EPUIZAREA TOTALĂ - (Neurastenia)

Redactia
- Sfaturi pentru cei ce muncesc non-stop -

Trăim, astăzi, într-un ritm mai rapid ca altă­dată - uneori chiar nesănătos de rapid. S-au dus vremurile când ne încheiam pro­gra­mul de lucru și plecam liniștiți acasă, unde aveam dreptul să ne bucurăm de o binemeritată după-amiază de recreere. În prezent, numeroase fir­me le pretind angajaților să lucreze până seara, să stea cu mobilul deschis permanent, chiar și la sfâr­șitul săptămânii, oriunde s-ar afla. Iar când e vorba să li se recunoască munca, șefii sunt deseori zgârciți cu aprecierile. Astfel, o activitate profesională care le făcea plăcere se transformă într-o povară psihică. Milioane de europeni se simt istoviți. Unii au tul­burări de auz, vertijuri ori insomnie. Alții suferă de anxietate, încep să aibă probleme cu inima sau, pur și simplu, suferă o cădere nervoasă. La o parte din ei, epuizarea a făcut loc deja de mult depresiei. Dar nu trebuie să se ajungă atât de departe. Cei ce nu-și tratează cu indiferență propria persoană și iau în serios semnalele de avertizare ale organismului au posibilitatea să aplice la timp măsuri de autoapărare. Adică: să-și respecte după-amiaza liberă, să evite stresul printr-o repartizare judicioasă a sarcinilor și să-și asigure momentele obligatorii de relaxare. Fiindcă numai cineva care se odihnește și își încarcă regulat bateriile va avea destulă energie pentru a rămâne puternic în situații stresante. Prin urmare, vă sfătuim să reduceți viteza.

1. Stabiliți-vă prioritățile
Treceți în revistă, dimineața, sarcinile zilei respective, ordonați-le în funcție de importanța lor și începeți cu cele mai urgente. Nu permiteți ca solicitările lipsite de însemnătate să vă distragă atenția de la munca dvs. și, pe cât posibil, ignorați e-mail-urile primite. Stăpâniți dvs. realitatea. Nu vă lăsați stăpâniți de ea.

2. Planificați-vă pauze
Dacă veți munci fără un mic răgaz din când în când, lucrurile nu vor merge bine. Iar afirmația este valabilă nu numai în privința trupului dvs., ci și a minții. Ideale sunt pauzele de 15 minute, la două ore. Notați-le în agenda de birou, ca să le respectați.

3. Împărțiți sarcinile cu alții
Lucrările pe care nu le puteți duce la bun sfârșit singuri ar trebui abordate în echipă. Și asta face parte dintr-o organizare ireproșabilă. Mai ales perfecțio­niștii sunt sfătuiți să învețe să acorde încredere cole­gilor, cedându-le din sarcinile de care se simt cople­șiți.

4. Recăpătați-vă calmul!
Dacă vi se înfierbântă capul tot mai tare, căutați o modalitate potrivită pentru a vă calma din nou mintea. Puteți apela la mișcări de gimnastică făcute pe scaunul de la birou, la meditație sau la o simplă plimbare în pauza de prânz. Câteodată va fi de ajuns să respirați liniștit o vreme, ca să vă recăpătați puterea de concentrare.

5. Discutați deschis problemele
În cazul când îndatoririle de serviciu vă creează insatisfacții, ar fi oportun să stați de vorbă cu șeful dvs. Poate că există șansa de a progresa profesional în cadrul firmei. Astfel de schimbări merită făcute - cine lucrează cu plăcere va fi mai puțin stresat de sarcinile ce i se încredințează.

6. Pe loc repaus, când ajungeți acasă
Nu faceți din locul de muncă principalul centru al existenței dvs. Asta înseamnă: dacă se poate, nu vă luați de lucru acasă și închideți telefonul mobil. Cei ce reușesc să se detașeze de preocupările de serviciu vor fi mai puțin obosiți. Sau deloc.

7. Faceți lucruri care vă plac
Ocupați-vă timpul liber cu lucruri care vă plac. Căci, nu în ultimul rând, noi ne încărcăm cu energie datorită sentimentelor pozitive, generate de expe­riențele agreabile pe care le trăim. Dar atenție: hobby-urile n-au voie să devină, la rândul lor, un stres al timpului dvs. liber.

