Pe urmele Părintelui Arsenie Boca - Mărturia doamnei Maria Ballasch

Ion-Costin Manoliu
Dacă nemții ar fi ortodocși...

"Neapărat să le cauți pe cele două săsoaice de la Rușciori, Maria Ballasch și Ekate­rina Roth! Ele au fost de multe ori la Pă­rintele Arsenie, la Drăgănescu”, mi-a spus hotărât doamna preoteasă Emilia Șpan. După un telefon de recomandare din partea Pă­rin­telui Irimie Marga, preot la biserica din Maierii Si­biului și profesor la Facul­ta­tea de Teologie Ortodoxă din orașul de pe malul Cibi­nului, iată-mă pornit spre Rușciori sau Reufdorfchen, în germană. În zare se văd crestele înzăpezite ale Mun­ților Făgăraș. Mai aproape, Munții Cindrel. La 11-12 ki­lo­metri față de Sibiu, am ajuns într-o așe­zare ascunsă într-o vale, în care liniștea e întreruptă doar de lătratul unui câine sau mugetul unei vaci. Un sat de sași și ro­mâni. Bat la poarta doamnei Maria Ballasch.

Copil în anii lui Stalin

"O, Doamne, ce greu am dus-o noi, sașii, în anii '50 ai veacului XX! Ne-a luat regi­mul comunist tot! Și vitele, și ce aveam în pod! Ne-a scos din case. Rușii s-au răz­bunat pe sași, pentru ce au îndurat de la nemți în al doilea război mondial. I-au luat în Uniunea Sovietică, să muncească pentru ei. Au fost și români destui. Îi băgau în vagoane și îi duceau.
Ca fată, mă numeam Maria Roth. Părinții mei n-au fost deportați. Tatăl meu era bolnav la pat. Avea piatră la rinichi și reumatism. Mama mea s-a ascuns la ve­cini, doi români foarte cumsecade. Noi eram patru frați: Johann, Maria - eu, Ekaterina și Michael. Un al cincilea frate a murit de mic, la doar șapte luni. Doi veri erau tot la noi. Tatăl lor dispăruse în război și pe mama lor au dus-o în Rusia. La școala primară, aici la Rușciori, nu era căldură, nu erau lemne de foc. Și mai trebuia să cânți și Slavă lui Stalin. Închipuiți-vă! Ru­dele tale să fie în lagăre de muncă din cauza lui, și tu să cânți imnuri de slavă pentru călău!
De copilă, am avut o chemare către Dumnezeu. De tânără, de fată încă, în viața asta pământească, nu gă­seam ceva care să-mi umple sufletul, să dea sens vie­ții. Citisem Biblia. Aveam o dragoste mare față de Dum­nezeu, un îndemn de a merge la biserică! Mer­geam și la biserica românească, ortodoxă. De mică mi-au plăcut călugărițele. Când zăream călugărițe or­to­doxe la Sibiu, mă duceam prin oraș după ele. Îmi curgeau lacrimile. Voiam să fiu și eu călugăriță, cu ți­nuta lor, dar n-am avut parte.

