Mistere din subteranele României

Erica Negreanu
- Tuneluri secrete, schelete de uriași, comori de aur și alfabete necunoscute -

TUNELURILE ASCUNSE ÎN SUBTERANELE ROMÂNIEI

Destul de multe orașe din România au le­gende urbane care menționează existența, în sub­teran, a unor tuneluri ce leagă diverse locuri din țară. Un astfel de tunel ar exista, de pildă, sub regiunea Satu Mare, și ar lega castelele din Medieșu Aurit și zona orașelor Ardud și Carei. Între anii 1620 și 1657, Zsigmond Lonyai a construit Castelul Lonyai din Me­dieșu Aurit. De sub acest castel ar porni un tunel se­cret, care traversează râul Someș pe dedesubt. Tu­nelul realiza legătura cu castelul din Ardud, de la care pornește un alt tunel subteran spre castelul din Carei, iar scopul acestor tuneluri era acela de a oferi o cale de salvare în caz de asediu. Conform spuselor local­ni­cilor, tu­ne­lul trecea pe sub Someș, în dreptul po­dului De­ce­bal. Când vechiul pod a fost aruncat în aer, în timpul unor lucrări în zonă, pirotehniștii au găsit tunelul exact la piciorul podului, unde în prezent se ridică sediul Finanțelor Publice. Tunelul de cărămidă era înalt de un metru și jumătate și permitea depla­sa­rea unui atelaj cu cai. Legendele locale spun că și Pin­tea Viteazul ar fi folosit tunelul, după ce a fugit din în­chi­soarea Sătmarului.
O cronică scrisă înaintea primului război mon­dial menționează o serie de tuneluri subterane, întinse pe mii de kilometri sub Marea Neagră, pe care ciobanii le întrebuințau pentru a-și duce oile în Turcia. Nu se știe cine ar fi construit aceste tuneluri, ele fiind des­coperite întâmplător, în anii '80, de cei care lucrau la Canalul Dunăre - Marea Neagră. Intrarea desco­perită într-un cimitir din Murfatlar a fost întrebuințată de muncitori pentru a trece în Bulgaria. Cronica în care este descrisă rețeaua de tuneluri menționează că aces­tea erau folosite și la realizarea exporturilor. În această rețea existau două tuneluri principale, care în­cepeau din Cadrilater și din sudul Dobrogei și tra­ver­sau în subteran Marea Neagră. Pentru a evita even­tuale probleme de siguranță națională, în vremea răz­boiului, gurile de acces au fost astupate și păzite.

Tunelul Izvor

Tunelul Izvor, care traversează Muntele Pădu­chio­su, este unul dintre cele mai misterioase tuneluri ale României. Conform legendelor locale, în interiorul acestuia ar fi îngropate un vagon cu o locomotivă și rămășițele a o sută de oameni. În 1914, Administrația CFR a aprobat construirea magistralei Târgoviște - Pietroșița - Sinaia, care includea și proiectul Tune­lului Izvor. Construcția a fost încre­din­țată firmei in­ginerului de origine aus­triacă Iulius Berger. Tunelul trebuia să lege stațiile Sinaia și Pietroșița, pe o dis­tanță de șase kilometri. Lucrările au început din două părți: dinspre Mo­ro­ieni și dinspre Sinaia. În Si­naia, intra­rea în tunel era aproape de cimitirul orașului, pe platoul Izvor. La cons­truc­ție au lucrat muncitori ro­mâni și ita­lieni. Dar, în ciuda efortului, odată cu de­clanșarea războiului, lucrările au fost oprite și reluate în 1938, sub coor­donarea CFR și apoi, din 1941, au fost preluate de trupele naziste de ocupație. După re­tra­gerea nemților, lucrările au fost abandonate. Ca­pătul tunelului de la Platoul Izvor se întindea pe o distanță mare, dar acesta a fost zidit cu beton și nu se mai poate intra în gale­rie mai departe de 480 metri. Dincolo de acest zid de beton se spune că s-ar afla un vagon și o loco­motivă cu aburi, care au fost abandonate de na­ziști la retragere, împreună cu ca­da­vrele tuturor muncitorilor români care au lucrat la construcție. Oamenii ar fi fost masacrați de trupele SS înainte de re­tragere, pentru a păstra secretul tu­nelului. În schimb, capătul de la Si­naia a rămas accesibil până în prezent.

