Încercăm să dăm la o parte pânza de păianjen de pe ochii politicienilor, amintindu-le că recenta descindere a înaltului oaspete de la Washington a vizat întreaga societate românească, mersul ei către viitor, sub umbrela statului de drept. Așadar, alegerile europarlamentare au trecut ca un accelerat prin gara din Mizil. Să ne întoarcem la lucrurile care contează. Spre exemplu, cât de bine au înțeles forțele politice de la putere, în frunte cu Victor Ponta al... III-lea, că nu vor mai putea repeta "marțea neagră", decât cu riscul de a compromite poziția României pe scena politică internațională? Au fost sau nu au fost digerate corespunzător recomandările ferme de peste Ocean cu privire la întărirea și "impersonalizarea" instituțiilor și la consolidarea domniei legii? Despre toate acestea, accentuând contextul global în care ne aflăm, ne-a vorbit profesorul Mircea Coșea, o personalitate de anvergură europeană, fost secretar de stat și europarlamentar.
"Războiul rece a fost și este din nou o soluție de salvare"
- Domnule profesor, cum apreciați recentul "desant" american la București, în frunte cu vicepreședintele Joe Biden?
- Cred că România a devenit importantă pentru SUA, ceea ce explică desele și importantele vizite ale oficialilor americani. Destabilizarea mondială, adică revenirea lumii la un nou "război rece", este una din rațiunile acestei vizite. Actuala etapă a funcționării sistemului economic mondial nu putea să nu influențeze situația geopolitică, raportul de forțe dintre principalii poli de putere (SUA, Rusia, UE și China). Nucleul de bază al întregului sistem economic mondial a fost cuplul "sistem bancar-companii multinaționale", care a condus lumea spre un eșec: criza economică și financiară. Acest eșec a marcat, din punctul meu de vedere, începutul unei noi etape a funcționării sistemului economic global. Părerea mea este că reîntoarcerea la o perioadă de tipul celei denumite "războiul rece" era inevitabilă, încă din perioada 2008-2010. Din lipsă de spațiu, analizăm numai acțiunea Rusiei, de recucerire a fostelor teritorii sovietice. Ce observăm? Rusia a inițiat și pus în practică o politică inteligentă de revenire la rangul de superputere, prin măsuri graduale de plasare a adversarului în situație de "non combat". A mizat pe lipsa de reacție serioasă a comunității internaționale, prin două mijloace: infiltrarea masivă de capital rusesc pe piețele occidentale și, mai ales, practicarea unor politici de "adormire" a Europei, prin crearea senzației de siguranță a aprovizionării cu energie. Evident, perdantul acestei perioade este UE. Reîntoarcerea la războiul rece nu este, așadar, urmarea "unei obrăznicii a lui Putin" și nici situația Crimeei. Este o urmare logică a unei crize determinate de eșecul unui model de dezvoltare, grefată pe incapacitatea creării unui nou model. Războiul rece a fost și este din nou o soluție de salvare, căci creșterea economiei militare va crea cu ușurință locuri de muncă, iar psihoza temerii de război va anihila revendicările sociale. Poate este cinic și neinspirat, dar ceea ce Victor Ponta a declarat la Uzina de Avioane Craiova este semnificativ pentru modul în care interpretează politicienii raportul dintre economie și război. Domnia sa spunea, adresându-se muncitorilor:"Vă dau o veste proastă: va fi război. Vestea bună este că veți avea de lucru".
- Ce se întâmplă, totuși, în România? Prin ce a stârnit ea interesul Americii?
- România nici nu ar fi contat dacă nu s-ar găsi la granița cu zona de influență a Rusiei. Locul nostru pe hartă ne ridică deodată la nivelul unei țări importante, dar nu pentru că am putea juca un rol militar sau diplomatic, ci pentru că ne aflăm doar la două sute de kilometri de Odessa. Proximitatea pare a fi atributul nostru în concepția geo-militară americană; deci, conform minimei logici militare, România va deveni cel mai înaintat punct de apărare/atac al SUA/NATO la granița cu Rusia. Este foarte probabil ca, pe lângă Scutul de la Deveselu și baza militară din Dobrogea, România să fie aleasă ca loc de staționare a unor forțe americane mai importante.
