MIRIAM RĂDUCANU - "Niciodată n-am uitat să stau eu cu mine"

Ines Hristea
- Câtă vreme a trăit pe scenă, a fost MAREA DOAMNĂ A DANSULUI. Un dans superb, personalizat, greu de clasificat. Magia excepției. Ca dascăl și ca regizor, a încercat să transmită și generațiilor viitoare lecția unicității, fără de care arta nu poate exista -

Eminescu și d-na Link

- În arta românească, numele dumneavoastră este sinonim cu excelența. Prea puțin cunoscută de generația tânără, iubitorii de dans din anii 60-90, au avut în dvs. un idol: întruchiparea perfec­țiu­nii. Ati­tudinea aceasta, a dansului trans­format în zbor, se moștenește sau se învață?

- Vedeți, eu sunt moldoveancă, născută la Piatra Neamț, dar crescută la Buhuși, în co­lonia fabricii de postav. Asta, datorită tatei, care lucra ca funcționar acolo. Colonia aceasta alcătuia o comunitate aparte. Da­to­rită importanței și amplorii fabricii, în per­ma­­nență erau aduși din afară specialiști stră­ini. Ca atare, comunitatea reprezenta, de fapt, un amestec de nații și de tradiții. Într-o casă locuia un inginer din Belgia, în cealaltă unul din Norvegia, într-alta, era un funcționar din Germania, dincolo cineva din Cehoslo­vacia... Așa cum eram și noi, de altfel, căci tata a fost cetățean ceho­slovac - conform împărțirii lumii din acea peri­oadă. Colonia - așezată în vale, spre deosebire de orașul propriu-zis, care era pe deal - respira un aer internațional, împletit din această fuziune formidabilă de elemente disparate, dar care, totuși, se îmbinau perfect. Noi, copiii, cel puțin, eram extraordinar de fericiți. Mai ales că sărbătorile se țineau de câte două-trei ori fiecare, în funcție de cultul religios și de calendarele diverse­lor familii. Mereu eram ocupați cu socoteala: care sărbătoare a fost, care urmează, peste cât timp, cum ne pregătim... Era foarte frumos! De asemenea, aveam parte și de o viață culturală foarte bogată: tot timpul eram vizitați de teatre - cele mai bune din Bu­curești și din țară - de filarmonici... A­veam ocazia să vedem spectacole de elită, să asistăm la concerte minu­nate, susținute de muzicieni de presti­giu... Peste toate astea, la noi în casă se făcea foarte multă muzică: mama dădea lecții de pian, fratele meu, Jean Tausin­ger, a fost pianist, compozitor, dirijor și, finalmente, directorul Conservatorului din Praga. Așa­dar, muzica era pre­zentă în viața noastră la modul cotidian, iar cultura, în general, "umbla" slobodă prin familia noastră. În plus, exista și o pasiune particulară pentru poezie. Pe care am moștenit-o și eu. Ea mi-a fost remar­cată de o profesoară de limba română, doam­na Mari­cica Almășanu, devenită ulterior și prie­tenă a casei, care a sesizat că aveam abili­tatea de a înțelege versurile, și atunci a decis să mă ajute, astfel că, la paisprezece ani, Emi­nescu, pentru mine, era deja un "prie­ten" intim. Inițial, am fost ajutată de această doamnă profesoară să mi-l tălmăcesc, apoi am dobân­dit propriile păreri, pentru ca, în sfârșit, la paisprezece ani, după cum vă spu­neam, ajunsesem să-l cunosc și pe dinafară, dar, mai ales, pe "dinăuntru". Ei, și-așa, în contextul acesta extrem de bogat, într-o zi, am făcut cunoștință cu o doamnă, pe nume Kähte Link, care era soția unui funcționar austriac, proaspăt sosit de la Viena. Din pri­cina vârstei, doamna Link renunțase la dans, însă, din drag pentru meserie, s-a decis să orga­nizeze în colonie un grup de copii, pe care să-i inițieze în această artă. M-am dus și eu. Acolo am învățat un sistem de gimnastică și o tehnică de dans ceva mai speciale, prin comparație - după cum aveam să-mi dau seama mai târziu - cu celelalte care se învățau în România acelei epoci. Și tot acolo am mai învățat încă o lecție, predată fără cuvinte, dar pe care am păstrat-o toată viața: aceea că un grup trebuie cultivat în mod egal, nimeni nu trebuie să fie lăsat deoparte, nimeni nu trebuie să se simtă ignorat și inutil, însă copilul care demon­strează aptitudini deosebite trebuie să fie cul­tivat și separat, ca să dobândească "uneltele" cu aju­torul cărora să-și poată atinge potențialul. Aceste "unel­te" nu le sunt la înde­mână celorlalți, însă lui îi sunt esențiale. Mai târziu, aceeași metodă am apli­cat-o și eu, atât în cei patru­zeci de ani în care am fost profe­soară la Liceul de Co­regrafie, cât și atunci când am predat în facultate: la cursuri, îmi tratam toți elevii în mod egal, însă aveam grijă ca excep­țiilor să le consacru și ore de studiu în plus. Me­reu și mereu mi s-a dovedit că această abordare este cea mai nimerită.

