Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Maria Banuș, "Însemnările mele", vol. I 1927-1944; vol. II 1945-1999, text stabilit, note și comentarii de Geo Șerban, Editura Cartea Româ­nească (tel. 0232/21.74.40), 550+652 p.

Însemnările de o viață ale Mariei Banuș, editate profesionist de Geo Șerban, încununează postum o operă literară, ca jurnal de creație și vast roman. Un roman-frescă al secolului XX în România, așa cum a fost trăit de o poetă adevărată și cu o franchețe a auto­scopiei fără limite. Scrisul ei confesiv taie în carne vie și nu ezită să exprime simțiri, sentimente și gânduri de obicei inavuabile. De același tratament necruțător au parte și oamenii pe care-i iubește: mama, bărbatul de care e îndrăgostită pătimaș, soțul cel bun și ocro­titor, copiii, prietenii. Ai impresia uneori că asiști la vivisec­ții, că-și expune viscerele palpitând. Această sinceritate căreia îi dă expresie pregnantă și originală, cu talent de prozator realist, creditează și tot ce poves­tește des­pre parcursul ei ideologic, îl face compre­hensibil în nuanțe (pentru cei dispuși la judecăți nuan­țate, nu pentru anticomuniștii viscerali). Până și azi, numele Mariei Banuș rămâne nedrept asociat doar cu versifi­cările din perioada stalinistă și proletcultistă. De fapt, cărțile ridicole din anii '50, scrise la comandă propa­gandistică, nu sunt decât o etapă dintr-o operă poetică valoroasă, începută în 1937 cu "Țara fetelor" și conti­nuată după trei decenii cu volume în care își recupe­rează vâna lirică nutrită din marea poezie modernă. Revelația pe care o aduce jurnalul început în adoles­cență și ținut cu inter­mi­tențe până la moarte e că Maria Banuș avea și un vigu­ros talent de prozatoare. Nota­țiile ei păstrează, în vederea unui mare roman al generației din care face parte, scene, dia­loguri, observații psiho­logice și de atmosferă, biogra­fii, com­plicate relații de iu­bire-ură și curaj-frică. Nu sim­ple tablouri vivante, ci cu toa­tă încărcătura lor semnifi­cati­vă, ele alcătu­iesc o lume în timp, așa cum e ea percepută de o femeie sen­zuală și sen­sibilă, expansivă și lucidă. O luciditate pe care i-o dă chiar trecerea întâmplărilor calde din viață în scris "cu gândul ca mai târziu să regăsesc atmo­sfera și semnificația ce depă­șesc înțelesurile pe care le dau eu aces­tui fragment de timp". Iar prin adițio­nare de frag­men­te de-a lungul a șapte dece­nii se com­pune un destin, împletit cu alte destine și cu Istoria. Adică un roman total: erotic, politic, al marginalizării și persecuției etnice, al meandrelor prieteniei, al idealis­mului și dezamăgirii, al relațiilor părinte-copii, al suferințelor din vanitate și invi­die... Sunt, în cele 1200 de pagini, și lungi fire epice, depănate pe zeci de ani: pasiunea, devenită fixație sexuală, de la 18 ani și până la senec­tute, pentru Zaharia Stancu, deși îi vede clar defectele de caracter; prietenia de o viață, cu suișuri și coborâșuri, cu C. Iones­cu-Gulian, mentorul marxist care a îndrep­tat-o pe tânăra exaltată și dornică de solidaritate spre ilegaliștii comuniști; relațiile cu intelectualii de stânga Silvian Iosifescu, Vera Călin, Crohmăl­ni­ceanu, cu colegii scriitori Lucia Demetrius, Nina Cassian, Jebe­leanu, Bogza și mulți alții, deveniți per­sonaje și portretizați în culori uneori acide.
Suflul perioadelor în succesiune, atmosfera lor e fixată inclusiv prin bancuri conjuncturale, care circu­lau pe atunci, dar și prin scene de stradă, dialoguri în­tâmplătoare cu reprezentanți ai umanității mărunte, rela­tări de la ședințe scriitoricești și de la întâlniri cu demnitari comuniști. O interesează și notează amănun­te intime, bârfe, despre persoane notorii (unii mai sunt în viață), e preocupată - și mereu nemulțumită - de băie­ții ei, pe care-i vedem crescând în pagini, emigrând și făcându-și propriul rost departe de ea. Nu lipsesc, spre sfârșit, nici pagini sfâșietor de triste despre sufe­rin­țele fizice și psihice ale vârstei avansate, ale degra­dării și izolării. La 24 de ani scria că îi e frică de den­tist, de război, de bătrânețe, de moarte. A avut parte de toate și încă multe pe deasupra. Dar le-a consemnat cu har și asta e marea ei revanșă. La 15 ani de la moarte și la fix 100 de la naștere, o re­găsim pe Ma­ria Banuș extrem de vie, cu toate vârstele ei, în cele două volume apărute acum.