"Există, și trebuie spus răspicat, pericolul deturnării României, prin malversațiuni politice, de la calea sa europeană și pro-occidentală"
- Cu toate astea, tema principală a dialogului româno-american de la București n-a fost NATO, ci lupta anti-corupție. Cum explicați?
- Americanii au înțeles că nu pot oferi bazelor militare de pe teritoriul României, garanții de stabilitate, în condițiile în care România a dezvoltat în ultimii douăzeci și cinci de ani un tip de stat ce nu poate garanta stabilitatea și loialitatea față de aliații săi. Asta, deși este membru NATO, deși luptă în Afganistan, deși se declară de dimineața până seara pro-occidentală. Actualul tip de stat pe care îl avem poartă denumirea de "stat capturat", adică un stat în care instituțiile acționează în sprijinul și pentru protecția unor persoane, a unor grupuri de interese economice sau politice, reglementând prin legi, ordonanțe de urgență sau orice alt document oficial, acțiuni în folosul unilateral al clientelei politice. Este de ajuns să reamintim cum a acționat statul român în cazul privatizării Petrom, Oltchim sau CFR Marfă, sau parlamentul în cazul "marțea neagră", pentru a demonstra capturarea statului român de către clientela politică. Pentru americani, statul capturat este un important element de instabilitate, deoarece el nu se supune interesului național, ci acelui grup. Astfel, se pot aștepta ca la presiunea unuia dintre gupuri ("baronii"), portul Constanța să treacă, printr-o lege sau ordonanță de urgență, de la administrarea guvernamentală la cea locală, cu implicații dezastruoase asupra importanței militare strategice a portului, în contextul actualei situații geopolitice. Iată de ce americanii insistă atât de mult asupra problemei corupției. Există teama vulnerabilității statului capturat care s-a construit pentru a facilita, dar și pentru a proteja corupția, așa cum există teama ca, în cazul în care justiția devine din ce în ce mai eficientă, cei care conduc de facto statul capturat (numiți la noi baroni, iar la alții oligarhi) să încerce salvarea lor prin trădarea intereselor țării, în favoarea unor puteri străine care le-ar conferi imunitate. Există, și trebuie spus răspicat, pericolul deturnării României, prin malversațiuni politice, de la calea sa europeană și pro-occidentală.
"Arma pe care Rusia o poate folosi împotriva României nu este tancul, ci capitalul"
- Cât de importantă este protecția militară oferită României de SUA și NATO? Credeți că, la nevoie, ar sări cineva în sprijinul nostru?
- Protecția pe care SUA și NATO o oferă României, în actualul context al tensiunilor din estul său, este, fără îndoială, una dintre cele mai benefice realități ale ultimilor douăzeci și cinci de ani. Este greu de imaginat care ar fi fost soarta României fără această protecție și cum s-ar fi apărat de tendințele destabilizatoare, nu numai din partea Rusiei, dar și din partea politicii guvernului maghiar, de sprijinire a proceselor de autonomizare teritorială. Problema este, însă, doar pe jumătate rezolvată, căci protecția se acordă doar în cazul unor intervenții militare. După părerea mea, o intervenție militară asupra României este aproape imposibilă, nu pentru că Rusia nu ar putea acest lucru, ci pentru că nu are nevoie de așa ceva. Arma pe care Rusia o poate folosi împotriva noastră nu este tancul, ci capitalul. Neglijăm faptul că economia românească este "plină" de capital rusesc, de la "Alrom" la "Lukoil", ca și de o mulțime de alte afaceri cu capital rusesc, mascate în firme aparent de alte naționalități. Pe de altă parte, trebuie spus că investițiile americane se situează în economia românească de abia pe locul 12, iar afaceri de tipul Bechtel mai mult ne-au sărăcit, decât îmbogățit; Ford, pe de altă parte, nu reușește să-și țină promisiunile privind obiectivele producției la Craiova. De aceea, cred că este momentul ca oficialitățile noastre să treacă de la aplauze și discursuri slugarnice, la negocieri serioase și demne cu Administrația americană. Ar trebui să plece de la o întrebare simplă: ce rol i se rezervă României în contextul reizbucnirii războiului rece? Va avea rolul de locație a unor baze militare sau rolul de stabilizator politic al zonei Mării Negre? Desigur, a doua variantă este cea dorită, dar pentru asta România are nevoie de un puternic sprijin material, atât de natură investițională, cât și de cooptare, în calitate de partener, la marile proiecte energetice ale zonei. Este o oportunitate istorică, pe care nu ar trebui să o pierdem, dar, până una-alta, se pare că o pierdem, deoarece costurile tot noi le vom plăti. Obligația pe linie NATO de a suplimenta cheltuielile militare la circa 2% din PIB este un lux pentru bugetul României, și nu se poate susține decât prin reducerea altor cheltuieli extrem de presante, cum ar fi cele pentru educație și sănătate.
