- Este englez, londonez, a lucrat în impresariatul artistic, dar a lăsat totul baltă, ca să se stabilească în România, într-un sat de pe-un vârf de deal. Își cultivă grădina, gătește ardelenește și zice că România e o bucățică de rai -
Graham Robinson face parte dintr-un gen pe cale de dispariție în Europa. Plete grizonate, barbă bogată, pare cea mai fericită îngemănare dintre un ascet și-un haiduc, deși este un bărbat erudit, cu care poți vorbi despre capitalismul global sau despre ultimele studii istorice referitoare la daci. Din ochii săi albaștri și surâzători, din gesturile voioase și hohotele de râs, se scurge o energie și o poftă de viață molipsitoare. E clar pentru oricine stă la taifas cu el, că englezul acesta, care în urmă cu câțiva ani făcea parte din lumea artistică londoneză, a descoperit un secret al existenței și o filosofie de viață care-l ajută să navigheze ca o corabie cu toate pânzele în vânt. O corabie ancorată în satul Idicel, din Ardeal.
O bucățică din grădina Edenului
"Am crescut la marginea Londrei, unde părinții mei aveau o casă destul de mare și o grădină în care cultivam legume. Am crescut, literalmente, cu mâinile vârâte în pământ, și am fost foarte fericit pentru asta. Există o replică ce îmi place, în desenele animate cu Peter Pan. Cineva întreabă copilul de ce nu se spală pe mâini, iar el răspunde: «Pământul de pe mâinile mele are mii de ani. Cine sunt eu, să-l deranjez?» În copilărie îi era imposibil mamei să mă țină curat și, odată, am visat că atunci când voi crește mare, o să-mi cumpăr și eu o bucată de pământ pe care o să-l lucrez cu mâna mea. Mica mea bucățică din grădina Edenului a fost un vis pe care l-am avut încă din copilărie. Noi, englezii, am rămas în adâncul sufletului nostru o națiune de țărani. Asta am fost la începuturi. Desigur, avem nobilimea noastră, care însă nu e autohtonă, e normandă, și care ne stăpânește doar de nouă sute cincizeci de ani. Pe de altă parte, e în națiunea noastră o amestecătură nebună de invadatori adaptați pentru a supraviețui. Suntem saxoni, celți, picți, galezi, bretoni, scoțieni, irlandezi, galezi, danezi și vikingi. Fiecare dintre ei cu barbă. Și purtând un topor, atât bărbații, cât și femeile, înglodați în noroaie și spunând că e o zi frumoasă dacă astăzi nu plouă atât de tare ca ieri. Spun cu mâna pe inimă că eu duc cu mine acest fel de a fi englezesc, această mixtură de celți, picți, saxoni, danezi și vikingi, care au fost crescuți în aceste micuțe, nefericite și umede insule din Atlantic, niciodată destul de departe de mare, niciodată destul de departe de următorul val de invadatori. Și, în același timp, am în mine acest adânc sens țărănesc de a avea rădăcinile undeva într-o bucată de pământ. Pentru mine nu a fost dificil să transfer toată această experiență în România. Pe dealurile din Idicel, pe care am acum casa, se simte încă această încăpățânare a străvechilor daci. Există, cu certitudine, o tenacitate a spiritului pe care o poți întâlni pe dealurile Transilvaniei și care nu este foarte diferită de tenacitatea întâlnită pe înălțimile Scoției, pe dealurile din Țara Galilor, din Yorkshire, sau de pe coasta colțuroasă din Cornwall. De fapt, și acesta este cel mai ciudat lucru, experiența mea în România e ca o întoarcere acasă după 15.000 de ani. 15.000 de ani de migrație a unor oameni plecați de aici, care s-au răspândit prin întreaga Europă, pe măsură ce gheața ultimei epoci glaciare se retrăgea. Iar eu m-am întors înapoi."
Iubita din România
- Cum ai descoperit, de fapt, România?