Necazurile vieții

La 24 de ani, m-am căsătorit cu Martin Ballasch. În 1963, s-a născut băiatul nostru, Martin. Apoi, în 1966, am avut o fetiță, Maria. S-a născut ștrangulată cu cordonul ombilical după cap. Dar moașa a fost iute de mână, a desfăcut-o repede, dar nu și-a dat seama ce urmări vor fi, ca să merg imediat cu ea la spital, să-i bage aer, să se deschidă venele la cap. I-a rămas o venă strânsă. Mai târziu, am înțeles mai multe. Pă­rin­tele Arsenie ne-a zis: «Mă! Să nu trăiți cu frică de ceva! Să tot ziceți: "Numai asta să nu mi se întâm­ple!”, și să trăiți tot cu frica asta. Că tocmai acel lucru ți se întâmplă». Am citit acest sfat și în Biblie. De altfel, ne spunea Părintele: «Mă, eu nu de la mine vorbesc!».
Când am fost însărcinată cu fetița, de la curent am avut o durere mare la osul din spatele urechii stângi. Și mă tot gândeam: «Numai să nu aibă și ea vreo pro­blemă! Vai, ce mă doare, să n-aibă și ea ceva!». Exact aceea a fost hiba. Pe 4 februarie 1968, la doi ani, a murit în chinuri groaznice. Mai greu nu e nimic pe pă­mânt decât să vezi copilul tău iubit dându-și sufletul!
Prin 1977, băiatul s-a îmbolnăvit de diabet. În două rânduri, fiul meu a fost pe jumătate mort, în comă, și a treia oară a fost mort de tot. Avea vreo 16 ani. Cânta la saxofon. S-a dus la căminul cultural, la o petrecere. Aveam un câine, care de la 9 seara a început să urle întruna. A urlat toată noaptea. Lung și jalnic. Presim­țea ceva. Spre dimineață, băiatul a venit acasă. Se simțea rău. I-am băgat zahăr pe gură, dar intra încet. Se asfixia. A dat ochii peste cap, a rămas cu gura căscată, buzele i s-au în­vinețit, pulsul s-a oprit, inima nu mai bătea. Tată-său l-a lăsat jos pe pat, cu capul pe pernă și a zis: - Îi gata... Și a plecat în camera cealaltă, să jelească, să plângă. Atunci am ridicat mâinile în sus și am zis «Tatăl nostru» cât mă țineau puterile, tare, cât mă ținea gura: «Tatăl nostru ca­rele ești în ce­ruri!...». Și am strigat la Sfânta Născătoare de Dum­nezeu: «Sfântă Mai­ca Domnului, nu mă lăsa!!! Nu mă lăsa, Maică sfântă!!! Întărește-mă!». Și repede am băgat mâna sub capul băia­tului și l-am scuturat. Deo­dată, a răsuflat: Pfiuuu!... Inima a început iar să bată. Ochii i-au venit la loc, buzele s-au înroșit, unghiile nu mai erau albastre. I-am băgat din nou pe gât apă dulce. Greu, dar și-a revenit. N-am cuvinte să mulțumesc lui Dumnezeu! Vai, câte de felul acesta am pățit timp de 37 de ani! Tare periculos e diabetul!

Maica Teoctista

Duminica, mergeam la bise­rica luterană din sat. Mă duceam și la Sibiu, la catedrala ortodoxă, mai ales vinerea, pe care am con­siderat-o zi de rugăciune, fiind ziua în care s-a răstignit Domnul Hristos. La catedrală, o femeie mi-a vorbit despre Părintele Ar­se­nie și des­pre Maica Teoctista, o ucenică a Părintelui. Locuia la Voila, lângă Făgăraș. Era parali­zată și avea nevoie de ajutor: ali­mente și bani. N-am putut sta deo­parte. Tot la două-trei săptă­mâni, mergeam cu trenul la Voi­la, ca să-i ducem de-ale gurii. Și eu, și sora mea, Ekaterina.
Maica Teoctista fusese călu­gă­riță la Mânăstirea Bis­trița din Vâlcea, scoasă din mânăstire în urma de­cretului 410 din 1959. Se întorsese la casa părintească. A avut hernie de disc. Doctorul a ope­rat-o greșit și a rămas parali­zată. Și îi spusese Părintele Arsenie să nu se opereze! Îl cunoștea din tinerețe, de la Sâmbăta. Intrase în mo­nahism sub îndrumarea sa. Maica ne vor­bea despre adevărurile de credință și viață duhovni­cească.
Odată, am făcut pâine de casă și am simțit îndem­nul de a merge cu pâinea aceea proaspătă la Maica Teoctista. Când am ajuns, mi-a zis:
- Soră Maria, știi cine te-a trimis?
- Nu știu.
- Maica Domnului. Că am rugat-o aseară: «Maică Sfântă, nu mai am pită, trimite-mi pe cineva cu pâi­ne».
Într-o zi, Maica Teoctista mi-a zis: «Soră Maria, țin neapărat să ajungi la Părintele Ar­senie». La sfârșitul anilor '70 ai veacu­lui XX, Părintele picta biserica Sfântul Nicolae din satul Drăgănescu, nu de­parte de București.

