În brațele ei mă topeam. Așa cum dragostea topește orice împotrivire. Așa cum dragostea te face să te uiți, să nu te mai știi, să nu te mai poți aminti, închipui decât așa: topit, pierdut în brațele ei. Iar acolo să-ți fie bine, cel mai bine, de parcă așa, fără tine, ai afla cu adevărat cine ești: un copil în brațele bunicii. Răsfățul suprem, începutul lumii, o lume care nu s-a născut încă, o lume care mai poate să aștepte. Iar facerea lumii, atunci când ești copil și ți-e cel mai bine, vine întotdeauna tiptil: mai întâi mirosul de lavandă, o bluză care foșnește, degetele ei care îți mângâie fața, lumina care se strecoară prin draperiile verzi și te gâdilă. Lumina pe care vrei să o alungi, care te face să clipești, zâmbetul ei de zână bună, zâmbetul ei care îți spune "Te-ai trezit, bună dimineața!". M-am trezit, bună dimineața, lumina tot crește încet în garsoniera de la etajul trei, se face tot mai mare și mai verde, draperiile n-o pot ține deoparte, lumea se naște din nou, cu dragoste, chiar acolo, în brațele bunicii mele. O lași să fie, să se nască, ce treabă ai tu cu facerea lumii, cu oamenii care se duc la serviciu, cu claxoanele care claxonează, tu ești aici, cu Uca, și atât timp cât ești aici, cu Uca, lumea e departe și nimic rău nu ți se poate întâmpla. Te încearcă răsfățul și ai poftă de dulceață, ai vrea să nu mai cobori din patul ăla niciodată. Bună dimineața. Toate lucrurile pe care le știi sunt cu tine, nu ai nevoie de altele, Uca e Uca, tu ești în brațele ei, despre asta e vorba, așa a fost întotdeauna.
Lucia Florescu
Am aflat că Uca nu era doar Uca, ceva mai târziu. Știam că o cheamă Lucia Florescu, știam și că odată a fost tânără și frumoasă, știam și că, demult, purta mărgele cu perle la gât. Doar mă uitam la fotografia ei de pe perete și tot încercam să-mi închipui cum a devenit femeia de acolo Uca. Nu reușeam. Trăgeam cu coada ochiului când la fotografie, când la ea, dar orice aș fi făcut, femeia cu mărgele, cu păr brunet și cârlionțat, cu alura ei de divă, de Liz Taylor, îmi rămânea o străină. Nu o vedeam ținându-mă în brațe, nu îmi imaginam cum ar fi putut să-mi aducă dulceață, așa cum făcea Uca, fără ca eu să-i spun nimic. Acolo era Lucia Florescu, iar despre Lucia Florescu nu știam mare lucru. Nici nu mă interesa prea tare. Lucia Florescu era sora unei mătuși îndepărtate care, atunci când am crescut și mama a trebuit să se întoarcă la serviciu, a acceptat să aibă grijă de mine. Era văduvă, pensionară, fără copii, iar momentul ăla i-a schimbat viața. Și ei, și mie. Eu am devenit Pușița, iar ea Uca, și niciunul din noi n-a mai putut trăi fără celălalt. Târziu, mult mai târziu, când eram deja mare, Lucia Florescu i-a mărturisit mamei că așa, prin mine, a aflat ce e dragostea. Și i-a mulțumit și probabil că a plâns: plângea încet, șoptit, nici nu știai că plânge. Era doar un tremur al umerilor, erau doar câteva lacrimi pe care le îndepărta repede cu mâneca hainei. Lucia Florescu era puternică și era mândră. Oamenilor din jur le era teamă de ea. Iar asta era altceva ce nu puteam înțelege. Pentru mine, ea era Uca, iar Uca era Uca și atât, niciodată n-a încercat să fie altcineva, niciodată nu mi-a povestit despre viața ei de dinainte. Eram doar noi, o bunică și un copil, într-o garsonieră de bloc cu draperii verzi, dincolo de care începea o altă lume. Cât eram cu ea, de lumea aia nu mă lega nimic. Nici nu aveam nevoie, aveam totul la îndemână, o aveam pe ea, iar ea mă avea pe mine, ne era bine, ne eram de