Ultimele zile ale lui Iisus

Cititor Formula AS
- Cum a murit Iisus în realitate? Cine poartă răspunderea pentru moartea lui? Cum a fost înmormântat? În ultimii ani, istoricii, arheologii și medicii occidentali au găsit o mulțime de răspunsuri noi la aceste întrebări, uneori servindu-se de mijloace neobișnuite, cum ar fi crucificarea unor voluntari -

Tânărul Jehohanan ben Hagkol atârna cu brațele țintuite de cruce și picioarele în aer. Călăii i-au apucat piciorul drept, l-au apăsat lateral de stâlp și au pus o mică bucată de lemn pe partea de deasupra labei piciorului. Apoi au luat ciocanul și au bătut un piron prin bucata de lemn și călcâiul con­dam­natului, până l-au înfipt în stâlpul cru­cii. Victima tre­buie să fi urlat de durere.
Aproape două mii de ani a rămas pironul în calcaneul mortului. În 1968, o echipă de muncitori în construcții din Ie­rusalim a dat în­tâm­plător peste mor­­­mântul lui Jeho­ha­nan. Osemintele lui da­tează cu apro­xi­mație din epoca în care a trăit Iisus, fiind sin­gurele ră­mă­­șițe cu­nos­cute ale unui om cru­ci­ficat din Antichitate. Câteva de­cenii mai târziu, desco­perirea continuă să fur­nizeze informații surprin­zătoare - și ea influen­țează, până în ziua de azi, dezbaterea științifică despre moartea lui Hristos.



Interesul publicului pentru martiriul lui Iisus a fost stimulat de o expoziție cu totul specială: în aprilie 2010, s-a permis din nou vizitarea giulgiului din To­rino, pentru prima dată, după o pauză de zece ani. Cea mai cunoscută relicvă a creștinătății a atras milioane de pelerini, căci nenumărați oameni aduc cinstire miste­rioasei bucăți de pânză, fără a ține seama de contro­versele legate de autenticitatea ei. În tot acest timp, disputele dintre oamenii de știință au proliferat, dând naștere unui roman polițist sui ge­ne­ris.
Hristos a trăit într-o perioadă dramatică a istoriei po­porului evreu. Se crede că ar fi venit pe lume în anul 4 î.Hr., ultimul din viața detestatului rege Irod. Oficial, acesta domnea independent, însă în fapt era vasalul Romei.
După moartea lui Irod, a izbucnit o răscoală în­dreptată împotriva urmașilor săi și a trupelor romane staționate în țară. Drept urmare, Varus, guvernatorul numit de Roma în Siria, a ocupat Ierusalimul și a osân­dit la executarea pe cruce două mii de rebeli, veritabili sau doar presupuși. După această monstru­oasă ucidere în ma­să, în țară lucrurile s-au liniștit, cel puțin pentru o vreme. Varus însuși a pierit, împreună cu trei legiuni afla­te sub comanda sa, într-o bătălie pur­­tată cu triburile germanice, în Pă­durea Teutoburgică, în anul 9 d. Hr.
Regatul lui Irod a fost împărțit în­tre fiii săi. Succesorul lui în ținu­tul central, Iudeea, a avut o domnie atât de tiranică, încât iudeii au tri­mis delegați la Roma, pentru a cere înlăturarea lui de pe tron. În anul 6 d. Hr., împăratul Augustus le-a în­de­plinit această dorință și a trans­format Iudeea în provincie romană. A apărut imediat o mișcare de re­zistență radical-fun­damentalistă, a grupării zeloților. Ei considerau că le revine îndatorirea religioasă de a-i alunga pe necre­din­cioși, așadar, au co­mis o serie de asasinate ce îi vizau pe reprezen­tan­ții Romei și pe aju­toarele lor.

