Publicul exigent al Sălii Radio din București, specialist în muzica de calitate, l-a ovaționat în picioare, minute în șir, pe Florin Niculescu, la sfârșitul unuia dintre atât de rarele sale concerte în România. Fiecare apariție a violonistului stabilit la Paris este o sărbătoare, atât pentru spectatori, cât și pentru artist, care tânjește după scenele românești. "Când urc pe scenă, încerc să creez un rezumat al sentimentelor și emoțiilor mele, iar acestea sunt strâns legate de locurile în care am copilărit și am crescut ca muzician". În tinerețe, Florin Niculescu a renunțat la o promițătoare carieră în sfera muzicii clasice, pentru a se dedica jazz-ului, iar la 24 de ani a plecat la Paris. A strălucit pe scenele pariziene de jazz, a cântat alături de maeștrii genului, a străbătut continentele în concerte și a devenit unul dintre violoniștii de jazz respectați în întreaga lume.
"Nimeni nu este profet în țara sa"
- A fost acest concert momentul pe care îl așteptați de mult, întoarcerea triumfală pe scenele românești?
- Am fost impresionat de reacția publicului, și pot îndrăzni să afirm că a fost cel mai de succes concert de-al meu în România. Însă eu cânt aici din 2007, de când am venit pentru prima oară după aproape 20 de ani de exil. Atunci am avut un concert la Timișoara, mai apoi am cântat în Sibiu și la București, același proiect de întâlnire a muzicii clasice cu jazz-ul, sub bagheta lui Horia Andreescu. Apreciez foarte mult ce a realizat cu Orchestra de tineret, o orchestră de mare valoare, alături de care îmi face mare plăcere să cânt, mă inspiră pasiunea, profunzimea, aerul proaspăt pe care le degajă. Simt acest spirit și în rândul publicului, văd că sunt mulți tineri curioși, care vor să asculte și o muzică mai profundă, altceva decât ce le oferă radiourile și televiziunile, și aș vrea să cânt pentru ei, nu doar în București, ci și în celelalte orașe cu tradiție culturală din țară.
- Credeți că un muzician român din sfera jazz-ului sau a muzicii clasice trebuie să plece din țară pentru a se împlini, pentru a-și cizela o carieră?
- Nu știu cât de importantă sau obligatorie este această plecare. Însă se spune că nimeni nu este profet în țara sa, și, în lumea muzicală, de multe ori se adeverește. Nu-i vorba doar despre muzicieni români, ci de pe toate continentele, mai puțin poate Asia. De multe ori, este nevoie să-ți construiești o carieră în altă țară, să ai succes acolo, pentru a te întoarce apoi în țara ta și a spune "Uitați cine sunt!". Eu mi-am consolidat o carieră afară, am cântat pe marile scene ale lumii și acum îmi doresc să îmi fac muzica și proiectele cât mai cunoscute în România. Sunt un artist care cântă pentru public, încerc să le aduc spectatorilor un strop de lumină muzicală. Nu cânt pentru mine, nu sunt un artist închistat în propriile idei, sunt un om jovial pe scenă, fără a încerca să impun o veselie forțată, sau a cânta ceva facil, doar de dragul succesului de public. Cred că există un public în România interesat de proiectele mele muzicale.
- Promovarea concertului de la Sala Radio a lăsat de dorit, mult mai mulți spectatori ar fi venit să vă asculte dacă ar fi știut.