- Mai întotdeauna e o fată care aduce un străin în România. Pentru mine a fost un noroc să întâlnesc la Londra o româncă, deschisă la minte în ceea ce privește cunoașterea unei culturi occidentale. Așa că am avut o relație modernă, ca egali, am venit împreună în România, am trăit împreună și apoi ne-am mutat la țară. Ea crescuse în Târgu Mureș și-și petrecea verile cu bunica ei, la Ideciu de Jos, o stațiune din apropiere de Reghin. Așa că avea amintiri minunate din acea perioadă, iar noi ne-am hotărât să ne mutăm acolo. Viața era liniștită și rurală, dar nu atât de liniștită și rurală pe cât ne-am fi dorit, așa că ne-am mutat mai sus, pe dealuri, cumpărând o casă în Idicel. Din nefericire, iubita mea româncă nu s-a putut adapta noii mentalități românești de după 1989, care, în anumite privințe, din punctul ei de vedere, a reprezentat o involuție. Ea a fost un copil născut în anii șaizeci, sub dictatura ceaușistă. A făcut parte dintr-o generație care, la maturitate, a avut așteptări mari de la lume și care a sfârșit prin a fi dezamăgită de felul în care a evoluat România. Asta se întâmplă când ai așteptări atât de mari.
- Cum s-a sfârșit povestea de dragoste?
- În cele din urmă ne-am despărțit. Ea a decis să se întoarcă la Londra, care pentru ea e un oraș suficient de mare încât să se poată pierde în el, iar eu m-am hotărât să rămân definitiv aici. A fost imposibil să rămânem împreună, pentru că priveam România din două puncte de vedere diferite. În plus, viziunea noastră de rai rural a avut câteva treziri brutale. Problema banilor a fost una din ele. Astăzi, în România, chiar dacă ești un țăran harnic, tot îți va fi foarte greu să ai un venit substanțial obținut doar din propria ogradă. Iată de ce viața mea este, de fapt, un compromis - ceea ce nu produc, cumpăr. Și ar fi imposibil să-mi cumpăr cele necesare doar cu venitul pe care-l pot genera muncind în propria mea gospodărie. Dacă nu aș avea o mică pensie privată din Marea Britanie, nu aș fi capabil să trăiesc așa cum trăiesc. Ați putea sintetiza toată experiența mea într-o singură frază: m-am îndrăgostit de o româncă, am venit aici și m-am îndrăgostit de țara asta. În final, "relația" mea de iubire cu România a durat și s-a dezvoltat, în timp ce relația cu iubita mea româncă s-a uscat și a murit.
Preumblare cu bufnițe
- Prin ce te-a sedus România?
- Răspunsul la întrebare e mult prea lung. O să mă rezum doar la ceva ce mă impresionează, de pildă, aici, în Idicel. Ceva ce îmi place cu-adevărat. La voi la țară, românii încă trăiesc mai multe generații împreună. Întotdeauna vei găsi un colț al gospodăriei în care se mai află o căsuță sau chiar o altă gospodărie mai micuță în care trăiesc bunicii. Ei sunt cei care se scoală mai devreme decât restul casei ca să dea de mâncare la animale, și tot ei au grijă de copii, până când părinții vin de la lucru. Și trăiesc așa generații întregi, împreună, ajutându-se. Acest fel de a trăi este mult mai natural, mai normal, mai armonios decât cel modern, pentru că datorită lui, fiecare generație învață una de la cealaltă. Copiii nu învață numai de la școală sau de la părinți, ci și de la bunicii și străbunicii lor, dezvoltându-și abilități practice, pe care nu au cum să le deprindă altundeva, iar îngrijirea și educația lor este împărțită între toți membrii familiei. Eu cred că acest fel de a trăi este mult mai normal decât să spargi familia în mici unități și apoi să închizi fiecare unitate rezultată într-o cutiuță, fie că această cutiuță e reprezentată de un apartament în care vii de la serviciu și apoi stai singur în el, zgâindu-te la ecranul unei alte cutii, sau de mașina pe care o tot conduci prin oraș, în timp ce scaunul din dreapta ta este mereu gol și-ți poartă doar geanta. Acesta este felul modern de a trăi - cultul individualismului.