Neamul creștinesc

În noiembrie 1979, niște femei din Sibiu m-au îndemnat să merg la Dră­gă­nescu, cu o fe­meie pe care o voi întâl­ni în gară. Dar n-am în­tâlnit pe nimeni. Am ple­cat cu trenul, singu­ră, noaptea. În zori, am ajuns în Gara de Nord, la București, și-mi spu­neam: «Doamne, unde să mă duc? Înco­tro?...». Traseul mi-l explicaseră. Am luat tramvaiul, apoi un autobuz spre Mihăilești și, în fine, am ajuns la Dră­gănescu. Însă Părintele Arsenie nu era acolo. Am stat la Sfânta Liturghie. Era zi de sărbătoare: Intrarea Maicii Domnului în Biserică - 21 noiembrie. M-am întors tot singură, meditând la ceea ce auzisem despre Părintele. Mă gândeam că știe că l-am căutat. De Cră­ciun, noaptea, am visat că a sunat telefonul la poștă, în sat, și că trebuie să plec un­deva. Pe vremea aceea nu aveam telefon. Dacă cineva avea de anunțat ceva, dădea telefon la poștă. A doua zi, poștărița îmi spune: «Ai primit un telefon de la o doamnă din Sibiu. Mi-a zis că deseară să mergi la Sibiu, la gară, ca să plecați împreună la București».
Am călătorit cu mai multe femei. Am ajuns a treia zi de Crăciun, pe 27 decembrie, la praznicul Sfântului Arhidiacon Ștefan, Întâiul Mucenic. După slujbă, oa­menii care voiau să vorbească cu Părintele Arsenie s-au așezat pe două rânduri. Părintele a venit la intra­rea în biserică, lângă ușă, cu fața către altar. M-am ni­merit chiar în dreapta lui. Nu-l mai văzusem niciodată. Era îmbrăcat de iarnă, cu niște pantaloni de postav, închiși la culoare, cu o scurtă.
- Haideți, puneți întrebări! - a zis Părintele. Spu­neți repede, că nu pot sta cu voi de vorbă. Trebuie să plec.
Oamenii, pe rând, au început să întrebe. Fiecare cu problema lui. În timp ce le răspundea, m-a privit și s-a înclinat. După câteva minute, a făcut iarăși gestul aces­ta binevoitor. Nu știam ce să cred. Și, a treia oară, a întins mâna dreaptă și a dat mâna cu mine. Apoi s-a întors ca să plece. Atunci eu, care nu-i adresasem nicio întrebare, m-am repezit către ușa bisericii și, când să închidă ușa, i-am zis:
- Părinte, aveți milă și de noi, că, știți, suntem de alt neam.
S-a întors brusc și mi-a zis hotărât:
- Ce alt neam, mă?!... Neamul creștinesc!
Pentru mine a fost o mare încurajare cuvântul aces­ta. Am priceput, dintr-o dată, că dincolo de nea­mul în care ne-am născut, de etnia din care facem par­te, pe care nu ne-o alegem, în viață e important să fii creștin adevărat, să fii în neamul lui Iisus Hristos.

Chemarea ortodoxiei

După acele crize ale băiatului, bolnav de diabet, Mai­ca Teoctista ne-a trimis la Părintele Miron Mihăi­lescu, la Ocna Sibiului, la Sfântul Maslu. Părintele Miron ne-a primit cu căldură, cu dragoste. După sluj­bă, l-a prins pe băiat de mână și i-a spus: «Să rămâ­nem prieteni toată viața». Și a zis către mine: «Ar fi bine să faceți completarea botezului, să fiți în rând cu ortodocșii, în Biserica cea adevărată, că atunci altfel sunt primite rugăciunile la Dumnezeu».
După ce l-am cunoscut pe Părintele Arsenie, a fost la Drăgănescu și sora mea, Ekaterina. L-a întâlnit și a fost impresionată. Am hotărât să ne botezăm ortodox, să primim ungerea cu Sfântul Mir și Sfân­ta Euharistie. Părintele Miron Mihăilescu ne-a botezat ortodox la Ocna Sibiului, în toamna anului 1981. Și pe fiul meu, Mar­tin, și pe băiatul Ekaterinei, Helmuth.
După Botez, am fost la Părintele Arse­nie. Ne-am întâlnit pe drumul dintre Mi­hăi­lești și Drăgănescu cu Părintele Petru Vamvulescu, slujea atunci la Ocna, care ne-a zis: «Nu vorbește Părintele Arsenie cu ni­meni». Avea zile în care nu vorbea cu oamenii. Eu aveam un bilet scris cu ceea ce aveam de zis. Maica Teoctista ne spusese să scriem pe un bilet. I-am dat Părintelui biletul, l-a citit și, parcă acum îl văd, s-a șters cu mâna la gură și a spus:
- Să nu vă mai uitați înapoi niciodată!
A făcut un pogorământ și a vorbit cu noi. Și am înțeles că prin Botezul ortodox, ungerea cu Sfântul Mir, prin Spovedanie și Cuminecare s-a șters tot, că «ne-am îm­brăcat în Hristos» și nicio urmă de în­doială nu trebuie să mai tulbure sufletul nostru.

