"Este incredibil! Tocmai am coborât din avion. Mulțumesc juriului, mulțumesc Cannes-ului, mulțumesc tuturor celor care au văzut acest film... Dar înaintea tuturor oamenilor din lume aș vrea să-i mulțumesc lui Cristian Mungiu. Îi mulțumesc pentru tot ce mi-a dăruit și pentru felul lui magistral, atât de frumos, în care lucrează cu actorii."
Aceasta a fost declarația rostită cu voce tremurată, plină de emoție, de Cristina Flutur, pe scena celui mai important festival de film din lume. La doar 34 de ani, urcase pe culmile recunoașterii și succesului, acolo unde alți actori se străduiesc o viață întreagă să ajungă. Deși a trecut ceva vreme de la performanța Cristinei Flutur la Cannes, povestea ei abia a început să se spună. Bucuria nu poate fi atinsă de timp.
Mafia prunelor
- Marile succese au totdeauna în spatele lor povești. Ele încep cu "a fost odată"... A fost odată ca niciodată o fetiță pe care părinții au botezat-o Cristina... Cum începe, de fapt, povestea succesului tău?
- Viața mea a început cu o copilărie de vis. O copilărie cam așa cum găsești în cărțile lui Creangă. M-am născut la Iași, dar în toate vacanțele am stat la bunicii mei, la Cudalbi, undeva în sudul Moldovei. Dacă acasă, cu părinții, eram un copil foarte cuminte, deseori singuratic și tăcut, la Cudalbi lucrurile stăteau altfel. Mă jucam de dimineață până seara cu verișorii mei, umblam mult desculță, mă suiam în copaci și pe casă, sau mergeam la stână, la unchiul meu și alergam pe dealuri. Am trăit o copilărie liberă și fericită, cu tot felul de întâmplări vesele, care mă fac să zâmbesc și acum. Am să vă zic una dintre ele: într-o zi, eram cu verișorii mei în grădina unchiului meu, la furat de prune. El lucra o zi da, o zi nu, iar noi le număram cu responsabilitate, pentru a putea organiza cât mai bine "mafia prunelor". Dar într-o zi, nu știu cum, am greșit numărătoarea. Și în timp ce eu prindeam în poală prunele aruncate din copac, a intrat unchiul pe poartă și a zis doar atât: "Mă!". Am înlemnit cu toții o secundă, după care am rupt-o la fugă, fără să ne mai uităm înapoi, și ne-am ascuns în șopronul bunicii. Am stat acolo până seara târziu, mâncând o grămadă de prune și "analizând" tragedia în care ne aflam. Dar unchiul nu ne-a pârât. Nu ne-a dojenit nimeni și a rămas întâmplarea doar a noastră. Da, când mă întorc la copilărie, mă întorc acolo, în satul bunicilor! Oameni simpli, curați și cu un bun simț ancestral. Sunt plini de povești și de înțelepciune. Am luat de la ei valori prețioase, pe care le port cu mine ca pe o mare comoară. Bunicul meu este foarte credincios, se roagă mult, trăiește aproape ca un călugăr. Am un mare respect pentru el. Are o curățenie sufletească extraordinară și îl văd foarte aproape de Dumnezeu. Când mă gândesc la el, îmi amintesc de un film în care un om murise și ajunsese în rai. Nu înțelegea cum și de ce a ajuns acolo, dar tot întrebând, a aflat că o singură dată în viața lui, o femeie se rugase pentru el, iar asta fusese suficient. Bunicul mi-a explicat mereu ce înseamnă această putere extraordinară a rugăciunii.
- Și cum a răsărit din grădina de la Cudalbi, marea actriță Cristina Flutur?
