Miracolul din Guadalupe - Fecioara cu ochii vii

Andrei Cheran
- În 1921, un anarhist mexican a încercat să arunce în aer biserica în care se afla Fecioara din Guadalupe. Totul s-a transformat în fărâme, cu excepția minunatului chip al Maicii Domnului, imprimat pe o pânză din fibre de cactus -

Luciano Perez, un mexican aflat încă la vârs­ta adolescenței, ține în mâini un buchet de flori. Doisprezece trandafiri sângerii, pe care îi prinde în jurul unei bombe artizanale, pe care tocmai a construit-o. Își pune pe cap un sombrero, se con­centrează o clipă, apoi își părăsește locuința sără­căcioasă din orașul New Mexico. Luciano e anarhist și urăște credința. Ceva mai târziu, intră în biserica de pe dealul Tepeyac, aflată într-un cartier de la mar­ginea capitalei mexicane. Biserica este plină. Tânărul intră cu buchetul în mână, făcându-și loc cu greu prin­tre numeroșii pelerini. A ajuns. În fața lui se află altarul unde este expusă Fecioara din Guadalupe. Ima­ginea pe care milioane de credincioși vin din toa­tă lumea să o venereze ca pe una dintre cele mai mari minuni creștine. La fel cum giulgiul din Torino lasă să se întrevadă chipul lui Hristos, ar­te­factul din Me­xic îl arată pe cel al Fecioarei Maria. Ima­ginea unei tinere fe­mei însăr­ci­nate, de o frumusețe ne­ase­muită și cu o expresie incredibil de li­niștită, care a apărut în mod mira­culos pe haina unui țăran, pe nume Juan Diego.
Pe ea a venit să o distrugă Luciano Perez. Dorea să facă să dispară pentru eternitate acea imagine, ve­che de peste patru sute de ani. Să se termine, odată pentru totdeauna, cu acea credință fără de margini, ca­re ține de cultul Fecioa­rei, și care pentru Luciano Pe­rez era o veritabilă insultă la adresa ateismului pe care îl propovăduia. Fabricase bom­ba artizanală nu doar pentru a face zgo­mot cu ea. Era făcută ca să dis­tru­gă. Sfânta imagine trecea drept in­des­tructibilă, ni­mic nu o putuse deteriora până atunci, deși, în mod nor­mal, ea nu ar fi trebuit să reziste trecerii seco­lelor. Haina pe care se imprimase, poate sub efectul unei lumini foarte intense, este tradițională indiană și se nu­mește "tilma". Un simplu dreptunghi țesut din fibre topite de cactus și legat pe un umăr. Durata de viață a unei ase­menea stofe grosiere nu depășește do­uăzeci de ani. Or, relicva din Gua­da­lupe datează din 1531. Doar un mira­col a putut să o păstreze așa cum a fost făcută.

