Când eram copil, unul dintre locurile Bucureștiului care aveau pentru mine un farmec aparte era Gara de Nord. Acolo, pe peroanele vechi, mirosea a vacanță și a aburi de locomotivă. Aburul, mai ales, aburul locomotivelor lustruite și gigantice, ca niște balauri zgomotoși, dar blânzi, avea o aromă îmbătătoare. Iar când trenul pornea, mi se părea că intru într-o poveste ale cărei peisaje se scurgeau lin, unul după altul, pe la geamul compartimentului de care nu mă dezlipeam. Erau bucuriile mele de copil fascinat de trenuri. Mult mai târziu, pe la începutul anilor '80, aveam să descopăr și Muzeul CFR de lângă Gara de Nord. Pe atunci, era mult mai mare decât este azi și cu mai multe mocănițe și locomotive vechi cu abur. Îl descoperisem pe căi oarecum surprinzătoare. La Muzeul CFR începuse să se producă o emulație... literară. Criticul Radu Călin Cristea fusese angajat la muzeu și acolo, printre locomotive și vagoane, îi strângea la niște seri literare captivante pe Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei și compania de scriitori optzeciști. Citită în mirosul acela discret și îmbătător al osiilor, poezia căpăta valențe aparte. Urmarea? Pe prima lor carte, "Aer cu diamante", Coșovei, Cărtărescu, Stratan și Iaru se fotografiaseră călări pe o locomotivă de acolo. Aceste amintiri m-au făcut să merg cu o curiozitate nostalgică la recenta sărbătoare a Muzeului CFR, care împlinse 75 de ani. Nu prea știam poveștile drumului de fier, iar Muzeul era depozitarul lor.
Carol I: "Nu voi mai părăsi această țară decât pe calea ferată!"
Poveștile le-am aflat de la Dionisie Daniel Ardelean, directorul general al Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară, și de la Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului CFR. Ei sunt salvatorii instituției, care după 1990 a avut o soartă zbuciumată, intrând pentru un timp într-un con de uitare. Așa a fost, de altfel, întreaga istorie a acestui muzeu, unul dintre cele mai spectaculoase și instructive ale țării. Chinuit sub vremuri, distrus, abandonat, înviat iar. Ca și căile noastre ferate! Despre toate, cei doi amfitrioni mi-au vorbit completându-se cu pasiune. Am vrut să aflu mai întâi cum a început la noi povestea drumului de fier. Din care, mai târziu, s-a născut și Muzeul.
Când, în 1866, bunul principe Carol I punea piciorul pe pământul țării, a fost uimit și cam dezamăgit de drumurile ei - spune Dionisie Daniel Ardelean. România nu avea atunci niciun kilometru de cale ferată, așa că Principele a venit de la Turnu Severin la București cu caleașca și a văzut că nici drumurile nu erau întreținute deloc. E drept, Parlamentul tocmai aprobase proiectul primei linii de cale ferată, București-Giurgiu, dar până la faptă, drumul părea încă lung. Așa că Principele Carol, care venea din Germania, unde calea ferată își luase de mult avânt, a jurat: "Nu voi mai părăsi această țară decât pe calea ferată!". București-Giurgiu era o linie foarte importantă, pentru că lega pe o cale comodă și sigură capitala de Dunăre și, astfel, de restul lumii. Principele Carol a fost foarte atent ca lucrările să se facă în ritm susținut (dacă l-am putea reînvia, ca să patroneze și lâncezitele noastre autostrăzi...), astfel că la 31 octombrie, ele au fost gata. Iar prima gară a Bucureștiului a fost Gara Filaret, clădire rămasă și azi aproape neschimbată. Interesant este că Principele Carol a trebuit să plece în Germania tot în 1869, înainte de a fi gata linia ferată. Și totuși, s-a ținut de cuvânt, a plecat cu trenul pe această linie aflată, încă, în construcție. ("Ein Mann, ein Wort"- "Un om, un cuvânt")
Să vă mai spun o poveste, intervine în discuție Mircea Dorobanțu. Principele Carol voia să se căsătorească cu regina Elisabeta. Era tot în 1869, și ea îi spune: "Mă voi căsători cu tine, dar tu ești principe într-o țară care nici cale ferată nu are!". Și Carol I i-ar fi răspuns alesei lui: "Dacă mă vei lua de bărbat, îți promit că o să te duc la București pe calea ferată". Așa că, după ce și-a adus viitoarea regină cu vaporul de la Viena, s-au oprit la Giurgiu și apoi au venit pe drum de fier până la București. Iubirea a fost încă un motiv pentru care Carol și-a dorit ca lucrările să fie gata la timp.