În ochii romanilor, Iisus și apostolii lui constituiau o amenințare

Învățătura de cre­din­ță a zeloților se ase­măna în multe pri­vințe celei a lui Iisus, cu deosebirea esențială că Hris­tos predica non-violența. Însă, în ochii ro­manilor, orice nouă miș­care popu­lară era din ca­pul locului sus­cep­tibilă de a fi o "ce­lulă tero­ristă". Când Iisus a adunat în jurul său din ce în ce mai mulți adepți în Galileea, iar pe la anul 30 d. Hr., a venit la Ierusalim, a­ceasta trebuie să fi deș­teptat bănuieli autori­tă­ților romane. Hristos și discipolii săi au ajuns în capitala Iudeei cu câteva zile înainte de sărbătoarea Paștilor, dată la care evreii celebrau eliberarea lor din sclavia egipteană. Era de așteptat ca mulți dintre ei să vadă în acele festivități tradițio­na­le o chemare la luptă, de astă dată împo­triva stăpânirii romane. Deci, autori­tățile se găseau în stare de alertă maximă.
La Ierusalim, Iisus a acuzat cu asprime preo­cu­parea pentru negustorie în templu, răsturnând, simbolic, mesele celor ce schim­bau bani și vin­deau porumbei pentru jertfă. Prin gestul său, înalții sacerdoți și-au consi­derat amenințată afa­cerea lor personală și au reacționat violent: cu ajutorul lui Iuda, l-au prins pe Iisus și l-au predat guvernatorului roman al provinciei, Pilat din Pont, acuzân­du-l că incită la nesupunere. Pilat era singu­rul învestit cu autoritatea de a pronunța con­dam­nări la moarte.
Potrivit Noului Testament, Pilat s-a opus. El voia ca Iisus să fie numai biciuit, dar când mul­țimea iudeilor a strigat: "Răstig­neș­te-l!", romanul a trebuit să cedeze. "Luând apă, și-a spălat mâinile în fața mulțimii, zi­când: «Nevinovat sunt eu de sângele drep­tului acestuia. De-acum, pe voi vă priveș­te!»", citim în Evanghelia după Matei. Cer­cetările moderne infirmă însă versiunea unui Pilat ezitant. El n-a șovăit, ci a decis încă în aceeași zi pe­deapsa cu moartea, poruncind ca ea să fie dusă la în­deplinire imediat, înainte de sărbătoarea Paștilor, care începea în ziua următoare.
Pilat a pronunțat condamnarea la moarte cu cele mai ample consecințe din istoria lumii, fără a bănui câtuși de puțin acest lucru. Pentru el, răstignirea lui Iisus a fost, cu siguranță, doar o execuție ca multe altele. Cât de puțin prețuia guvernatorul o viață de om o dovedește comportamentul lui ulterior, în funcția pe care o deținea. În jurul anului 36 d. Hr., el a ordonat arestarea și uciderea unui mare grup de pelerini, deoarece a luat procesiunea lor drept o revoltă. Chiar și în vremurile brutale de atunci, omorârea în masă a unor locuitori pașnici ai provinciei a declanșat un scandal. Pilat a fost destituit și rechemat la Roma. Nu se cunoaște nimic despre felul cum și-a petrecut restul vieții.
De ce l-au portretizat atât de îngăduitor Evan­ghe­liile pe cel care era, de fapt, un călău? Și de ce au atri­buit evreilor principala vină pentru moartea lui Iisus? Motivul a fost, desigur, unul politic. "Creș­ti­nis­mul se răspândea foarte rapid în interiorul Im­periului Ro­man", explică istoricul german Bernd Kollmann. "Îm­prejurarea că guvernatorul Romei îl socotise pe Iisus nevinovat și acționase împotriva lui doar ca urmare a presiunii exercitate de evrei sublinia faptul că în­temeietorul religiei creștine nu era, nicidecum, un in­fractor".
[/img]Execuția lui Iisus a însemnat o povară grea pentru comunitatea creștină. Căci crucificarea nu era o pe­deapsă comună, ci, de departe, cea mai crudă, în Im­periul Roman fiind rezervată pentru așa-zisa pleavă a societății: sclavi, liberți și cei ce desfășurau activi­tăți ostile statului. Cetățenii romani erau exceptați de la ea. Faptul că Iisus fusese condamnat pentru agi­tație împotriva Romei e dovedit de inscripția de pe pla­ca de lemn fixată pe cruce, din ordinul lui Pilat: "Îm­­pă­ratul iudeilor".
După pronunțarea verdictului, soldații romani l-au biciuit pe Iisus, așa cum era obiceiul, și i-au pus pe cap o coroană de spini. Apoi l-au silit să-și poarte crucea - sau numai bârna orizontală, presupun cer­ce­tătorii - până la locul execuției. Pe drum a fost ajutat de un om care tocmai se întorcea de la munca câm­pului și căruia Evangheliile îi consemnează numele: Simon din Cirene.
Nu este descris modul cum a fost țintuit Iisus pe cruce. Toate tablourile și crucifixele îl arată cu pi­cioarele străpunse de piroane în față, pe când unica descoperire arheologică până în ziua de azi a unui crucificat (Jehohanan, ale cărui ose­minte datează, cu aproximație, din epoca în care a trăit Iisus) - do­vedește că, dimpotrivă, picioarele erau fixate lateral. Iar mâinile acelui tânăr, descoperit la săpăturile unei construcții din Ierusalim, nu au fost bă­tute în cuie, așa cum s-a crezut inițial, ci legate. Unii cercetători sunt de părere că la fel s-a procedat și cu Iisus. De rănile de la mâini nu vorbește decât evan­­ghelistul Ioan. Marcu, Matei și Luca nu le men­ționează ex­plicit.
Comandourile de execuție aveau suficientă liber­tate de acțiune în asemenea privințe: puteau să-l lege pe delincvent ori să-l străpungă cu pi­roa­ne, să-i pla­seze un mic suport sub tălpi sau fe­se, pentru a mic­șora greutatea suportată de brațe - și a prelungi astfel agonia. "E limpede că toate acestea nu erau ferm stabilite. Modalitatea de crucificare a victimelor depindea de imagi­nația sadică a călăilor", afirmă antropologul israelian Joe Zias. În scrierile sale, istoricul antic Josephus scrie chiar că, în bătaie de joc, soldații romani puneau prizonierii pe cruce în cele mai diverse poziții. Iar pentru a-i umili suplimentar pe condamnați, zbirii le dădeau jos hainele. Fap­tul că Iisus este reprezentat cu o bucată de pânză în jurul șoldurilor se datorează sentimen­tului general de pudoare, însă e un fals, din punct de ve­dere istoric. În realitate, condamnații erau ex­puși complet goi disprețului public. Toți cei pre­zenți puteau urmări în detaliu cum nefericitul lip­sit de apărare își pierdea, treptat, controlul asu­pra propriului corp.

