- D-le doctor, sunteți cunoscut ca un medic pentru care profesia nu poate fi despărțită de credință. V-ați confruntat vreodată cu cazuri de vindecare provocată prin rugăciuni?
- De-a lungul carierei mele de medic, am constatat multe cazuri de vindecări prin rugăciune. Mi-amintesc acum de o toxicomană, un copil cu epilepsie și o tânără cu septicemie. Acel copil cu epilepsie făcea zilnic 30-40 de crize minore. După prima împărtășanie, ca prin minune, crizele i-au scăzut la trei pe zi... E sigur că pe acei oameni i-a vindecat credința în Dumnezeu și rugăciunea, întrucât acele cazuri evoluau de multă vreme, fără vindecare, în ciuda tratamentelor clasice aplicate. S-au însănătoșit în clipa când au început să fie făcute rugăciuni pentru ei sau când ei înșiși s-au întors spre Biserică.
"Mecanismului" vindecării nu-i trebuie asociat ceva misterios. Nu! Mecanismul vindecării prin rugăciune e simplu: apelăm la Creator, Cel care a făcut Cerul și Pământul și pe Om, ca pe o încununare a Creației. Numai El poate vindeca orice boală și orice suferință. Sigur, se pune problema unor etape ale vindecării prin rugăciune: 1. Pocăința - cu care omul trebuie să înceapă; 2. Asumarea bolii, a suferinței - ca o ispășire a păcatelor proprii; 3. Mulțumirea - în rugăciunile sale, omul trebuie ca, după ce s-a pocăit și și-a asumat boala, să-i mulțumească lui Dumnezeu-Creatorul, pentru tot: că există, că a cunoscut lumea și pentru tot ce a primit în viață... Abia după aceea urmează rugăciunea fierbinte pentru iertarea păcatelor și rugăciunea pentru vindecare. Nu trebuie niciodată uitat ca-n finalul unei rugăciuni să-i dăm slavă lui Dumnezeu.
"Trupul este degradabil până la moarte. Sufletul este perfectibil până la mântuire"
- Rugăciunea adevărată, care sperăm să fie primită de Dumnezeu, are un anumit protocol? Există o anume structură a ei?
- Am avut o pacientă - medic - cu cancer la sân. Era speriată, pentru că știa ce o așteaptă. Mi-a spus c-a citit un studiu recent, privind efectele benefice ale rugăciunii, dar nu știa cum să se roage. Am trimis-o la un preot și el i-a spus foarte simplu: "Cheamă numele lui Dumnezeu și zi din toată inima ta: «Doamne, nu mă lăsa, ajută-mă, vindecă-mă, miluiește-mă, ca să pot să slăvesc numele Tău, până la sfârșitul vieții mele»". În afară de rugăciunea spontană, cum a fost cea de mai înainte, există și rugăciuni rânduite de Biserică: dezlegări, rugăciuni pentru diferite suferințe, rugăciunile Sfântului Vasile cel Mare, Moliftele Sfântului Vasile cel Mare, rugăciunile Sfântului Maslu.
Noțiunea de sănătate și de boală trebuie să exprime legătura indisolubilă dintre trup și suflet, atât din punct de vedere al suferinței, cât și din punct de vedere al vindecării. Trupul este degradabil până la moarte. Sufletul este perfectibil până la mântuire. Pentru acest adevăr omul trebuie să se roage până la moarte, chiar dacă suferința lui trupească nu se ameliorează și trebuie să și-o poarte toată viața. Pentru suflet este dator să se roage, pentru că sufletul suferă împreună cu trupul, dar sufletul are șansa mântuirii, a vieții veșnice și de-aceea nu trebuie părăsit niciodată.
"Rugați-vă neîncetat!"
- Pe vremea când conduceați așezământul medical "Christiana", ați ridicat și o capelă în mijlocul spitalului. Care era rostul ei?
- Am gândit ca în acel așezământ să li se întocmească bolnavilor o foaie de observație clinică - făcută de medic - și o foaie de observație, întocmită de preot. Voiam să corelăm suferința medicală, biologică, cu suferința spirituală a bolnavului. Bolnavii, în schimb, au primit în mod diferit acest gest al nostru de a deschide în spital o capelă. Am avut bolnavi care-și cereau internarea acolo, pentru că exista o capelă și o asistență spirituală susținută, dar am avut și bolnavi care au refuzat categoric să intre în capelă în primele zile de spitalizare, au refuzat asistența preotului. Important e că majoritatea au plecat din spital întorși spre Dumnezeu și convertiți, în cele din urmă.