- În Idicel ai scăpat de singurătate?
- La mine în sat suntem cam 400 de oameni care trăim în două sute de case. Acesta este satul Idicel acum, un sat din județul Mureș, care prin 1930 avea 1600 de locuitori în 400 de case. Deci, de patru ori mai mulți oameni decât acum și de două ori mai multe case. Îmi plac vecinii mei. Majoritatea lor sunt niște oameni minunați. Mulți dintre ei oameni în vârstă, oameni simpli, țărani care s-au născut, au crescut și care vor muri în acel sat. Probabil că sunt printre ultimii care vor trăi în acest fel. Au rămas buni gospodari, oameni cinstiți, care, după standardele românești, sunt oameni avuți, trăind într-un sat transilvănean bogat. Dar, după standardele europene, sunt săraci. Din păcate, țăranii din Idicel au plecat, și ei, în mare parte, unii la oraș, alții în străinătate. Unitatea familiilor s-a fracturat, pământul nu mai e lucrat ca înainte, iar multe terenuri arabile au devenit pășuni. Dar satul a rămas o simfonie de priveliști, mirosuri și sunete care mă încântă, de la răsărit până la apus. Iar după apus, sunt cunoscut drept un plimbăreț solitar, căruia îi place să se cufunde în cântecul bufnițelor. E una de o parte a văii, iar celălaltă de altă parte, și mie îmi place să le confund de multe ori, pentru că sunt la mijloc. Și se ceartă mereu: "Asta e partea mea de vale!". "Ba nu, asta e partea mea de vale!". "Nu-i a ta!". "Ba-i a mea!". Și cearta continuă, până când una dintre bufnițe spune: "Ai auzit?". "Ce?". "O altă bufniță!". "Care?". "Cum, nu ai auzit-o?!". Și se lasă tăcerea, apoi reîncepe: "Hei, asta e partea mea de vale!". "Ba nu!". "Ba da!".
Descrierea fericirii
- Sunt fericiți țăranii din Idicel?
- Asta este o întrebare dificilă. Depinde cum definești fericirea. Aș spune că oamenii au fost foarte fericiți, până când televiziunea de azi a început să le arate tot ceea ce le lipsește, chiar dacă înainte nu au avut niciodată nevoie de ceea ce văd pe ecran. Din păcate, la televizor oamenii văd doar ceea ce le lipsește, nu și ceea ce au deja. Le televizor nu văd că au casa lor și pământul și grădina și pășunile lor, chiar și pădurea lor. Știu că nu asta e situația în întreaga țară, dar cel puțin în partea de Ardeal în care locuiesc eu, fiecare casă trebuie să aibă propria fântână, trebuie să aibă grajd, trebuie să aibă șopron pentru fân și trebuie neapărat să crească multe animale: găini, porci, oi, capre, vaci, cai. Pe lângă ele, trebuie să ai în gospodărie viță-de-vie și o livadă cu nuci, vișini, cireși, meri și pruni. Căci fără un nuc, cum ai putea să faci cozonac cu nucă de Paște și de Crăciun, fără un cireș sau vișin, cum ai putea să faci vara plăcinte, fără meri și pruni, cum ai putea să faci jinars vara și toamna, iar fără o vie, cum ai putea să bei un pahar de vin, în prag de iarnă? Adăugați la acestea câmpul pentru porumb, pășunea pentru vite, pădurea pentru lemnele de iarnă și iazul pentru pește, și puteți înțelege că, din leagăn și până în mormânt, țăranii mei au tot ce le trebuie pentru a trăi. Până de curând, ei produceau absolut tot ceea ce aveau nevoie și, dacă nu produceau ceva, nu era nevoie să meargă la o depărtare mai mare de două sate pentru a cumpăra. Dar totul se făcea cu muncă multă. Muncă multă și a naibii de grea!
