"O vibrație sufletească plutește în aer"
- În preajma marilor sărbători creștine, la noi, românii, pare că realitatea își schimbă, pentru o vreme, culoarea. Atmosfera se încarcă de un "ceva" nedefinit, care ne emoționează și ne face să fim altfel. Este o realitate sau doar o senzație indusă de "comercializarea" evenimentelor religioase?
- E ceva aievea, nu e rezultatul sugestiei mediatice, ci mai degrabă o vibrație sufletească ce plutește în aer. Mergi pe stradă și zbârnâi ca o coardă, și nu știi prea bine de ce. Apoi îți dai seama că sărbătoarea e un eveniment colectiv, e glasul comunității, e vocea prietenilor sau a iubitelor, e, într-un cuvânt, expresia adunării celor apropiați. Nimeni nu poate celebra de unul singur o întâmplare primordială cum e Învierea. Singur nu înseamnă absența celuilalt, ci lipsa unei comuniuni, măcar la distanță, cu cineva. Dacă stau singur în cameră și mă gândesc la ființa iubită, bucurându-mă că există undeva, împrejurarea aceasta tot sărbătorire se numește. A sărbători înseamnă a scoate din latență apartenența de grup a celor care se închină aceluiași zeu. Dacă zeii cărora ne închinăm sunt diferiți, s-a ales praful de sărbătoare. Tocmai de aceea sărbătorile sunt selective și segregare. Ele împart drastic comunitățile și pun bariere nevăzute între popoare. E ca un spor de tensiune al cărei val prinde numai tribul care se închină unui anumit totem. Se schimbă totemul, automat se schimbă culoarea serbării.
La tensiunea aceasta se adaugă izbucnirea vegetației, fenomen de explozie spontană, care nu-i poate lăsa nepăsători nici pe cei mai sleiți semeni. Paștele e ridicarea în conștiință a unui episod întreit: evenimentul de atunci al Învierii lui Hristos, evenimentul de acum al învierii naturii și, în fine, perspectiva încurajatoare că într-o zi voi învia și eu. Fără această întreită natură miraculoasă, Paștele ar fi o sindrofie anostă, în care niște cheflii ar mai găsi încă un pretext să se îndoape. Întreita perspectivă face ca granițele insului să dispară, și atunci intri în dialog peste limitele obișnuite, îndrăgind copacii, păsările sau câinii.
- Care vă este cea mai frumoasă amintire de Paști a copilăriei?
- Amintirea unică rămâne ciocnitul ouălor, atâta doar că, în entuziasmul meu infantil, obiceiul era golit de sens ritualic, fiind preschimbat într-o competiție acerbă a cărei miză era "să-i înving pe toți". De aceea, înaintea mesei de prânz, luam castronul cu ouă și le supuneam unei migăloase selecții în privința rezistenței la lovire. Examinam atent grosimea cojii, le alegeam pe cele cu vârf prelung, apoi le supuneam percuției dentare (dacă suna compact la lovirea de canin, coaja era tare), le roteam în lumina ferestrei să găsesc eventual goluri interioare și apoi așteptam începerea mesei. În timp ce pofta gurmandică se dezlănțuia la cei maturi, pe mine mă preocupa exclusiv câștigarea războiului, insistând tiranic ca toți să ciocnească cu mine, cu prerogativa subînțeleasă că eu eram mereu partea activă: ridicam oul, strigând tare, ca un salut războinic: "Hristos a înviat!", și, nemaiașteptând să aud "Adevărat a înviat!", plesneam celălalt ou, savurând spectacolul zdrobirii adversarului. Când propria mea armă se rupea, grimasa de decepție mi-o înlăturam luând alt ou din rezerva strategică pe care mi-o pregătisem dinainte. Rastelul meu era verificat, pe când adversarilor nu le mai rămăseseră decât ciurucurile ce nu trecuseră testul de vitejie. Chiar și așa, aveam deseori parte de dezamăgirea de a fi învins de niște outsideri care nu promiteau nimic la prima vedere. Când ceremonia ciocnirii se încheia, de obicei asta însemnând că toate ouăle fuseseră sparte, chiar și cele pe care nu le mai putea mânca nimeni, pentru mine voluptatea mesei se sfârșea. Restul ținea de universul plat al conversației adulților, din care vraja câmpului de luptă pierise: nu se mai auzea decât clinchet de pahare, voie bună și replici cordiale, adică detalii anodine, cu neputință de gustat de copilul îndrăgostit de "Titilică băiat fără frică" (un erou din cărțile de colorat, a cărui poveste o puneam pe maică-mea să mi-o citească până la exasperare, și sărmana se supunea torturii, în vreme ce eu trăiam, de fiecare dată, povestea cu o intensitate paroxistică, de parcă o auzeam prima oară). Pentru mine, Titilică era mult mai real decât Hristos, și cred că o copilărie așa trebuie să fie, căci problema dumnezeirii apare mai târziu, atunci când ceva în tine se rupe, cerând umplerea golului cu o perspectivă: atunci se ivește Dumnezeu, prin conștientizarea unei fisuri pe care nu o aveam când eram mici.
