MIHAI DUMITRU - "Bucuria de a vedea cum se nasc sfinții sub mâna mea nu m-a părăsit niciodată"

Valentin Iacob
De cincizeci de ani, școala de artă murală românească este cea mai prestigioasă din Europa. Maeștrii români sunt vestiți și căutați în întreaga lume, ca restauratori și pictori neîntrecuți de biserici. Mihai Dumitru este și el produsul acestei școli românești strălucite, la care a ucenicit ani buni. Sfinții pictați de el îmbracă pereții multor biserici din țară și din străinătate. Dar Mihai Dumitru este și un iconar credincios, care a trăit multe experiențe intense și aparte. Pe deasupra, el cunoaște și multe din secretele și rețetele vechilor pictori. De aceea, un dialog cu el este ca o plimbare liniștită pe potecile Raiului.

Parfum de frescă

- Pictorii visează, de obicei, să aștearnă culori pe pânza unui tablou. Dumneavoastră pictați pereți. Cum s-a născut această pasiune, cumva, ciudată?

- M-am îndrăgostit de fresce atunci când am văzut prima oară extraordinarele picturi din bisericile vechi, sârbești. În mod deosebit, m-a impresionat un detaliu de portret bizantin, de secol XIV. Nu-mi venea să cred că așa ceva poate exista într-o biserică. De atunci am început să caut pictura religioasă. Vi­sam cu înfrigurare să pictez și eu fresce, deși habar nu aveam ce sunt, dar citeam "Agonie și extaz", a lui Irving Stone, citeam viețile marilor pictori, citeam... Apoi am început să tot dau examen la Institutul "N. Grigorescu", la Secția de Artă Monumentală. N-am intrat din prima, am încercat de câteva ori, dar nu m-am descurajat, că pe atunci se dădeau multe exa­me­ne. Aveam baftă să cad mereu primul sau al doi­lea. Pesemne că nu era momentul. Pe urmă a venit și clipa mea, pasul decisiv. Domnul Nicolae Sava, unul din­tre cei mai mari muraliști ai țării, expert UNESCO, m-a solicitat să intru la el, ucenic la o biserică din Pi­tești. Am plecat din București cu noaptea în cap. Când am intrat în biserica din Pitești, era ora șapte ju­mătate. Și de cum am intrat, am simțit acolo mi­ro­sul de var, amestecat cu aerul dimineții și cu mi­reasma de frescă prospătă. Nu îl mai simțisem în via­ța mea și, totuși, mirosul acela îmi aducea amin­te de ceva pe care îl uitasem. Și mai era și mirosul de tămâie... Varul, câlții și tămâia mirosind toate într-o aromă ireală, ca de pe o altă lume. În biserică era întuneric și, într-un colț, o băbuță făcea mirulețe - mici bucăți de pânză impregnate cu mir, pe care le punea cu gesturi liniștite în coșulețe, pentru credin­cioși. Profesorul nu era acolo, dar m-a întâmpinat un alt ucenic. Am fost pus direct la treabă. Și m-am sim­țit imediat acasă. Undeva unde voiam să ajung de­mult. Maestrul Sava mi-a explicat ce aveam de făcut. El era așa, un tip mai repezit și tinerel, pe vremea aia. M-a pus să sclivisesc o bucată de frescă, pe care urma el s-o picteze. Eu, învățat ca pe șantie­rele de cons­trucții nereligioase pe care mai lucrasem, am migălit la bucata aceea vreo trei ore. Acum aș face-o într-o jumătate de oră. Dar mirosea atât de fru­mos fresca aia, că mă îndrăgostisem de ea. Pe urmă, eu tot îl în­tre­bam pe profesor când mă învață să pun și culorile. "Lasă, că ai să vezi tu!" - mă amâna Ni­colae Sava. Și atunci, într-o seară, m-am întors în bi­serica goală. Și mi-am făcut o porțiune de frescă și am început să pictez cu culorile maestrului. Cu­rio­zitatea. Eram în­nebunit să aflu. Am lucrat cu înfrigurare noap­tea întreagă și am făcut o frescă frumoasă, cu Maica Domnului cu Pruncul. Dimineața, a venit preotul: "Ce frumoasă pic­tură!". Dar eu am luat șpaclul s-o distrug. Mă gândeam că nu-i frumos să vină maestrul și să vadă cum mă laudă pe mine părintele, după doar două zile de ucenicie. Am dat-o jos imediat. "Nu-i spuneți maestrului, părinte, că mă dă afară din șantier!". Dar de atunci, bucuria de a vedea cum se nasc sfinții sub mâna mea nu m-a mai părăsit nicio­dată.

