Leicester, capitala fantomelor
Zvonul a apărut într-o duminică. Și a crescut din ce în ce mai mult, până a ajuns la urechile șefului poliției din Leicester. La "Opera House", un restaurant foarte șic din oraș, fusese văzută o fantomă. În seara evenimentului, pe la ora 19, chelnerii tocmai se apucaseră să pună fețele de masă în salonul principal, o cameră imensă, boltită, aflată la subsolul unei clădiri de epocă. Deși, normal, ar fi trebuit să fie doar ei acolo, la un moment dat, fără ca nimeni să fi văzut pe unde a venit, la una dintre mese a apărut un client straniu. Era foarte slab, îmbrăcat cu haine de pe vremuri, iar fața i-a stat în permanență ascunsă sub borul unei pălării mari. În clipa în care șeful de sală s-a apropiat ca să ia comanda, omul acela a dispărut subit, volatilizându-se sub ochii lui. Crezând că a avut o halucinație, i-a întrebat pe portar și pe fata de la vestiar dacă au văzut ieșind de acolo un bărbat. Nu văzuseră pe nimeni și astfel s-a tras concluzia că bărbatul cel straniu fusese o fantomă. Lucru aproape obișnuit la Leicester, unde aparițiile se succed de ani de zile. Există chiar un top al celor mai populare năluci. Una dintre ele este o bătrână doamnă îmbrăcată în gri și purtând o pălărie decolorată, ornată cu cireșe, care bântuie culoarele primăriei, una dintre cele mai vechi clădiri din oraș. Dar bătrâna doamnă nu stârnește teroarea ci, din contră, este o fantomă romantică și de aceea foarte îndrăgită. Într-o zi, o tânără secretară care căuta un document în sala arhivelor primăriei, aflată la subsol, a auzit, dintr-o dată, o voce blândă, care i-a șoptit la ureche, suspinând: "Îmi plac așa de mult trandafirii albi, dar nimeni nu îmi aduce niciodată". Întorcându-se brusc, secretara a apucat să vadă doar un colț din haina lungă și cenușie a Marthei, ce tocmai trecea prin peretele încăperii. Mai puțin amatori de fantome, consilierii primăriei au hotărât, totuși, să "curețe" locul printr-o slujbă religioasă. A fost chemat un preot, care a venit la fața locului cu apă sfințită și cu un buchet mare de trandafiri, pe care l-a așezat pe masa din încăperea arhivei, înainte de a îngenunchea și a începe să se roage. Toți cei care au asistat la eveniment afirmă că, dintr-o dată, pe podea, a apărut scris cu praf alb numele Marthei.
Dar presa engleză relatează și multe cazuri ale unor oameni terorizați de fantome. Într-un număr de anul trecut al publicației "Sun", se vorbea despre o femeie pe nume Josie, care a apărut în fața unui tribunal din Leicester, pentru că nu plătise impozitele pe casa pe care o cumpărase cu câțiva ani în urmă. Infirmieră la un spital din oraș, măritată și mamă a trei copii, femeia în vârstă de 36 de ani prezenta toate garanțiile sănătății mintale. Cu toate acestea, ea a spus o poveste stranie în fața judecătorilor. Într-o noapte, Josie a simțit în apropierea patului "o prezență rece", care nu avea nici o legătură cu soțul ei, care dormea alături. Altă dată, infirmiera a fost trezită de intrarea bruscă în cameră a unei femei îmbrăcate în haine din epoca victoriană, care ținea de mână un copil cu înfățișare îngrozitoare, având ochi de porc. În scurt timp, totul s-a transformat într-un film de groază. Pereții suspinau, perdelele izbucneau în râs când trecea pe lângă ele, iar într-o noapte, un bărbat îmbrăcat în vizitiu a încercat, pur și simplu, să o sugrume. Josie a pledat "nevinovată" la neplata impozitelor, spunând că în momentul când a cumpărat casa nu a fost informată că este un iad al fantomelor.