Stâlpul de tortură al Imperiului Roman

Anatomopatologul Frederick Zugibe din New York a studiat pe subiecți vii procesele ce se petrec în organismul unui om aflat pe cruce. Fostul medic legist, actualmente pensionar, și-a instalat o cruce în formă de T, înaltă de 2,30 metri și lată de doi. A folosit-o de sute de ori, ca să atârne pe ea participanți voluntari, în­tr-o manieră mai blândă decât în realitate: mâi­nile se introduc în mănuși speciale, iar picioarele sunt sus­ținute, din când în când, de o centură. Vic­timele preferate ale lui Zugibe - fie și numai din conside­rente juridice - au fost fiii și ginerii săi, din care îi stau la dispoziție destui, dat fiind că fami­lia lui nu­mără nu mai puțin de șapte copii. În timpul unei cru­cificări, medicul controlează perma­nent func­țiile vitale, ca pulsul, tensiunea arterială și respirația.
"Voluntarii atârnă pe cruce, până cer ei să fie dați jos", spune Zugibe. Durata obișnuită se întinde de la cinci la 45 de minute, niciunul nu a rezistat mai mult de o oră. "Motivul principal îl constituie du­rerile și contracțiile musculare din umeri, mâini și pi­cioare". După șase minute, cei mai mulți au în­ceput să transpire, unii atât de tare, încât s-au format băltoace de sudoare pe pardoseală. Dar nu s-a ob­servat că participanții la experiment ar avea dificul­tăți de respirație. "Toți voluntarii au confirmat că n-au avut absolut niciun fel de probleme cu res­pirația", accentuează Zugibe. Situația a fost aceeași, chiar și atunci când picioarele au atârnat libere, fără sprijin. Se înțelege însă că, în acele momente, dure­ri­le din umeri și brațe s-au intensificat. De aceea, Zu­gibe consideră că poate contrazice, în urma consta­tărilor sale, imaginea vehiculată curent a morții prin asfi­xie­re pe cruce.
După părerea lui Zugibe, moartea era provocată de un șoc traumatic și de hipo­vo­lemie (diminuarea volumului de sânge cir­culant). Cu alte cuvinte, sistemul car­dio­vascular ceda din cauza deshi­dratării, a căldurii excesive, a epuizării fizice și a durerilor de nesuportat. Acestea deveneau și mai puternice, dacă victima era țintuită cu piroane, deoarece atunci orice mișcare a corpului cuprins de spasme irita nervii lezați de cuie.
Alți cercetători nu cred, totuși, că ipo­teza morții prin asfixiere poate fi exclusă. În experimentele doctorului Zugibe, su­biecții au stat pe cruce un timp prea scurt, argu­mentează Matthew Maslen și Piers Mitchell, de la "Imperial College Lon­don". Cei doi medici au publicat în 2006 un articol pe tema cauzelor morții la o exe­cuție prin crucificare și au găsit nu­meroase teorii în bibliografia parcursă, fără a ajunge, totuși, la un rezultat clar. "Probabil că au existat motive fizio­logice, diferite de la caz la caz", aceasta este con­clu­zia formulată de ei în final.
Și tocmai aici se vede perfidia cru­ci­fi­cării: ea nu omora un om dintr-o dată, ca sa­bia sau spânzurătoarea, ci îl lăsa să se stin­gă în chinuri, ceasuri sau zile întregi, până când func­țiile vitale intrau în colaps, la un mo­ment dat. Crucea nu era propriu-zis un instrument de execuție, ci stâlpul de tortură al Imperiului Roman.
Uneori, pentru a scurta agonia celor supuși la caz­ne, li se zdrobeau fluierele picioarelor - cum s-a fă­cut în cazul celor doi condamnați răstigniți împre­u­nă cu Iisus. Și efectul acestei acțiuni este controversat în rândul medicilor. Principalele ipoteze acceptate sunt asfixia, pierderea de sânge prin hemoragie și embolia. Hristos a murit surprinzător de repede: după numai trei ore. Ca să se asigure că e mort, un soldat l-a împuns cu lancea în coastă.

