Lovitură de teatru, la final de stagiune teatrală bucureșteană: "NOUL LOCATAR"

Silvia Kerim
- Ionesco pus în scenă de TOMPA GABOR -

În acest timp al nostru, când orice întâmplare un pic ieșită din comun este anunțată drept eveniment, e foarte greu să clasifici cu același nume o excepție culturală, plină de frumusețe și de emoție, așa cum este magistralul spectacol pus în scenă de Tompa Gabor la teatrul Nottara. "Un eve­niment de eveni­ment", cum se spune azi în jargonul străzii, realizat prin întâlnirea mira­culoasă dintre un text semnat de Eu­gen Ionesco și inter­pre­tarea, pentru scenă, a unuia dintre regizorii noștri de teatru de renume internațional, care a înnobilat cu harul său specta­cole jucate în cele mai im­portante centre culturale ale lumii! Eugen Io­nesco este un nume care nu mai are nevoie de prezentări, însă cu gândul la mai tinerii noștri cititori, voi spu­ne, pe scurt, că el s-a născut în Ro­mânia (la Sla­tina), unde a pu­blicat încă de tânăr scrieri care s-au bucu­rat de mare succes. Aș aminti, prin­tre ele, volumul de "Elegii pen­tru cei mici" (1931), care-i dezvă­luie ha­rul de poet și o sensibilitate apar­te, precum și volumul pamflet "Nu", ca­re-i dez­vă­luie forța sarcas­mului, vio­len­ța cu care-și "atacă" unii rivali în ale scri­sului. De tânăr pleacă împre­ună cu familia la Paris, Orașul lumi­nilor, care îl adoptă rapid, origi­nalitatea pieselor lui de­termi­nân­du-i pe criticii literari fran­cezi să-l nu­meas­că "întemeietor al teatrului ab­sur­dului". Devine mem­bru al Aca­demiei Franceze, în 1970. Moa­re la Paris în 1994. E înmor­mân­tat la Cimitirul Mont­par­nasse.
În România i s-au jucat multe pie­se. Toate puse în scenă de impor­tanți regizori, cu mari actori. În vre­mea când director al Teatrului de Comedie - pe care l-a și înființat - era Radu Be­ligan, a fost pusă în scenă piesa "Rinocerii". Regia: Lucian Giur­chescu. Inter­preți principali: Radu Beli­gan și Ion Lucian. Acest extraordinar spectacol româ­nesc a uluit Parisul! În anul 1965, la "Teatrul Națiu­nilor", el a câș­tigat Premiul pentru cea mai bună participare.
În ce privește spectacolul lui Tompa Gabor, el nu poate fi po­vestit! Trebuie văzut! Trebuie lăsat să-și îndepli­nească menirea de "Artă cu majuscule", per­cepută neapărat în direct.
În ce mă privește, recunosc că spectacolul ăsta, atât de copleșitor, m-a urmărit ca un vis aburos, plin de năluci misterioase, inofensive, dar neliniștitoare, ca niște premoniții... Două zile la rând i-am tot pus în gând fel de fel de întrebări magicianului cu nume de regizor: Tompa Gabor. Și, deodată, am îndrăznit să i le pun în realitate... la telefon! Și el mi-a răspuns tot în realitate, cu o amabilitate pentru care îi mulțumesc.

- De ce ați ales pentru București, pentru Teatrul Nottara, tocmai această piesă?

- Pentru că "Noul locatar" mi se pare o scriere deo­sebită în opera ionesciană. Mai poetică decât cele­lalte. Aș zice că e înrudită cu "Livada de vișini" a lui Cehov. Ea evocă un fel de sfârșit al trecerii noastre prin această lume. Dacă privim mai bine în jur, obser­văm că asistăm la sfârșitul unei lumi: dispare cultura, dispar bibliotecile, cărțile, tablourile și mobilele moște­nite din familie... Dispare gus­tul pentru citit, pentru arta adevărată. Ne scu­fun­dăm ușor și lent, ca o At­lan­­tidă... De altfel, unul dintre spectacolele mele montate în străi­nătate a avut și acest titlu - "Atlantis"...

- Ați și sugerat această stare într-unul din­tre cele mai emoționante momente ale spec­tacolului, însoțit de acordurile sfâșietoare din finalul "Traviatei" lui Verdi. Știu că dum­nea­voastră ați alcătuit toată ambianța muzi­cală ce însoțește drama "Noul locatar"...

- Într-adevăr. Am ales și ceva din Uvertura la "Boe­ma" de Puccini, a fost și un "Preludiu" de Cho­pin, ca și "Fantezia pentru un gen­ti­lom" de Joaquin Rodrigo...

- Marea surpriză a spectacolului a fost că ați ales pentru rolul "Noului locatar" tocmai un... "gen­tilom" spaniol, adică pe actorul de tea­tru și film Francisco Alfonsin Sanchez, despre care aflu din Pro­gra­mul de sală că este născut la Cor­do­ba, în 1966, că a studiat Arta dra­­matică la Cordoba și la Sevilla, ju­când încă din 1991 pe scene din Spa­nia, Anglia și Franța. Așadar, de ce?