Un castravete și câteva linguri de fasole

- Când ați hotărât că dansul va fi pentru dvs. "linia vieții"?

- Viața mea nu a curs pe traseul tipic al unui dansator, nu s-a încadrat în "standard". Pentru mine a decis istoria. Istoria care a venit, în primul rând, cu războiul - care a oprit totul, a pus punct și ne-a risipit traiul senin de până atunci. În al doilea rând, au fost persecuțiile rasiale. Eu sunt evreică. Iar în astfel de momente, cu pasiunea - pentru dans, în cazul meu - nu mai ai ce face. Și nici măcar nu se poate spune că, în perioade din acestea, trebuie să ai răbdare, fiindcă răbdarea înseamnă deja speranță, or, de cele mai multe ori, speranța se stinge. Singurul lucru care-ți mai ră­mâne este să faci ceea ce te poate salva pe loc, atunci... Țin minte, de pildă, că în ziua în care am fost dată afa­ră de la școală, tata mi-a zis foarte calm: "Nu-i nimic. Iei un creion, un caiet, uite și cartea de en­gleză! Apucă-te și învață singură!" Aveam treispre­zece ani, dar nu am protestat. Mi s-a părut natural - asta era tot ceea ce mai puteam să fac... Familia mea a fost salvată de doamna Almășanu. Dânsa avea foarte multă afecțiune pentru noi și suficientă influență, astfel încât a izbutit să-i convingă pe ai mei să plece din Buhuși. Altfel, cine știe ce s-ar fi ales de noi... Am fugit și-am ajuns la București, unde mama avea frați și ei ne-au ajutat să supraviețuim. Încet, încet, am încer­cat să ieșim din nou la mal. La un mo­ment dat, am reușit să reiau școala, apoi, du­pă o pauză de aproape cinci ani, am revenit și la dans. M-am înscris la mai multe școli parti­cu­lare, care m-au primit fără bani. Lecții cu bani am luat foarte puține, fiindcă nu-mi per­miteam. Ulterior, ca să mă mai descurc cât de cât, am început să dau și eu lecții: am por­nit prin a preda acele mișcări de gim­nas­tică învățate de la profesoara mea vieneză, însă, dintr-un anume punct, am prins să inventez eu alte mișcări, care să se potriveas­că diver­selor cerințe: pentru o doamnă grasă, pentru o persoană cu un mic handicap etc. Mă străduiam cât puteam, făcând slalom prin­tre greutățile vieții: mâncarea era o pro­blemă mare - când mâncam la cantină un castravete mărișor și câteva linguri de fasole, era foarte bine. O vreme, de teama bom­bardamentelor, împreună cu părinții, m-am refugiat într-un sat din apropierea Bucureș­tiului, dar tot veneam în oraș ca să-mi susțin exame­nele...

- Cum arăta societatea bucureșteană în perioada războiului? Astăzi se vorbește foarte puțin despre anii aceia grei, care au ghilotinat epoca.