- Cum v-ați continuat ucenicia?

- Pe urmă am trecut la altă biserică, tot din Pi­tești. Am lucrat mult, dar mi-a plăcut și acolo, nu m-aș mai fi dat dus. Era și o atmosferă aparte: lucram și iarna, și țineam și posturi. Cam leșinam de foame după atâta post, dar nu mă lăsam. Acolo am învățat tehnica bună a frescei. Maestrul Sava ținea la teh­ni­cile vechi, pe care le știa și el de la alți maeștri de di­naintea lui. Lucruri care azi nu se mai fac sau se fac de mântuială. Iar maestrul Sava lucra doar doi metri pătrați pe zi, dar aceia erau bine făcuți! Și mai și eram plătit onorabil, dar nu pentru bani mă duceam eu acolo, ci ca să îmi fac învățătura. Îmi amintesc cum, odată, maestrul a venit cu o carte. Se numea Erminia picturii bizantine, scrisă acum câteva sute de ani. Era manualul de căpătâi al oricărui pictor de biserici. Și am început s-o citesc zi și noapte și să ex­perimentez tot ce era scris acolo. Mai ales rețete. Toată ziua eram cu fiertul pe aragaz, pe foc, în ce­nușă fierbinte, numai ca să aflu. Citeam și încercam o grămadă de rețete. Și maestrul îmi zice: "Măi, Mihăiță, cei mai mulți din­tre pictori se uită în car­tea asta numai la poze. Puțini o citesc, dar și mai puțini experimentează ce scrie în ea, cum faci tu". A fost o mare șansă pentru mine să în­văț după Erminie, dar și după alte cărți vechi, din perioada Renașterii. Pe urmă am făcut multă restau­rare. Așa pricepi mai bine cum lucrau zugravii din vechime. Am lucrat la Curtea de Argeș. Puteai să vezi pictura din secolul XIV-lea așa, la centimetru, și să o buchisești. Cu Sava am mai lucrat la Bi­se­rica Mărcuța, și la Bise­rica Elefterie, din cartierul Cotroceni. Am învățat enorm de la cei vechi.

La vânătoare de absolut

- Există și azi secrete ale meseriei de pictor de biserici?

- Cum să nu? Nici azi maeștrii nu-și ara­tă tainele ucenicilor, până la capăt. Unele subtilități sunt păstrate exact ca în vechime. Așa că, o parte din secretele cu­lorilor și ale tehnicilor trebuie să le prinzi pe furiș. E ca o vânătoare de absolut.

- Dacă tot vorbim de secrete, știu că dvs. stăpâniți o tehnică foarte veche: pic­tura cu cea­ră. Povestiți-ne despre ea, vă rog.

- Pictura cu ceară este foarte, foarte veche. Iar rezistența ei în timp este ex­traor­dinar de mare. Ceara, fiind un produs al albinei, are proprietăți miraculoase chiar și în pictură. Și la Pompei s-au găsit panouri de lemn pictate cu ceară. Dar ceara se poate picta și pe zid, pe metal. Se poate picta cu ceară chiar și pe lemn, di­rect, fără grunduiri spe­ciale. Această teh­nică veche, pierdută din pă­cate, a rămas scrisă, totuși. Dar chiar dacă o citești, nu înțelegi bine formulele culorilor. Eu cred că am reușit, dar îmi păs­trez, totuși, secretul până ce voi face niște tuburi cu cu­lori de ceară.

