ȘARPELE CASEI

Parasca Fat
- Credințe din Maramureș, adunate de la bătrâni -

În Maramureș, șarpelui casei i se spune zer­mele casii și este un personaj de-a dreptul fantastic, moș­tenit din vremuri imemoriale, guvernate de religia păgână; o ființă supranaturală, de fapt - nici întru totul un șarpe - doar ca formă - ci mai degrabă un spi­rit, un duh protector al casei, un paznic redutabil, un fel de suflu vital, o divinitate ce deține cunoaș­terea viitorului, a tainei vieții și morții fiecărui lo­cuitor al ei.
Se crede că între Șarpele casei și capul familiei ar exista o legătură afectivă specială atât de puter­nică, încât, înainte de moartea acestuia, Șarpele iese la vedere, într-un gest de renunțare la propria viață.
"Înainte să moară Văsălia lu' Nadeș, zermele o ieșit în drum și o fo omorât de-o femeie ce venea de la fân. Atâta l-o lovit cu o furcă de fier, până i-o sfărâmat capu'. Ș-o stat lângă el să vadă când a muri de tătu' tătului, că-și mișca coada. Și n-o murit până ce n-o sfințât (asfințit) soarele. Zermele nu moare pâ­nă-i soarele pe cer". (Făt Luchiana)
Creatură duală, trăind sub și pe pământ, iubește căldura și se comportă ca o baterie solară, unind con­trariile: întunericul și lumina; răul și binele; moar­tea și viața.
Dacă după moartea stăpânului casei, nici unul din familie nu-i este pe plac, nefiind curat cu inima, Șarpele iese și pleacă, ceea ce este de meresân (semn rău), putând însemna că acea casă va rămâne pustie, echivalând în același timp și cu un blestem ce va dăinui până nu se știe când. Ieșind la vedere, și de data aceasta șarpele riscă să fie omorât.
"O, Doamne, după ce-o murit Măria lu' Pătru, zermele de la casa ei o ieșit ș-o vinit pân' grădini, până aici, în uliță, lângă gară. Părasca, vecina, l-o văzut și m-o strâgat să-l omor, că ea să teme, că-i mare și lung cât o rudă de căpiță; și-i sur-negrâi, cu urechi galbine. «Nici io nu-l omor, că nu mi-o făcut nimnic! Lasă-l să margă în năcazu' lui», i-am răs­puns. Și nu m-am dus nici să-l văd. Am știut că acela nu-i zerme ca tăți zermii - și nu trebe omorât. Era duhul Măriei moarte, pornit și el pă urmele ei. Și, vezi, casa-i goală până în ziua de azi, nu șede în ea nime și chiar de-ar ședé oarecine, oarecând tăt n-a fi bine, dacă o plecat Zermele. N-ar pristui acolo. (Nu vor avea liniște să stea.)" (Făt Luchiana)
Uneori, șarpele iese la vedere ca să-l încerce pe tatăl familiei: să-i testeze mila, îndurarea, credința, ori poate chiar pentru că acesta și le-a pierdut. Și atunci, acceptându-și moartea, lasă întreaga familie în voia unei sorți nemiloase, să plece toți în cele patru vânturi, să-și părăsească casa, s-o piardă, să treacă în stăpânirea altor oameni. Aceasta este răz­bunarea lui, pentru macularea sufletească a celui pentru care a trăit sub talpa casei. Po­vestirea ce urmează ilustrează întocmai ideea de mai sus.

Puiuțu

"Casa tatii bătrân (a bunicului), a lu' Ionu Băia­șu­lui, a avut Zerme. Erau șesă coconi, cinci feciori și o fată. Tăți erau mânânțăi (mă­runței) că s-or născut dup-olal­tă. Mama bă­trână (bunica) o văzut că-n tăte zilele, co­conii ieu blidu' cu tocana (mămăliga) și laptele și să duc să mănânce afară, pă prispa căsii, și tăt zineu cu blidu' în casă, să le mai puie lapte și to­cană, că mănâncă și "puiuțu'" cu ei. Amu, ea i-o pân­dit să vadă cu ce puiuț mănâncă, ș-o văzut un zerme ne­gru, mare, și cu urechi galbine, că mânca din blid cu coconii. Ei îl loveau cu lingura de lemn, și el rădica capu', da' iară-l băga în blid și mân­ca. Și iară-l lo­veu și iară-și rădica capu' și să uita la ei. Co­conii zâ­ceau:
- Puiuțu, puiuțu, nu mânca tăt laptele, lasă și pentru noi.
Rădica capu', să uita la ei, da' nu-i mușca pă nici unu'.
Moșu n-o crezut, și de frică să nu le facă rău la coconi, o omorât zermele, deși i-o spus amucine că n-ar fi trebuit, că acela nu-ți face nimnic, că-i zerme care mănâncă grigi (șobo­lani) și șoareci și face curățenie pă lângă casă, că-i zermele căsii. D-apoi, nu le-o mărs bine. O, Doamne! Ș-o părăsât casa și grădina ceie mândră de la drum. O trebuit să vândă și să plătească năcazurile ce-o vinit păstă ei. Și s-o îm­prăștiet care încotro". (Făt Lu­­chiana)
Șarpele negru cu urechi galbene este absolut ino­fen­siv, iubește copiii și-i place laptele.
Dacă Șarpele este omorât, în ciuda unei avertizări venite din altă lume, pedeapsa pe care o va primi făptașul va fi mai cum­plită: moartea Șar­pe­­lui va atra­ge după sine pier­derea ce­lui mai iubit mem­bru al fa­mi­liei, copilul, în­semnând uneori și extincția ace­lui neam. Aceas­tă credință există și pe Valea Some­șului, la Tămaia, și va fi ilus­trată de povestirea urmă­toa­re:

Fecioara în albu

"Bunica mi-o po­ves­tit că o femeie o avut un copil de tri ai și el mânca lapte din­tr-un blid de lut. Și vine la mă-sa într-o zi și zâce:
- Mamă, dă-mi lap­te, că io pap cu "puiu"! Mă-sa i-o dat și și-o vă­zut de tre­buri, da' copilu' o mai vinit de două-tri ori și tăt o cerut, tăt așe. Când o fo a tria oară, mă-sa o mărs să vadă cu ce pui papă. A­tunci o văzut jos, în tin­dă, un șarpe cu ine­le negre și galbine și s-o uitat cătă ceielaltă ușă, c-o auzit și un zgomot, ca de mișcări de aripi. Și-n ușă era o fe­cioară îmbrăcată în albu, frumoasă, cu păr lung și copite de cal. Aceie o zâs:
- Nu omorî șerpele, că ț-a muri copilu', și alții nu-i mai ave' în veci. Acela-i nărocu' copilului tău! Fe­­meia n-o crezut ș-o omorât șarpele. Și când l-o omo­­rât, toamna, atunci i-o murit și coptilu' și n-o mai avut parte de alții, în veci".
Mai mult decât o întruchipare a norocului, aici Șarpele pare a fi chiar un alter-ego al copilului, sin­gurul curat, inocent, din acea casă, fiindcă amândoi mor simultan.

Mama Docă

Cu mama Docă, o femeie frumoasă, de vreo opt­zeci de ani, mă întâlnesc adesea la magazinul unde amândouă ne facem cumpărăturile. O găsesc odih­nin­du-se la o măsuță lângă o ceașcă de ceai de tei, și intru mereu în vorbă cu ea, fiindcă-mi place întot­deauna ce spune. Stă, se uită în jur, și când în­cepe să vorbească, vezi că te trimite la marii filozofi ai lumii, deși n-a umblat la școală deloc, învățând să scrie și să citească de la copiii ei.
Într-o zi din luna decembrie a anului 2013, m-am așezat lângă ea, și după câteva minute, am între­bat-o, ca într-o doară, dacă a auzit de "Zermele căsî". "Noa, d-apoi cum să n-aud? Tăte căsâle au zer­me, numa nu să vede, nu să arată. La noi s-a ară­tat", zice mama Docă și începe să povestească o în­tâmplare ce desenează un tablou desprins parcă din Grădina Raiului.
"Da. Nu tătdeauna să vede, nu tătdeauna s-arată. La noi s-a ară­tat. La casa noas­tră, când în­că nu era gata, am văzut Zer­mele. Gheorghe (unul dintre copii) era cocon, io nu știu în ce clasă: a doua, a tria, a patra. Sta pă niște lemne la soare și cetea înt-o carte. Sub streșâna căsî era o co­vată mare de lemn, cu apă de ploa­ie; așe puném, să s-adu­ne apă de-aceie, că-i bună de spă­lat pă cap: să face păru' ca mă­­tasa de moale. Io lucram oa­rece pân ocol (curte) și numa aud: "leoap! leoap!". Mă uit și nu văd nimic. Da' pă când mă apropiu de covată, ce să vezi? În ea să scăl­da un zer­me negru, cu urechi gal­bine. Atâ­ta-i plăce să să-ntoar­­că în apa ceie, călduță de la soa­re! Noa, am știut ce-i, am știut că-i El, de la părinți, da' de vă­zut nu l-am văzut până atunci. M-am tras cătilinaș înt-o lă­ture, să nu-l spa­riu (sperii), ș-am stat să văd ce-a face. M-o sâmțât. O ieșit mân­dru, s-o suit câ­tin­gan (încet) pă trep­te și de-acolo pă fun­dația căsî și s-o dus și nu l-am mai vă­zut al­ții și mai mult. Atâta o fost el de fericit în scăl­dă­toa­rea ceie! Nu-i slo­bod omo­rât. Acela-i norocu' căsî".