- Oamenii o duceau foarte greu. Se făcea foamea, se îngheța de frig... Îmi amintesc, de pildă, cum căram eu surcele în spinare, ca să le duc la studioul de dans, unde nu exista decât un godin micuț, în care nu încă­peau bucăți mai mari de lemne. Iar surcelele firește că se consumau rapid. Însă măcar apucau să "înmoaie" puțin atmosfera... Diminețile erau crunte, fiindcă te trezeai și imediat erai asaltat de vești proas­te. De toate soiurile... Desigur, în esență, atunci, ca oricând în is­torie, totul depindea de caracterul fiecăruia, dar, în general, deși detest generalizările, mi se pare că societa­tea era mai omenoasă. Dacă tu aveai niște pâine și celălalt nu avea deloc, îi dădeai din puținul tău, nu-l lăsai să moară de foame. Acesta mi se pare un deta­liu revelator, căci să dai când, de fapt, nici tu nu ai, este cel mai important. Când ai, e ușor să dai. Abia când nu ai, când împarți puținul tău cu alții, abia atunci se poate vorbi, cu-adevărat, de generozitate și uma­nitate. Apoi, ceea ce, din nou, mi se pare esențial pentru tabloul epocii, este faptul că, în ciuda acestor vici­si­tudini, oamenii de­mon­strau, în conti­nua­re, o mare dragoste pen­tru cultură. Se aler­ga de la Ateneu la o con­ferință, de la o con­ferință la un teatru, de la un teatru la o ex­poziție sau la un con­cert... Și eu făceam parte dintr-un grup de tineri foarte legat, pentru care a "respira" cul­tură era o necesitate, deoa­rece, conștient sau nu, asemenea restului oamenilor, asimi­lam cultura cu supraviețuirea. Cultura era salva­rea. De aceea, când unul dintre noi aducea vestea că "Sosește marele pianist X. O să țină concert la sala Y. Ce fa­cem?", cu toții răspundeam fără să clipim "Păi, mergem, nu? Ori spargem ușa din spate, ori sărim pe fereastră..." Deseori, nu puteam să plătim intrarea, fiindcă nu aveam bani. Ne strecuram cum puteam, numai să nu ratăm niciun eveniment de cultură.

Dansul fără pereche

- Dansul, ca oricare artă, depinde de un "maes­tru". Dvs. l-ați întâlnit?

- Da, am întâlnit un mare profesor: pe Trixi Checais. Opera din București n-a păstrat nici fotogra­fii, nici filme, nici date biografice, deși el a fost solist al acestei instituții, un extraordinar dansator clasic. Dar nu numai! Trixi a fost o personalitate culturală, în adevăratul sens al termenului: a făcut și dans mo­dern, cum se numea acest stil atunci, a fost arhitect, sce­nograf, pictor și... un om fantastic. Era o ființă de o cultură și un rafinament indescriptibil. Care a ajuns să fie aruncat la Canal, unde a fost făcut praf! S-a întors de-acolo bătrân și distrus. Doar mintea îi mai rămăsese, din fericire, întreagă! Însă, la vremea când l-am cunoscut eu, Trixi era în plină splendoare artis­tică și muncea enorm. Era prieten foarte bun - am înțe­les că au și dansat împreună - cu dansatoarea Iris Barbura, care studiase în Germania, în vremea aceea un centru foarte puternic de naștere a unui dans... care nu era clasic, ca să nu mai folosesc nicio etichetă. Un centru populat cu mari personalități, care veneau deseori și-n România să dea spectacole. Asta, din două motive: pentru că românii erau spectatori foarte edu­cați și foarte receptivi față de această artă și apoi pen­tru că în București erau foarte multe școli de dans modern. În plus, exis­ta și Opera - o instituție profesio­nis­tă, cu dansatori de excepție: Flo­rea Capsali, Elena Penescu-Liciu (mătușa lui Irinel Liciu), maestrul Anton Romanovski, venit din Ru­sia, cu o școală fantastică... Întâl­nirea cu Trixi m-a marcat din mai multe puncte de vedere. Pe de-o parte, trebuie să înțelegeți că, din pricina acelei pauze impuse de aproa­pe cinci ani, o pauză imensă, eu n-am mai putut să urmez drumul normal al unui dansator. Cum dru­mul normal îmi fusese închis, am apucat-o pe alte cărări, adiacente, am fost nevoită să-mi inventez un bagaj personal cu care să lucrez și pe baza căruia să mă dezvolt. Am ajuns la o formă de dans pe care nu aș da-o ca exemplu, nu aș insista ca o altă per­soană s-o adopte și s-o facă exact așa cum am făcut-o eu, fiindcă e o formă de dans bazată pe personalitate, e un dans pe care eu îl apropii foarte mult de creația poeților sau a pictorilor, a acelor artiști care au creat pornind de la perso­nalitatea lor unică. E adevărat că am avut și șansă, fiind­că, în acea perioadă, personali­tatea conta enorm. Personalitatea era coloana verte­bra­lă a artistului. Aceasta era și viziunea lui Trixi. El dansa cu noi, la lecție, dar nu ne cerea să-l copiem. Alegea o muzică - în paranteză fie spus, muzica era asigurată, la pian, de cei mai buni pianiști din țară, astfel încât aveam parte, de fapt, de două lecții: una de dans și una de muzică - ne punea s-o ascultăm, după care ne spunea: "Fie­care să facă orice simte pe această muzică." Lu­cram astfel cu toții, în studioul acela încălzit doar de un mic godin, iar Trixi ne observa pe fiecare și, la sfârșit, mai făcea câte­va dansuri cu câțiva oa­meni pe care îi dădea de exemplu, dar nu osten­tativ, nu jignitor, ci din do­rin­ța de a coagula și mai mult grupul, de a-i face pe cei mai slabi să se mo­bilizeze, din dorința de a crea un soi de emulație. Cu persoanele care dovedeau aptitu­dini deo­se­bite, Trixi lucra, desigur, și în afara grupu­lui. Mer­gea pe ideea clară, că o personalitate distinctă trebuie tratată ca atare, fiindcă se naște rar. Și era atât de generos! Cultura lui, modul în care ne vorbea, în care ne descria desenul de arhitectură care se aranja în dans, în care ne tălmăcea mu­zica... Era o încântare! Din păcate, după o vreme, mie, dansul mi-a fost din nou oprit. De data aceasta de boală și pe o perioadă cu mult mai lun­gă, de aproape zece ani. Practic, ar fi fost impo­sibil să mai revin ca dansatoare. Dar, sincer, în anii aceia, eu nici măcar nu-mi mai puneam această problemă. Voiam doar să pot din nou să merg pe stra­dă. Ceea ce, până la un moment dat, părea să fie un vis imposibil. Dar imposibilul s-a transformat în posi­bil, datorită unui medic minunat, Dinu Coniț, care, știind că trupul meu a făcut multă miș­care și că-i pla­ce mișcarea, s-a apucat să lucreze cu mine și, încetul cu încetul, m-a adus înapoi, în lumină. Și nu doar că am putut din nou să merg, dar am revenit și la dans, susținând recitaluri solistice în cadrul matineelor du­minicale de la Teatrul Evreiesc de Stat, care, de-altfel, m-a găzduit ani de zile, pu­nându-mi la dispoziție o sală de repetiții.

