- Se pare că românilor le priește aerul din Los Angeles. În ultima vreme, tot mai mulți tineri din lumea literară, a cinematografiei sau a medicinei scriu adevărate povești de succes în America. Visul american se trăiește cu ochii deschiși. O astfel de poveste, aflată în plină desfășurare, poartă numele Ana Pasti, o actriță româncă determinată să deschidă ușile de la Hollywood -
Ana Pasti a avut șansa să cutreiere lumea în lung și în lat și să trăiască în locuri exotice, precum Madagascar, Uganda, Kenya, Thailanda și Pakistan. Un globtrotter autentic care, în final, pare să-și fi găsit destinația: Los Angeles! A ajuns în State acum mai bine de trei ani, pentru a-și aprofunda studiile de actorie. Absolventă de UNATC, fosta elevă a profesorului Dem Rădulescu a ales USA, țara tuturor posibilităților, deoarece a considerat că, deși în România există foarte mult talent, posibilitățile de realizare sunt, din păcate, foarte limitate. Talentul, inteligența, ambiția, personalitatea de învingător și un look exotic fac din Ana Pasti o candidată puternică care, în opinia mea, va reuși să deschidă ușile redutabilei fortărețe a filmului mondial - Hollywood!
"Profesorii mei se așteptau să devin o a doua Draga Olteanu Matei ..."
- Ana, ești un globtrotter autentic. Ai avut șansa să vezi locuri exotice, precum Madagascar, Uganda, Kenya, Pakistan și Thailanda, însă, se pare, halta ta finală este USA... De ce ai decis așa?
- Am încercat să combin utilul cu plăcutul, în proporții diferite. Călătoriile în locurile de care ai amintit au fost vacanțe, deci experiențe foarte plăcute. "Călătoria" în USA e mai degrabă profesională, deși e și ea plăcută. Ideea este că eu dintotdeauna mi-am dorit mult și cred că acest loc îmi poate acoperi așteptările. Nu degeaba se spune că America e țara tuturor posibilităților, nu? Prin comparație, cred că în România există foarte mult talent, dar puține posibilități. E încă o țară în tranziție culturală, cu un public nostalgic. În ciuda noului val cinematografic care a pus România pe harta filmului internațional, reperele noastre culturale și artistice aparțin României anilor '70-'80. Actorii generației mele nu sunt mai puțin talentați decât monștrii sacri ai "generației de aur", dar nu au nici pe departe aceeași vizibilitate și același statut. Pur și simplu, o carieră artistică în România capitalistă e mult mai dificilă decât în România comunistă. Competiția e mai mare și banii mai puțini.
- Ai intrat la UNATC la vârsta de 18 ani, a treia pe listă. Ai fost comparată, atunci, cu Draga Olteanu Matei? De ce?
- Pentru ca eram mai ușor de sărit, decât de ocolit! (râde) La 18 ani, când încă nu ești formată ca femeie, 60 de kg arată cu totul altfel ca la 30 de ani! Eram, însă, un "patrățel" cu multă forță și ritm comic, iar parte din repertoriul meu de admitere a fost un monolog din "Chirița în Iași" a lui Vasile Alecsandri, unul din rolurile consacrate ale Dragăi Olteanu Matei. Profesorii mei se așteptau să devin o a doua Draga Olteanu Matei. Nu a fost să fie... Nu știu ce am devenit exact, pentru că percepțiile despre mine diferă de la un regizor la altul și, mai ales, de pe un continent pe altul. În America, am jucat Isabela din "Măsură pentru măsură" de Shakespeare, un rol de ingenuă, care nu cred că mi s-ar fi oferit vreodată în România. De asemenea, am jucat Rebecca, o adolescentă rebelă, din "Orașul nostru" de Thornton Wilder, un rol pe care de asemenea nu cred ca l-aș fi putut face în România. Managerii, agenții și directorii de casting de aici mă văd jucând de la spioană până la diplomat, și de la soție de mafiot până la prințesă războinică. În general, mă văd în personaje exotice sau fantastice, și asta, în principal, din cauza accentului și a look-ului meu. Înfățișarea mea era considerată destul de exotică și în România, însă, în America e super-exotică. Sunt luată, în special, drept spanioloaică (de obicei, când intru într-un supermarket mi se vorbește în spaniolă). (râde). Dar am fost întrebată și dacă sunt italiancă, turcoaică, braziliancă, iraniancă, orice, mai puțin româncă.
- De ce ai ales actoria?
- După cum bine ai remarcat, îmi plac călătoriile, inclusiv cele interioare. Când creezi un personaj, ajungi să trăiești aventuri pe care în viața reală nu ți-e neapărat dat să le trăiești, deși eu, și în viața reală, sunt o aventurieră și o nomadă. Din fericire, pe scenă sau pe platou, orice e posibil și orice e permis. Nu există bine și rău, nu există drumuri corecte și drumuri greșite, nu există eșec și reușită, există doar natură umană, în toată splendoarea și abjecția ei. Există doar adevărul tău suspendat în clipa prezentă și împărtășit cu ceilalți. Mi se pare un privilegiu să ai parte de astfel de experiențe.
