte pe termen scurt și foarte scurt, pe maximum 4 ani, cât este un mandat de parlamentar, primar sau consilier. Cea mai mare parte a politicienilor și a partidelor vin cu proiecte, nimic de zis, dar pe termene scurte. Or, majoritatea problemelor țării nu pot fi rezolvate decât pe termen lung, un răstimp care să permită aplicarea unei anumite politici. Cred că schimbarea de paradigmă, de la termenele scurte, la termene lungi și foarte lungi, ne va face bine, pentru că vom vedea lucrurile într-o altă perspectivă. O abordare economică sănătoasă nu se poate face decât pe zece, douăzeci de ani. Un sistem de educație performant nu poate cuprinde măsuri doar pentru următorul an școlar. Gândirea trebuie să meargă mult mai departe. În context, rolul meu, ca eventual președinte al României, va fi să concep viziuni și să inițiez dezbateri între politicieni, specialiști și organizațiile neguvernamentale, pentru a găsi cele mai bune soluții. Președintele trebuie să-i aducă mereu împreună pe cei responsabili, putere și opoziție, în vederea unui consens asupra marilor probleme ale țării. Ne lipsește, în sfera politică, abordarea consensuală. Și este păcat. Vă dau două exemple unde România a avut o abordare consensuală, cu rezultate excepționale: NATO și UE. Două mari proiecte de țară, de care ne bucurăm în prezent.
"Autonomia pe criterii etnice nu mi se pare deloc o idee bună"
- Una din problemele grave ale țării, care preocupă mai mult populația decât pe guvernanți, este presiunea exercitată de UDMR, pentru realizarea autonomiei teritoriale pe criterii etnice, un demers susținut pe față de Ungaria. Ce ar spune președintele Klaus Johannis despre aceste pretenții care amenință unitatea statului român?
- Regionalizarea sau autonomia pe criterii etnice nu mi se pare deloc o idee bună. Cred că trebuie să discutăm în continuare dacă vrem sau nu regionalizarea administrativă. Să vedem dacă merită să păstrăm acest concept în atenția publică. Despre conceptul autonomiei așa-numitului "Ținut Secuiesc", afirm categoric că nu este unul dintre conceptele pe care eu le-aș promova.
- Ați apreciat crearea parteneriatul strategic cu SUA, intrarea țării noastre în NATO și în UE. Cum veți aborda politica externă a României, în cazul când veți fi ales președinte?
- În acest domeniu nu este nevoie să reinventăm roata. Nu trebuie să facem mari schimbări față de politica de până acum. Politica externă a României se bazează pe trei piloni: parteneriatul strategic cu Statele Unite, apartenența la NATO și la Uniunea Europeană. Acești piloni definesc poziția României, sunt garanția securității României. Nu voi propune nicio nouă abordare, cea de până acum este suficientă pentru a consolida poziția și a garanta securitatea țării. Pe scurt, ca președinte al României, voi fi garantul continuării marilor direcții de politică externă și de securitate națională. Dacă voi fi ales președinte, voi susține creșterea bugetului Apărării. Consider că ținta întregii clase politice trebuie să fie asigurarea constantă a unei finanțări anuale de 2% din PIB. Nu voi accepta, ca președinte, să continuăm să facem așa-zise economii la buget, refuzând sau amânând ocuparea unor posturi care asigură reprezentarea țării în structurile NATO.
- Independența și eficiența justiției reprezintă unul din marile câștiguri ale țării din ultimii ani. Ce strategii veți aplica în acest domeniu? Lupta împotriva corupției va continua, sub eventuala dvs. președinție?
- Dacă voi fi ales președinte, voi fi garantul independenței justiției și al funcționării neîngrădite a statului de drept, a domniei legii. Dimensiunea militară și politică a parteneriatului nostru strategic cu SUA este excelentă, dar dimensiunea economică trebuie să devină la fel de dinamică. Nu putem atinge acest obiectiv decât dacă România va avea un stat de drept puternic. Între mediul favorabil investițiilor și statul de drept este o legătură foarte strânsă. Este nevoie să avem instituții puternice, care să lupte împotriva corupției, pentru a arăta investitorilor că domnia legii funcționează.