O copie nereușită

În muzeele moderne, în afara fap­tului că este strict interzis să fie atinse pânzele, tem­peratura este constantă, iar lumina, fil­trată. Dar astfel de măsuri de precauție nu fuseseră luate și în cazul imaginii Sfintei Fecioare din Gua­da­lupe. De-a lungul tuturor acestor secole, mantaua lui Juan Diego fusese expusă la lumina a mii și mii de lumânări. În primii o sută șaizeci de ani de cult, imaginea nu fusese protejată în niciun fel. Ceva mai târziu, a fost apărată de un geam, care era scos de foarte multe ori, pentru a li se permite cre­din­cioșilor să atingă Madonna.
Pictorul Miguel Cabrera, care a trăit în secolul al XVII-lea, aduce în memoriile sale o mărturie despre infimele precauții ce erau luate față de imaginea Fecioarei: "Când a fost deschisă vitrina, peste cinci sute de mâini au atins țesătura. După aceea, mai multe personalități ecleziastice au petrecut peste do­uă ore pipăind-o, la rândul lor". Mai târziu, un doc­tor, pe nume Jose Bartoloche, a făcut următoarea experiență: a reprodus imaginea sacră pe o haină țesută în mod identic și a pus-o în biserica din Pocito, aflată la poalele dealului Tepeyac, o capelă aleasă pentru a așeza copia în condițiile de "păstrare", iden­tice cu originalul. Experiența a fost concludentă. La mai puțin de șase ani, copia a început să se deterio­reze, culorile au început să dispară și țesătura s-a găurit. Pânza a fost dusă într-o altă mânăstire, unde a putrezit de tot, în scurt timp.
În 1791, s-a ivit o nouă amenințare de distrugere a reprezentării Fecioarei. Un paracliser neatent a spălat cu acid nitric cadrul în care era imaginea fi­xată. Dacă o singură picătură ar fi atins portretul, to­tul pu­tea fi distrus. Și ceea ce putea fi mai rău s-a în­tâmplat. Paracliserul a vărsat pe colțul superior drept al por­tretului câteva picături din detergentul ucigător. Toți chimiștii știu că acidul nitric roade fără milă țesăturile vechi, de origine vegetală. Dar, spre stupefacția gene­rală, pe portretul Fecioarei a apă­rut doar o simplă pată gălbuie. Și, cu trecerea timpului, ea s-a atenuat puțin câte puțin.
Iată de ce, pe 14 noiembrie 1921, anarhistul Lu­ciano Perez este hotărât să folosească mijloace cât mai distructive, pentru a anihila imaginea definitiv. Își ascunde bomba învelită cu trandafiri în mijlocul buchetelor de flori depuse la picioarele altarului. Apoi merge acasă, unde așteaptă cu multă speranță rezul­tatele atentatului său. Este foarte sigur pe el. Foarte si­gur de mașinăria infernală, al cărei mecanism îl reglase să explodeze când biserica va fi goală.
Ora 10 și 30 de minute. Este o liniște desăvârșită în biserica de pe Tepeyac. Unul câte unul, credincioșii au plecat. Dintr-o dată, o bubuitură cumplită se aude în zona bisericii care găzduiește Fecioara, și văzduhul se iluminează ca și cum zece sori ar fi răsărit îm­pre­ună. Apoi, o explozie cu o putere in­cre­dibilă mătură totul în jur. În timp ce scările ce duc la altar sunt pur și sim­plu pulverizate, lumânările și vasele zboară peste tot. Niciun vitraliu al bisericii, niciun geam din clă­dirile învecinate nu au rezistat la suflul care le-a făcut praf. Un crucifix imens, din alamă, este îndoit ca o sârmă de pu­te­rea exploziei. În schimb, Fecioara din Guadalupe nu are absolut nimic. Este intactă și și-a păstrat zâmbetul ei mi­nunat, la fel ca în prima zi. Ai zice că însuși Domnul a pus la încercare Fe­cioa­ra, pentru a demonstra lumii în­tregi originea sa divină: timpul, miile de lumânări aprinse în biserică, acidul, atingerile patetice ale credincioșilor și explozia unei bombe. Dar Fecioara cu zâm­betul dulce a rezistat.

Misterele chipului sfânt

Oare cine a pictat imaginea Fe­cioa­rei din Guada­lupe și în ce fel? Și în prezent, întrebarea aceasta este o enig­mă pentru știință. Numeroșii spe­cia­liști care au analizat-o au ajuns cu toții la concluzii uluitoare.
Imaginea este imprimată direct pe fibrele vegetale, fără niciun "apret". Chiar și pe pânza specială pentru pic­tat, care este cu mult mai puțin gro­so­lană, artiștii folosesc un apret, un strat preparator pentru a evita ca vopseaua să fie absorbită. Or, imaginea Fecioarei este perfect vizibilă, atât pe fața, cât și pe spatele țesăturii. Alte picturi cu mult mai recente au pe toată suprafața lor o întreagă rețea de crăpături fine. În schimb, por­tretul Fecioarei este ab­solut intact. Culoarea bleu tur­coaz așternută pe man­ta este, la rândul său, o enigmă. Pig­mentul din care a fost fă­cută este pe jumătate trans­pa­rent, are origine ne­cu­nos­cută și este la fel de stră­lu­citor, ca și cum ar fi fost apli­cat de curând. Pe de altă parte, chiar și la mi­cro­scop nu se vede nici cea mai mică urmă de pensulă.
Când este privită de la o distanță de peste doi metri, culoarea chipului Fecioarei trece de la alb la măs­liniu. Aceste culori schimbătoare, numite irides­cente, țin de o tehnică imposibil de realizat de mâ­na omului. Când por­tretul este fotografiat în obscu­ritate și fără a se folosi flash-ul, fo­to­grafiile ies de fiecare dată su­praex­puse, ca și cum imaginea Fe­cioa­rei ar iradia în permanență lumină. Zece of­tal­mo­logi au examinat ochii por­tre­tului. Toți au fost frapați de impresia pe care o degajă, de parcă ar fi vii: ca și cum irisurile s-ar mișca, uneori.
Când ochii Fecioarei au fost stu­diați la microscop, s-a descoperit ce­va abso­lut incredibil. Savanții au de­tectat oglin­dită în ei imaginea bustului unui om cu barbă. Ca și cum acel necunoscut se afla în fața Fe­cioarei, în clipa în care imaginea s-a imprimat pe man­taua lui Juan Diego. Poate sub efectul unei lu­mini colosale, la fel ca la Hiroshima, unde a fost des­co­perită, pe un perete, imaginea unei victime a bom­bei atomice, lansate de americani în august 1945. Her­bert Tonsmann, un oftalmolog german, a foto­gra­fiat irisurile ochilor Fecioarei și mai apoi i-a mărit foarte mult, cu ajutorul unui program pe calculator. După aceea, a regrupat toate efectele prezente în fie­care dintre cei doi ochi. A descoperit astfel siluetele altor personaje, care au fost "văzute" de Fecioară în momentul imprimării chipului său pe țesătură. În afară de omul cu barbă deja pomenit, se mai distinge un indian îmbrăcat cu o "tilma" și care ar putea fi Juan Diego. Nu departe de el, se află o femeie de origine mexicană și o familie care își poartă copilul pe umăr, după obiceiul indienilor.

