Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
"Casele vieților noastre", prefață de Ioana Pârvulescu, Editura Humanitas (tel. 021/311.23.30), 324 pag.

Formula volumelor colective, conținând contri­buții inedite pe o temă dată, s-a dovedit pe placul citi­torilor. Mai multe edituri de la noi au adoptat-o după 1990 și au repetat-o cu succes. O primă condiție este ca tema să-i intereseze atât pe cei care scriu cât și pe virtualii cumpărători ai cărții, iar a doua - ca numele colaboratorilor să constituie în sine o atracție și o ga­ranție. Ca să vă fac poftă de cartea pe care vi-o sem­nalez azi, vă spun că autorii prezenți în sumarul ei sunt: Ana Blandiana, Andrei Pleșu, Antoaneta Ra­lian, Bar­bu Cioculescu, Dan C. Mihăilescu, Gabriel Lii­cea­nu, Gabriela Tabacu, Horia-Roman Patapievici, Ioana Pârvulescu, Micaela Ghițescu, Monica Pillat, Radu Paraschivescu, Tania Radu și Victor Ieronim Stoichiță. Faptul că mă aflu și eu în această selectă companie ar fi trebuit poate să mă împiedice să reco­mand cartea, dar vă veți convinge singuri că ar fi fost păcat să nu vă atrag atenția asupra acestei noi apariții, delectabile din toate punctele de vedere, de la con­cepția grafică (Răzvan Luscov) și ilustrații la substan­ța textelor. Scrise de autori cu vârste, expe­riențe și stiluri diferite, textele confesive au ca numitor comun timpul istoric insinuat în ele, poveștile individuale căpătând astfel și o dimensiune docu­mentară. Pentru un cercetător de la mijlocul sec. XXI, să zi­cem, dornic să știe cum era viața cotidiană a bunicilor și stră­bunicilor în România, volu­mul acesta des­pre locuințe și locuire, alături de celelalte antologii te­matice, e o sursă de amănunte concrete din care se poate reconstitui o epocă. Ideea din "Casele vie­ților noas­tre" aparține unei ar­hi­­tecte, Gabriela Tabacu, dar tema nu e nouă, există fru­moa­se precedente precum "Poves­tea ca­selor", apărută în 1999 la Editura Simetria, sub egida Uniunii Arhi­tec­ților, sau seria mereu îmbogățită de "Povești ale doam­nelor și domnilor din București" culese de Vic­toria Dragu Dimitriu și publicate la Edi­tura "Vremea", în care personaje principale sunt tot ca­sele, sau cele două volume ale lui Andrei Pippidi, "Ca­se și oameni din București", apărute și ele la Hu­ma­nitas ș.a. Toate demonstrează că și clădirile au soarta lor, împletită cu destinele familiilor ce au vie­țuit în ele și cu Istoria necruțătoare și nerecunos­că­toare, ieri ca și azi. Doar bucuriile și dramele im­preg­nate în zidurile lor diferă de la un locatar la altul. Fru­musețea noii cărți despre case e că locatarii-scriitori își spun poveștile adevărate cu arta de a emoționa și a crea semnificații care-l in­clud și pe cititor, cu amin­tirile și nostalgiile lui. Încă­perile somptuoase sau mo­deste devin cutii de rezo­nanță. Ioana Pârvulescu, cea care alături de redactorul Justina Croitoru a îngrijit ediția, asemuiește în prefață volumul cu un oraș cu stiluri arhitectonice felurite, cu străzi animate, grădini și case pline de viață. De vieți. Un oraș pe a cărui har­tă supraviețuiesc și fantomele clădirilor demolate ală­turi de cele ce au rezistat cu­tremurelor sociale și po­litice, păstrând prin generații ființa celor duși. Dacă d-na Antoaneta Ralian își re­capitulează biografia prin multele locuințe în care a dus-o viața, din provincia moldavă a copilăriei în di­ferite cartiere bucureștene, Barbu Cioculescu a avut no­rocul rar să fie omul unei singure case, construită de părinții lui în 1936, în Co­troceni, și prin care s-a perindat toată floarea literaturii române interbelice. Și Micaela Ghițescu locuiește și azi în casa natală de lângă Cișmigiu, construită pe credit de tatăl ei, medic, și în care, după 1948, a cunoscut episoade tragice și nedreptăți cumplite. Deși de mulți ani în București, casa vieții ei rămâne pentru Ioana Pârvulescu cea părintească, din Brașov, iar pentru Monica Pillat - vila de la Florica și conacul de la Miorcani al bunicilor, supuse și ele în timp chi­nu­rilor prin care au trecut proprietarii lor de drept. Avem în volum și pagini memorabile despre mahalaua bucu­reșteană (Dan C. Mihăilescu), despre locuitul la bloc și condiția de "blocatar" prin cartiere (Radu Paraschi­vescu și Tania Radu), despre traiul la țară, la Comana, ca refugiu și loc ideal de scris (Ana Blandiana), sau des­pre vie­țui­rea "la comun", în Cluj, după națio­na­lizare (o proză ex­cepțională de Victor Ieronim Stoi­chi­ță). Fiecare po­vestire are muzica ei, care trans­­for­mă materialul brut și adesea brutal al realității în încântare.