Tunelurile de sub București

Există destule legende și povești și în legătură cu tu­nelurile din subteranele Bucu­reș­tiului. Conform acestora, ca­pitala României și împrejurimile sale as­cund în adâncuri întregi re­țele de culoare secrete și ca­ta­combe. La 12 metri adâncime, sub Piața Revo­lu­ției, se întind o serie de peșteri inundate, între ca­re se poate circula cu barca. Râ­ul subteran, cu adân­cimea de un metru, trece prin niște culoare be­tonate, late de aproa­pe doi metri. Din punct de vedere istoric, pri­mele coridoare subterane din București ar fi fost be­ciu­rile pro­ducătorilor de vinuri, care erau foarte largi, și se întindeau pe zeci de metri, putând fi parcurse cu carele. Relatări istorice datând de prin anul 1826 men­ționează cum haiducii scăpau de urmă­ritori dis­părând ca prin minune, "intrând în pământ". Iată doar câ­teva tuneluri subterane desco­pe­rite, în timp, în Bucu­­rești. Bi­serica Schitu Măgureanu este le­gată subteran de Palatul Kretzu­lescu, tunelul dintre Palatul Ghi­ca și Mânăstirea Plumbuita se în­tinde pe mai mult de un kilo­metru, iar sub Palatul Golescu există un co­ridor ce duce spre lunca Dâmboviței, coridor care ar fi fost folosit chiar de Tudor Vla­dimirescu. Însuși Nicolae Ceau­șescu ar fi dat ordin să se cons­truiască o rețea uriașă de tuneluri subterane sub Bucu­rești.
Un astfel de labirint subteran a fost descoperit sub clădirea Senatului României. Acesta ducea la opt camere, din care porneau mai multe culoare, dintre care unul ajungea exact la râul subteran de sub Piața Revoluției. Acest râu face legătura cu un lac din nor­dul Capitalei și cu Dâmbovița, în sud. Această rețea de tuneluri subterane are amenajat și un sistem de inundare al întregului labirint. Astfel, dacă cineva în­cearcă sa scape de niște urmăritori prin tunel, poate inunda porțiuni din urma sa, pentru a-i opri pe cei care îl urmăresc. Printre ieșirile rețelei subterane de tune­luri se numărau Palatul Regal, Magazinul Muzica, Bi­se­­rica Kretzulescu, Opera Română, clădirea ASE, Casa Enescu și multe altele.
Casa Poporului deține în subteran un buncăr anti-atomic, care este legat printr-o rețea de peste 20 de kilometri de tuneluri, de principalele instituții ale statului. În plus, în subteranul Casei Poporului ar exis­ta șapte etaje, dintre care doar ultimul este re­prezentat de buncăr. Un alt buncăr antiatomic, cons­truit tot la ordinul lui Nicolae Ceaușescu, se întinde sub clădirea Ministerului Apărării.
Conform relatărilor, aceste tuneluri construite la ordinul fostului conducător comunist al României ar fi suficient de mari, încât să permită traversarea lor cu mașina. Un lucru și mai surprinzător îl constituie pro­iectul metroului prezidențial al lui Nicolae Cea­ușescu. Această linie de metrou ar fi trebuit să facă legătura între aeroport și Casa Poporului. Oficialii Metrorex admit existența acestui tunel, dar susțin că ar fi fost realizat în scop de apărare, fără să aibă un metrou care să îl traverseze. O inundație din anul 2005, la stația de metrou Izvor, a scos la iveală por­țiu­nea de tunel dintre această stație și Casa Poporului, care ar fi fost prima fază, până la terminarea între­gului sistem ce ar fi dus la Otopeni.

URIAȘI PE TERITORIUL ROMÂNIEI

Uriașii apar în mitologiile multor popoare de pe glob, inclusiv în ve­chile legende românești. Și mai sur­prin­zător este faptul că săpăturile efectuate în di­verse zone din Româ­nia au scos la iveală scheletele unor astfel de ființe. Înainte de a realiza unificarea tri­bu­rilor dacilor, prima cetate de scaun a lui Burebista se afla în Argedava (Giurgiu). Tot aici, între 1940 și 1950, arheologii au dezgro­pat 80 de schelete de di­mensiuni mari, având în jur de 4-5 metri înăl­țime. În sudul Munteniei, în Teleor­man și Giurgiu, legen­dele mențio­nea­ză uriașii sub denumirea de "jidovi". Con­form unei legende locale, Novac ar fi învins în luptă un astfel de ina­mic, care apoi a fugit, lăsând în urmă o dâră pe pământ, numită "Brazda lui Novac". Și des­pre numeroasele mă­guri din zonă se spune că ar fi fost construite de jidovi.
La Scăieni, în Munții Buzăului, au fost găsite scheletele unor ființe umanoide, înalte de peste 2,4 metri. Acestea au fost scoase la suprafață în mod în­tâmplător, când localnicii se pregăteau să planteze o livadă de meri, pe un deal din re­gi­une. Împreună cu sche­­letele au fost găsite fragmente de oale care susțin, la rândul lor, le­gendele locale, ce vor­besc despre "tăr­tarii din zona Boziorului". Con­form legendei, acești uriași ar fi construit, sub niște stânci foarte mari, două subterane. Pe Mun­­­tele Tainița sunt să­pate niș­te scaune dom­nești, cu origine necu­nos­cută, acestea aflân­du-se în zo­ne greu ac­ce­sibile pen­tru om. Schelete de uriași ar mai fi fost găsite și în Munții Bucegi, împreună cu o rețea de tuneluri subterane, la Polovragi (Gorj), la Cetățeni (Argeș), sub Mânăstirea "Negru Vodă" și în cartierul Pante­li­mon de la mar­ginea Bucureștilor, unde, în octombrie 1989, au fost dezgropate 20 de schelete de astfel de ființe-gigant.

