Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
Elizabeth Gilbert, "Semnătura tuturor lucru­ri­lor", traducere și note de Anca Bărbulescu, Editura "Humanitas" (tel. 0372/74.33.82), 532 p.

Fiindcă e perioada vacanțelor, iată o petrecere agreabilă a tim­pu­lui pentru toate tipurile de cititori, mai ales pentru cei nevoiți să rămână acasă. Căci lectura acestui roman te transportă în timp cu două secole în urmă, și în variate spații geografice, din America de Nord și Sud în Eu­ropa și Oceania, fiecare cu peisajele, locuitorii și cultu­rile lor din secolul 19. Elizabeth Gilbert, autoarea best-selleru­lui internațional "Mănâncă, roagă-te, iubește", are un remarcabil talent de a povesti simplu și alert, de a broda istorii pe teme general umane, preocupante pen­tru omul secolului XXI, derutat de ritmul pro­gre­sului tehnologic și sufocat în valuri de informații. Romanciera de 45 de ani știe, inclusiv din experiența ei jur­nalistică, ce-i pla­ce publicului de azi, de ce are el nevoie: nu doar aven­turi pline de riscuri în locuri exo­tice, drame amoroase, personaje ieșite din comun, ci și încredere în capa­ci­tatea minții omenești de a descoperi tainele și frumu­se­țile lumii și a se bucura de ele, de a găsi un sens vieții. Pentru acest nou roman, apărut în SUA anul trecut și tradus bine în doar câteva luni și la noi, autoarea s-a do­­cumentat temeinic înainte de a-și pune fantezia la con­tribuție. A adunat informații din științele naturale (în special botanică) și istoria lor, din politică, antro­po­logie, geografie, filosofie, a aprofun­dat raporturile între știință și religie, a consultat do­cu­mente de epocă. Apoi a topit do­cumen­ta­ția în biografia unei eroine fictive, Alma Whit­taker, urmărită de la naștere și până la moarte. Ve­nită pe lume în 1800, pe un întins dome­niu din Phila­delphia, ca unica fiică a unui en­glez deștept, curajos și am­­bițios, care adunase o avere i­mensă din comerțul cu plante me­dicinale și ornamentale aduse de peste mări și țări, Alma își des­co­peră din copi­lărie interesul pa­sio­nat pen­tru bo­tanică. Sus­ți­nută de mama ei, olan­deză, o fe­meie severă dar cu ve­deri cultu­rale largi, co­pi­la se lasă condusă de curio­zitate știin­ți­fică, alimentată atât din na­tură cât și din vasta biblio­te­că a casei sau din discu­țiile oaspeților savanți ai tată­lui. Cu un fizic ingrat - înal­tă, voinică, fără pic de grație - Alma are o in­te­li­gență iscoditoare, dornică să pă­trun­dă natura lucrurilor, cauzele fenomenelor, pro­cesele prin care au ajuns să fie ceea ce sunt. Dar mintea ei pli­nă de teorii ști­ințifice și filosofice, plăcerea experi­men­­telor și răb­darea obser­vării detaliilor nu o împie­dică să se îndră­gostească, să fie și fizic atrasă de tineri ca­re nu-i admiră decât inte­lec­tul și care nu-i doresc decât pri­­e­te­nia fraternă, ceea ce-i aduce multă suferință. Ră­masă fa­tă bă­trână, bo­gata moștenitoare devine cu­noscută în lu­­mea știin­țifică pentru lucrările ei publicate de brio­lo­gie - studiul mușchilor de pământ. Viața i se schimbă când în sin­gu­rătatea ei resemnată apare Ambrose Pike, un mai tânăr artist angelic, încrezător în bunătatea di­vină de dincolo de logică, adept al teoriei lui Jakob Böhme (ger­manul din sec. 16 care spunea că lumea na­turală e un cod cu indicii pentru ameliorarea omenirii și că "sem­nătura tuturor lucrurilor" e o dovadă a iubirii Cre­a­to­rului). Că­sătoria din dragoste a Almei cu Ambrose ră­mâ­ne neconsumată, fiindcă savanta nu-i înțelege so­țului as­ceza și interpretează refuzul vieții sexuale ca o jignire. Moartea lui Ambrose în Tahiti, unde ea însăși îl tri­misese, e doar una din multele dra­me de care e încon­jurată eroina noastră. Cum mintea ei vrea să descopere logica întâmplărilor, adevărul lor, ea pleacă pe urmele iubitului în Tahiti, trăiește printre băștinași în condiții primitive (prilej pentru romancieră de a introduce alte personaje fabuloase, încarnând cam demonstrativ idei) și admite convingerile religioase, mi­racolele și ritua­lu­rile lor ca o deschidere spre forța ordo­na­toare a uni­ver­su­lui, care face ca spiritul să fie ne­mu­ritor. Alma și-a pus însă viața în slujba cunoașterii știin­țifice și, stabilită în Olanda, continuă studiul mușchilor, având revelația că ei provin din alge ce s-au adaptat în timp condițiilor de pe uscat. Pornind de aici, ea ela­borează în 1854 pro­pria teorie a evoluției speciilor, bazată pe lupta pentru exis­tență: "Lupta era explicația celor mai com­pli­cate mis­tere biologice: separarea spe­ciilor, extincția sau trans­mutația lor". Teoria Almei ră­mâne nepublicată fiindcă mai avea de lămurit un mister ce scăpa logicii: al­­truismul, generozitatea speciei umane până la sa­cri­ficiu de sine. Patru ani mai târziu, Darwin publică "Ori­ginea spe­ciilor" cu ecoul știut, iar bătrâna Al­ma se bucură că ideea la care ajunsese ea e mult mai bine expusă. Privi­legiind acțiunea, desfășurată ca în ro­ma­­nele de aventuri, punând condimente și idei pe gus­tul omului de azi, îm­păcând în complementa­ri­ta­te evolu­țio­­nismul și creaționismul, Eli­zabeth Gilbert do­vedește încă o dată că își merită popularitatea.