- Dar despre secretele frescelor ce puteți po­ves­ti?

- Vorba profesorului meu, Ion Grigore: "Îți pot povesti totul într-o jumătate de oră, și o viață în­treagă tot o să înveți!". La fresca bizantină, fresca din bisericile noastre, baza e varul vechi, din piatră bună. Var vechi de șapte ani, iar piatră bună în­seamnă să fie dintr-o piatră curată de calcar. Așa se poate lucra cu el bine. Pe urmă, varul ud se bate în­tr-un troc, până se face ca frișca, în timp ce i se ada­ugă câlți, în șapte-opt straturi, pe post de liant. În ve­chi­me, în loc de câlți se puneau frunze uscate. Iar se­cre­tul frescei e umezirea bună a peretelui. Sigur, toa­te-s importante. Și udatul pereților, și câlțiul, și cât de vechi e varul, și sclivisitul frescei, și ce culori fo­lo­s­ești. Că nu poți folosi orice culoare.

- Ce culori sunt bune ca să pictezi îngeri și sfinți?

- Numai culori din oxizi de metal sau culori de pământ. Așa cum e albastrul de cobalt, de pildă, una din­tre cele mai prețioase culori în ziua de azi. Al­bastrul de cobalt poate înlocui acel vestit lapis lazuli, care este foarte scump.

- Cum se făcea o culoare din această piatră semiprețioasă?

- Se pisa. Dar închipuiți-vă, să pictezi o biserică întreagă cu lapis lazuli! Era o avere uriașă. Cu lapis lazuli s-au pictat numai icoane mici. În Italia își per­miteau. Fra Angelico folosește acel albastru ex­traor­dinar în picturile sale. Există și culori vege­tale, și ani­male, mai ales negrurile: de stejar, de os, negru ivo­riu, negru de viță, negru de nucă și negru de sâm­bure de piersică. Se ard fără aer, în nisip, în cutii etan­șe, și astfel se prefac în cărbune. Se mai numeau "cer­neală de stejar". Peste cerneala de stejar se punea acel al­bastru uluitor, din lapis lazuli.

Un mister: albastrul de Voroneț

- Albastrul de Voroneț nu și-a exercitat magia asupra dvs.?

- Eu am lucrat la Voroneț, la paraclisul de iarnă al mânăstirii. A fost o luptă foarte grea pentru mine. E greu să lucrezi lângă un monument de o valoare atât de mare. Riști ca ce faci tu acolo să iasă o cari­catură. Am făcut mii de portrete, toate numai scene mici. Cu albastrul a fost mai greu. Maicile voiau un albastru care să semene foarte bine cu albastrul de Voroneț. N-aveam cum să-l fac, și am început să caut și să tot caut și tot nu găseam albastrul pe care-l voiau. Dar într-o zi, mi-am luat inima-n dinți și m-am întors la învățătura mea de pe atâtea șantiere unde preparasem culorile. Eram priceput la echilibrat cu­lorile. Mi-am adus aminte de lecțiile de pe șantier și m-am apucat să fac culoarea după capul meu. Mi-am dat seama că la mijloc era un oxid de cupru foarte re­zis­tent la intemperii și la var. M-am dus și am stat în biserică cumințel, și am adăugat, și am tot ames­tecat, și am pus. Albastrul de Voroneț strălucește cel mai bine în arborele lui Iesei. Am băgat mâna în cu­loare, așa, toată palma, și am lăsat-o să se zvânte, că și pe perete albastrul acela era zvântat de 400-500 de ani. Pe urmă am pus mâna pe monument unde era co­lo­rat cu al­bastru, și mâna mea a dispărut. Nu se mai ve­dea. Era aceeași culoare. Maicile au crezut că am luat al­bastrul de Voroneț de pe zidurile vechi, direct pe mână.

- Pentru paraclisul de iar­nă de la Voroneț ați pri­mit "Premiul pentru Artă Mu­rală" al Uniunii Artiști­lor Plastici.