Rostul încercărilor

După trei-patru ani, cu greutăți mari l-am convins și pe soțul meu, Martin, să se boteze și să ne cununăm ortodox. Nu pentru că ar fi avut ceva contra ortodoxiei sau ar fi ținut la con­fesiunea luterană, ci pentru că nu e ușor să trăiești creștinește, să renunți la plăceri. Or­todoxia înseamnă pocăin­ță, smerenie, post, mărturi­sire, împăr­tă­șire; a-ți schimba viața, a trăi cu Dum­ne­zeu.
Soțul era mecanic agricol, lucra pe tractor. A fost la gara din Ocna cu mun­citorii, ca să ia ceva dintr-un va­gon de marfă. Ușa vagonului are 800 de kile. O ușă mare, pe role. Se chi­nuiau s-o deschidă, dar nu reu­șeau. La un moment dat, a ieșit balamaua de sus și ușa s-a înclinat. Muncitorii au fugit, iar Martin a încercat să țină ușa singur. A venit peste el, l-a lovit la arcadă și l-a trântit jos. Are și acum o cicatrice. L-a izbit tare în cap. Inelele de la coloana vertebrală s-au băgat unul într-altul și s-au fisurat. A fost o pedeapsă pentru că n-a ascultat. Ani de zile l-am tot chemat să vină la biserică, la slujbe, la Sfânta Litur­ghie. A venit pe capul lui acest necaz, pentru neas­cultare. Scrie Părintele Arsenie în cartea sa de predici, Cuvinte vii: «Lasă-te, frate, condus de un sfat dumne­zeiesc, că de nu, capul care n-ascultă odată se sparge și n-are cine-l lega».
După un timp, într-o dimineață, la ora 5, după ce a plecat băiatul la lucru, m-am pus și mi-am făcut rugă­ciu­nile. Și numai ce aud din camera cealaltă: «Hi, hi, hi!...». Doamne, ce-i acolo?! M-am ridicat și, când mă uit către soț, am rămas uimită. Gâtul i se umflase până la umeri. Arăta ca un monstru și nu mai putea respira. «Bagă, mă, degetul în gură!»... Doam­ne, ce-a mai fi asta, Doamne?!... Am făcut Sfânta Cruce peste el, i s-a tras ușor umflătura și a ajuns iar la normal.
Ne-a spus Părintele Arsenie că atunci când nu tră­iești potrivit voii lui Dumnezeu, mai întâi ai un necaz la mână, apoi la picioare, la trup și, dacă tot n-asculți, la cap. După această pățanie, i-a făcut Părintele Miron completarea botezului. Și apoi ne-a cununat, pentru că pro­tes­tanții nu au cununia ca Sfân­tă Taină. Din cele șapte Sfinte Taine n-au păstrat decât Botezul și Cuminecarea, dar și acelea fără înțelesul și pute­rea pe care le-o dau ortodoc­șii. De atunci trăim în rându­ială. Apoi m-am dus cu soțul la Părintele Arsenie. La Dră­gănescu, în curtea casei paro­hiale, Părintele a șe­zut pe un butuc de lemn și noi pe două scaune și i-a zis:
- Mă, ce ai făcut tu, com­pletarea Botezului, Mi­runge­rea și Sfânta Împărtășanie, ai făcut pentru să­nă­tatea ta! Și s-a prins cu mâna de cămașă și a ridicat glasul: Și pentru mântuirea ta și pentru viața ta!!!