- Când am început să cânt în 1991, în Franța, în săli foarte mici, cluburi, veneau oameni care îmi înțelegeau potențialul, pofta mea de creație, și îmi spuneau același lucru: că ar trebui să cânt în săli arhipline, că merit să fiu foarte cunoscut etc. Însă a durat ceva timp până am cunoscut oamenii potriviți pentru a-mi pune proiectele în lumină. Dacă ar fi să aleg un singur lucru pe care l-am înțeles după plecarea mea din România, acela este că un artist trebuie să aibă răbdare și să nu se descurajeze niciodată. El va trece prin suferințe, prin mari frustrări, neliniști, însă când ajunge pe o scenă mare, publicul îl va simți, va ști că emoțiile și sentimentele sale nu sunt prefăcute, că are în față un om trecut prin ciur, cu o istorie specială. Când am ajuns să cânt pe marile scene, la Londra sau la New York, soția mea era în public, cu lacrimi în ochi. Pentru că știa prin ce am trecut ca să ajung acolo, toate neliniștile și frustrările, îmi cunoștea evoluția și știa că era încununarea unei cariere ce a însemnat multă muncă. Ca oameni, vrem să ajungem cât se poate de repede la rezultat, însă dacă nu se întâmplă asta, trebuie să avem răbdare și să continuăm să tragem tare. Iată de ce nu aștept acum să am un succes imediat în România și să meargă totul ca pe roate.
"La cinci ani, suflam la sticle prin casă, visam să devin saxofonist"
- Tatăl dumneavoastră, o prezență distinsă și elegantă, v-a urmărit cu mare atenție concertul...
- Tatăl meu, Corneliu Niculescu, este un mare artist, ca violonist a colaborat cu Gheorghe Zamfir, apoi a fost concertmaistru și dirijor al Ansamblului Ciocârlia. Aproape tot ce știu, de la el știu. Pentru un instrumentist este foarte important cum se formează în copilărie, în adolescență, și, în acea perioadă, am lucrat mult cu tata, atunci s-au pus bazele, fundamentele pentru mine. Sunt lucruri pe care le folosesc și acum, la 47 de ani, principii care funcționează la fel de bine. Sfaturi profunde, trucuri ale instrumentului. A fost o mare bucurie și împlinire ca, peste ani, să pot înregistra un întreg album alături de tatăl meu.
- Cum ați trecut de la muzica clasică la jazz?
- Am avut șansa de a mă naște într-o familie foarte muzicală. Mama cocheta la cel mai serios mod cu pianul, aveam un unchi foarte apreciat în orchestra Operei, iar despre tata am vorbit. Îmi amintesc cu mare drag de concertele de la noi de acasă, din sufragerie, cu mama la pian, cu sora mea la violoncel și cu mine la vioară. Am prins de mic gustul muzicii de calitate. Însă la noi în casă nu se asculta deloc jazz. Se ascultau înregistrările marelui violonist Ion Voicu, se ascultau concertele interpretate de Rubinstein, simfoniile clasicilor, dar nu jazz. Și totuși, mama îmi povestește că, la vârsta de cinci ani, i-am spus că eu vreau să mă fac cântăreț de jazz! Mai mult, umblam cu sticlele goale prin casă și suflam de zor în ele, visam să mă fac saxofonist. Nici eu nu știu prea bine de unde mi-a venit, se întâmplă multe în mintea unui copil. Cred că am văzut odată la televizor Orchestra de estradă condusă de Sile Dinicu și de acolo s-a produs declicul. Am simțit ritmul, sunetul, energia aceea fantastică, și nu am reușit să mi le mai scot din cap. La șapte ani, am început studiul viorii la Școala de Muzică Dinu Lipatti, apoi la Liceul George Enescu. Bineînțeles, era vorba de muzică clasică, însă jazz-ul tot nu-mi dădea pace. La 11 ani, am ascultat la radio cvartetul lui Django Reinhardt, zeul jazz manouche, și am avut o revelație, am înțeles libertatea fabuloasă a acestei muzici. Am continuat aprofundarea muzicii clasice, însă aveam din ce în ce mai mult tendința de a compune, de a improviza, decât de a imita. La 14 ani, energia jazz-ului mă urmărea și am conștientizat că asta voi face, jazz. Părinții au încercat să îmi explice că aici publicul nu este pregătit pentru această muzică, e ca și cum m-aș arunca de la 100 de metri în mare, fără să știu să înot. Însă eu am ținut-o pe a mea și, după ce mi-am încheiat studiile și am făcut armata, am plecat la Paris, în decembrie 1991, pentru a-mi urma visul și a-l întâlni pe idolul copilăriei mele, violonistul Stephan Grappelli.