- Susținătorii dvs. ar dori cu siguranță să știe cum veți aborda relațiile cu Basarabia (Republica Moldova)? Chiar dacă a fost scos de pe agenda oficială, visul unirii celor două țări românești mai există.
- Relația noastră cu Republica Moldova este una specială, rămâne una specială și trebuie tratată în mod special. Avem o istorie comună, avem o limbă comună, o tradiție și o cultură comună, chiar și un fel de a fi comun. Ceea ce trebuie să facem este să găsim proiecte comune care să aprofundeze această relație specială. După cum știm, cel de-al doilea stat românesc și-a început parcursul către Uniunea Europeană. Noi trebuie să sprijinim cu tot ce putem acest demers, pentru a ne regăsi membri în UE, într-un termen rezonabil. Avem, aș zice, obligația să sprijinim Republica Moldova în privința energiei, dar și s-o sprijinim, pe cât ne va fi cu putință, în plan economic, mai ales în contextul situației din Ucraina și al embargoului comercial instituit de Rusia.
"Relația mea cu domnul Băsescu este o non-relație"
- Aparțineți unei etnii care a avut o contribuție importantă la civilizația Transilvaniei și cu care românii n-au intrat niciodată în conflict. Care ar trebui să fie poziția statului nostru față de minoritățile românești din jurul României, în special cele din Serbia, Bulgaria, Ungaria și Ucraina?
- Noi, ca stat, avem obligația să ne pese de acești oameni. Pe de altă parte, întrucât nu există o abordare unitară la nivelul UE în această privință, nu trebuie să căutăm rezolvarea la Bruxelles, ci prin discuții directe, bilaterale, la nivelul cel mai înalt, cu vecinii respectivi. Discuții prietenești, dar ferme. Statul nostru are la îndemână soluții de sprijin pentru aceste minorități, în mod legal; mai rămâne să le pună în aplicare. Ca președinte, nu voi pierde nicio clipă din vedere aceste lucruri.
- Adversarii dvs. politici vă acuză de relații secrete cu președintele Băsescu, de continuarea regimului său sub un alt nume. Cum comentați?
- Relația mea cu domnul Băsescu este o non-relație, mai ales de când a respins nominalizarea mea la funcția de prim-ministru. Când am încurajat crearea unui mare partid de dreapta, împreună cu PDL, am spus că vrem să construim ceva nou pentru viitor, nu pentru trecut. D-l Băsescu și regimul domniei-sale sunt de domeniul trecutului, cei zece ani s-au terminat. Noi vrem să mergem înainte, să găsim soluții pentru a face România prosperă și puternică. Sigur, trebuie să învățăm din trecut, dar trebuie să planificăm pentru viitor. Această falsă abordare, a continuării, de către ACL, a regimului Băsescu, este penibilă și denotă, pentru mine, o lipsă de viziune a PSD-ului și a lui Victor Ponta, și, totodată, un subterfugiu pentru lipsa unui proiect de dezvoltare concret, cu care să vină în fața românilor.
"La Roșia Montană s-a pornit, din capul locului, cu stângul și nu trebuie continuat pe aceeași cale"
- La loc de frunte în campaniile revistei "Formula AS" se află marile teme ecologice: tăierea ilegală și abuzivă a pădurilor, exploatarea aurului la Roșia Montană, gazele de șist etc. Dvs. cum abordați aceste probleme?