De atunci, pe toată durata domniei lui, Carol I a susținut dezvoltarea rețelei de căi ferate românești. În 1881, el a reușit să-i determine pe inginerii români să proiecteze și să construiască prima linie Buzău-Mărășești. Și, fapt mai greu de imaginat azi, dacă inginerii erau români, muncitorii erau străini, friuli din Italia, veniți la chemarea regelui. Începând cu 1881, toate lucrările de cale ferată s-au făcut numai de specialiști români, toți din elita internațională. Așa cum a fost și podul de peste Dunăre, al lui Anghel Saligny, la vremea lui, o bijuterie a Europei. Și astfel, în doar 60 de ani, până între războaie, România devenise una dintre marile puteri feroviare ale continentului, așa cum erau Italia, Franța sau Elveția.
- În aceste condiții de dezvoltare accelerată, când ceferiștii deveniseră a doua armată a țării, era cazul să intre și în istorie. Când s-a înființat Muzeul CFR?
- Muzeul Căilor Ferate Române a fost inaugurat în 10 iunie 1939, în prezența regelui Carol al II-lea al României, care a vrut să comemoreze, astfel, și 70 de ani de la prima linie a regatului, București-Giurgiu, spune Dionisie Daniel Ardelean. Aflat lângă stadionul Giulești, avea un parc generos de vagoane și locomotive, întins pe 6 hectare. Dar și o mocăniță care făcea deliciul copiilor. A fost inaugurat de Rege, odată cu stadionul de fotbal Giulești, și avea o sală chiar sub stadion. Cinci ani mai târziu, pe 4 aprilie 1944, au început bombardamentele americane și, odată cu Gara de Nord, Muzeul a fost aproape distrus. Și, cu el, a pierit și vagonul regal al lui Carol I, extrem de elegant, decorat în spiritul epocii. Era expus într-o sală de sub tribuna stadionului și, la bombardament, tribuna s-a prăbușit. Pe urmă, în 1953, sub comuniști, Muzeul a fost redeschis pe locul de acum, pe Calea Griviței, chiar lângă Gara de Nord. La conducerea țării era Gheorghiu Dej, care se mândrea cu muzeul "lui", căci era ceferist. În 1966, Muzeul a fost închis iar, venise la putere Ceaușescu care voia să șteargă urmele înaintașilor lui. Totuși, a fost redeschis în anul 1969, înfrumusețat și cu o nouă aranjare: elemente vechi de la calea ferată, documente, fotografii care nu putuseră fi expuse. În 1953, Muzeul fusese unul al stalinismului, mai puțin al CFR.
- Ce s-a întâmplat cu Muzeul după 1989?
- Istoria recentă a fost destul de crudă cu Muzeul CFR. În 1992, s-au început lucrările stației de metrou Gara de Nord 2, și un corp de clădire al Muzeului a trebuit să fie dărâmat. Cu toate astea, el a rămas în continuare atractiv, și dacă s-ar investi în el, ar fi și mai bine. Căci acum, locomotivele noastre frumoase și vechi, care ar trebui să încânte vizitatorii, sunt împrăștiate prin mai multe depouri din țară. Totuși, cu ocazia sărbătorii Muzeului din luna iunie, am adus în București cea mai veche locomotivă cu abur din România. Este locomotiva Călugăreni, fabricată în Anglia, la 1869. Și dacă în alte țări se fac cópii după locomotivele vechi, cu care se circulă la ocazii festive, în România, nostalgicii trenurilor cu aburi au putut circula cu o locomotivă adevărată și cu vagoanele ei. O locomotivă din vremea Regelui Carol I, întemeietorul Căilor Ferate Române.
Trenuri celebre
Le-am întrebat apoi pe gazdele mele despre trenurile celebre care au circulat pe la noi. Am început cu faimosul și misteriosul "Orient Express".
- În secolul XIX, se punea problema de a se circula din Orient către Occident, spune Mircea Dorobanțu. Pentru asta s-a și înființat Uniunea Internațională a Căilor Ferate, cu sediul la Paris, unde membru fondator a fost și CFR-ul nostru. "Orient Express"a circulat aproape 100 de ani. Făcea legătura între Paris și Istanbul, iar în România intra pe la Vârciorova, undeva între Orșova și Turnu Severin, unde era, pe atunci, frontiera noastră cu Austro-Ungaria. Apoi trenul ajungea în portul Constanța și, de aici, călătorii erau duși cu vaporul la Istanbul. Curând, a apărut și concurența: alt Orient Express circula prin Iugoslavia și Bulgaria, spre Istanbul. Dar lumea prefera să circule cu trenul prin România, pentru că făcea mai puțin. În plus, navele Serviciului Maritim Român erau foarte rapide. Și mai trebuie spus că niște locomotive puternice, cu abur, construite în Franța, trăgeau Orient Express-ul acum un veac, cu aproape 100 de kilometri la oră! Cam cum circulăm noi azi, din păcate! În prezent, există o companie privată în Italia care a cumpărat un număr de vagoane vechi, le-a restaurat impecabil și organizează excursii de plăcere, pe vechile trasee ale Orient Express-ului. De obicei, în prima parte a lunii septembrie, așa e tradiția.