Autobuzul care așteaptă

Când l-am cunoscut, Pă­rin­tele Arsenie avea 69 de ani, dar nu era îmbătrânit. În ur­mătorii ani, am fost de vreo 40 de ori ca să-l întâlnesc. Am fă­cut greșeli în viață, păcate, unele mici, altele mari, și un astfel de om știa să te pună pe calea cea bună. Știa ce ai fă­cut, așa cum numai un sfânt poate să știe. Nu puteai as­cun­de ceva și nici nu avea rost. Te ajuta să înțelegi unde ai greșit și că tre­buie să ispășești. Suferința, necazurile, durerile capătă altă valoare când știi pentru ce le înduri. Eu mergeam la Părintele Arse­nie pentru mântuire, nu ca să-mi meargă bine aici, pe lumea asta. Am fost să-l rog să mă sprijine să mă pot mântui.
La Drăgănescu, oamenii veneau și ple­cau, dar noi stăteam lângă Părintele până seara. Mergeam și iarna, era frig, dârdâiam, eram obosiți și nemâncați, dar nu conta. Par­că acum îl văd în dreptul stranei din dreap­ta, șezând, și ne tot vorbea, ne sfătuia. Noi plecam cu trenul de 7 seara spre casă și ajungeam la Sibiu la 1 noaptea.
Odată, am mers la Părintele cu o femeie din Tăl­maciu. Era și sora mea, Ekaterina. Femeia avea desa­gile pline cu de toate, încărcate de abia puteai să le ri­dici de la pământ. Cu mâncare pentru Părintele Ar­se­nie. O ajutam și noi. De la Mihăilești, am luat-o pe jos către Drăgănescu. Încă nu era lacul, nu era barajul pe râul Argeș. Deodată, a venit un autobuz de la Dră­gănescu și, într-un loc mai larg, a întors și a tras pe dreapta. «Hai, că ne așteaptă!», le-am zis celorlalte. Ne-am urcat și ne-a dus până-n sat. L-am revăzut pe Părintele, am stat de vorbă și la plecare, i-a spus fe­meii din Tălmaciu: «Mă, să nu mai vii așa de încăr­cată. Ai văzut c-a trebuit să-ți trimit un au­tobuz».
Sora mea și băieții au fost odată la Drăgă­nescu, de Sfinții Împărați Constantin și Elena. Eu n-am fost atunci. Duminica următoare n-aveam pic de hodină. Simțeam un îndemn: că trebuie să plec la Părintele Ar­senie. Ardea inima în mine. Am plecat singură, cu trenul, noaptea. De la Gara de Nord urma să iau un troleibuz până la marginea Bucureștiului. Am stat 45 de minute și n-a sosit. Ce mă fac, ce mă fac!? - mă tot tânguiam în sinea mea. Pier­deam autobuzul de Pădu­reni, care trecea prin Drăgănescu. În sfârșit, după vreo oră, a venit troleibuzul. Când am ajuns la autogara de unde trebuia să iau cursa de Pădureni, în sta­ție era un sin­gur autobuz cu ușa deschisă: «Pădu­renii?», am întrebat pe șofer. «Da». «Nu mă luați și pe mine?». «Du-te, doamnă, și-ți ia bilet!». «Dar mă aștep­tați?». «Da, doamnă, te aștept». Când am ajuns la casa de bilete, casiera se răstește la mine: "Hai odată, că de când te aștept!”.
Eu, mirată, i-am dat repede banii, mi-a dat biletul, m-am urcat în autobuz, s-au în­chis imediat ușile și am plecat. Am aflat că autobuzul ar fi trebuit să ple­ce la ora 8 și era 9 fără un sfert. Nu știau oamenii de ce nu pleca. Autobuzul m-a așteptat pe mine. Când am ajuns la Dră­gă­nescu, Părintele m-a întrebat: «Ei, cum ai călătorit?». «Bine, Părinte. M-a aș­tep­tat autobuzul.» «Păi, vezi, mă?»
Am fost sub purtarea sa de grijă. A ținut în loc autobuzul, ca să-l prind eu. Ne spu­sese mai demult: «De când plecați de aca­să, eu vă apăr». Mult i-a ajutat pe oameni. Despre Părintele Arsenie, Maica Teoc­tista ne-a zis: «Părintele e și-n ceruri. Noaptea, mai ales, e în ceruri». A vrut să spu­nă că, de multe ori, era răpit cu duhul la Cer.”
Plecând de la Rușciori, m-am întâlnit la Sibiu cu preotul Irimie Marga, care-mi înlesnise întrevederea cu doamna Maria Ballasch. La despărțire, cu un gând admi­ra­tiv pentru cei care-și iau în serios viața în Hris­tos, mi-a zis: "Oare cum ar fi arătat Europa, cum ar fi fost lumea, dacă nemții ar fi fost orto­docși?”.