VALER MARIAN (Senator independent) - "În ultimul sfert de secol s-au furat două treimi din economia românească; acest jaf a afectat țara mai mult decât cele două războaie mondia

Ion Longin Popescu
1989-2014, România penală văzută de un fost procuror

De vreo câțiva ani, aproape în fiecare dimi­nea­ță, deschizând televizorul, aflu de noi per­cheziții, de alte și alte rețineri și arestări, de acuzații nimicitoare aduse unor foști sau actuali mi­niștri, senatori și deputați, oameni de afaceri, func­ționari și câte și mai câte exemplare din "insectarul" vieții publice. Am ajuns să mă întreb: de unde are DNA atâția procurori? Defilarea cătușelor este întreruptă doar de votul țintit al parlamentarilor Puterii, care se opun sistematic arestării unor colegi. Puterea legisla­tivă îi arată dosul puterii judecătorești. În fața acestui peisaj apocaliptic, m-am adresat sena­to­rului inde­pendent Valer Marian din Satu Mare, fost procuror, unul dintre cei mai necruțători acuzatori publici ai corupției din România. Fiu de țărani din Dă­bâca (Cluj), d-l Marian și-a dat demisia din procuratură în 1990, în semn de protest față de obstrucționarea cer­ce­tării crimelor din decembrie 1989, de la Sibiu. A fost, după aceea, jurnalist de investigații la incisivul ziar "Gazeta de Nord Vest" din Satu Mare. Din 2008 a intrat în po­litică, iar în prezent este fără de partid, după ce a fost exclus din PSD pentru acuzele grave aduse unor lideri marcanți, printre care Victor Ponta și Liviu Dragnea.

"Primele mari fapte penale rămase nepedepsite sunt crimele comise în timpul evenimentelor din decembrie 1989 și la mineriada din iunie 1990"

- Care a fost prima faptă penală din România postdecembristă, rămasă nepedepsită?

- Consider că primele mari fapte penale din Ro­mâ­nia rămase nepedepsite sunt crimele comise în timpul evenimentelor din decembrie 1989 și la mineriada din iunie 1990. Pentru o parte din crimele din decembrie 1989 au fost pedepsiți cei despre care știe toată lumea, dar au rămas nesancționați unii coautori, instigatori sau complici care au avut principalele beneficii politice în perioada următoare, deținând funcții de prim rang în stat. Este salutar că parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a redeschis anul trecut dosarele ne­terminate ale Revoluției și sper că de data aceasta vor fi finalizate cercetările cu privire la toți marii vi­no­vați.

- Dacă vă întoarceți cu un sfert de secol înapoi, cum vă imaginați atunci societatea românească de azi?

- Îmi imaginam că România va deveni, după mai puțin de două decenii, un stat democratic și prosper, apropiat ca model economic și social de statele nordice europene, integrată în NATO și în Uniunea Europeană. După un sfert de veac, însă, constat că a fost depășită inclusiv multdiscutata și mult disputata predicție de 20 de ani a lui Silviu Brucan. Nu avem o democrație par­la­mentară autentică și responsabilă și o economie de piață pe deplin funcțională, corupția și birocrația au crescut exponențial, cangrenând institu­țiile funda­mentale ale statului, clasa politică a capotat aproape în întregul ei, pentru că niciunul din partidele im­portante ajunse la guvernare nu a promovat compe­tența și probitatea, justiția nu a devenit pe deplin inde­pen­dentă, nici pe deplin competentă, exigentă și de folos socie­tății. Din păcate, lucrurile au mers din rău în mai rău. După speranțele născute în decembrie 1990 și ten­din­țele reformiste din perioada 1990-1992, a ur­mat băl­tirea din perioada "patrulaterului roșu" (FDSN/PDSR, PSM, PRM, PUNR). Speranța a re­năs­cut în parte după schimbarea produsă în 1996, în urma victoriei coaliției formate din CDR (PNȚCD, PNL, MER, PER) și USD (PD și PSDR), dar aceasta s-a pră­bușit în 1999, odată cu disoluția aproape totală a auto­rității statale și ca­pitularea în fața sistemului securisto-comunist. Sub guvernarea partidului-stat PSD s-a în­registrat o creștere economică semnificativă, dar și o pro­li­ferare a co­rupției și birocrației. A urmat guver­narea incompetentă a PDL, cu președintele Traian Bă­sescu la timonă. În fine, speranța a renăscut odată cu marea victorie a USL din 2012, dar s-a risipit aproape în întregime, după nici doi ani de la preluarea guver­nării, prin divorțul pre­matur și regretabil dintre PSD și PNL. Am ajuns din nou într-o fundătură din care nu cred că ne pot scoate po­­liticieni de genul Victor Ponta, Liviu Dragnea și Ga­briel Oprea.