"Cornel Mihalache îmi spunea că semăn cu Anda Onesa..."
- În ce filme și seriale ai jucat în România? Care sunt actorii tăi preferați din "generația de aur"?
- În România am jucat în "5 minute de Cultură", o docu-dramă după istoria literaturii române a lui George Călinescu, regizată de Cornel Mihalache. Pe atunci, și eu, și el lucram în TVR. Eu prezentam, împreună cu Adrian Păduraru, emisiunea concurs "Vacanță la Roma", și de câte ori ne întâlneam pe culoarele televiziunii, Cornel îmi spunea că semăn cu Anda Onesa, o actriță româncă de mare succes a anilor '70-'80, și că ar trebui să încerc neapărat o carieră internațională ca și ea. Într-un final, așa am făcut... Apoi am jucat în serialul "La urgență". Cât despre filme, cele mai importante roluri le-am avut în "Tanți" al lui Șerban Marinescu și în "Umilința", filmul de debut al lui Cătălin Apostol, care a fost selectat la Festivalul Internațional de Film de la Cairo. Iar în SUA am jucat, deocamdată, în patru scurtmetraje. În două dintre ele, am jucat cu Maria Dinulescu. Cât privește actorii preferați, e o listă lungă, însă, i-aș aminti în special pe Olga Tudorache, Mariana Mihuț, Irina Petrescu, Tora Vasilescu, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, Toma Caragiu, Amza Pellea, Ștefan Iordache, Marcel Iureș și fostul meu profesor, Dem Rădulescu. Îmi plac, însă și o mare parte din colegii mei de generație, din cei care au absolvit în ultimul deceniu și care, în opinia mea, vor deveni noua generație de aur.
- Ai jucat Elmire în "Tartuffe", de Molière, o piesă cu decoruri și costume specifice epocii respective, în care jumătate din distribuție a fost afro-americană, inclusiv principalul tău partener de scenă, Tartuffe. O experiență inedită, nu-i așa?
- Da, a fost foarte diferit. Când joci texte clasice, montate cu decoruri și costume în stilul epocii respective, cumva trebuie să găsești o motivație, măcar interioară, pentru care un afro-american din Boston și o româncă din Brașov să coexiste în același timp și spațiu! În spectacolul nostru, Tartuffe era un predicator de culoare, tipic sudist, iar Elmire o străină venită din bătrâna Europă pe meleaguri americane, să înceapă o viață nouă. Ipocrizia religioasă și conflictele de clasă dintre aristocrația și burghezia franceză a secolului al XVIII-lea, pe care piesa lui Molière le aduce în discuție, s-au transformat într-un comentariu la adresa tensiunilor rasiale și religioase, încă foarte prezente în America contemporană. Apoi, între personajul meu și Tartuffe există atât rivalitate, cât și atracție. Iar atracția, în viziunea mea, se datora faptului că împărtășeam aceeași condiție: cea de outsider. Ceea ce ne făcea să avem o înțelegere și o admirație reciprocă pentru felul în care operam în societate. Amândoi am fost nevoiți să devenim maeștri în arta manipulării, pentru a putea fi acceptați într-o lume atât de puritană. Iar acesta este unul din mesajele principale ale piesei - mesaj care poate nu ar fi fost atât de interesant exprimat dacă spectacolul ar fi fost jucat cu actori de aceeași rasă și etnie.
"Nu e greu să întâlnești celebrități în L.A., e mai greu să devii una dintre ele"
- Cum ți se pare Los Angeles și de ce ai ales "Orașul Îngerilor"?
- Mi se pare orașul aparențelor. Hollywood-ul e cetatea filmului, și ce altceva este filmul decât o iluzie? Așadar, mi se pare un oraș-capcană, o capcană în care mulți intră și din care puțin ies. Cu toate astea, trebuie încercat, măcar o dată, indiferent unde ai fi, în România sau în SUA, ai șanse atât de succes, cât și de eșec. Doar că în State sunt mai multe lucruri care depind de tine, ai un control mai mare asupra carierei tale. Succesul, chiar și relativ, în State, este transferabil în România, invers însă, nu. Oricât de mic ar fi succesul în State, e totuși unul la nivel global, iar un succes, fie chiar și minor, aici, te face dorit pe orice alt tip de piață europeană - și nu numai.
- O întrebare inevitabilă: ai avut șansa să te întâlnești cu "greii" de la Hollywood?