- Așa e. Dar primul pre­miu al Uniunii l-am primit pentru ceea ce lucrasem la Putna. Culmea e că aceste do­uă mânăstiri, se știe din istorie, au fost într-un fel de concurență, "dulce" să-i zic. Prima dată am pictat la Putna un paraclis la Părintele Pa­vel, Dum­nezeu să-l odih­neas­că!, un mare călugăr. Am în­ceput în 1994, am ter­mi­nat în '97-'98, și m-am apu­cat după aceea de Vo­ro­neț.

Sunete îngerești

- Și la Putna v-ați luptat cu cu­lo­rile?

- La Putna am avut o probă foarte grea, duhov­ni­cească. Acolo era o li­niște cum nu prea o găsești. Locul se afla la 7-8 kilometri de Put­na, un schit condus de Pă­rintele Pavel. Era atât de li­niște, încât auzeai cu ade­vă­rat zborul păsărilor. Chiar și când lucram în bi­se­rică au­zeam când trecea o pasăre mi­că, o vrabie, se auzea fâl­fâitul aripi­lor, așa era de li­niș­te. Dar în liniștea aia, toa­te gândurile grozave se nă­pus­­tesc peste tine, îți vin în minte, mai ales când lucrezi la lumină de zi. N-aveam lu­mină electrică, doar lumâ­nări. Abia după ce s-a terminat pictura, au băgat curent electric. Am lucrat cum se lu­cra pe vremuri, la lumina de-afară, care pătrundea prin feres­truici. Până atunci, eu nu avusesem o experiență adevărată de rugăciune și de parti­ci­pare la slujbe. Și acolo, sluj­bele în­ce­peau de la două-trei dimi­nea­ța. Înce­peau cu Utrenia și se ter­mi­­nau cu Sfân­ta Liturghie, zilnic. Pro­gram ca în Muntele Athos, cum es­te și acum. Și încă din prima zi, pă­rintele Pavel mi-a spus: "Dacă puteți să par­tici­pați și dvs. la slujbă, dis-de-dimi­neață, îi spunem părintelui Spi­ridon și el vă trezește". Și mă trezeau cu o formulă specială. Părintele venea, bătea la ușă și spunea: "Pen­tru ru­gă­ciu­nile Sfin­ți­lor noștri Pă­rinți. Doam­­ne Iisuse Hristoase. Amin!" Săream drept în pi­­cioa­re, dădeam cu puțină apă pe fa­ță și, fie că ploua, fie că ningea, eu tre­buia să mă duc la bi­serică. Și acolo, dimineață la ora cinci, în ge­nunchi, stăteam și as­cultam Sfânta Li­turghie. Dura o oră, o oră și ju­mătate, pe urmă era masa, și de la masă, mer­geam direct la lucru. Dar rugă­ciunile acelea în ge­nunchi, cântecele călu­gărilor, adunarea minții în li­niș­tea aceea deplină, toate m-au apropiat de profun­zimile du­hovnicești. Imaginați-vă: să te în­tâl­nești zi de zi cu tine însuți și cu Liturghia, dis-de-dimi­nea­ță, în liniștea aceea care ocro­tea schitul, atât de in­tensă și clară, încât în­cepusem s-o aud ca pe un sunet aparte: un sunet în­geresc.

Icoanele înviate

- V-a schimbat experiența aceea firea și su­fle­tul?