- Am ținut neapărat ca actorul prin­cipal să fie străin. Mi s-a părut im­portant să sugerez că poți să ajungi să te simți străin în propria ta țară! În propria ta piele! De aceea, în specta­col el vorbește în română, în france­ză, în engleză și... în final, în spaniolă, adică în limba maternă. Sanchez vor­bește, ca și mine, în vreo șapte limbi, ca să se facă înțeles.

- M-a surprins în mod deo­sebit coregrafia, partea de pantomimă a specta­colului dumneavoastră. Mo­dul în care se mișcă, în momente su­gestive, cei trei extraordinari inter­preți români: Ion Grosu, Gabriel Răuță și Ada Navrot (respectiv Ha­mal 1, Hamal 2 și Doamna Mathilde - Portă­rea­sa)... În acele scene, mi-au venit în minte imagini din fil­mele alb-negru ale lui Chaplin. Și mi-a mai plăcut în mod deo­sebit mo­men­tul dinspre fi­nal în care, copleșit de ani, de tot ce-a adunat în jurul lui de-a lungul întregii sale exis­tențe, Locatarul își amintește... de copilăria lui.

- Copilăria, amintirea ei ne sal­vează pe toți. Mai ales pe cei ce se apropie de pragul bătrâ­neții... De aceea, retras într-un colț, sufocat de bunurile acumu­late în neștire de-a lungul unei existențe agitate, stră­luminat de raze trandafirii venite din trecut, pe Locatar îl inundă amin­tirile legate de jocuri, de jucă­riile lui mult iubite, căluții albi de lemn, pă­rând uria­și acum, colivia cu pa­sărea cântă­toa­re... Am pus câte trei astfel de ju­cării, în spectacol, cu gân­dul la cei trei copii ai mei...

- M-au impresionat în mod deosebit "lu­minile" din spectacol, gândite și realizate de acel mare artist, Hetty Sturmer. Ca și costumele create de Corina Grămoșteanu. Știu că ați pus în scenă acest spec­ta­col și la Londra... L-ați pus în aceeași cheie? Cu același interpret?

- Da, în aceeași cheie și cu același inter­pret...

- Și cum vi s-a părut reacția publicului lon­donez față de cea din seara premierei de la Notta­ra? E momentul să le spun citito­rilor noș­tri că în seara premierei sala era una de zile mari, printre spectatori aflân­du-se multe, foarte multe perso­nalități ale lumii teatrale din România, care au aplau­dat și ovaționat spectacolul multe minute în șir. I-aș aminti "doar" pe Victor Rebengiuc și Ma­riana Mihuț, pe Va­leria Seciu, pe Emil Boro­ghi­nă, pe Hetty Sturmer, pe Lia Manțoc.

- La Londra, publicul a reacționat mai mult la par­tea de pantomimă. La Bu­cu­rești, specta­torii au gustat și umorul și sarcasmul autorului...

Carte de vizită (pentru "începători")
Tompa Gabor

S-a născut la Târgu Mureș, pe 8 august 1957. A absolvit IATC București, în anul 1981. În același an a debutat la Teatrul Național din Târgu Mureș, cu spectacolul "Zoo-Story", de E. Albee. În aceeași sta­giune, a montat la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj spectacolele "Meșterul Manole", de Lucian Bla­ga, și "Țarul Ivan își schimbă meseria", de Mi­hail Bul­ga­kov. În 1990, a fost numit director general al aces­tei instituții, post pe care îl ocupă și în pre­zent. A regizat peste 80 de spectacole, în întreaga lume, după texte ale unor mari autori ai drama­tur­giei universale, pre­cum: Shakespeare, Moliere, Cehov, Beckett, Bul­gakov, Camus, Ionesco, Mro­zek, Buchner, Andras Visky, Caragiale...
A fost șef de catedră al Departamentului de Re­gie din cadrul Academiei de Teatru Szentgyorgyi István din Târgu Mureș și este fondatorul Secției de Artă Teatrală a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Na­poca. De asemenea, este cel care a înființat, în anul 2007, Festivalul Internațional de Teatru IN­TER­­FE­RENȚE, al cărui director artistic este. A fost invitat să predea la numeroase universități, precum: Aca­demie Theatrale de L'Union din Limoges, Schau­spiel­schule din Freiburg, Brunel University din Lon­dra și Institut del Teatre din Barcelona. Din 2007, predă regia în cadrul Departamentului de Teatru și Dans al Uni­versității California, San Diego.
Deține numeroase premii naționale, printre care patru premii UNITER pentru "Cel mai bun regizor al anului" și "Premiul de Excelență" (2002), cât și premii internaționale:
* Premiul pentru cel mai bun spectacol - Iugo­slavia (1990)
* Premiul pentru cel mai bun spectacol străin al anului - Anglia (1993)
* Premiul pentru cel mai bun regizor și Premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Inter­na­țional de Teatru din Chișinău (1994)
* Theaterspreis - Stuttgart (1995)
* Premiul pentru cel mai bun regizor la Festi­valul Na­țional de Teatru - Ungaria (1996)
* Premiul pentru Promovarea Culturii Fran­ceze - (1997)
* Premiul "Best First Feature" la Festivalul Inter­național de Film din Salerno pentru Apărarea chineză (1999)
Este deținător al ordinului Steaua României - în grad de CAVALER (2000) și "Artist emerit al Re­pu­bli­cii Ungare" (2002).