- Dar o amintire din tinerețea coaptă?
- La liceu, în anii '80, Paștele era prilej de escapadă nocturnă, o mică aventură fără prea multe accente creștine. Pe scurt, ne întâlneam că să ne distrăm, nu ca să ne apropiem de Hristos. Dată fiind supravegherea sub care trăiam în anii comunismului, părinții evitau să fie văzuți la biserică, de aceea rămâneau acasă, dar nouă, elevilor de liceu, frica de a ni se face referat pentru impertinența ideologică de a fi mers la slujbă ne lipsea cu totul. De aceea, Paștele însemna mersul în parc, adunarea în gașcă în jurul unei bănci, cântatul din chitare, spunerea de bancuri, urzirea de flirturi cu fetele, mult alcool și tutun așijderea. Cum Iugoslavia era aproape de Severinul copilăriei mele, adică peste Dunăre, sârbii fiind niște vecini cu un standard de viață la care noi priveam cu o consternare invidioasă, tot ce însemna băutură și mahorcă în acei ani venea de la "cuscrii sârbi". Pe la biserică treceam doar în fugă, spre a îngroșa rândurile grupului, dar de cum se aprindeau lumânările, plecam repede în căutarea unei alei umbroase. Nu a fost an în care o patrulă de miliție să nu ne ridice din parc și să ne ducă la secția cea mai apropiată, pe motiv că tulburăm liniștea publică, iar în secție eram trecuți nominal într-un catastif, întrebați, de rutină, ce căutăm după miezul nopții în parc și apoi trimiși acasă. Firește că nu ne duceam acasă, ci ne refugiam în casa unui prieten ai cărui părinți aleseseră să facă Paștele la țară, iar acolo continuam zaiafetul până dimineață.
"Dumnezeu era în mine și nu știam"
- Cum vi-L imaginați pe Hristos în copilărie? În preajma sărbătorilor, vă gândeați mai mult la El?
- Nu, nici vorbă să mă gândesc la Hristos în copilărie, lumea de năluci în care trăiam excludea gândul la Dumnezeu. Eram atât de copleșit de fanteziile vii în care mă zbenguiam de dimineață până seară, că mi s-ar fi părut o trădare a vocației lăuntrice să-mi fugă mintea la Hristos. Eram atât de înconjurat de spiriduși, că noțiunea de Iisus nu intra în înțelegerea mea. Leo Frobenius constată bizareria aceasta a copilăriei, că infantele trăiește într-o lume magică, de esență precumpănitor fantastică, de a cărei realitate nu numai că nu se îndoiește, dar chiar privește contrariat secimea universului părintesc, unde lucrurile sunt de o platitudine drastică.
Când mama mi-a spus că va veni o zi când nu mă voi mai juca, am privit-o stupefiat, de parcă m-ar fi înștiințat că de mâine nu voi mai avea ochi. Să nu mă joc însemna să abdic din condiția de om. Nu puteam în ruptul capului să pricep ce ar fi aceea o viață fără joacă, de aici și privirea compătimitoare pe care o aruncam părinților, în care vedeam niște ființe învinse, prozaice, cărora pofta divină a jocului le dispăruse. "Săracii", îmi spuneam, "dacă o să ajung ca ei, o să mă sinucid". Și am ajuns, dar nu m-am sinucis.
Pe Dumnezeu mi-l închipuiam după clișeul obișnuit, cu plete albe, plutind pe nori, dar pe dinăuntru, imaginea aceasta nu mă convinsese niciodată. Era doar rodul imitației după modele văzute, însă de mic intuiam că elementul divin e în afara imaginației. Nu am avut candori timpurii și nici presentimente precoce. Viața era pur și simplu un basm necontenit, între somn și veghe nefiind nicio deosebire. Dumnezeu era implicit în mine și nu știam.
- Dar, astăzi, la vârsta deplinei maturități, vă mai emoționează sfintele sărbători ale Paștilor?