Dar întâmplările stranii din Leicester nu se opresc aici. Pe 23 decembrie 2013, la câteva zile de la apariția din restaurantul "Opera House", alte fapte asemănătoare au avut loc în castelul din Belgrave Hill, unde se află și Muzeul municipal. La ora 4 și 18 dimineața, camerele de supraveghere au filmat niște forme albe, care pluteau deasupra vitrinelor cu exponate. Curatorul muzeului, Stewart Warberton, a trimis imediat caseta cu înregistrarea la sediul poliției. Rezultatul examinării este surprinzător. După ce au mărit imaginea, specialiștii au reușit să identifice materia din care erau făcute acele forme albe: o dantelă alsaciană, lucrată manual. În clipa aceea, Warberton și-a amintit că în secolul al XIX-lea, pe vremea reginei Victoria, o oarecare Charlotte Ellis și amantul ei au fost asasinați, prinși în flagrant delict de către soțul infidelei. Concluzia curatorului: dantela respectivă ar putea proveni din îmbrăcămintea nefericiților îndrăgostiți, transformați în năluci. Contra unei taxe de 25 de lire, vizitatorii îndrăzneți pot petrece noaptea într-una din camerele bântuite. Deși până în prezent, nimeni nu a mai văzut vreo apariție stranie, "plimbările printre fantome" cunosc un mare succes printre turiști.
Aventura spiritismului
La Hydesville, în Statele Unite, două tinere fete de origine modestă, surorile Fox, au realizat un cod pentru a putea comunica cu morții. O lovitură pentru "da", două pentru "nu". Iar spiritele au răspuns! Dar a fost vorba despre o înșelătorie: ele făceau de fapt să le trosnească degetele. Totuși, nu au recunoscut acest lucru decât la sfârșitul vieții. Astfel, la început, noutatea a făcut înconjurul vecinătății, iar mai apoi al întregii lumi. De peste tot au apărut mediumi. În cabinetele spiritiștilor, spiritele "ciocăneau", mesele se întorceau și "ectoplasmele" (spectre vaporoase, pirați cu turbane, mâini sau picioare luminoase) cât și "pseudopozi" (filamente negre, prevăzute cu o mână capabilă să apuce un obiect) au început să apară din corpul mediumilor. Zece ani mai târziu, milioane de oameni au aderat la doctrina spiritistă, conform căreia credeau că pot comunica cu spiritele celor morți.
În mod normal, spiritismul și fantomele ar fi trebuit să aibă drept adversari oamenii de știință. Dar în ciuda oricărei așteptări, unii dintre ei au devenit cei mai înrăiți adepți ai lor. Doctorul Cesare Lombroso, psihiatru și criminolog, s-a convertit la fantome după ce a întâlnit-o pe Eusapia Palladino, "regina cabinetului spiritist", un medium puternic care i-a mai interesat, de asemenea, pe celebrii fizicieni Pierre și Marie Curie. Chimistul englez William Crookes s-a îndrăgostit de Katie King, o ectoplasmă produsă de către mediumul Florence Cook, premiatul Nobel în fiziologie, Charles Richet, și el un adversar al iraționalului, s-a lăsat, la rândul său, convins, după mulți ani de scepticism, de către mediumul Juliette Bison și astfel a fondat Institutul Metapsihic Internațional de la Paris, care există și în prezent. Aici sunt realizate numeroase experiențe mediumnice, care l-au impresionat pe filosoful Henri Bergson sau pe astronomul Camille Flamarion.
În mod paradoxal, magicienii s-au dovedit a fi adversarii cei mai de temut ai spiritismului. Cel mai feroce a fost Harry Houdini, un magician american supranumit "maestrul evadării", pentru că putea să scape din cufere încuiate și legate cu lanțuri. La moartea mamei sale, pe care a adorat-o, Houdini a leșinat și nu a mai putut urca pe scenă timp de ani la rând. Suferința îl dărâmase. Singura speranță pe care o mai avea era să poată intra în contact cu mama sa, grație unui... medium. Astfel, a asistat la sute de ședințe de spiritism, cu fața schimbată de o barbă falsă, dar, spre disperarea sa, a descoperit de fiecare dată șarlatania. La sfârșitul ședinței, sărea, turbat de furie, urlând: "Sunt Houdini! Ești un șarlatan nenorocit!". Ironie a destinului: Houdini a murit într-o noapte de Halloween, moment în care lumea viilor și a celor morți comunică și spiritele se manifestă.
