A fost de două ori întemnițat, pentru că a participat la mișcările studențești anticomuniste din 1946 și pentru faptul că, alături de frații săi, Ioan și Elena Boilă, a scris un memoriu către Occident, pentru a arăta că românii nu doresc dictatura sovietică. După zece ani de temniță grea, s-a căsătorit cu Maria Farcaș, o femeie de o bunătate și o credință la fel de fierbinți ca ale sale. La insistențele bisericii greco-catolice, aflată în pragul desființării, a acceptat să fie hirotonit preot, deschizându-și sufletul și casa tuturor celor care au căutat îndrumare spirituală. Azi, la 88 de ani, părintele Matei Boilă trăiește retras, la marginea Clujului, în mijlocul unui câmp cu flori. Indiferent la curgerea timpului și la faptul că familia lui a scris istorie, a rămas fidel bucuriei de-a ști că singura salvare posibilă e în Cer.
Unchiuțu' Maniu
- Părinte, numele dvs este strâns legat de cel al marelui nostru om politic, Iuliu Maniu. Ce legătură de rudenie aveți cu el?
- Iuliu Maniu a fost tatăl crescător al mamei mele, fiindcă tatăl mamei mele a murit când mama avea un an. Maniu, care era, de fapt, fratele bunicii, a crescut-o pe mama mea. Era un fel de bunic al nostru, de care eram extrem de apropiați, deși era destul de mult timp absent, plecat la București cu treburi politice. Însă în vacanță venea la noi, verile le petreceam împreună, la moșia de la Bădăcin. Noi îi ziceam Unchiuțu. Între noi s-a creat o legătură dincolo de orice fel de întâmplări propriu-zise. El s-a ocupat foarte mult să ne dea o educație.
- Ce vârstă aveați când Maniu își trăia ultimii ani?
- Aveam cam 19, 20 de ani, când România s-a prăbușit sub influența bolșevică, și eram foarte implicat și foarte conștient de ce se întâmplă în țară. Să vă povestesc o întâmplare. La un an după instalarea regimului comunist, venit la noi pe tancurile sovietice, în 1946, la începutul anului, a avut loc Conferința de la Moscova, unde s-a stabilit că în România se vor face alegeri libere, că țara noastră va avea independență și suveranitate. Ba chiar s-a propus intrarea în guvern a doi membri din partea țărăniștilor și a liberalilor pentru a arbitra, chipurile, corectitudinea alegerilor. La Conferința de la Moscova, au participat din partea englezilor Clerk, din partea americanilor Harriman, iar din partea rușilor Vâșinski. Corneliu Coposu era atunci secretarul lui Maniu. El mi-a povestit că, atunci când au venit de la Moscova să aplice hotărârea în țară, a vorbit personal cu Clerk, diplomatul englez. Clerk, care era un tip mai bonom și mai slobod la gură, i-a povestit cum, venind cu avionul cu Harriman și cu Vâșinski de la Moscova la București, în timp ce beau vodcă și erau bine dispuși, l-a întrebat pe Vâșinski cam cât estimează să obțină la viitoarele alegeri. "Cu toate presiunile pe care o să le facem, vom lua undeva pe la 12%", a răspuns. "Și cum o să admiteți asta?", a întrebat Clerk. "Păi, ce, a răspuns Vâșinski, credeți că de aia am făcut noi revoluția, ca să lăsăm un popor de imbecili să stabilească cursul lucrurilor? Alegerile vor fi așa cum trebuie!". Maniu a adresat atunci un memoriu lui Stetinius, care era ministrul de externe american, în care i-a arătat cât de samavolnic se poartă rușii și în care i-a spus că el are influența și forța de a câștiga alegerile cinstit, cu oamenii de care dispune, dar că nu se poate opune regimului comunist. Cerea să i se garanteze neutralizarea intervenției rusești în alegeri. Dar Stetinius i-a răspuns că nu se poate, să se descurce cum știe.
- Și Maniu cum a reacționat?