- Dacă te-ai putea sui ca bufnițele, într-un copac, cum ai vedea existența ta românească?
- Cumva, am o existență schizofrenică. Jumătate din ea este urbană, educată, căci îmi petrec destul timp citind cărți sau uitându-mă la filme sau călătorind în marile orașe pentru cultură, concerte sau pentru a-mi cumpăra cărți de la anticari sau doar pentru a mă întâlni cu oameni cu care pot să port și alte discuții, în afară de cele legate de vreme și agricultură. Apoi, mă pot întoarce în casa și grădina mea, unde pot să stau să admir conturul norilor pe cer sau frunzele înmugurind pe crenguțe, să ascult ciripitul păsărelelor sau să merg să lucrez la mine în grădină, unde cultiv legume și fructe cu care pot găti la sfârșitul zilei o mâncare minunată. Prefer să cultiv singur ceea ce mănânc, în loc să cumpăr. Totuși, iau de la o mică brutărie pâine, pentru că sunt prea leneș să frământ și să coc, deși aș putea. Carne nu prea mănânc. Am legume proaspete, mare parte din an, și mănânc foarte, foarte sănătos. Cam așa mănâncă toți oamenii de la mine din sat. Aș putea să gătesc mâncare thailandeză, englezească sau spaniolă, cu produse luate din supermaket, dar aleg întotdeauna rețete din bucătăria românească, pentru că tot ceea ce crește foarte bine în grădina mea se potrivește perfect cu rețetele voastre autohtone. Așa că pe masă am aceeași zacuscă, ciorbă, tocană, plăcintă și compot cu care erau obișnuiți și stră-străbunicii dumneavoastră. Și aș spune că mă simt foarte fericit și sănătos cu ele. Aș putea să gătesc toate acestea ducându-mă o dată pe lună la supermarket. Ar fi foarte ușor, dar nu ar fi la fel de satisfăcător. Nu atât pentru sănătatea mea trupească, cât pentru cea interioară, spirituală. Simt că am încheiat un cerc complet, care începe cu însămânțatul și se termină cu recolta și, uneori, cu conservarea legumelor și fructelor. Pot să deschid un borcan sau o sticlă și pot să gust din munca mea de anul trecut. Și totul are un gust mai bun, pentru că am muncit pentru el.
- Cum ai fi trăit dacă ți-ai fi cumpărat o casă într-un sătuc englez?
- În Anglia, într-un sat, totul ar fi fost foarte diferit de România. În primul rând, mai puțin de 10% dintre englezi mai locuiesc la țară. Peste 90% sunt populație urbană. Pe când, la voi, aproape jumătate din populație este rurală. În consecință, în Marea Britanie nu prea mai există sate micuțe, iar unde există, majoritatea oamenilor nu mai lucrează în propria gospodărie, ci într-una din marile ferme sau, pur și simplu, fac naveta și lucrează în marile orașe. Mai există și pensionari care s-au retras la țară, ca să-și petreacă restul vieții în liniște, și există multe case în care se face turism de weekend. Înțelegeți, acum, că nu este nici pe departe la fel ca în România. Practic, noi nu mai avem țărani deloc. Este paradoxul vieții rurale din Anglia! Nu lucrezi pământul tău! Tu ești acasă la tine, fie un turist, fie un muncitor la ferma altuia. La noi au supraviețuit doar marile ferme și doar datorită unor subvenții masive din partea statului, pentru că s-a pus problema competiției Uniunii Europene cu restul lumii. Asta este globalizarea, și eu cred că va afecta și România, dacă nu veți ține cu religiozitate de bucățica voastră de pământ, pe care să o păstrați doar pentru voi și să produceți ceva pe ea, ceva ce să aducă și un venit. Eu cred că dușmanul cel mai mare al capitalismului global ar fi omul independent. Țăranul care rămâne pe loc sau crește mâncare sau face haine cu mâna lui. Cum e și țăranul român.