- La început, de fapt, visul meu era să mă fac astronom. Îmi plăceau planetele și stelele și mă gândeam pe atunci că ar fi ceva interesant de studiat pentru cineva cu capul în nori, cum eram eu. Când am înțeles însă că nu e chiar așa de poetic cum credeam, m-am orientat spre engleză, care îmi plăcea foarte mult, și am dat la Litere, la Română-Engleză. După primul an de facultate, mi-am dat seama că totuși ceva îmi lipsește. Așa că m-am înscris într-o trupă de teatru studențesc, în care am rămas pe toată perioada facultății. Mi-a plăcut! Fără prea mari regrete, am părăsit Iașiul, am plecat la Cluj și am dat la teatru. Nici acum nu știu de ce am ales Clujul, dar am iubit enorm orașul ăsta. Nu cunoșteam pe nimeni, nu am avut nicio așteptare, și tot ce a venit a fost bine primit. Pentru mine, studenția la Cluj a fost o studenție perfectă, dar am plecat și de-acolo. În ultimul an, studiam o listă cu toate teatrele care aveau concurs pentru actori. Primul teatru pe listă era Sibiul, doar că nu erau locuri pentru fete. Însă mi-am zis că nu am nimic de pierdut, că doar n-o să mă dea afară, și m-am dus să încerc. Puteam să rămân la Cluj, ca asistent la universitate, dar eu vroiam să joc. Așa că am plecat la Sibiu, lăsând o parte din mine Clujului. A fost bine că am plecat, asta văd acum, dar atunci trăiam doar tristețea despărțirii de orașul studenției mele.
- Părinții te-au susținut în visele tale? Ai avut un sprijin în ei? Mamele nu prea se bucură când le pleacă fetele-n lume să se facă artiste...
- Părinții mei au fost foarte necăjiți de ideea mea de a face teatru. Unul mă vedea medic, celălalt avocat. În plus, nu aveam nici o explicație rațională care să stea în picioare pentru ei, aveam doar un impuls, o pornire de neoprit. N-a fost ușor, n-am vrut să-mi supăr părinții. Îi iubesc foarte mult, dar nu tot timpul putem face tot ce doresc alții de la noi. Și-apoi, trăiam febra actoriei cu atâta ardoare, încât n-am putut să renunț. Simțeam că ăsta e drumul. Vocea mea interioară, chemarea mea, îmi spunea că e bine ce fac. În mod conștient, nu-mi propusesem nimic. N-am pornit la drum cu ideea de a construi o carieră, ci am luat totul ca pe o provocare a vieții. Deși mi-am pus mereu întrebări, nu cred că am greșit. Indiferent cât de greu pare, trebuie să îți asculți vocea ta interioară. Fără asta, riști să te înstrăinezi de tine și ajungi la suferință și eșec.
Când coboară îngerul
- Cristina, cum arată un vis împlinit? E făcut din aur, așa cum se vede pe dinafară?
- E foarte multă muncă și, uneori, și singurătate. Ești foarte singur, doar tu, cu povestea ta, cu personajul pe care îl joci, cu căutările tale. Căutările astea sunt pe un teren nisipos, nu există o formulă, nu există o rețetă universală pentru succes. Există, în schimb, ceva care vine de sus, pogorând peste tine. Un har, o stare de grație, ceva pe care trebuie să-l preiei și să muncești pentru el. Și mai există și echipa, fără de care nu poți exista ca actor, cei cu care construiești împreună. În film, fiecare om este important, de la regizor la partenerul de scenă, de la operator, la echipa de la machiaj și așa mai departe. Am acasă o carte intitulată "Ensemble c'est tout" ("Împreună e totul") și mi se pare că asta este esența meseriei de actor. Deși dependența de alții, într-o meserie așa de "personală" ca actoria, nu e totdeauna ușoară. Uneori, atât de mult suflet pui în ceea ce faci, încât dacă cineva din echipă e cu gândul în altă parte, imediat se simte, se creează o distonanță și apare un fel de senzație de lucru în gol. Dar momentele când starea de "împreună" funcționează, sunt de vis. Profesoara mea din facultate, Irina Wintze, spunea că acestea sunt momente de grație, când coboară îngerul. Tu trebuie să fii pregătit să îl primești, altfel pleacă și ai trecut pe lângă momentul acela de magie, când lucrurile puteau să iasă minunat. Până la urmă, e important să găsești în tine toate resursele care te ajută să mergi mai departe, indiferent de situație. Să crezi cu convingere că Acela care ți-a deschis calea, îți dă și puterea de-a merge pe ea.