- După ce a stat mult de vorbă și cu Harriman, și cu Clerk, Maniu a venit la Cluj să ne vadă, a trimis vorbă să ne strângem toți în casa lui Romul Boilă, pe Băilor numărul unu. Urma să se întâlnească cu tata și cu Ionel Pop, unchiul meu. Eram și eu prezent. Tata a întrebat: "Unchiuțule, să stea și Matei aici?" Și Maniu a răspuns: "Da! Lasă-l să stea, trebuie să învețe de pe acum ce înseamnă discreția și discuțiile importante". Doamne, m-am bucurat grozav să aud asta. Ce a urmat s-a întipărit în sufletul meu pentru totdeauna. Întâi a vorbit unchiul meu, Ionel Pop. A zis: "Unchiuțule, noi așa ne-am bucurat că vor fi alegeri libere, dar de când ai venit, ești foarte trist. Ce-i cu tine?". Maniu s-a uitat la el și a spus: "Nu vor fi alegeri libere, americanii și englezii ne-au sacrificat pe mulți ani de acum încolo rușilor. Alegerile sunt de formă, nu vor interveni ca să oprească hoția." Ionel Pop a zis: "Atunci de ce să ne mai băgăm noi în alegerile astea? De ce să luptăm degeaba, să ajungem la pușcărie, dacă știm dinainte?". Atunci Maniu s-a uitat la el, parcă văd și acum ochii lui triști, și a zis: "Și voi îmi faceți greutate? Eu știu că voi muri la zid sau în închisoare, dar poate unul din voi, mai tineri, va ajunge ziua libertății. Nu pot face altceva pentru poporul meu decât să-l ajut să treacă cu demnitate peste acest moment istoric. Trebuie să se știe mai târziu că aceste alegeri au fost furate, că poporul român n-a fost un popor de lași, că românii nu de bunăvoie au acceptat acest lucru. Această demnitate va fi cheia de boltă a renașterii poporului român spre libertate". Sunt revoltat că istoricii români pervertesc adevărul, spunând că Maniu a fost înșelat, că s-a lăsat amăgit de un posibil ajutor al americanilor și de aceea s-a angajat în lupta împotriva comunismului. Nici vorbă, domnilor! Maniu s-a sacrificat pentru demnitatea și pentru onoarea poporului român. Când eu știu chestia asta, când l-am auzit cu urechile mele și l-am văzut cu ochii mei, cum să înghit eu toate porcăriile care se spun despre ce a fost atunci?
- Maniu a fost acuzat și de faptul că a organizat în secret rezistența română în munți.
- Bărbuș, care era unul din conducătorii tineretului țărănist de atunci, mi-a povestit cum au venit la casa noastră și s-au întâlnit cu Maniu. I-a spus: "Domnule președinte, toată țara e cu dvs, niciodată n-ați avut popularitate atât de mare, putem organiza fiecare an de facultate, fiecare sat, fiecare județ, ca să vă facem campanie electorală". Dar Maniu s-a uitat la ei și a zis: "Dragii mei, vă mulțumesc și sunt foarte bucuros că sunteți dispuși la acest lucru, dar să știți că am fost sacrificați de occidentali și vom trăi ani de zile sub teroarea comunistă. Dacă veți face acest lucru, veți oferi liste de nume partidului pentru arestări. Eu vreau ca voi să apucați ziua libertății, pentru că fiecare român va fi atunci un bulgăre de aur. Lăsați-mă pe mine, cu garnitura mea, să ne vedem de drum". Vedeți, dimpotrivă, el le-a spus tuturor să stea liniștiți.
- Era căsătorit Maniu?
- Nu, a fost mai tot timpul singur. Era într-un anumit fel foarte dedicat cauzelor patriotice. Și vă mai mărturisesc ceva: în tinerețile lui, a avut o dragoste mare, a iubit o farmacistă, care era unguroaică. El, angajat politic în lupta pentru unire, n-a putut să se căsătorească cu ea. Greu de spus ce s-a întâmplat mai departe. Era prin constituția și natura lui foarte fidel. Fidel cu totul. Nu l-am mai văzut după aceea cu nimeni.
- Ați mai apucat să-l întâlniți pe Maniu înainte de moarte?
- L-am revăzut doar de două, trei ori, la București, între două arestări de-ale mele. În 1947, comuniștii i-au înscenat o fugă din țară și l-au închis și condamnat la închisoare pe viață. A murit în 1953, la Sighet. Eu eram în pușcărie când am aflat vestea. A fost cumplit. Dar mai cumplit decât asta a fost să asistăm la prăbușirea unei întregi societăți și a unei întregi elite românești, de un eroism extraordinar, care a fost rasă de pe fața pământului.
"Tu ești al lui Hristos!"
- Părinte, erați de la vârsta adolescenței un credincios fervent?