- Domnule doctor, ați tipărit în 1992 - alături de părintele Mihai Valica - o carte de excepție: "Meditație la medicina biblică". Ce v-a determinat să scrieți o carte alături de un preot?
- Studiul pentru această carte fusese început în urmă cu mulți ani, în perioada regimului ateu când - din experiența mea cu bolnavii - am văzut că foarte puțini erau aceia care-L chemau pe Dumnezeu la patul lor de suferință. N-o făceau nici chiar atunci când erau pe moarte. Și această depărtare a bolnavului de Dumnezeu m-a impresionat foarte mult și atunci m-am gândit să caut în Sfânta Scriptură probleme medicale, pe care le-am scos la lumină, ca să arăt oamenilor ce important este să cerceteze Sfânta Scriptură pe patul de suferință...
De aceea ar fi bine să ne aducem aminte de cuvintele Apostolului Pavel, care a spus: "Rugați-vă neîncetat!". Și dacă el a zis să facem asta, când suntem sănătoși, cu atât mai mult s-o facem când suntem bolnavi!
- D-le doctor, ați înființat lângă București, în orașul Voluntari, Centrul de îngrijiri paliative "Sf. Irina", care se ocupă cu asistarea medicală și spirituală a bolnavilor de cancer în fază terminală, iar în prezent, repetați această inițiativă și în Banat, pe Valea Nerei, unde se ridică un nou centru de recuperare oncologică. Cum se asociază credința și rugăciunea în actul medical?
- Conceptul de fericire creștină are o bază antropologică. Pentru omul credincios, care crede cu tărie că este o ființă creată și că Dumnezeu este Creatorul lui, este absolut firesc să îl roage pe Creator să-l vindece atunci când are o suferință oarecare. De pildă, Părintele Paisie Aghioritul spunea așa: "Dumnezeu îmi va dărui ceea ce-I cer, dacă eu însumi sunt dăruit Lui". Savanții și-au pus problema, mai ales în ultimul secol, cum pot proba științific efectul rugăciunii. Așa au apărut în SUA două studii care au fost făcute în clinici universitare de vârf, în secții de asistare a bolnavilor coronarieni. Oamenii de știință au făcut o cercetare "dublu-orb", în care au testat două loturi de bolnavi. Asupra unuia s-au făcut rugăciuni susținute, iar celălalt nu a fost inclus în programul de rugăciune. După câteva luni, au fost cercetate evoluțiile acestor bolnavi, complicațiile apărute, mortalitatea, tulburările de ritm cardiac, insuficiențele cardiace, recidivele de infarct, intervențiile chirurgicale pe cord etc. Toate aceste observații au fost contorizate și, când s-au analizat rezultatele, s-a constatat că lotul de bolnavi asupra căruia se făcuseră rugăciuni a evoluat mult mai bine. După o vreme, studiul s-a reluat în altă parte a Americii și s-a ajuns exact la aceleași rezultate. Deci, există și o dovadă științifică despre faptul că rugăciunea are un efect terapeutic, atunci când e făcută de bolnavul însuși, ca și atunci când e făcută de comunitatea în care trăiește. Și noi am făcut astfel de observații, în centrul de îngrijiri paliative, unde sunt doar bolnavi grav. A contat foarte mult faptul că, aflați în această situație, cei mai mulți s-au reîntors cu fața către Dumnezeu, și din 3.000 de bolnavi care au ajuns în centru, doar mai puțin de 10% au refuzat Taina Mărturisirii și a Împărtășaniei, înainte de moarte. Au fost oameni care s-au împăcat cu semenii lor și cu Dumnezeu. Acum construim Clinica de recuperare oncologică de pe Valea Nerei, care se va adresa bolnavilor aflați în faza inițială a bolii canceroase (stadiile I, II), unde terapia psihologică de susținere este extrem de importantă. Multe studii efectuate în țările occidentale au dovedit că, dacă în această fază bolnavul este susținut psihologic, șansele de supraviețuire sunt maxime.