- A fost o mare experiență, care mi s-a impus fără să vreau. Am acceptat pos­tul de bunăvoie, de pildă. Habar n-aveam ce înseamnă. Și, mai eram și fumător. Asta, până când mi-a zis părintele, într-o zi: "Dom­nule profesor, dacă pic­tați un sfânt cu țigara în gu­ră, eu vă dau voie să fumați!". Da, Putna a fost o lecție extraor­dinară pentru mine, despre cum să înveți să lupți cu tine însuți. Când începi să te descoperi pe tine în fața lui Dum­nezeu, să te cercetezi, să stai de vorbă cu tine. Că noi prea ne raportăm mereu la ceilalți, nu și la noi înșine. Și astfel, uităm ades să ne mai vedem sufletul. Și tre­buie să-ți vezi sufletul. Acolo, la Putna, am înțeles că tre­buie să ai un du­hov­nic și tot acolo am desco­perit că lumea există și altfel decât o știm noi, prinsă ca în vâltoarea fără de sfârșit a unei vieți în­crâncenate. Există și o altă lume, există și alt­fel de con­flicte, unele interioare, peste ca­re co­boară Dumne­zeu, dar în care intervine și ce­lălalt, Necu­ratul, ca­re nu ar vrea ca eu să pictez o bi­serică cu atâ­ta devo­tament. Dar Dum­nezeu te aju­tă să ieși din ele. Nu sunt ha­botnic, nu fac me­tanii, dar la Put­na am învățat că dacă te duci la bi­se­rică, tre­buie să te rogi, nu te duci doar de for­mă. Pentru că există le­gă­tura asta, pe care noi o pier­dem în timp: le­gă­tura direc­tă cu Dum­ne­zeu. Asta-i o lecție care mi-a ajutat foar­te ta­re.

- Cereți și astăzi aju­­torul lui Dum­ne­zeu? O faceți mereu înainte de lu­cru?

- Eu nu pot să-i spun nici măcar unui copil să picteze icoa­ne, fără să se roage. Cere-i lui Dum­nezeu ajutor în ce faci. Că fără el nu îți iese nimic. Nici mie nu-mi ies lucrurile fără rugăciune. Uneori, nu îmi aduc aminte de o formulă așa de simplă. Și după ce cer ajutor lui Dum­nezeu, toate încep să iasă la ve­dere, să se lumi­neze. Că nu ești numai tu stă­pânul lu­mii tale. Mâna ți-e învățată și exersată în­delung, dar uneori, pe căi nebănuite, poți să le uiți pe toate. Dacă vrea Dum­nezeu, ți le șterge El pe toa­te, așa. Și nu mai faci ni­mic. Te uiți la lemnul gol, pui culoare, că știi toate lecțiile, poleitură, tot, apoi începi să lucrezi și nu iese nimic. Iar altă dată, iese din prima. Au pățit-o îna­intea mea oameni mult mai învățați și cu mai multă credință ca mine. Așa că tre­buie să ceri ajutorul lui Dum­nezeu. Un exemplu în sensul acesta a fost icoa­na Maicii Domnului Pro­dro­mița, de la Muntele Athos, despre care se spune că a făcut-o un meșter român. Și meșterului nu-i ieșea icoana cu ni­ciun chip. Dar atâta a plâns și s-a rugat Maicii Dom­nului, încât a doua zi, când a venit, icoa­na se făcuse deja. Era Nefăcută de mână omenească.

- S-au întâmplat și cu icoanele dvs. minuni?

- Ceva am trăit și eu, fără să fiu vrednic de o întâmplare așa de curată. Era în 1993, în apropierea Paștelui. Pe atunci, lucram la o catapeteasmă cu 55 de icoane mari. Lucram de ceva timp la ele, dar nu-mi plăcea cum ieșeau. Încă nu aveau lumina aceea pe care trebuie să o aibă orice icoană: o lumină ce răz­­bate de undeva din interior - sau poate de Din­colo. Am lucrat până în ultima clipă și am plecat foarte trist la Înviere, însoțit de un ucenic de-al meu. Ei, și când am venit, la vreo săptămână (era în Săp­tă­mâna Luminată), și am deschis ușa atelierului... Mai întâi m-a întâmpinat întunericul. Un întuneric ne­schimbat și gros, așa cum îl știam. Icoanele mi le lăsasem aliniate toate cu fața în sus, la uscat. Și când m-am uitat înspre ele, am înlemnit: le-am văzut fără să aprind becul. Străluceau în întunericul atelierului. Aveau lumina aceea pe care eu o cătasem în zadar. Trecuse Învierea peste ele. Și, odată cu ea, un Înger cred că îmi atinsese, cu aripa sa, și icoanele mele...