- Sub influența mamei, fata Elenei Maniu, sora lui Iuliu, am trăit de pe la 12, 13 ani cu sfintele taine, într-o atmosferă foarte religioasă. Însă tata nu era deloc practicant. Pe mine, deși copil, mă chinuia mult gândul ăsta. Atunci am hotărât să mă rog, să fac o novenă la Maica Domnului, pentru tata. Ei bine, a noua zi de novenă, tata a intrat în casă și i-a zis mamei: "Clarița, știi tu de unde viu eu acum?". "De unde?". "Am fost și m-am spovedit și m-am împărtășit". Doamne, ce bucurie extraordinară a fost pe mine. Maica Domnului chiar mă auzise. La vârsta adolescenței am trecut însă printr-o criză religioasă. Exact în miezul luptelor politice, am renunțat să mai merg la Liturghie.
- Și ce v-a întors la credința în Dumnezeu?
- O întâmplare din timpul arestării mele. Eram la Jilava, într-un octombrie târziu, rece. La un moment dat, s-a deschis ușa și a fost împins în mijlocul nostru un bărbat dezbrăcat în izmene și maiou. Era Monseniorul Ghika. M-am repezit la el și am organizat, printre deținuți, îmbrăcarea lui, fiindcă noi eram acolo în așteptarea procesului și aveam cu noi hainele de acasă. Unul a adus un pantalon, altul o pereche de ciorapi. Eu aveam atunci un pulover alb, mare, din lână foarte bună și caldă. Cu greu l-a acceptat, aproape i-am poruncit să îl ia. Și-apoi m-am grăbit să-l întreb: "Monseniore, când vom fi liberi?". În momentul ăla s-a uitat la mine cu niște ochi atât de blânzi, atât de buni și de mirați, că imediat mi-am dat seama ce prostie am spus. Cum puteam eu să-l întreb așa ceva pe omul cel mai liber pe care îl întâlnisem vreodată? Pentru el nu existau ziduri de niciun fel. Am zis repede: "Vai, mă iertați, ce prostie spun". Dar el mi-a zis: "Nu, dragă, fii liniștit, și voi veți fi liberi!". Am înțeles că libertatea lui extraordinară venea din credința lui fără margini. A ridicat apoi mâna să mă binecuvânteze, dar eu, cu prostia tinereții, am spus: "Monseniore, nu se cuvine să mă binecuvântați, că eu nu fac parte din biserică acum". Și atunci s-a uitat la mine cu o privire care mi-a schimbat viața și a zis: "Eu știu mai bine decât tine, tu ești al lui Hristos!". M-a binecuvântat și am simțit că m-am întors acasă. A fost ceva ce nu se poate povesti. (părintelui i-au dat lacrimile)
- Ce impresie v-a făcut Monseniorul? I-ați putea face un portret?
- Niciodată n-am văzut un om mai bucuros când se ruga. Am stat în celulă cu mulți episcopi de-ai noștri, oameni foarte cumsecade, la care, dacă mergeai să-i întrebi ceva și-i tulburai din rugăciune, îți spuneau: "Lăsați-mă, fiți bun, acum aș vrea să mă rog". Asta nu s-a întâmplat niciodată cu Monseniorul Ghika, cât am stat eu cu el, o lună de zile. Avea marea plăcere de a contempla, de a sta în liniște și rugăciune, chiar și cu 270 de oameni mereu pe capul lui, dar niciodată n-a zis: "Lăsați-mă un pic". Era mereu la dispoziția noastră, gata să ne dea un sfat, să ne învețe câte ceva, să spovedească pe cineva. Și era un om extraordinar de cult. Când m-am eliberat de acolo, m-am dus la Ochiuri, la o schelă petrolieră, unde lucram ca sondor și aveam domiciliu obligatoriu. Acolo l-am reîntâlnit pe fratele meu. Primul lucru pe care i l-am zis când ne-am îmbrățișat a fost: "Știi cu cine m-am întâlnit în închisoare?". "Știu, a zis el, cu Monseniorul Ghika". "Păi de unde știi? Că n-a ieșit nimeni de la noi". "Pentru că noi ne-am rugat să te întâlnești cu el".
- Știm că una din marile bucurii ale destinului dvs. a fost întâlnirea cu doamna Maria Boilă, de care v-ați legat pentru totdeauna viața.