- Atunci a intervenit și cotitura către teatru. Ați devenit studenta marii actrițe Marietta Sadova...

- Și a Anei Barcan și a Elenei Negreanu. Alte trei modele de excepție, fiecare în felul ei. Cu Ana și Elena am devenit chiar prietenă. Nu doar că au fost niște actrițe extraordinare - Elena a fost și regizoare la Radio - dar, mai presus de asta, au fost niște perso­na­lități foarte umane: au ajutat și au salvat foarte mulți elevi, căci - nu uitați! - aceea a fost o epocă a dosa­relor.

- La vârsta senectuții, pe care o trăiți cu o strălucire a spiritului neabătută, ați putea de­fini esența mesajului dvs. artistic?

- Mi-am dorit să influențez oamenii întru frumos, dăruindu-le frumos. Asta nu înseamnă că m-am atins numai de subiecte frumoase, ca-n povești. Nu! M-am atins de tot felul de subiecte, foarte variate. Ceea ce con­ta era modul în care transmiteam. Și conta, firește, și cât de disponi­bil era publicul să preia mesajul meu, și cât de mult voiau oamenii să înțeleagă, și cât de edu­­cați erau. Pentru mine, era, în fond, o nevoie inte­ri­oară, foarte intimă și foarte puternică, de a comu­nica și de a dărui. Și era și o continuare a lecției învă­țate în perioada războiului: că sal­varea stă în cultură.

- D-nă Miriam Răducanu, oare exemplul dvs. e repetabil, excepția se poate învăța? De ce anume au nevoie dansatorii ca să se desprindă din pluton și să strălucească?