- Emoția începe în preajma Floriilor, ca o uvertură prevestind o simfonie frumoasă, și apoi crește în Săptămâna Mare, când slujbele deniilor te scot din rutina moțăielilor în fotoliu. Atunci e bine să te duci într-o biserică de suflet, de preferință una întunecoasă și scutită de lumină artificială, cu un ecleraj plăpând, descins din mucuri de lumânare. Acolo te străduiești să preguști ceea ce poate sau nu să se întâmple odată: ruptura învierii. Cea mai mare greșeală e să alegi o biserică păstorită de un preot fără gust mistic, care umple incinta cu revărsare de candelabre luminate până la orbire, când jerbele sclipitoare îți taie pofta de a mai sta acolo. Deniile au gust de prohod și de sânge, de aceea incinta cuvenită trebuie să semene cu mormântul. Deseori mi s-a întâmplat să fug din biserici a căror tihnă era violată de incandescența unor becuri menite interogatoriilor, dar nu murmurelor scăpate în barbă. Iar vraja nopții de Înviere stă în priveliștea limbilor de lumânare, care, după strigarea "Veniți de luați lumină!", încep să se întindă ca niște tentacule, încolăcind mulțimea, pentru ca apoi, pe fundalul clipocirilor dese, să răsune, ca o înfiorătoare veste: "Hristos a înviat din morți!", a cărei urmare, dacă nu ar fi un mesaj neverosimil sub unghi logic, ar stârni uimirea unui dialectician mândru de a constata legea negării negației în versul "cu moartea pre moarte călcând". Clipele acestea de intonare repetată a versurilor au fiorul tulbure al ritualului ancestral. Cânți cuvintele fiindcă știi că înaintea ta le-au mai cântat zeci de generații.
"Omul modern a făcut din Paște un prilej de festin"
- În așteptarea Paștelui, bucuria creștinului nu este trăită pe față, ca în Postul Crăciunului, ci se află într-un substrat din care răsare abia după Înviere. Tot postul este unul aspru, cernit, plin de căință, lacrimi și trudă a sufletului în fața celui mai grav fapt pe care îl putea comite omul față de Dumnezeu: să-și ucidă Creatorul, după ce L-a batjocorit. Totuși, cum poți să fii trist, când știi deja că la sfârșitul drumului te așteaptă bucuria?
- Îmi amintesc de Paștele sărbătorit în minele de la Cavnic, de deținuții politici ai anului 1953, episod descris de părintele Liviu Brânzaș în cartea Raza din catacombă. Câteva sute de deținuți, aflați într-o galerie sub pământ, au stins cu toții lămpașele, au lăsat pentru câteva minute să domnească un întuneric complet, apoi cineva a scăpărat un amnar, lumina s-a dat din mână în mână, și un sobor alcătuit din zeci de preoți a început să cânte copleșitor "Hristos a înviat". Scena e apocaliptică, te îngrozește numai încercând să-ți închipui cum arătau himerele acelea famelice, bolnave și disperate, la sute de metri sub pământ, cântând cu groaza morții sub nas. Părintele Brânzaș mărturisește că în nicio altă împrejurare nu a simțit mai cutremurător slujba Învierii, ca în acea noapte. Morala? Fără deznădejdea dată de certitudinea morții, evenimentul Învierii nu e resimțit în adevăratul lui salt.
- Sursa bucuriei este în sărbătorirea victoriei Binelui sau în speranța care ni se dă? Cum percepe omul modern Învierea?
- Dacă ar fi să fiu malițios, aș spune că omul modern a făcut din Paști un prilej de festin sau, cel mult, o ocazie de corvezi duminicale. Pentru el, a invoca Binele sau speranța sunt simple formule retorice. În realitate, medicul, filosoful sau scriitorul au un ceas lăuntric ale cărui ace îi îndreaptă treptat spre asimilarea Învierii. Unii nu o pot asimila în veci, mintea lor, de factură rațională, neputând primi vreodată formula ininteligibilă a Învierii. Căci ce e Învierea din punct de vedere rațional? O scorneală și nimic mai mult. Numai că viața are grijă să te pună în situații când mândria rațională sucombă în fața suferinței. Și atunci te trezești și capeți îngăduință față de naturile dornice de argumente pozitive. Și tot atunci afli că speranța nu e un sentiment de lepădat, ci principiul obligatoriu de păstrare pe linia de plutire.
"Un popor fără sărbători sfinte e ca pilitura de fier căreia îi lipsește magnetul"
- Dacă în virtutea unui ucaz "corect politic" sau a pierderii credinței, lumea întreagă ar rămâne fără cele două sărbători cardinale: Crăciunul și Paștele, ne-am putea vedea de-ale noastre mai departe, găsind suficiente alte motive de petrecere și de bucurie? Ce ne-ar lipsi? Ce nu poate fi înlocuit?
- Ne-ar lipsi conștiința unui ritm organic, sub cadența căruia tresaltă periodic aceste mari organisme care sunt popoarele. Un popor fără sărbători sfinte e ca pilitura de fier căreia îi lipsește magnetul menit a-l strânge în câmpuri de forță. Paștele este câmpul de forță al unei nații creștine, iar ea nu are decât prea puțin de-a face cu dispoziția mercantilă a euforiei comerciale. Crăciunul și Paștele sunt perioadele de apogeu din conștiința unui neam, căci sărbătoarea cere ritual colectiv, iar colectivul înseamnă strămoșii care au rostit, la rândul lor, cuvinte precum "Hristos a înviat din morți!". Le spun la rândul meu și, în felul acesta, sunt una cu ei. Aceasta e comuniunea creștină.