- Maria venea dintr-o familie foarte credincioasă, era absolventă de școală confesională și mergea în fiecare duminică la capelă. Când am cunoscut-o, am știut că ea poate să-mi fie alături toată viața. Nu pentru că era frumoasă, la locul ei și pentru că eram îndrăgostit, ci pentru că era cineva care credea în Dumnezeu ca și mine, cu aceeași tărie. Sigur, e o înșelătorie să faci ceva, dacă nu există dragoste. E nevoie de dragoste, ca să ai pe ce să te sfințești. Dar dincolo de dragoste, trebuie să trăiești căsătoria ca pe o taină, ca pe o uniune în fața lui Dumnezeu, credința aceasta e singurul lucru constant. Toate celelalte, inclusiv dragostea, sunt trecătoare. Dumnezeu m-a binecuvântat cu această iubire, dar îmi place să spun că Dumnezeu îi ajută pe cei buni. Avem patru copii și șase nepoți, care ne fac fericiți.
"Important nu e dacă suferi, ci dacă suferi sau nu cu Dumnezeu"
- Ați scris o carte, "Grații luminând", exact despre experiența pușcăriei comuniste, în care mărturiseați că nu vă puteți explica cum s-a întâmplat, dar ați rămas numai cu amintiri luminoase din închisoare.
- Bineînțeles că era suferință, să stai singur în frig, în foame, să fii bătut, dar important nu e dacă suferi, ci dacă suferi sau nu cu Dumnezeu. Dincolo de suferință, erau acele momente de bucurie nemaiîntâlnită, când îmi dădeam seama că Iisus e cu mine. Anchetatorii mei au vrut să mă silească să mărturisesc, dându-mi suferința singurătății în celulă, care era cumplită. Mulți cedau după o lună, două, de unii singuri. Dar eu am văzut că vor să mă chinuiască cu asta și să mă șantajeze cu singurătatea, și într-o zi, când m-a chemat la anchetă, anchetatorul n-a mai rezistat, a întrebat: "Ascultă, tu cu cine ești în celulă?". Și atunci i-am zis: "Vai, tocmai vreau să vă rog ceva". Și dintr-o dată s-a luminat la față. "Vă rog foarte mult, eu sunt singur, vă rog să nu mai puneți pe nimeni la mine". S-a enervat și a început să urle, "Minți, mincinosule!". Dar eu i-am zis: "Nu-mi place, că-mi puneți turnători sau oameni de proastă calitate. Și de altfel, eu nu sunt singur". "Păi, cum nu ești singur?". "Eu sunt cu Dumnezeu".
- Majoritatea celor care au supraviețuit pușcăriilor comuniste au dovedit, mai târziu, o credință extraordinar de fierbinte.
- Abia târziu, după ce am fost arestat, am înțeles un lucru fundamental: că marea prăbușire a țării n-a fost nici cea politică, nici cea economică, ci cea religioasă, spirituală. Comunismul, spre deosebire de celelalte dictaturi de care a avut parte România în trecut, a atacat la fondul credinței, era totalitar, voia să se instituie el însuși într-un soi de religie. Stalin nu se temea de nimeni, decât de Papa. Dar când mi-am dat seama de asta și am înțeles că singura salvare posibilă e Sus, am biruit lumea. Am știut că nu mai lupt pentru mine, că lupt pentru Hristos. Toți cei care au supraviețuit nemutilați sufletește au supraviețuit pentru că au găsit în sufletul lor prezența lui Hristos. Să vă povestesc o întâmplare. În 1957, de Paști, eram la Jilava, în celulele 9-12, 272 de inși, cu episcopul Iuliu Hirțea. Un om extraordinar, dar bolnav de tbc și fricos, dacă ar fi fost băgat la Neagra, la izolare, ar fi murit. I-am spus: "Monseniore, de Paști, să ne predicați timp de 40 de zile". "Vai de mine, Mateiuță, zice, dar nu-i voie, că ne prinde și ne bagă la carceră". Zic: "Nu, nu, că stau eu de pază la crăpături". Și și-a învins frica, închipuiți-vă, 40 de zile a predicat, ridicat sus pe un pat, și toți ne strângeam în jurul lui și ascultam. Din 272 de oameni, 270 s-au spovedit înainte de Paști, numai un evreu și încă unul n-au făcut-o, și erau acolo toate categoriile sociale de oameni. Iar în ziua de Paști, a făcut rost de puțin vin și puțină pâine și a făcut Sfânta Liturghie în mijlocul nostru. A fost ceva absolut extraordinar, o liturghie cum afară, în libertate, nu am trăit niciodată. Niciodată la o liturghie n-am fost mai fericit ca acolo. Simțeam cum ne unește Hristos pe toți cei 270.