Interviu despre lumea de dincolo:"Ușa din fața supranaturalului nu trebuie închisă"
- Credința conform căreia morții se pot întoarce să bântuie lumea celor vii este universală. SYLVAIN GOUDEMARE, librar și scriitor francez, a creionat în cărțile sale istoria fantomelor -
- Interesul dvs. pentru fantome este legat de o întâmplare personală?
- Nu. Îmi place însă partea minunată și inexplicabilă pe care o conține realitatea. De altfel, sunt sigur că și cele mai puțin credule persoane au trecut, măcar o dată în viață, printr-o întâmplare care să îi pună, măcar pentru o clipă, pe gânduri. Un client de-al meu, mare amator de cărți, mi-a făcut într-o zi o confidență bizară. Și nu cred că a încercat să îmi joace o farsă - ce interes ar avea să treacă drept un nebun? Într-o seară de iarnă, un necunoscut i-a telefonat pentru a-i vinde o mare parte din biblioteca sa, dându-i numele și adresa. Interesat de ofertă, clientul meu a acceptat invitația. S-a confruntat, însă, cu o surpriză oribilă: omul care dorea să-i vândă cărțile era mort. Rafturile bibliotecii sale se rupseseră și fusese zdrobit de cărți. Un accident domestic destul de banal, pentru că nu este unic, doar că telefonul acela fusese dat după ce omul murise. Este o imposibilitate logică, care nu poate avea decât două explicații: fie - și aceasta este ipoteza cea mai credibilă, deși el este absolut convins că nu este așa - clientul meu s-a înșelat în legătură cu telefonul, fie este vorba despre o manifestare paranormală, venind de la o persoană decedată.
- Totuși care este originea atracției dvs. pentru fantome?
- Când eram copil, citeam foarte mult. Și întotdeauna îmi plăceau poveștile care mă speriau. Poveștile cu fantome, reale sau imaginare, au continuat să mă încânte. Cum ar fi aceea spusă de către Arthur Machen, un soldat din cel de-al doilea Război Mondial, care, alături de alți camarazi de-ai săi, se credeau pierduți pe un teritoriu necunoscut, unde îi purtase conflictul. La un moment dat, o armată din Evul Mediu, formată din spectrele combatanților de la Azincourt, le-a venit în ajutor, speriind de moarte inamicii...
- Vorbiți-ne despre fantome reale.
- În Evul Mediu, cei morți veneau de foarte multe ori să tulbure pacea celor vii. Un "fapt divers" de acest gen a ajuns până în zilele noastre. El a fost notat de un oarecare Jean Gobi, în secolul al XIII-lea. Povestea sa se numește "Dialog cu o fantomă". O văduvă i-a cerut ajutor preotului din sat, pentru că soțul ei decedat o vizita în fiecare noapte. Fenomenul se întâmplă și astăzi, în unele sate din Rusia și Ucraina, unde numărul morților care se întorc la casele lor este mare și oamenii recurg adesea la practici barbare, pentru a-i alunga: cadavrele sunt deshumate și ucise a doua oară sau arse.
- Care este "marea epocă" a fantomelor?
- Fără îndoială, secolul al XIX-lea, odată cu apariția spiritismului.
- Ce puteți să ne spuneți despre vânătorii de fantome?
- Unul dintre cei mai interesanți dintre ei este un parapsiholog englez, pe nume Tyrell, care a pus la punct, prin 1950, un chestionar pentru a tria mărturiile despre apariții pe care le culegea. Pentru a elimina ceea ce ține de halucinații, Tyrell punea întrebări de genul: "La ce oră a avut loc fenomenul? S-a mai repetat? Erați cu adevărat lucid atunci?". De fiecare dată când o mărturie i se părea a fi indiciul unui mister, se ducea la locul bântuit.
- Ce aparatură folosesc acești vânători de fantome? S-a vorbit mult în presă despre detectoarele lor.