Miracol pe drumul bisericii

Suntem pe 12 decembrie 1531. Cu zece ani mai înainte, conchistadorul spaniol Hernan Cortes dis­tru­gea imperiul aztec. Ca majoritatea concetățenilor săi, Juan Diego și toată familia lui au trecut la catolicism. Dar el nu își uitase religia copilăriei. De aceea, când s-a apropiat de biserica de pe Tepeyac, unde mergea să se roage de două ori pe săptămână, a fost cuprins de o teamă teribilă, auzind un cântec de pasăre ex­traordinar. Aztecii credeau că morții care ajungeau în paradis se transformau în păsări. Diego era convins că urma să moară.
Dar în clipa în care începuse să urle de groază, dintr-odată, în fața lui a apărut o femeie îmbrăcată în haine strălucitoare, croite din lumină. "Sunt mama adevăratului Dumnezeu", i-a spus ea. În clipa aceea, după cum a mărturisit mai târziu, Diego a simțit o pace nesfârșită coborând în sufletul său. Nu i-a mai fost teamă. Cu zâmbetul pe buze, a ascultat-o pe femeia aceea apărută de nu se știe unde, care i-a spus să îl caute pe abatele din localitate, pentru a-i cere să construiască acolo o biserică. Indianul a mers la palatul abatelui Juan de Zumarraga. Dar imediat ce a intrat în curte, a fost aruncat afară de gărzile acestuia. La venirea serii, Diego a mers pe dealul Tepeyac, unde Fecioara a apărut iarăși în fața sa. El i-a spus că fusese alungat precum un câine și a rugat-o să trimită un nobil în locul lui, pentru că el era cel mai sărac om din sat. Dar Fecioara i-a spus că tocmai el, cel mai umil dintre toți, trebuie să meargă să îl convingă pe abate. Înainte de a pleca, i-a spus să urce din nou în vârful dealului, pentru că va găsi acolo niște tran­dafiri de Castilla, pe care ea îi făcuse să crească. Acele flori îi vor deschide toate ușile. Diego a as­cultat-o. Văzând florile miraculoase, gărzile pala­tului l-au dus în fața abatelui, care a căzut în genunchi. Tocmai văzuse imprimată pe haina indianului ima­ginea Fecioarei cu mâinile împreunate și capul în­clinat. Această imagine miraculoasă este venerată de mexicani de peste patru secole. Cu toate acestea, abia pe 21 iulie 2002, Papa Ioan Paul al doilea, vizitând Mexicul, l-a canonizat pe Juan Diego.

Planetele i-au celebrat apariția

Doctorul Patrick Leon, un reputat astronom francez, a reconstituit pe calculator poziția stelelor și a pla­netelor de deasupra Mexicului, din data de 12 de­cembrie 1531, la ora 10.30, ora apariției Fecioarei din Guadalupe. În mod uluitor, imaginea cerului cores­punde perfect cu cea care înconjoară silueta Fecioarei imprimată pe haina lui Juan Diego.