Caramitru la apogeu

Silvia Kerim
- La Teatrul Național din București s-au produs, de curând, două notabile premiere: "Furtuna", de William Shakespeare, și "Anonimul venețian", de Giuseppe Berto. Două evenimente artistice pline de inspirație și strălucire, purtând marca inconfundabilă a personalității lui ION CARAMITRU -

Un Prospero magistral

...Un gest temerar, zic eu, acela ca un director al oricărui teatru din lume să includă în repertoriu una dintre piesele-metaforă scrise de Shakespeare (1564-1616). Un gest temerar și din partea oricărui actor din lume, acela de a-l include pe lista personajelor shake­speariene pe care și-ar dori să le inter­preteze, pe însuși Prospero! Dar iată că Ion Caramitru își asumă aceste teme­rare încercări! Iar ele îi reușesc cu brio!
În Ma­rea Bri­­tanie, re­gizori de sea­mă s-au în­cu­metat să descâlcească înțelesurile, me­reu în con­­tem­po­ra­ne­i­ta­te, ale piesei. Ac­tori de frun­te ai sce­nei bri­ta­ni­ce l-au... "a­ta­cat" pe Pros­­pe­ro. Cu a­proape două secole în urmă, legen­da­rul Kean întru­chipa, în 1857, un Pros­pe­ro năucitor. Ceva mai în­coa­ce, Richard Burton, Michael Redgrave și, mai apoi, în tra­vesti, firește, fiica lui, sublima Va­nessa Redgrave, stârneau șuvoaie de ovații, dân­du-i viață ace­lu­iași ne­li­niștitor Pros­pero pe scena fai­mosului teatru "Barbican" din Londra.
În 1978, la București, Liviu Ciulei emoționa iubitorii de teatru cu "Fur­tuna" lui, stârnind... furtuni de aplauze în sala de la Grădina Icoanei (azi sala "Toma Caragiu") a teatrului Bulandra. "Spectacolul lui Liviu Ciulei a fost cu totul deosebit, pentru că el era făcut de un deschizător de drumuri", spune Ca­ramitru în excepționalul caiet-program de sală. "Ciulei era îndrăgostit de fru­mu­sețea clasică a unui text cum este «Fur­tuna», dar preocupat și de revigo­rarea lui. În viziunea lui Ciulei, Pros­pero era un artist închis în ate­lierul lui. De aceea, pe scenă, erau foar­te multe elemente plastice surprin­ză­toare...". În spectacolul lui Ciulei, Prospero era întruchipat magistral de George Cons­tantin. "Poate că în acel spectacol însuși Ciulei ar fi trebuit să-l inter­pre­teze pe Prospero", spune Ca­ra­mitru. "A avut acest gând. Apoi a re­nunțat. Păcat! Cred că ar fi fost cel mai bun".
În viziunea regizorului bulgar de re­nume internațional Alexander Mor­fov (invitat de Caramitru să pună în scenă un spectacol la Teatrul Național, și care a ales să realizeze "Furtuna", după William Shakespeare), Prospero este un personaj care poate influența lumea. "În spectacolul lui Ciulei, Pros­pero era artistul absolut, care supra­veghea lumea de undeva de sus. În spectacolul nostru - gândit ca «teatru în teatru», Prospero, duce de Milano, victimă a tot felul de uzurpări și trădări din partea unor prieteni, rude și aliați, aruncat de Furtună împreună cu fiica sa, Mi­ran­da, și câțiva prieteni pe o insulă sălba­tică împrejmuită de ape tulburi este un vizionar care poate avea imaginea dis­trugerii lumii. Și poate de aceea Mor­fov și cu mine am fost de acord să su­ge­răm o asemănare a lui Prospero cu... Einstein", mai spune Ca­ramitru.
Alături de Caramitru - magistral Prospero! - apar tineri și excepționali actori ai Naționalului bucureștean: Crina Semciuc (Miranda), Mihai Călin (Caliban), Istvan Teglas (Ariel) - ca să-i citez doar pe cei ce interpretează ro­lurile principale. Decorul - alcătuit la vedere și deosebit de sugestiv - este semnat de Nikola Toromanov. Cos­tu­me: Andrada Chiriac. Mi-ar fi plăcut ca acest spectacol, care ne aduce în față convulsiile dintotdeauna ale lumii, con­vul­sii și războaie ca în vremea lui Shake­speare, trădări, suciri, uzurpări și minciuni ca în vremea noastră, să fie însoțit de acordurile lui Mozart, geniul care, cu muzica lui, a știut să ne spună că viața poate fi și foarte frumoa­să...

Adaggio la "Anonimul venețian"

Și tot la Naționalul bucureștean și tot de curând a avut loc o altă premieră - de data asta un "spectacol de ca­me­ră", i-aș spune - un spectacol foarte ten­tant, începând chiar cu titlul: "Ano­nimul ve­nețian". Autor: Giuseppe Ber­to, impor­tant scriitor italian, co-au­tor, îm­­preună cu Enrico Maria Sa­lerno, al sce­nariului unui film mult iubit, care a fă­cut să curgă și­roaie de la­crimi și prin cine­ma­tografele româ­nești în care a rulat pe la în­ceputul ani­lor '70. Să fim bine în­­țe­leși: nu e vor­ba, nici­de­cum, de vreo dra­moletă siro­poa­să, gen prac­ti­cat în unele seriale! Nu! Este vorba despre întâlnirea tragică a unor oa­meni care s-au iubit, cândva, cu pasiune, care se mai iubesc încă, dar ca­re se în­tâlnesc, în ul­tima cli­pă, într-o Veneție ca­re moa­re odată cu frumusețea ei. Se reîntâl­nesc într-un de­cor înfri­gu­rat, în care aflăm că unul dintre ei este pe moarte. O lec­ție tulbu­ră­toare, despre fap­tul că trebuie să ne bucurăm de fie­ca­re clipă pe care o tră­im. Că viața tre­buie trăită cu pleni­tu­dine, gonind gân­dul morții inevita­bi­le. În varianta ro­mâ­nească a acestei sfâ­șie­toare povești de dragoste, presărată, așa cum se întâmplă și în viață, cu mo­men­te de voioșie, El și Ea sunt inter­pretați de Ioan Andrei Io­nescu și Ilinca Goia. Excelenți, amân­doi, cu har bogat, conduși cu mână si­gură de regizorul spectaco­lu­lui - Ion Caramitru. Ce-i drept, în scenele de iu­bire năvalnică, aflată sub semnul tragic și ine­vi­tabil al morții, cei doi ac­tori m-au convins mai pu­țin decât au făcut-o cândva, în filmul cu ace­lași nume al lui Enrico Maria Salerno, Tony Mu­sante și Flo­rinda Bol­kan. Excelentă tra­du­ce­rea Ol­găi Mărculescu. Su­perbă muzica ce înso­țeș­te din când în când spec­tacolul: frag­mente din Concertul pentru oboi și or­chestră de coarde în Re minor de Alezzandro Marcello (1684-1750)... pre­­supusul Ano­nim venețian!