- Spune ceva și despre dragul de meserie. Se crede că ar fi una din rădăcinile bucuriei.
- În momentul în care-ți place ce faci, e ca și cum ți se deschid porțile cerului. Totul te încarcă de emoție și lumină. Te trezești dimineața cu senzația că abia aștepți să începi ziua, să întâlnești oamenii cu care lucrezi, să creezi alături de ei. Lipsa de entuziasm e semnul sigur al pierzaniei, citisem că ar fi zis undeva Dostoievski. Ești mai aproape de cer când ai entuziasm. Când faci lucrurile doar așa, pentru că trebuie să le faci, ești la jumătate. Asta e ce cred eu.
Explorând galaxiile
- Ai absolvit institutul de teatru, dar gloria ai cunoscut-o după ce ai luat premiul la Cannes, pentru rolul din filmul "După dealuri". Unde te regăsești cel mai mult, în teatru sau în film?
- Acum sunt mai mult pe partea cu filmul. Are nuanțe și finețuri specifice și un alt mod de-a transmite ideile. Dar îmi plac amândouă. Sunt mereu curioasă, îmi place să deschid cât mai multe uși, să trag cu ochiul dincolo. Și-mi place grozav să intru în lumea altei ființe. Când vine un personaj, vine cu propria lui galaxie, și tu te arunci în ea și începi să înoți în adânc, ca un scafandru, și să tot descoperi. E un pic senzația că trăiești mai multe vieți. Oricum, eu cred că avem în noi posibilitatea mai multor destine. Un personaj vine doar și-ți spune că ai fi putut fi și așa. Dacă ai fi avut povestea lui, dacă ai fi avut rădăcinile, familia, locul, timpul, contextul lui, ai fi putut fi așa. E minunat să trăiești un timp viața altcuiva și apoi să te întorci la tine.
- Cu ce plătești în viață succesul, libertatea și bucuria meseriei pe care o faci?
- Poate am avut uneori mai puțin timp pentru familie și prieteni, pentru că atunci când lucrezi te rupi de realitate. Și ești puțin straniu, pe altă lume, în nori. Cei care sunt în jurul tău trebuie să înțeleagă asta, altfel nu mai funcționează relațiile. Dintr-o dată cazi pe gânduri, sau ești nervos, nemulțumit, îngrijorat. Cauți un răspuns la o întrebare care te urmărește și pentru care nu există mâine. Astăzi, acum, trebuie să afli răspunsul! E o încercare și pentru cei din jur. Ei trebuie să te înțeleagă și să-ți lase spațiu. Când ți-ai împlinit căutarea, te întorci singur înapoi.
- Premiul de la Cannes ți-a adus, în mod sigur, celebritatea. A schimbat ea ceva în viața ta?
- Ceilalți te văd altfel, chiar și cei apropiați. La început, asta mi s-a părut foarte ciudat, pentru că eu simt că sunt aceeași. Valorile după care mă orientez în viață au rămas neschimbate. Latura umană, prietenia și iubirea, nu au de a face cu asta. Desigur, odată cu premiul, a trebuit să învăț să fac față unor situații noi. A trebuit să mă organizez mai bine, să-mi drămuiesc mai cu atenție timpul și energia. Se pierde un pic din liniște. Telefonul sună mult mai des, căsuța de e-mail e mult mai plină, dar trebuie să înveți să gestionezi toate astea, să nu uiți să fii tu, să nu vrei să copiezi pe nimeni. Când m-am întors de la Cannes, a fost ca și cum aș fi deschis o ușă, dincolo de care era mult zumzet, multă forfotă. Dar tu decizi ce iei și ce lași.