8. Țineți seama de semnalele de avertizare
Observați semnalele organismului dvs. Presiunea permanentă, exercitată asupra dvs. de un program de muncă prea încărcat, vă dă dureri de cap la propriu? Dormiți prost de când șeful vă face viața grea? Dacă organismul se resimte de pe urma dificultăților pe care le aveți la serviciu, e momentul să deschideți parașuta.

9. Cereți ajutor
Nu vă sfiiți să apelați la ajutorul unui specialist. Poate fi vorba de un psiholog, de la care veți obține sfaturi pentru o structurare optimă a programului zilnic, care vă va ajuta să vă eliberați de teama de viitor sau de neîncrederea în propria persoană. De­presia provenită din epuizarea nervoasă se instalează de obicei lent. Pretențiile exagerate pe care le au alții de la noi, ca și propriile noastre exigențe ne împing, treptat, spre extenuare.

10. Izolarea
Un semnal tipic îl reprezintă retragerea din relațiile de prietenie sau de cuplu, mergând până la o însingurare completă. Nu lăsați să se întâmple așa ceva. Cultivați-vă contactele, angajați-vă în acțiuni comune.

11. Retragerea în sine
Ceea ce v-a făcut plăcere mai demult nu vă mai bucură acum. Vă obosește chiar și timpul petrecut împreună cu familia. Sunteți deseori iritați, e greu să se mai înțeleagă cineva cu dvs. Este un semnal de avertizare cât se poate de clar că e timpul să schim­bați direcția.

12. Jocul de-a v-ați ascunselea
Din jenă, încercați să vă ascundeți suprasoli­cita­rea. Teama de a nu fi judecați cu asprime vă împinge la un joc de-a v-ați ascunselea, care vă consumă suplimentar forțele. Ați intrat într-un cerc vicios.

13. Semnalele de alarmă
Când ați ajuns într-un stadiu avansat, corpul dă și el alarma: cu dureri, amețeli, senzații de greață, tulburări de somn sau zgomote în urechi.

14. Epuizarea
Deja de la primele ore ale dimineții, vă simțiți obosiți, lipsiți de energie, parcă doborâți la pământ. Concentrarea lasă de dorit, uitați programări sau termene-limită. Acestea sunt semnele clare ale pericolului ce planează asupra dvs.

15. Volumul de muncă exagerat
Faptul că vă aflați permanent în criză de timp și sunteți oricând expuși unor noi solicitări se adaugă, ca o povară în plus, la volumul dvs. de muncă. Sunteți bombardați cu e-mail-uri, iar la sfârșitul programului, se convoacă și o ședință neprevăzută. Aici trebuie făcut ceva la nivelul conducerii centrale a întreprinderii - numeroase firme au început deja să-și regândească organizarea.

16. Perfecționismul se răzbună
Ca și cum presiunea venită din afară n-ar fi suficientă, vă dă de furcă și cea din interior. Aveți un simț al răspunderii supradimensionat, care vă îndeamnă să vă ridicați la un nivel de exigență greu de atins. Nu uitați că perfecționismul se răzbună întotdeauna: cu timpul, vă va veni din ce în ce mai greu să o scoateți la capăt cu munca.

17. Nesiguranța
În multe întreprinderi există tensiuni din pricina situației economice și circulă tot felul de zvonuri îngrijorătoare. Aici nu există decât o singură soluție: solicitați, împreună cu cât mai mulți colegi, o preci­zare fără echivoc din partea conducerii instituției.

18. Orele suplimentare
Dorința de a te dovedi indispensabil este o sursă de stres extrem. La început, presiunea crescândă e suportată aparent fără consecințe negative. Însă la un moment dat, suprasolicitarea continuă, provocată de orele prestate peste program, epuizează rezervele de energie.

19. Lipsa recunoașterii meritelor
Șeful nu pare că v-ar aprecia eforturile, iar întreprinderea nu vă oferă perspective profesionale prea atrăgătoare. Când sentimentul de insatisfacție ia proporții, zilele de lucru trec greu și orice sarcină de rezolvat devine o adevărată piatră de moară. Gândiți-vă la o schimbare.