"Adio, dar rămân cu tine"

Rodica Culcer
- Disprețuită, criticată și jeluită în mass-media, meseria de profesor crește spectaculos în opțiunile tinerilor absol­venți de facultăți. Dovadă: 10.000 de candidați, cu 2.000 mai mult decât anul trecut, s-au înscris la examenul de definitivat. Ce-i atrage pe tineri spre catedra profesorală? Oare prezența lor va înviora învățământul românesc?

- Pentru revitalizarea învățământului românesc nu este esențial numărul candidaților, ci nivelul lor de pregătire. Performanțele din anii trecuți și rezultatele școlii românești în general nu justifică însă prea multe speranțe la acest ca­pitol, căci nu elita absolvenților intră în învățământul pre­uni­versitar, ci doar cei care nu au alte posibilități de an­gajare. Dintotdeauna, atât înainte cât și după 1989, "atrac­țiile" pro­fesiei de profesor au fost, în ciuda salariilor mici, siguranța (astăzi relativă) a locului de muncă, programul lejer și vacanțele lungi. De altfel, rezultatele din anii trecuți con­firmă faptul că școlile românești nu atrag absolvenți de top. Anul trecut, doar puțin peste jumătate din candidați (51,26%) au promovat examenul de definitivat, iar printre perlele din tezele unor profesori, presa a găsit și fraze de tipul "Eminescu și Creangă mergeau la puștoaice", sau "Cogălniceanu a dat drumu la țigani din lesă". Sigur că astfel de fraze reprezintă excepții, dar să nu uităm că examenul de definitivat se susține după un an de predare la catedră, an în care un cadru didactic submediocru are timp să le facă rău elevilor săi înainte ca, eventual, să cadă la examenul de definitivat. Și cine mai are încredere în competența și integritatea evaluatorilor înșiși, într-un sistem educațional minat de corupție, ca întreg sistemul administrativ și politic din România? În ultimii doi ani, reforma educațională lansată de guvernul Boc a fost anulată de măsurile actualului guvern, preocupat mai ales de scăderea exigenței și diluarea calității în școli și universități, în numele unui populism deșănțat, după cum demonstrează recentele modificări ale Legii educației naționale, impuse prin ordonanță de urgență.
Totodată, actualii absolvenți sunt produsele unui sistem care este departe de a fi performant, după cum demonstrează po­zițiile codașe ale universităților românești pe plan inter­național. Mulți dintre ei provin chiar din acele universități private, unde examenele se susțin la distanță, pe calculator, și pe care doar analfabeții nu le pot absolvi. Rezultatele meri­to­rii ale elevilor români la olimpiadele internaționale nu tre­buie să ne facă să uităm de rezultatele slabe obținute de majoritatea elevilor la testele internaționale: elevii români s-au situat pe locul 45 din 65 de țări participante la ultima ediție a testelor PISA, care evaluează competențele la mate­matică, lectură și științe. Din țările membre UE, doar Bul­garia s-a situat în urma noastră, pe locul 47. "Olimpicii" cu care ne mândrim sunt produsul câtorva licee de elită și adesea al unor familii cu posibilități de finanțare a unei pregătiri su­pli­mentare. Majoritatea au deja ochii ațintiți spre marile uni­versități americane, de unde li se deschid cu totul alte pers­pective decât catedra unui liceu din România. Zilele trecute, unul din absolvenții de liceu invitați la guvern pentru a primi mita electorală, sub formă de "primă", pentru nota maximă obținută la bacalaureat, a exclamat: "suntem prea buni ca să rămânem aici!". În concluzie, atâta vreme cât calitatea în­vă­ță­mântului românesc nu se îmbunătățește, numărul candida­ților la definitivat nu are absolut nici o semnificație.

- "Adio, dar rămân cu tine." Formațiune politică so­bră, până mai ieri, în prezent, UDMR-ul ba pleacă, ba nu pleacă din alianța cu PSD, dovedind o molipsire, de-a drep­tul bal­ca­nică, de putere. De fapt, care este rostul acestui par­tid în conducerea țării? Poate fi notat pe ici, pe colo cu plus? Ce s-ar întâmpla dacă ar dispărea din po­litica româ­neas­­­­că defi­ni­tiv? Ar suferi imaginea țării pe plan internațional?

- De ani de zile scriu în acest spațiu despre faptul că UDMR nu se deosebește de formațiunile politice românești decât prin faptul că are un electorat captiv. Este adevărat că, pânâ în anul 2000, UDMR se remarcase prin susținerea con­secventă a principiilor europene în spațiul românesc, mai ales pe fundalul primitivismului politic al FDSN/PDSR și al PRM. După 2000 însă se pare că liderii UDMR au fost con­vinși de Viorel Hrebenciuc să renunțe la contestarea pozițiilor na­ționaliste ale guvernului României, la forurile interna­ționale, în schimbul unor avantaje economice. Domeniul protecției mediului, revendicat constant de UDMR, este de altfel purtător de contracte avantajoase. Faptul că nu se face mai nimic nu înseamnă că firmele asociate liderilor politici nu prosperă, mai ales de pe urma numeroaselor taxe și amenzi cu pretexte ecologice. De altfel, după 2000, nu am auzit prea multe proteste din partea UDMR față de abuzurile flagrante la adresa statului de drept, deși evenimentele ar fi cerut-o, mai ales dacă ne gândim la cazul procurorului Alexandru Lele și la sinuciderea procu­rorului Cristian Panait. Mai grav a fost că, după 2004, când a început procesul de reformare a justiției și a standardelor de in­tegritate, UDMR a devenit de-a dreptul reacționară, com­bătând aceste reforme și atacând-o direct pe Monica Ma­covei. De altfel, cazurile de parlamentari UDMR depistați de ANI a fi în conflict de interese, fie pentru că aveau afaceri pe bani publici, fie pentru că și-au angajat rudele la propriile birouri parlamentare, au fost destul de numeroase. Așa au ajuns oameni pe care altă­dată îi stimam pentru atașamentul lor față de principiile eu­ropene, să militeze pentru subminarea statului de drept, alături de personaje ca Dan Voiculescu, Adrian Năstase și Victor Ponta. Din acest punct de vedere, UDMR a devenit un stâlp al "sistemului ticăloșit", care folo­sește votul din Parlament pentru a-și proteja liderii de rigorile legii. La Bruxelles se cunosc acest lucruri foarte bine, cum tot bine se știe că legislația românească nu este discri­mi­natorie față de mi­­norități. De altfel, celebra inițiativă cetă­țenească europea­nă susținută și de UDMR, de la care a pornit recentul scandal, a fost respinsă de Comisia Europeană. Atât PSD cât și UDMR s-au comportat schizofrenic: PSD rămâne aliat cu UDMR, pe care o combate la forurile europene, iar UDMR rămâne la guvernare alături de PSD, de care se plânge că o sabotează. Doar președintele UDMR renunță la un post de ministru, în care, oricum, nu s-a distins niciodată. Evident că un astfel de comportament politic aberant și neprincipial nu poate fi explicat decât de foamea pentru fondurile publice românești și europene. Ambele partide, PSD și UDMR, sunt animate de acest apetit, care nu are nicio legătură cu interesul public sau cu interesele etnicilor ma­ghiari, ci doar cu bună­starea unor lideri politici. Suntem, deci, în universul balcanic al cleptocrației, doar că unii dintre actori poarte nume ma­ghia­re. În rest, totul este de cea mai proastă calitate dâmbo­vi­țeană.