"Se poate spune, din păcate, că infracționalitatea a devenit o trăsătură a identității românești"

- Cât credeți că s-a furat din economia româ­nească în acest sfert de secol?

- În ultimii 25 de ani, au fost înregistrate un jaf național generalizat și un nivel al infracționalității fără precedent în România. Am devenit, din păcate, o so­cietate tot mai penală și mai coruptă, mai hoață, mai ne­omenoasă, mai pusă pe căpătuială, pe parvenire. Se poate spune, din păcate, că infracționalitatea a devenit o trăsătură a identității românești în această perioadă. Eliberarea de sub dic­tatură a declanșat unele atavisme la mulți semeni de-ai noștri și a constituit un semnal pentru declanșarea ja­fului. Cred că în acest sfert de se­col s-au furat două tre­imi din economia românească, în­cepând cu pri­va­tizările și retrocedările frauduloase și continuând cu evaziunea fiscală, contrabanda, deva­lizarea sistemului bancar și a patrimoniului cultural, deturnarea banilor publici ș.a. Indiscutabil că politicul a dat tonul sau startul jafului și a asigurat protecție ins­ti­tuțională și chiar legislativă pentru principalii făptași. Po­liticieni și partide de toate culorile au fost bene­fi­ciarii principali ai acestui furt generalizat, care a afectat țara noastră mai mult decât cele două războaie mon­diale și decât sistemul totalitar comunist, la un loc.

"Justiția n-a anchetat mai mult de 20-25% din marile furturi
și n-a recuperat mai mult de 1% din pagube"


- Care au fost cele mai răsunătoare cazuri de corupție și jaf organizat din România ultimilor 25 de ani?

- Cred că cele mai răsunătoare cazuri de corupție și jaf generalizat au fost, într-o ordine cronologică, ur­mătoarele: înstrăinarea flotei comerciale, devalizarea Bancorex și Bankcoop, privatizarea Romtelecom și a Petrom. Dar nu trebuie să uităm și lichidarea CAP-urilor, a IAS-urilor, retrocedarea frauduloasă a unor proprietăți imobiliare, privatizarea marilor combinate siderurgice, a fabricilor de aluminiu, devalizarea și apoi privatizarea băncilor mai importante, îndeosebi a BCR, concesionarea resurselor minerale. La acestea se adau­gă licitațiile trucate și lucrările păguboase exe­cutate din bani publici, cum ar fi Autostrada Transilvania (Bech­tel). Toate guvernările postdecembriste au fost marcate de mari jafuri, de mari devalizări. În timpul patru­laterului roșu, s-a produs extorcarea populației prin fra­ude piramidale, gen Caritas și FNI. În timpul guver­nării CDR-USD-UDMR, a înflorit contrabanda cu al­cool, au fost privatizate fraudulos combinate agro­ali­men­tare, gen Comtim, și a început defrișarea sălbatică a fondului forestier. Guvernarea PSD din perioada 2001-2004 a fost marcată de retrocedările frauduloase de TVA, iar guvernarea Alianței DA, din perioada 2005-2007, a ieșit în evidență cu retrocedările imobi­liare frauduloase de amploare, sub acoperirea prin­ci­piu­lui "restitutio in integrum". După aderarea la Uni­unea Europeană, sub guvernarea PNL-UDMR, din pe­rioada 2007-2008, a crescut exponențial contrabanda cu țigări din spațiul non-UE. În timpul guvernării PDL, din 2009-2012, au fost detonate scandalul corupției și con­trabandei din vămi, scandalul retrocedărilor frau­du­loase sub auspiciile Autorității Naționale pentru Res­ti­tuirea Proprietăților (ANRP), devalizarea Fon­dului Proprietatea și deturnarea substanțială a banilor alocați pentru lucrări publice. Deturnarea banului public a continuat, din păcate, și sub guvernarea USL, în pofida sloganului principal al acestei alianțe: "Drep­tate până la capăt". Toate aceste jafuri, toate aceste fraude și ex­tor­cări pun pe România pecetea că ar fi o țară emina­men­te penală.

- Apreciați că justiția a pronunțat suficiente sentințe definitive de condamnare a infractorilor?