- Cum arăta Orient Express-ul?
- Era un tren foarte elegant, destinat celor cu bani. Avea un vagon salon, cu pian, pe care se auzeau cântecele vremii și muzică de café concert. Ținuta era obligatorie. Și astăzi, vesela, scaunele și mesele sunt cele originale, fiind folosite doar acelea cu inscripția Orient Express. Dormitoarele sunt foarte luxoase, cu baie și instalații de ventilație și de reglare a temperaturii. Niște bijuterii pe roți! Cele mai multe erau fabricate în Occident, dar vreau să vă spun că și Uzina de Vagoane de la Arad a fabricat câteva vagoane pentru celebrul "Orient Express". Pe atunci, și uzinele noastre erau la același nivel cu uzinele din Occident.
- Aș vrea să-mi vorbiți și despre trenul regal.
- Despre trenul regal ar fi multe de povestit, spune Mircea Dorobanțu. De fapt, au fost mai multe trenuri regale. După cel al Regelui Carol I, în 1928 a fost realizat la Uzinele Ernesto Breda din Italia al doilea tren regal, cel pe care îl știm cu toții. Avea mai multe vagoane, dintre care azi se mai păstrează doar cinci. Trenul regal are un vagon salon și vagoane dormitor pentru familia regală și pentru suită. Sunt niște vagoane deosebite, cu furnir rar și fotolii din piele de Cordoba, păstrate cum trebuie. Văzute cu ochiul de acum, nu pare un lux exorbitant. Dar, pentru anii '20, era un lux fantastic.
- Maiestatea sa, Regele Mihai, a mers cu trenul după întoarcerea în România?
- Regele nu, dar familia regală a fost la Alba Iulia și la Sinaia, și a mai circulat și la un eveniment organizat chiar de noi, de Ziua Națională a României. Alături de familia regală, au călătorit și câțiva copii olimpici ai României, iar de 1 Decembrie, trenul a intrat în gară, refăcând întoarcerea din 1918, de după primul război mondial, din exilul de la Iași. Dar au mai călătorit și scriitorii cu trenul regal! S-a întâmplat în 2005, printr-un program organizat de Uniunea Scriitorilor și de Ministerul Transporturilor, și care s-a numit "Scriitori pe Calea Regală". Trenul regal cu scriitori a mers prin orașele mari ale țării. În gări, poeții coborau și citeau din scrierile lor, iar oamenii se adunau ciopor pe peroanele înnobilate de literatură.
Locomotiva cu dinți
- În finalul acestei conversații, așa de instructive, pentru care vă mulțumesc, vă rog să spuneți câte ceva și despre drumurile de cale ferată celebre din România.
- Au existat și la noi câteva linii spectaculoase, așa cum era planul înclinat de la Covasna, dar și calea ferată cu cremalieră dintre Caransebeș și Hațeg. Era pe porțiunea dintre Sarmizegetusa și Băuțari. Linia fusese construită cu foarte mult timp în urmă și avea o înclinație foarte mare. Așa că locomotivele nu puteau să remorcheze trenurile lungi și grele, pentru că patinau. Și atunci, s-a găsit soluția: la mijloc, între cele două șine, s-a mai pus încă o șină dințată, iar locomotivele cu abur aveau, și ele, încă un mecanism special, tot cu roți dințate. Pe porțiunile cele mai înclinate, dinții locomotivei "mușcau"din șina dințată. Această linie spectaculoasă a fost dată în folosință în anul 1908 și a funcționat 70 de ani, când s-a întrerupt circulația pe porțiunea dificilă, care era lungă de 20 de kilometri și trecea printr-un peisaj dumnezeiesc de frumos, prin Porțile de Fier ale Transilvaniei. Când trenul ajungea în zona cu cremalieră, locomotiva abia urca, dar nu se lăsa. Și bătrânii povesteau că puteau să coboare din tren, să ia câteva mere și se urcau la loc. Acestea sunt doar câteva dintre poveștile trenurilor românești, căci odată ce te apropii de ele, vei descoperi un univers nesfârșit.