- Cum s-a împăcat tatăl dumneavoastră cu această "evadare" din sfera muzicii clasice?
- Mama și sora m-au susținut și m-au încurajat să fac ceea ce simt. Ca anecdotă, îmi amintesc că am rugat-o, în adolescență, pe mama să-i scrie o scrisoare în limba franceză lui Stephan Grappelli. Mama mi-a spus că nu știe unde să-i trimită scrisoarea, la ce adresă, eu am început să plâng, a început să plângă și ea, și așa am scris împreună acea scrisoare, care probabil că nu a ajuns niciodată la destinatar. Tata a fost un pic contra, nu a înțeles de la început ardoarea mea pentru această muzică și nu i-a plăcut deloc schimbarea de plan, el voia să devin un violonist de concert, să cânt Bach și Brahms. Insista ca mama să mă convingă să mă întorc pe această cale. Însă, în 1992, după ce a ascultat primul meu disc și a văzut că sunt invitat pe mari scene de jazz din Anglia și din Franța, mi-a spus: "Ai avut dreptate! Acum te înțeleg și te susțin cu toate puterile mele!". A fost un moment foarte emoționant și important pentru mine. Așa cum este și acum, de fiecare dată când îi văd în sală pe părinții mei, ținându-se de mână și privindu-mă ca pe lumina ochilor. Nu mai zăresc nimic în jur, sunt total absorbiți de fiecare gest de pe scenă al copilului lor. Pentru că am fost un copil foarte dorit și îndelung așteptat. Am aflat de curând că părinții mei renunțaseră să mai spere și, tocmai când erau pe punctul de a adopta un copil, mama a înțeles că este însărcinată.
"Toată viața mea s-a țesut în jurul poveștii de dragoste dintre mama și tata"
- Cât de mult v-a influențat povestea frumoasă a părinților, v-a marcat ea viața personală?
- Am conștientizat de mic că sunt privilegiat să mă nasc și să cresc într-o familie în care am simțit dintotdeauna iubire și înțelegere. Toată viața mea s-a țesut în jurul poveștii de dragoste dintre mama și tata. Nu doar iubire pentru cei apropiați, ci și dragoste pentru muzică, pentru tot ce este frumos și profund. De 21 de ani, trăiesc și eu o poveste de dragoste asemănătoare. Am cunoscut-o pe soția mea, Vera, la un an după ce am ajuns la Paris. Este rusoaică, o mare actriță, din partea căreia am susținere totală. Mai mult de atât nu-și poate dori un artist, este pentru mine soția, amanta, sora, managerul, toate la un loc. Avem două fete, Zarifa, care cântă jazz cu succes, și Antoanelle, violonistă care profesează în Germania. Am adus-o să studieze la Conservatorul din București, care rămâne una dintre cele mai bune școli europene, apreciate în întreaga lume.
- Simțiți că este important să vă întoarceți din când în când acasă, la București?
- Fiecare venire în România seamănă pentru mine cu o bombă energetică. Să îmi revăd părinții mă încarcă pentru toate călătoriile ce vor urma. În iulie voi fi în Coreea de Sud, apoi în Japonia, în septembrie urmează un turneu american, iar acum știu că am strâns energia necesară pentru aceste drumuri lungi. Și nu este vorba doar de părinți. Tot ceea ce întâlnesc și simt aici mă încarcă mai mult decât orice alt loc în care ajung, indiferent cât de frumos ar fi. Și, oricât de ciudat ar părea, așa simte și soția mea, care așteaptă mai mult să revenim în România, decât în Rusia, la ea acasă.