ajuns. Și țin bine minte când am cunoscut-o pe Lucia Florescu, cea din fotografie. Era seară, eram singuri, fratele meu cumpărase un disc cu Jean Moscopol și plecase. Pick-up-ul a început să hârșâie încet, s-au auzit viorile acelea din altă lume, blocurile din jur s-au făcut țăndări, n-au rămas decât străzi cu case și trăsuri, odată cu pianul a venit și noaptea, o vioară a urcat sfâșietor și s-a stins, ca un țipăt, s-au aprins felinarele, acul a zgâriat ușor discul, am văzut-o pe Uca cum tremură, m-am gândit că îi e frig, era vară, țiganii îmi cântă romanța unei femei ce-am iubit, a zis Jean Moscopol, Uca a început să tremure și mai tare, era un frison, poate răcise, felinarele pâlpâiau pe discul acela, acul aluneca mai departe, chitara îl făcea pe Jean Moscopol să graseieze, s-o mai iubesc e zadarnic, acum atâta doar vreau, "ce lume frumoasă e asta", mă gândeam, "aș fi vrut să trăiesc atunci", să uit tot chinul meu amarnic, să hoinăresc și să beau, Uca nu mai era cu mine, era tot acolo, dar nu mai era cu mine, era noapte de-a binelea, Uca dispăruse, erau patru oameni în camera aceea, eu, Jean Moscopol, silueta întunecată a unui birjar și o femeie frumoasă, cu perle la gât, cu păr brunet și cârlionțat, care plângea în hohote. Mână, birjar, și du-mă-n noapte, cât mai departe, oriunde ai vrea... Aș fi vrut s-o iau în brațe, să-i spun să nu mai plângă, dar nu îndrăzneam, mi-era teamă, nu știam cine e. Femeia plângea mai departe, plecase cu Jean Moscopol al ei, mă lasase singur. Abia după ce s-a terminat melodia, când blocurile s-au ridicat la loc în fața noastră la fel cum erau mai înainte, femeia și-a șters lacrimile cu mâneca hainei și mi-a spus s-o iert. Am luat-o în brațe. În brațele mele stătea din nou, mică, zgribulită, albită, Uca. Mi-a zâmbit și m-a mângâiat pe față. S-a ridicat, a căutat ceva prin casă, a găsit. Uca și-a aprins o țigară. A fost prima și singura oară când am văzut-o fumând.
Lumina galbenă
S-a stins în septembrie, după ce, an de an, se făcea tot mai mică și mai albă. Pe măsură ce eu creșteam, ea se tot micșora. Cred că asta a și așteptat. Să fiu suficient de mare, iar ea atât de mică, încât să poată muri. Și a murit. Simplu, așa cum se moare când ești mic, bătrân și alb, când ai 85 de ani, ai trăit destul și ți-ai văzut nepotul luând-o pe drumul lui. A fost cu mine, deși nu eram acolo, am știut că a murit, deși mi s-a spus mai târziu. Am fost acolo, nu în garsoniera cu draperii verzi, ci într-o grădină prin care lumina de septembrie trecea ușor prin brazi, corcoduși și meri, galbenă, mierie, liniștitoare, și mă făcea să plâng. Am plâns și am știut că ea e acolo, cu mine, în lumina aia galbenă, care mă mângâie pe față și îmi topește orice împotrivire. Am știut că ceea ce trebuie să se întâmple s-a întâmplat, că n-am s-o mai văd acolo unde știam că este, ci doar aici, în mine, o lumină galbenă, până când nu voi mai fi.
Seara m-am întors în oraș și am rămas alături de ea, la priveghi, singuri. Ne-am vorbit. Ne-am spus vrute și nevrute în noaptea aceea, iar lumânările au ars până la capăt. La capătul patului, acolo unde se odihnea Uca mea, sora ei așezase fotografia cu Lucia Florescu. Acum erau una lânga alta, doamna distinsă și frumoasă, cu mărgelele ei de perle la gât, și zâna mea bună, adormită, pierzându-se încet în lumina galbenă, mierie, liniștitoare a lumânării. Le-am sărutat cu grijă și pe una, și pe cealaltă. Acum nu mai era niciuna, dar acum eram destul de mare ca să le aduc și eu, pe amândouă, împreună.