- Nu există un aparat special pentru a atesta prezența unei fantome. Dacă se pretinde așa ceva, este vorba despre o punere în scenă, o păcăleală ca multe altele din zona parapsihologiei. Mult lăudatele înregistrări cu magnetofonul ale vocilor celor defuncți sunt doar niște piuituri lungi. Le-am ascultat și eu. Trebuie multă imaginație pentru a decela cuvinte. De asemeni și camerele de filmat sunt inutile. Cum să filmezi o casă bântuită? Poți să surprinzi un dulap care se mișcă, un vas care zboară sau sânge care curge dintr-un perete, dar cu posibilitățile infinite de trucaj din zilele noastre, aceste imagini nu pot fi credibile. Faimoasele filmări cu spirite sunt, de altfel, niște trucaje grosolane. Cu excepția a două dintre ele, care stau în continuare în picioare în fața analizelor.
- Trebuie să ne temem de fantome?
- Nu. Cazul bogatei americance Sarah Winchester, nepoata armurierului care a comercializat primele carabine cu repetiție, este celebru. Ea și-a trăit întreaga viață terorizată de gândul că într-o bună zi, toate spiritele celor care au căzut sub gloanțele acelor puști vor veni să o bântuie. Și-a folosit, astfel, averea, pentru a construi o casă imensă, plină de culoare și de camere false, de uși care se deschideau descoperind pereți și scări care nu duceau nicăieri. Toate aceste artificii erau destinate "păcălirii" fantomelor și ca să-i permită să trăiască în pace, în cele câteva camere normale ale casei. La moartea ei, clădirea avea 160 de încăperi.
- Din întreaga dvs. carieră, care este povestea ce vă tulbură cel mai mult?
- Cu siguranță aceea a muzicienilor fantomă de pe strada Vaugirard, din Paris. Ea a fost găsită în arhivele prefecturii de poliție. În anul 1925, un student la medicină a întâlnit în grădina Luxembourg un om în vârstă, care i-a spus că este un muzician și se numește Alphonse Berruyer. Bătrânul l-a invitat pe student să vină să asculte o orchestră de cameră formată din membri ai familiei sale. Tânărul a acceptat invitația și a asistat la concert, uimit cumva de faptul că oamenii aceia purtau haine extrem de demodate și își luminau casa cu lămpi cu gaz. Când s-a întors la locuința sa, și-a dat seama că își uitase acolo bricheta. Vrând s-o recupereze a doua zi, s-a întors pe strada Vaugirard, dar a găsit ușa casei încuiată. Vecinii cu care a vorbit au fost foarte surprinși: apartamentul acela era părăsit de peste 25 de ani. Intrigat, studentul a anunțat poliția și ușa a fost descuiată. Interiorul casei era plin de păianjeni și praf. Mobilele erau acoperite cu huse. Dar, surpriză!, bricheta tânărului se afla în odaie, pe o masă. Iar din fotografiile de pe pereți, el i-a recunoscut pe toți aceia cu care își petrecuse seara ce trecuse.
- Ce fantome se întâlnesc cel mai des în zilele noastre?
- Fantomele autostopiștilor misterioși. Astfel de întâlniri apar în nenumărate rapoarte ale poliției. Martorii lor sunt oameni absolut normali, care nu pot fi bănuiți de atracție pentru fenomenele oculte. Scenariul acestor apariții este de fiecare dată același: înainte de o curbă periculoasă, un conducător auto oprește pentru a lua în mașină un autostopist ce rămâne tăcut tot drumul, dar dând uneori un sfat de prudență. Apoi el dispare brusc, imediat ce riscul de accident a trecut. Siderați, șoferii le semnalează aceste "dispariții" polițiștilor locali. Mai există, de asemenea, cazul fascinant al lui Chico Javier, un brazilian semi-analfabet. Într-o bună zi, el a început să scrie la dictarea unor scriitori morți de mult, iar cărțile sale au devenit best-seller-uri.
- Care este concluzia dvs. legată de lumea fantomelor?
- Peste tot, este plin de naivi, de iluminați și de șarlatani. Dar poveștile care par inacceptabile acum poate că nu vor mai fi la fel în viitor. Până la urmă, dacă niște "nebuni" nu ar fi crezut că obiectele mai grele decât aerul pot zbura, avionul nu ar fi apărut. Niciodată nu trebuie închisă ușa în fața supranaturalului.