Mistere la Roșia Montană

În 1976, scheletul unui uriaș înalt de 10 metri a fost descoperit la Roșia Mon­­tană. În februarie 2012, o echipă de geologi lucrau în zonă, urmând filo­nul de aur, într-o galerie săpată în urmă cu 5.500 de ani, de către agatârși. Să­păturile i-au dus la baza galeriei, unde au găsit o lespede aurie. Cum aceasta nu părea a fi rocă naturală, a fost pre­le­vată o mostră, pentru a fi analizată în laborator. Rezultatul a fost uimitor, demonstrând că era o rocă compozită, ce conținea 30% wolfram, 15% praf de granit și 55% pulbere de aur de 50 de karate, realizată după o teh­nologie necu­nos­cută până în prezent.
Galeria unde a fost făcută descoperirea este nu­mită "Galeria 13" sau "Galeria Hiperboreana" și se află sub satul Corna, de lângă Roșia Montană. În anul 1976, acolo au fost făcute niște descoperiri uimi­toare arheologice și antropologice, dar cum aces­tea erau prea șocante pentru vremea res­pec­tivă, ga­leria a fost închisă și sigilată, la ordinul Securității. Din galerie a fost scos un schelet de uriaș, înalt de 10 metri, ce era așe­zat cul­cat, cu picioarele strânse pe o parte. Scheletul a fost trimis la Moscova pentru a fi analizat și nu s-a mai aflat nimic despre el. Până să fie scos la suprafață, scheletul uriașului stătuse pe misterioasa les­pede aurie, care a fost dez­gro­pată din nou, în 2012, pentru a fi analizată. Aceasta era lungă de 12 metri, lată de șase metri și înal­tă de trei metri, cu o greutate de apro­ximativ 1.700 de tone. Au­rul aflat în compoziția acesteia repre­zenta aproximativ 900 de tone, mult mai mult decât s-ar fi putut obține prin exploatări au­ri­fere în zonă, timp de 20 de ani. Du­pă ce a fost scoasă la suprafață, les­pe­dea a fost separată în 80 de ca­lupuri ega­le și trimisă către o des­­tinație necunoscută.

O scriere neidentificată și un puț misterios

Un arheolog aflat la fața locu­lui în timpul săpă­turilor menite să scoată la suprafață lespedea aurie a făcut un set de poze cu aceasta. Da­tele au fost trimise unui paleo­ling­vist care le-a analizat și a atras atenția asupra valorii enorme pe care relicva o pre­zin­tă din punct de ve­dere istoric și cul­­tu­ral. În­treaga su­pra­față a les­pezii era aco­pe­rită cu o scriere în basorelief, de cu­loa­rea verde smarald. Scri­erea era necu­nos­cută, dar paleo­ling­vistul susținea că ar putea fi pe­lasga. În­tregul text de pe les­pede era dis­pus în trei șiruri paralele, por­nind din stânga sus și apoi șerpuind pe dia­gonală, pentru a se încolăci, în spirală, în jurul unui cap de lup, ter­minându-se în col­țul din dreapta jos. În ciuda atenționării enunțate de specialist, autorită­țile au ho­tărât ca lespedea să fie tăiată și topită. Conform con­tractului de exploatare a aurului din zonă, statul obținea un procent de 19,31%.
Același arheolog a observat, la ridicarea lespezii, intrarea într-un puț cu un diametru de patru metri. În interior, se desfășura o scară elicoidală, cu trepte să­pate în pereții puțului, ca și cum ar fi fost tăiate cu la­serul. O lumină violacee, lăptoasă, emana din inte­riorul puțului, așa că specialistul a coborât în puț, pentru a vedea ce este acolo. De frică, nimeni nu l-a urmat. Toți așteptau întoarcerea omului din puț, dar el nu a mai ieșit, iar pe durata nopții, armata a blocat intrarea în puț cu scânduri și au sigilat-o cu ciment. La fel a fost închisă și Galeria 13, unde fuseseră fă­cute descoperirile scheletelor de uriași, iar toți cei care fuseseră prezenți au fost puși să semneze con­tracte de confidențialitate, promițând să păstreze se­cre­tul.