"Revoluția din '89 a fost deturnată de la obiectivele ei"
- După un sfert de veac de la evenimentele din 1989, vicepreședintele Joe Biden a vorbit de revoluția română "neterminată". Cum comentați?
- Da, le dau dreptate americanilor atunci când spun că revoluția română nu a fost terminată. După cum am afirmat în volumul meu intitulat "România subterană", publicat în 2002, revoluția a fost deturnată de la obiectivele ei, devenind o oportunitate istorică pentru anumite grupuri de forță, provenite din vechile structuri comuniste, nu numai de a se salva, ci și de a-și folosi informațiile și relațiile pe care le dețineau, pentru transferul unei importante părți a avuției naționale în proprietatea lor. Revoluția nu s-a încheiat, și pentru că societatea și economia românească nu au identificat și asimilat corect și eficient principiile și valorile economiei de piață. S-a creat doar forma, dar conținutul, atunci când nu a fost complet ignorat, a fost deturnat spre interese politice și economice de grup. Astfel, economia de piață românească nu a asimilat cultura relației contractuale, ci pe cea a relației clientelare; sursa principală a acumulării de capital nu o reprezintă profitul afacerii, ci banul public, preluat prin relații clientelare din bugetul statului. Într-o perioadă istorică extrem de scurtă, clientela politică a acumulat averi personale pe care o economie de piață adevărată nu le-ar fi putut realiza decât în decenii. Ca o consecință, economia de piață românească a condus la o stratificare rapidă a societății, în contradicție cu tendințele europene actuale, de reducere a diferențelor prin politici de solidaritate și coeziune socială.
"Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost modul în care d-l Biden a calificat lupta împotriva corupției ca fiind patriotism"
- Vă rog să comentați cele mai dure expresii legate de corupție pe care le-a folosit Joe Biden: "corupția este un cancer", "corupția este o altă față a tiraniei", "lupta împotriva corupției este patriotism", "nimeni, nimeni, nimeni nu este mai presus de lege", "statul de drept reprezintă o problemă de securitate națională".
- Remarc apropierea discursului domnului Biden din 2014, de cel al celebrului politolog american Zbigniew Brzezinski, din 1983, pentru a marca nu numai continuitatea gândirii politice americane, ci și importanța deosebită pe care, încă din anii '80, SUA o acordau pericolului pe care corupția îl reprezintă pentru o națiune, nu numai din punct de vedere economic, dar și al securității naționale. Mai mult, din expresiile d-lui Biden, reiese faptul că America nu poate concepe o relație politică de parteneriat, puternică și de durată, cu cei care nu înțeleg pericolul corupției și nu acționează impotriva ei. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost modul în care d-l Biden a calificat lupta împotriva corupției ca fiind patriotism. Oare nu ar trebui să ne întrebăm cât de patrioți sunt aleșii noștri care, sub scutul imunității, ocrotesc corupția, se străduiesc să o amnistieze și contestă deciziile justiției? Zice d-l Biden că am putea asimila corupția cu un cancer, dar mi se pare o analogie puțin forțată, căci dacă, în multe cazuri, cancerul este o boală incurabilă, în cazul corupției sunt imense șanse de vindecare, dacă există medicamentul numit voință politică. Din păcate, cu actuala clasă politică, sunt puține șanse să dispunem de acest medicament.