* Lucian Boia, "Balcic: micul paradis al Ro­mâ­­niei Mari", Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 190 p.

În imaginarul românesc Balcicul ocupă un loc special, iar pierderea lui în 1940 nu i-a umbrit aura de mic paradis în care se reuneau simbolic natura și cul­tura. Tăcerea din anii comunismului - legată de altfel de toate provinciile pierdute de România Mare - n-a făcut decât să crească nostalgia după locul păstrat în mul­­te tablouri și opere literare ce nu aveau cum să fie șterse din patrimoniul românesc. Impactul interbelic al Balcicului s-a reactualizat după căderea comunis­mului, când mulți români preferă să-și petreacă vacan­țele pe litoralul bulgăresc, cei mai cultivați dintre ei având în minte și repere bibliografice precum amin­ti­ri­le Balcicăi Măciucă, albumul Pictori români la Balcic de Doina Păuleanu sau Însemnările zilnice ale Re­ginei Maria publicate la Polirom. În acest context, o carte despre Balcic, scrisă în stilul plăcut al istori­cului Lucian Boia, nu poate fi decât un succes de libră­rie. El reface istoria acestui târgușor marin amestecat etnic, din marginea fostului Imperiu Otoman, intrat în componența României după Tratatul de Pace de la Bu­curești din 1913 și transformat în perioada inter­belică în stațiune mondenă de vacanță. Pentru bul­gari, etnia cea mai numeroasă, alături de turci și tătari, el nu va­lora prea mult în raport cu Varna sau Burgasul, porturi importante, ci se remarca doar prin coasta spectacu­loasă pe care muntele se ală­tura cu marea și prin pitorescul balcanic specific zonei. Plasarea Balci­cu­lui în aria simbolică a culturii noastre și înălțarea lui, nu doar simbolică, s-a datorat faptului că, în 1924, Regina Maria a avut revelația "întâlnirii cu paradisul" și a reușit să transforme locul în cea mai căutată stațiune mari­timă a României Mari, un centru al Coastei de Ar­gint, echivalent românesc al Coastei de Azur. Așe­za­rea acolo a Reginei Maria a obligat administrația românească a Cadrilaterului să-și depășească inerția tradițională și să inițieze proiecte de dezvoltare a zonei, modernizând nu doar drumurile (până atunci aproape impracti­ca­bile), ci constru­ind și școli, spitale, biblioteci, că­mine culturale. Palatul Reginei (numit exotic Tenha Juvah, "cuibul liniștit" în turcește), cu clă­dirile și grădinile adiacente, a devenit un pol mag­netic pentru elita românească a epo­cii. Atrași de lumina specială și de pito­rescul peisajului au fost și picto­rii, care au dat Balcicului valoarea unui Barbizon sau Arles românesc, urmați de scriitori, și astfel frumu­sețea și atmosfera orășelului de vacanță s-au păstrat vii, cum numai arta le poate păstra. Și nu doar boe­ma artistică inva­da peste vară țărmul stâncos, ci și politicienii, interesați de impactul Reginei în raporturile de putere ale vremii, și chiar clasa de mijloc dori­toare de vacanțe "la modă". Sub primari ca Octav Mo­șescu sau George Fotino, Balcicul s-a transformat dintr-un târgușor pro­vincial într-o "utopie urbanistică" ce-i anunța un viitor strălucit. Alături de ansamblul Re­ginei au apărut, în special datorită arhitectei Henrieta Delavrancea-Gibory, vile particulare și clădiri admi­nis­trative care, cu tot spiritul modern, păstrau și specificul balcanic, fără să distoneze strident în peisaj. Dar, din păcate, "micul paradis" de pe Coasta de Argint a fost pierdut la jocurile politice (Regina Maria a fost scutită de acest dezastru, fiindcă murise cu doi ani înainte, în 1938). Lucian Boia reconstituie cu vervă povestea Balcicului, centrându-și atenția pe jurnalul Reginei, completat cu informații despre viața ei pu­blică și privată, despre preocupările ei în "cuibul liniștit" și relațiile cu lo­cal­nicii. Trecând rapid peste mărturiile celorlalți "actori" ai vieții din Balcic, istoricul surprinde totuși spiritul locului și impactul lui asupra imaginarului național, care a învăluit cu un abur legendar localitatea. Cartea se citește ușor, cu plăcere și alimentează nostalgia după vremuri mai tihnite.