- Nici pe departe. Justiția n-a anchetat mai mult de 20-25% din marile furturi și acte de corupție și s-a pronunțat definitiv, prin condamnări, doar cu privire la o mică parte din cazurile instrumentate. În ce privește recuperarea prejudiciilor, lucrurile stau și mai rău. Nu cred că s-a recuperat mai mult de 1% din pagubele cre­ate. Anchetele și sentințele justiției au evoluat încet și sinuos de-a lungul ultimului sfert de veac. Primele an­chete mai serioase au fost declanșate de Secția An­ticorupție din Parchetul General în regimul Cons­tan­tinescu, în cazurile Bancorex și Bankcoop, care au vi­zat mari bancheri (Răzvan Temeșan, Constantin Di­nu­lescu) și mari oameni de afaceri, apropiați de politicieni care au condus destinele României. În perioada ulti­mului mandat al lui Ion Iliescu, sub guvernarea Adrian Năstase, a fost înființat, cu impulsul și sub pre­siunea Occidentului, Parchetul Național Anticorupție, care s-a preocupat însă mai mult de "pești" mici și mijlocii. Abia după 2005, în timpul regimului Băsescu, când și-a schimbat denumirea, Direcția Națională An­ti­corupție a început să ancheteze și politicieni de top, începând cu fostul prim-ministru Adrian Năstase și con­tinuând cu miniștri, parlamentari, președinți de con­silii jude­țene, primari. Din cauza schimbării modului de numire a procurorului general al României și a procu­rorului șef al DNA, precum și a implicării mai ac­tive a ser­vi­ciilor secrete și a telejustiției practicate ex­cesiv în aceas­tă perioadă, a apărut însă în mod justi­ficat suspi­ciu­nea unui partizanat politic al instituțiilor anti­co­rupție. Este de semnalat că instanțele judecă­torești au pronunțat hotărâri definitive doar în cazul fostului premier Adrian Năstase, al foștilor miniștri Ioan Avram Mureșan, Decebal Traian Remeș și Relu Fe­ne­chiu și al câ­torva foști parlamentari și primari de muni­cipii. Ast­fel că, cel puțin deocamdată, au rămas nepe­depsite în jur de 75% din hoțiile ultimilor 25 de ani.

"Procurorii și judecătorii anticorupție din România au marea șansă de a readuce România pe un făgaș al normalității"


- În ultima vreme, DNA a devenit principala temă de interes a opiniei publice. După toate semnalele, a început să se facă dreptate. Cum comentați?

- Cred că se poate spune că, în ultima perioadă, Di­rec­ția Națională Anticorupție, în mod deosebit, dar și alte structuri ale Parchetului au acționat mai incisiv și mai profesionist, preocupându-se de toate sferele clasei politice și clientelei politice și de tot mai multe ca­te­gorii ale mediului de afaceri. Este pozitiv, și poate con­tri­bui la estomparea suspiciunii de partizanat politic, faptul că DNA a declanșat anchete și arestări asupra unor miniștri și parlamentari de toate culorile politice și s-a focalizat și asupra corupției din justiție, din admi­nis­trația publică locală și asupra afacerilor veroase și nebu­loase din domeniile privatizării, sănătății, edu­ca­ției, fotbalului, energiei, asigurărilor, lucrărilor publice importante.

- Cum vedeți următorii 25 de ani din perspectiva justiției și a combaterii corupției?

- Cred că România are suficienți procurori și cred că sunt și suficient de motivați, raportat la contextul eco­­nomico-social actual. Spre deosebire de alte perioa­de, procurorii de astăzi au două mari avantaje, res­pec­tiv al unei independențe profesionale, raportat la pu­terea politică și la autoritățile legislativă și executivă, și al unei relative independențe materiale, prin prisma salariilor, pensiilor și altor drepturi sociale care le sunt acordate. Am mai spus-o recent, inclusiv în cartea mea, "România penală văzută de un senator fost procu­ror", tipărită de Editura Compania, că acum și în viito­rul imediat, procurorii și judecătorii anticorupție din Ro­­mânia au marea șansă de a readuce România pe un făgaș al normalității. Asta, dacă vor lua exemplul omo­logilor lor italieni, care au declanșat, cu un sfert de se­col în ur­mă, o adevărată "revoltă a magistraților", cu­nos­cută sub denumirea "Mani pulite" (mâini curate), pen­tru destruc­turarea mafiei politice transpartinice. Spe­ran­ța mea și a foarte multor români este întreținută de fap­tul că, atât în structurile speciale, DNA și DIICOT, cât și în struc­tu­rile Parchetului General, există mulți procu­­rori, mai ti­neri sau mai vârstnici, care au vocație și dedicație pen­tru această profesie și pentru binele comun.


Volumul "România penală văzută de un senator fost procuror" poate fi comandat la editura "Compania", tel.: 021/223.23.24, 021/223.23.37/ e-mail: compania@rdslink.ro