- Atunci ați descoperit adevărata putere a rugăciunii?
- Pe mine, rugăciunea m-a scăpat. Am făcut zece ani de închisoare, am trăit perioade grele, am stat câte opt luni singur în celulă, înfometat, dar totuși am scăpat de marile torturi, am scăpat de Pitești, de pildă, unde se făcea reeducarea. Știam de la oameni cu care mă întâlnisem în pușcărie ce s-a întâmplat la Pitești și știam că eu la așa ceva nu pot să rezist, fiindcă sunt slab. Mulți au intrat în pușcărie zicând că rezistă orice ar fi. Și au cedat imediat. Eu am avut de la bunul Dumnezeu dată umilința. Și cum am intrat în pușcărie, în genunchi m-am rugat la Maica Domnului. Am zis: "Maică, eu știu că sunt slab, că puterea lor de tortură e infinită față de puterile mele de rezistență, te rog, Maică, dă-mi numai atât cât pot duce, cât pot rezista". Această rugăciune m-a salvat. A venit din umilință, din viclenie aproape, că știam că nu rezist mult. Am trecut prin patru anchete grele, eram cel mai vizat să intru la malaxor, fiindcă eram student la Drept, eram greco-catolic, blăjean și țărănist, totuși Maica Domnului m-a scăpat de bătaie. Prezența Maicii Domnului sau a lui Hristos în inimă e o putere extraordinară.
- Cum o simțiți, părinte?
- Așa cum o simțiți și dvs. Nu există om să nu se întâlnească cu Hristos! Doar că atunci când îl întâlnești trebuie să cazi în genunchi cu umilință. Cea mai mare piedică în calea mântuirii noastre e orgoliul nostru prostesc și faptul că nu suntem în stare să înțelegem că distanța dintre noi și Dumnezeu e infinită și nu se poate trece cu ajutorul minții noastre. De ce credeți că Isus Hristos s-a descoperit prima dată unei femei, nu unui bărbat? Pentru că femeile nu pun rațiunea înainte, ele n-au atâtea prejudecăți și simt mai ușor dragostea lui Isus pentru noi, care e imensă. Fiecare zi e o luptă grea ca să rămâi cu Hristos. Credința nu e ceva câștigat pentru totdeauna, e mereu un efort să crezi în ceva infinit de departe de mintea ta. Dar e și foarte multă bucurie. Noi suntem creați pentru fericirea totală.
- Credeți?
- Absolut. Un sfânt a avut o viziune: pe un taler era suferința întregii omeniri, de când a existat și până acum, iar pe celălalt era bucuria unui singur suflet mântuit. Ei bine, talerul acesta era mai greu. Noi încă nu putem avea bucuria aceea absolută, vederea față către față a lui Dumnezeu. Dar începutul fericirii e bucuria, cea care ni s-a dat odată cu bucuria din sufletul Mariei: "Bucură-te, Marie!". E o bucurie extraordinară, bucuria certitudinii fericirii eterne, pe care numai credința ți-o poate da. Doar că bucuria asta merge alături și cu suferința de fiecare clipă.
- Iar suferința e tot mai multă... Părinte, în încheiere, aș vrea să vă întreb: mai vedeți vreo rezolvare pentru criza spirituală care a lovit omenirea?
- Nu e prima oară în istorie când lumea e zguduită de astfel de crize. E firesc, natura noastră umană trage spre pământ, trupul nostru are în el gravitația. Dar tot în noi avem și înălțimile. Singura noastră salvare posibilă e credința în Dumnezeu. Cel care crede în El, chiar dacă moare, rămâne viu. Trebuie să credem cu toată ființa noastră în Dumnezeu și să trăim viața ca pe un miracol perpetuu. Pentru că asta și e viața, un miracol. Nu vedeți că oricâte explicații ar găsi oamenii de știință pentru existență, în spatele lor se deschid alte și alte întrebări? Știința poate merge așa la infinit. Mult mai înțelept ar fi să luăm aminte la vorbele unui cioban, pe care sora mea, Nena, l-a întâlnit o dată pe munte. L-a întrebat: "Ei, bade, tu crezi în Dumnezeu?". "Sigur, doară cum?". "Și cine e Dumnezeu, bade?". "Dumnezeu e cel fără de care nici să clipesc nu pot".