- A fi ecologist este de dorit să fie o atitudine generalizată în societate. Politicienii trebuie obligați de ONG-uri să găsească, prin legi adecvate, cele mai bune soluții pentru evitarea poluării, a proiectelor dăunătoare pentru mediu, a defrișărilor ilegale, producătoare de catastrofe, cum s-a întâmplat recent. Față de resursele ei, România ar trebui să aibă o atitudine responsabilă, statul urmând să exploateze în avantajul său bogățiile subsolului. Nu putem avea o abordare prin care epuizăm în câțiva ani o întreagă resursă de aur, să spunem, cum e cazul la Roșia Montană. Acel aur probabil că trebuie exploatat, dar nu în cinci ani, ci într-o sută cincizeci, în câteva generații. Locuri de muncă nu doar pentru azi, ci și pentru strănepoții minerilor de azi! De fapt, la Roșia Montană s-a pornit din capul locului cu stângul și nu trebuie continuat pe aceeași cale. Nu putem fi de acord cu o tehnologie care poate să ducă la catastrofe, cum s-a întâmplat zilele trecute în Canada. Trebuie căutate tehnologii moderne, performante, care să protejeze și patrimoniul arheologic unic de acolo. Locuri de muncă, păstrarea patrimoniului valoros, reprezentat de galeriile miniere romane, exploatarea zăcământului prin metode nepoluante: acesta este triunghiul posibil la Roșia Montană, și nu altul! La gazele de șist, chestiunea este oarecum similară. Sigur, trebuie să explorăm, să știm ce avem. Orice țară vrea să știe ce resurse are. Dar, la exploatare, trebuie să avem grijă. Fracturarea este o tehnologie scumpă. Din cauza crizei, a intrat în zona de profitabilitate, dar mai sunt foarte multe semne de întrebare. De aceea, trebuie să vedem dacă tehnologia este sau nu periculoasă pentru oameni. Dacă avem îndoieli, mai bine așteptăm vremuri mai bune, când va fi găsită o altă tehnologie.
- Sunt mulți militanți care ar dori să cunoască poziția dvs. față de ONG-uri, față de societatea civilă. Președinții de până acum n-au dovedit prea multă înțelegere pentru acest sector al societății...
- Organizațiile neguvernametale sunt foarte importante pentru o societate sănătoasă. Inițiativele cetățenești care se manifestă în paralel cu viața politică trebuie luate în seamă și, mai mult decât atât, trebuie sprijinite. În Europa de Vest, există incomparabil mai multe ONG-uri decât în România, cu rezultate impresionante. De la oprirea unor trenuri cu deșeuri nucleare, până la oprirea lucrărilor unor autostrăzi ce amenințau colonii de rozătoare sau de păsări protejate, forța organizațiilor este recunoscută cu deosebit respect de societate.
"Securitatea, integritatea și unitatea statului român nu sunt negociabile"
- Un capitol dramatic al luptei societății civile sunt retrocedările abuzive de proprietăți în Transilvania. Statul plătește a doua oară ceea ce a plătit cu vârf și îndesat în 1926. Din ce cauză se întâmplă astfel de lucruri nedrepte?
- Din cauza legislației românești. Întregul corp de legi pe retrocedări a fost incomplet și a dus la foarte multe sincope. Aici trebuie intervenit; luate toate legile de până acum și modificate, clarificate. Greșeala a fost că parlamentul s-a apucat foarte târziu de aceste legi, care au fost votate în etape și, până în ziua de azi, guvernele au venit cu ordonanțe care au bulversat totul. S-a lucrat atât de netransparent, încât nici nu-i de mirare că s-au înregistrat tot felul de erori.
- Liderii cei mai importanți ai statului vecin, Ungaria, vin în "excursii" în România și declanșează, prin declarațiile lor, adevărate turbulențe în relațiile bilaterale, punând în pericol, potrivit MAE, tratatul de prietenie româno-ungar. Cum vedeți aceste lucruri?
- Când afirmațiile acestor lideri sunt extremiste, când vor să pună în discuție granițele stabilite la Trianon, nu trebuie să le dăm prea multă importanță. Ele trebuie, totuși, combătute. Clar și răspicat. Dar discuția nu trebuie dusă prea sus. Replicile trebuie să vină de la istorici, de la jurnaliști, de la deputați, de la organizații neguvernamentale. Desigur, declarațiile acestea belicoase nu sunt binevenite, ele rănesc sensibilitatea românească, dar nu trebuie să uităm nicio clipă că suntem membri ai Uniunii Europene și ai NATO, iar acest lucru îl știu și ei... Securitatea, integritatea și unitatea statului român nu sunt negociabile.