Ultima țigară
Lucia Florescu s-a născut în 1913, într-o familie înstărită. Tatăl ei, avocat, avea suficiente moșii și destui bani cât să le dăruiască celor patru fete ale sale o copilărie fără griji. Lucia era a doua născută. O fetiță mândră, puternică, autoritară. Surorilor mai mici le era teamă de ea; nu voiai să o superi pe Lucia. A intrat la facultate într-o vreme în care tinerele domnișoare învățau mai degrabă pianul, franceza sau broderia. Lucia a intrat printre primii. La matematică. Era deja o tânără frumoasă, o divă mignonă, care părea mai înaltă decât era doar pentru că știa ce înseamnă să fii sigur pe tine. Avea și o mulțime de curtezani: domnul avocat Diaconescu era un om puternic, Lucia avea ochii aceia care nu puteau fi îmblânziți, iar în rochiile de seară, la baluri, pur și simplu radia. Era îndrăgostită în secret de Jean Moscopol, un secret pe care îl păstrau mai toate fetele de atunci, dar puține erau cele care zâmbeau mai tulburător atunci când se auzea "Ai să iubești odată și tu". Și Lucia a început să iubească. Nebunește. Pe niciunul dintre pretendenții ei simandicoși, admiratori ai averii avocatului Diaconescu, ci pe unul dintre colegii ei din facultatea de matematică. Un student înalt, cu ochi pătrunzători, ce aducea bine cu Jean Moscopol, dar nu avea faima și nici banii lui. Mai ales banii. Iar avocatului Diaconescu nu-i plăceau tinerii săraci, oricâtă matematică ar fi știut. I-a interzis Luciei să-l mai vadă, a ținut-o departe de iubirea ei. Lucia s-a închis în ea, era prea mândră și prea puternică ca să-și arate slăbiciunile în fața tatălui. N-a vorbit cu nimeni, doar, cândva, ceva mai târziu, într-o seară de bal, la care i se îngăduise să meargă, surorile au înțeles ce clocot fierbea în sufletul ei. A dansat toată noaptea, noaptea era rece, de noiembrie târziu, spatele Luciei era dezgolit, iar Jean Moscopol nu cântase atât de sfâșietor niciodată. Spre dimineață, a ieșit în grădină doar în rochie. Știa foarte bine ce face. Noaptea era rece, spatele era gol, Lucia era leoarcă de sudoare, pneumonia, pe atunci, era o boală mortală. Și s-a îmbolnăvit. Lucia a vrut să moară, doar că doctorii, banii tatălui și bunul Dumnezeu au vrut altfel. A supraviețuit. Imediat ce s-a vindecat, domnul Diaconescu și-a măritat fata cu un tânăr înstărit, din familia boierilor Florescu. Lucia s-a mutat la București cu soțul ei, pe moșia pe care tocmai se construia un nou cartier, Floreasca. Nu și-a iubit bărbatul. Nici nu a avut timp. La scurtă vreme după căsătorie, tânărul Florescu a căzut de pe cal și a rămas paralizat. Lucia l-a îngrijit câțiva ani, până la moartea lui, până la venirea comuniștilor. Apoi, ca orice boieroaică, a ajuns jos. În subsol, la arhive, printre vrafuri de hârtii, nori de praf și o mulțime de șobolani. S-a îmbolnăvit din nou, a fost pensionată pe caz de boală. S-a vindecat și a mers mai departe. Lucia era puternică, Lucia era mândră. A cumpărat o garsonieră micuță într-un cartier de blocuri, a avut bani și pentru niște draperii verzi. Viața a mers mai departe. Așa. Nicicum. În 1980, sora ei mai mică a întrebat-o dacă vrea să aibă grijă de un copil. A vrut. Când s-a făcut mai mare, copilul acela i-a dat să asculte într-o seară un disc cu Jean Moscopol. Mână, birjar! Lucia Florescu a plâns atunci cum n-o mai făcuse niciodată în viață. Apoi și-a aprins o țigară. A fost prima și singura oară când a fumat.