- Da, m-am întâlnit. Cu unii chiar am și lucrat. La unul din scurtmetrajele de aici am lucrat cu Jeremy Kagan, un important regizor american, laureat Golden Globe și nominalizat Emmy. Dar întâlnirea care a însemnat cel mai mult pentru mine a fost cea cu Al Pacino. L-am văzut la o sesiune Q&A, după vizionarea filmului său, "Wilde Salome", și mi s-a părut ireal că eu ajunsesem să-i pun întrebări unuia dintre idolii mapamondului! A doua întâlnire semnificativă a fost cea cu David Lynch. După vizionarea documentarului său despre meditația transcendentală, am înțeles de ce el, și numai el, putea să facă un film ca "Twin Peaks"! Când am fost membră a juriului la gala premiilor OBI - echivalentul "Tony-urilor" din New York - l-am întâlnit pe Val Kilmer și l-am și văzut jucând în spectacolul care a fost premiat în gală. Am discutat cu Gerald Butler despre cum i-a plăcut România la recepția de lansare a ultimului său film. Iar la ieșirea din sala de teatru am dat peste Aidan Queen, căruia am început să-i vorbesc în românește, pentru că l-am confundat cu un cunoscut de acasă. (râde). Am ascultat un concert de jazz cu Jeremy Renner într-un mic piano bar din West Hollywood. Pe Kathleen Turner am văzut-o jucând într-un one-women show și apoi am avut-o invitată la un work-shop la USC. Tot la USC am cunoscut-o și pe Kate Burton, care mi-a devenit un fel de mentor. Nu e greu să întâlnești celebrități în L.A., e mai greu să devii una...
- Cum ți se pare America? Pe unde ai fost și ce te-a impresionat cel mai mult?
- America e de multe feluri, iar eu am fost doar în câteva locuri, dar pot să-ți spun ce părere am despre locurile pe care le-am vizitat. Cel mai familiar, mai aproape de cultura europeană mi se pare New York-ul. E un oraș pe care poți să-l urăști sau să-l iubești, dar indiferent nu-ți va fi. Întotdeauna se întâmplă ceva aici, doar e orașul care nu doarme niciodată. Apoi am fost în San Francisco, un oraș foarte artistic și foarte progresist. Cel mai mult, aici, îmi plac librăriile, casele victoriene și graffiti-urile. Îmi place și că are mult roșu. Podul Golden Gate e roșu, funicularul care merge în vechiul port pescăresc e roșu, poarta de intrare în China Town e roșie, chiar și tramvaiul pe sârmă e uneori roșu. În San Diego îmi plac parcurile de distracție. Preferatele mele sunt Balboa Park, cel mai mare parc urban din SUA, unde am văzut niște galerii de artă foarte interesante, și Sea World, unde am văzut un spectacol cu balene. Iubesc Vegas-ul! Iubesc ideea că există un "Sin City" (Oraș al Pierzaniei - n.a) extravagant și decadent, creat special pentru a te rupe de realitate, pentru a-ți consuma toate viciile. Cred că e foarte sănătos să te pierzi, din când în când, pe tine, cum se pierde ziua în noapte, pe străzile lui Sin City. Eu, cel mai frecvent, mă pierd în show-urile Cirque du Soleil și pe terasa de la Bellagio, admirând baletul superb al fântânilor arteziene. Cel mai mult, însă, m-au impresionat Grand Canyon și Yosemite. Am călătorit pe catâri, prin inima Canionului, până la cascada Havasu, în care am și făcut baie. Am văzut peșteri cu picturi rupestre, lunci cu iarbă indiană, arbori de tamarisc, flori de tutun, violete deșertice și plantele de agave. Noaptea am dormit în cort, sub un cer atât de clar, încât aveai senzația că poți vorbi cu stelele. În Yosemite am văzut arbori de sequoia, curcubee și crini sălbatici.
Cu ochii în stele
- Știu că programul tău de lucru e foarte intens. Totuși, când reușești să mai ai și timp liber, ce faci?
- Călăresc pe plajă și dansez tango argentinian. Îmi place să merg la observatorul astronomic din Griffith Park și să privesc stelele și planetele prin binoclu. Merg des în cafenele să scriu. Câteodată îmi petrec nopțile în spa-uri coreene. Îmi plac parcurile de distracție, în special Disney Land, mai ales când merg în gașcă. Din când în când, mă urc în mașină, și merg la degustări de vinuri, cu prietenii, în Napa Valley. De multe ori, îmi iau o carte cu mine și îmi petrec ziua citind în amfiteatrul grecesc de la Getty Villa. Îmi mai plac masajele thailandeze și să umblu desculță în iarbă.
- Planuri pentru viitorul apropiat?
- Vacanță! (râde). Au fost trei ani foarte intenși. Nouă spectacole și patru scurtmetraje, plus școală. După care, cel mai probabil, voi continua să joc "Troienele". Regizorul David Bridel e în discuții cu cei de la Boston Court Theater, pentru a prelua spectacolul în stagiunea lor viitoare. Știm că îl vom juca cu siguranță la Kennedy Festival, în Washington, în primăvară. Tot atunci voi începe un nou proiect cu David Bridel, o commedia dell'arte. Iar în vara asta voi filma un scurtmetraj, după o idee de-a mea, la al cărui scenariu colaborez chiar acum cu regizoarea, Carina Rosanna Tăutu, o foarte talentată compatrioată.
San Francisco - SUA