- În cazul meu, nu cred că se poate vorbi despre un exemplu personal. Traseul meu a fost, așa după cum v-am explicat, atipic. Iar dacă v-am povestit niște elemente de biografie, vă asigur că n-am făcut-o nici ca să mă proiectez ca un exemplu, nici ca să stâr­nesc compasiunea cititorilor. Nu vreau să se spună: "Vai, prin ce-a trecut Miriam! Vai de capul ei!". Aceste elemente de biografie nu sunt esențiale. Esen­țial este ceea ce am realizat profesional și esen­țial este că în viața mea au existat niște oameni care, în niște momente critice, m-au ajutat: medicul care m-a făcut să merg din nou, Margareta Niculescu, de la Teatrul "Țăndărică", gazda "Nocturnelor", Ion Brad, directorul Teatrului "Nottara", care mi-a fost alături când s-a încercat să mi se interzică spectacolul "Ma­ria Tănase", pentru că atacasem și partea ei foar­te dramatică, foarte puternică (pentru că n-o prezen­tasem pe marea artistă doar ca pe o "săltăreață"), actorul Ion Besoiu, pe atunci directorul Teatrului "Bulandra", care m-a sprijinit ca să pot realiza spec­tacolul "O lume pe scenă"... Așa cum au fost și oa­meni care, în alte momente critice, nu m-au ajutat sau chiar m-au lezat. Dar eu n-am ranchiune. Gelozia, răutatea și invidia nu prea pot fi dirijate, mascate. Sunt sentimente pe care le ai sau nu le ai. Slavă Domnului, eu nu le am! Am doar luciditate. Totuși, ca să vă răspund la întrebare, cred că există câteva lucruri care sunt limpezi: mai întâi, în arta dansului, la fel ca în oricare altă artă, ca să reușești, ai nevoie de un "alfabet" bine pus la punct, un "alfa­bet" bogat. Apoi, trebuie conștien­tizat fap­tul că nu oricine are "alfabetul" poate să-l și exprime foarte bine. În al treilea rând, trebuie să vrei să spui oame­nilor, prin dans, ceva important. Și, în al patrulea rând, că, în rest, nu există legi clare și fixe, adică o cauză nu creează ace­lași efect la persoane diferite.

- La 90 de ani, păstrați neatinse da­rurile de început ale vieții: persona­li­ta­tea, energia creativă și inteligența. Pri­viți cu optimism către viitor?

- Nu sunt nici optimistă, nici pesi­mis­tă. Au trecut tancuri multe peste mine și întotdeauna am spus același lucru: nu cred că am niște merite intelectuale deosebite sau vreo forță psihică ieșită din comun, care să-mi dea puterea să merg mai depar­te. Pur și simplu, am putut și pot să duc. Probabil, pentru că mereu găsesc ceva frumos prin care să mă salvez. Slavă Domnului, că atât natura, cât și omul, au făcut multe lucruri frumoa­se! Și mai e ceva: niciodată n-am uitat să stau eu cu mine. Mulți oameni nu știu ce înseamnă asta: să vezi în tine însuți, să te rupi de bombarda­men­tele exterioa­re. Nu-i învață nimeni că nu poți re­zolva nimic dacă nu stai puțin tu cu tine. Degeaba vorbești cu alții, degeaba îi asculți pe alții, dacă nu te asculți și pe tine!

- Mariajul cu domnul Cornel Răducanu, un rafinat intelectual și un jurnalist de marcă, este o altă mare izbândă a destinului dvs. Artiștii sunt mai degrabă fluturi pe flori, în ceea ce privește iubirea...

- În privința iubirii, nimeni nu poate da lecții, nu există formule de succes, bătute în cuie. Fiecare om, artist sau nu, are propria viziune asupra vieții și simte altfel contextul. În cazul meu, mariajul cu Cornel a fost mai mult decât o salvare. Pur și simplu, nu s-ar fi putut altfel! Suntem căsătoriți din 1949 și am trecut amândoi prin multe. Amândoi! Pe acest cuvânt cade accentul! În viața mea, acest "amândoi" a fost și este vital. Repet: privind cu inima și cu mintea, nu s-ar fi putut altfel! Și nimic nu s-ar fi putut!

Carte de vizită

Între marile realizări profesionale ale d-nei MIRIAM RĂDUCANU, considerate drept antologice, se află seria "Nocturnelor", de la Teatrul "Țăndărică", cu minunații dansatori Gigi Căciuleanu, Gh. Iancu, Raluca Ianegic, Sonia Dumitrescu și muzicienii Aurelian Popa și Wolf­gang Güttler, colaborările realizate cu personalități pre­cum Liviu Ciulei, Radu Penciulescu, George Teodo­res­cu, Cătălina Buzoianu, Lucian Pintilie, Vlad Mugur, Ale­xandru Dabija, Mihai Măniuțiu, Ion Caramitru, Gina Pa­trichi, Mariana Mihuț, Olga Tudorache, Adela Măr­cu­lescu, Virgil Ogășanu, Victor Rebengiuc etc. ori celebrul spectacol "Maria Tănase și alte portrete", de la Teatrul "Nottara", care a fost la un pas de a fi interzis. Anul trecut, la 89 de ani, d-na Miriam Răducanu a scos o nouă premieră la "Unteatru": "Poezia visului", un spectacol pe versuri de Emil Botta, interpretat de actorul Lari Gior­gescu.