Descoperirile arheologice confirmă relatările biblice despre înmormântarea lui Iisus

După moartea lui Iisus pe cruce, Pilat a îngăduit unui iudeu, pe numele său Iosif din Arimateea, să-l în­mormânteze, după cum ne povestește Biblia. La o primă privire, aceasta părea să contravină altor surse antice, potrivit cărora se obișnuia ca trupurile con­dam­naților să fie lăsate pe cruce, pentru a deveni pra­dă păsărilor răpitoare, ce veneau să mănânce din ele. Dar descoperirea osemintelor tânărului Jehohanan din Ierusalim, care fusese la rândul său răstignit, a confirmat relatarea biblică: rămășițele sale pămân­tești fuseseră așezate într-un mormânt, cu respectul cuvenit. Ceea ce înseamnă că în Iudeea, romanii tre­buie să fi acordat autorizații ce se abăteau de la regula generală, probabil ținând seama de tradițiile religioa­se locale.
În privința înmormântării lui Iisus, apar mici deosebiri între Evanghelii: la Marcu, Ma­­tei și Luca, Iosif din Arimateea a învelit cor­­pul fără viață al lui Iisus într-o pânză cu­rată de in, care, potrivit convingerii multor cre­dincioși, ar fi totuna cu actualul giulgiu din To­rino. În schimb, Ioan relatează că Iisus a fost înfășurat în fâșii de pânză, ceea ce în­seam­nă că un giulgiu ca acela din Torino n-ar fi existat. Jürgen Zangenberg, arheolog biblic și profesor specializat în Noul Testa­ment la Universitatea Leiden, consideră am­be­le ver­si­uni la fel de plauzibile: "S-au găsit din epo­ca respectivă, atât rămășițe înmor­mân­tate cu giulgiu, cât și cu mai multe fâșii texti­le".
Apoi, Iosif din Arimateea a pus trupul "în mormântul său cel nou, pe care îl săpase în stân­că", după cum ne povestește evan­ghe­listul Matei. "Și, prăvălind o piatră mare la ușa mormântului, a plecat". Și această descri­ere corespunde întocmai constatărilor ar­heo­logice. "Asemenea morminte săpate în stâncă se întâlnesc foarte des la Ierusalim", spune Zangenberg. "Ele au în interior postamente de piatră, pe care se depun trupurile morților și sunt prevăzute cu o mică intrare, ce poate fi închisă cu o lespede".
Două zile mai târziu, a venit la mormânt Maria Magdalena, aducând cu sine miresme, pentru a unge cu ele corpul neînsuflețit. Însă piatra fusese dată la o parte, iar trupul lui Iisus dispăruse. În locul lui, a întâmpinat-o un în­ger, care a vestit învierea lui Hristos. Însă acest miracol depășește știința. El este piatra de temelie a creștinismului.

MATEI ALEXANDRU