Prof. univ. dr. ing. ALEXANDRU MĂRUȚĂ - "Un laser al gândirii"
- Sunteți om de știință și, în cadrul cursurilor de sinergetică pe care le-ați ținut la Universitatea Ecologică din București, v-ați ocupat de legătura dintre rugăciune și sănătate. Cum explicați efectele sacroterapiei?
- Dincolo de funcția ei religioasă, spirituală, noi interpretăm rugăciunea ca fiind un laser al gândirii, indiferent de modul în care credinciosul își reprezintă în minte Divinitatea, de apartenența la o religie sau alta. Mai exact, noțiunea de laser o utilizăm în sensul concentrării atenției într-o singură direcție, prin amplificarea energiei numită spirit, cu efecte ce pot fi considerate de-a dreptul miraculoase.
Terapiile realizate cu ajutorul rugăciunii pot fi denumite, într-o accepțiune mai largă, sacroterapie sau spiritoterapie și pot duce la ameliorarea sau chiar vindecarea unor maladii. Aceste terapii se aseamănă cu psihoterapiile, cu gândirea pozitivă - acceptate deja de psihologia oficială ca fiind în măsură să schimbe, în anumite situații, realitatea obiectivă. Puterea rugăciunii - bine făcută, nu formală, nu mimată - a fost relevată ca având rezultate miraculoase de Alexis Carell, celebrul om de știință, laureat al Premiului Nobel.
- Ce înțelegeți prin "rugăciune bine făcută"?
- În momentul rugăciunii, concentrarea spre a intra în comuniune cu Dumnezeu trebuie să fie maximă. Nu e suficientă împreunarea mâinilor și recitarea unei rugăciuni. Cel mai important este ca gândurile să fie canalizate spre o singură direcție, spre Cel de Sus. Primul efect pozitiv al rugăciunii este înlăturarea aproape instantanee a senzației de anxietate, de teamă, de depresie - factori ce influențează, de altfel, comportamentul uman și grăbesc evoluția bolilor. În final, se înregistrează o accelerare cu totul aparte a procesului de vindecare. Vă voi da două exemple din care veți înțelege mai bine efectele rugăciunii...
1. Cu mai mulți ani în urmă, am cunoscut un domn care fuma din cale afară de mult. El mi-a povestit cum, cu 15 ani înainte, tot din pricina fumatului excesiv, ajunsese în Spitalul de Ftiziologie de pe Șoseaua Viilor din București. Avea tuberculoză în ultimul grad. Medicii nu mai aveau ce-i face și l-au externat ca să moară-n patul lui. Marele lui noroc a fost un vecin de salon, pacient ca și el, un preot. Când și-au luat "rămas bun", preotul i-a spus: "Domnule, când vei simți că ți se-apropie ceasul, roagă-te!". Omul s-a dus acasă, fără să fi luat prea tare în seamă spusele preotului. Dar starea lui se-nrăutățea pe zi ce trecea. Într-o seară, și-a dat seama că nu va mai apuca zorii. Și-atunci, și-a amintit de cuvintele preotului. A îngenuncheat și s-a rugat cum n-o mai făcuse vreodată în viața lui, și nici după aceea. Dimineața nu mai avea nimic!
2. Acum vreo 15 ani, o renumită doctoriță homeopată mi-a trimis să studiez un caz mai deosebit: o tânără grav bolnavă, căreia medicii nu reușeau să-i stabilească un diagnostic. Organismul fetei era complet răvășit și nu reacționa deloc la niciun tratament. Împreună cu câțiva specialiști, am reușit să-i depistăm boala și să-i prescriem tratamentul adecvat (fata avea de mulți ani giardioză, care de acum nu mai apărea la analize, îi atacase chiar sistemul nervos, dar îi apăreau și simptome false). Sunt convins că, singur, tratamentul nostru n-ar fi fost eficient în acea fază a bolii, dacă n-ar fi fost dublat de încrederea ei că Dumnezeu o va vindeca. Acesta a fost marele ei avantaj: era deosebit de credincioasă. Și astăzi mă sună mama ei să-mi mulțumească... Deși, credința ei a vindecat-o!