- Chiar dacă premiul de la Cannes a devenit istorie, emoția lui nu se pierde. Îți mai amintești cum a fost?
- S-a întâmplat foarte rapid totul. Mi-am auzit numele, m-am ridicat, l-am pupat pe Cristian, am ieșit în față și am zis ceva. Abia mai târziu, când am văzut filmulețul de la premiere, am aflat ce am spus. A fost ca și cum cineva m-a luat de mână și mi-a arătat tot ce trebuie să fac. În situațiile limită trebuie să scoți alți ași din mânecă, pe care nici nu știai că îi ai. Faci lucruri pe care nu știai că le poți face. Nu zic că momentul premiului a fost o situație limită, extremă, dar a fost o situație căreia a trebuit să-i fac față, ca să nu leșin de emoție. După ce am vorbit, ne-am dus în spatele scenei, l-am îmbrățișat pe actorul Alec Baldwin, cel care mi-a oferit premiul, apoi am rămas așa, cu ochii mari, ca plutind într-un vis. Acest vis m-a ținut cam două săptămâni, timp în care mi se părea că nu e real ceea ce trăiesc. Văd viața ca pe o carte cu multe, multe capitole, iar Cannes e un capitol aparte pe care-l retrăiesc cu mare bucurie. Mă bucur de premiu, și pentru că datorită lui, filmul ajunge la mai mulți oameni: unii merg să-l vadă doar pentru că a fost premiat.
Mungiu și măreția lui
- Pe scenă i-ai mulțumit, în primul rând, lui Cristian Mungiu. În ce constă "măreția" lui?
- Cu Cristian Mungiu a fost una dintre acele întâlniri speciale, pe care un om le are o dată într-o viață. Te întâlnești cu cineva, n-ai nevoie de prea multe cuvinte ca să comunici, și toate curg. Nu e luptă, negociere, conflict, inegalitate - totul e ca un râu curat de munte. Cam așa a fost și întâlnirea noastră. Nu aveam nevoie să explicăm mai nimic și am câștigat foarte mult timp în felul ăsta. Eu nu aveam nevoie să întreb, el nu avea nevoie să-mi explice, munca împreună a fost fără cuvinte, deși ne-am spus multe.
- O întrebare "fatală", de final de interviu. În afară de teatru și cinema, mai ai și o altfel de viață? Normală, intimă?
- Viața personală merge în paralel cu profesia. Nu cred că mi-ar ajunge numai una dintre ele. Pentru că, oricâte roluri aș avea, am nevoie de prieteni, de oameni pe care să-i iubesc și care să mă iubească, de un cămin unde să mă simt acasă. Fără partea asta, ceva ar lipsi. Fericirea nu ține doar de premii. După ce se lasă cortina sau ai încheiat filmările, fericirea înseamnă să mergi acasă și acolo să fie cineva care să se bucure când intri pe ușă, cineva pe care abia aștepți să-l vezi. Când cineva îți spune "te iubesc", asta e una dintre cele mai mari bucurii din lume. Și e frumos să fim recunoscători mereu pentru ceea ce avem, să trăim momentul. E important să te bucuri de ce ai deja și să spui mulțumesc!
- Suntem în plină vacanță mare. Pe ce direcție te îmbarci?
- La mare sau la munte, undeva într-un loc mai sălbatic, cu mai puțină civilizație. Mi-e dor de natură, de locurile curate și magice. În mijlocul naturii nu contează ce ești: copacul se uită la tine la fel. Natura îți dă foarte bine măsura și te întoarce la tine. Apoi, o să încep repetițiile pentru un nou proiect de film, de data aceasta în limba engleză. În rest, rămân deschisă la ce apare, nu știu ce va fi mâine, nu cred că știm vreodată ce urmează. E o iluzie care ne liniștește cumva, dar rămâne o iluzie. Eu spun "bine-ai venit" fiecărei zile, cu tot ce are în ea. Și dacă te lași purtat, viața te duce unde știe ea mai bine.
RALUCA MAILAT