Cu fanfară și gardă de onoare
- Domnule Rector, tocmai sărbătoriți un jubileu: 150 de ani de la înființarea Academiei bucureștene de Belle Arte. În acest un veac și jumătate, Universitatea Națională de Arte, cum se numește astăzi, a fost una dintre marile instituții de cultură și de educație ale României. Care au fost începuturile ei?
- Anul consemnat al înființării Școlii de Belle Arte de la București este 1864, dar demersurile pentru fondarea ei sunt chiar mai vechi. În acea perioadă de după 1860, s-au structurat, de altfel, toate marile instituții de cultură ale României: Academia Română, Universitatea Mare, Conservatorul din București. Cât privește Școala de Belle Arte, primele demersuri de înființare a ei au fost făcute de pictorii Theodor Aman și Gheorghe Tattarescu. Argumentele lor erau că Școala era necesară pentru educație, pentru a proteja talentele românești și pentru a dezvolta o artă națională. Idealul unei arte naționale era în acea vreme foarte puternic, fiind susținut cu tărie de mari personalități ale țării. Decretul de înființare a Școlii de Belle Arte din București a fost semnat de Cuza, domnitorul Unirii, primul ei director fiind Theodor Aman. Așa o importanță i s-a acordat inaugurării Școlii noastre, în 1864, încât ea a fost cinstită cu fanfară și gardă de onoare. De aceea și noi, în acest an jubiliar, am considerat că este normal să comemorăm la fel personalitatea excepțională a creatorului academician Theodor Aman, la Cimitirul Bellu - unde este îngropat - cu fanfară și gardă de onoare.
- S-au găsit amatori care să studieze ceva atât de puțin pragmatic ca arta plastică?
- De la înființare, Școala a început cu sculptura, pictura și pedagogia, deci, au existat amatori. Și chiar în acele începuturi nu era ușor să fii profesor, nici măcar de liceu. Pictorul Ion Andreescu, de pildă, care a absolvit cursuri de pictură cu Theodor Aman, precum și cursuri de caligrafie cu scopul de a fi profesor, a voit să devină profesor de desen la Buzău, dar n-a reușit! În istoria artei a intrat mult mai ușor. Primii pictori au ieșit din școala lui Aman, apoi din cea a lui Ressu sau Mirea, ca să vorbim de atelierele mari. Ciucurencu, de pildă, i-a fost student lui Ressu, deși nu pare să existe o legătură între ei. În sculptură, la fel: din școala lui Paciurea apare Brâncuși. Astfel, Academia a evoluat până azi, schimbându-și de mai multe ori și sediul, și numele, și destinul.
- Școala de la București s-a impus drept cea mai puternică Școală de Artă din România. Cum și-a câștigat Capitala țării această binemeritată supremație?
- Într-adevăr, cam 80% dintre personalitățile artei plastice românești au fost fie studenți, fie profesori la noi. Ca să-i amintim doar pe cei care s-au afirmat până în anii '50, am avut pictori de primă mărime: Aman, Tattarescu, Andreescu, Luchian, Petrașcu, Dărăscu, Ciucurencu sau Baba; ca să nu mai zic de Victor Brauner, pictor de anvergură universală. În sculptură, la fel, numai nume grele: Brâncuși, părintele sculpturii române; lângă el, Dimitrie Paciurea, Gheorghe Anghel sau Paul Neagu (ultimul, mai aproape de noi) și atâția alții. Cum s-a putut întâmpla această concentare excepțională de talente, la București? Bucureștiul este capitala țării, aici era și este decizia culturală.
- Ce deosebește Școala de Artă de la București de celelalte din țară? Ce influențe?
- Influența școlii franceze! Ea s-a făcut simțită încă de la început, de la primul regulament al Școlii, conceput de Aman. Pentru că, de pe la 1870 și până în cel de-al doilea război mondial, Franța a dus avangarda artistică universală. Abia după 1945, centrele culturale se mută peste Ocean. Așa că era firesc ca reflexul școlii franceze să se regăsească și la București. Aman însuși, pictor academist cu inflexiuni romantice, a avut profesori și sursa de formare franceză. Ressu (altă figură tutelară a Academiei bucureștene), e și el în bune relații cu arta franceză. Și la fel, toți marii noștri pictori interbelici. Brâncuși a avut profesor, la București, un neamț, pe Vladimir Hegel; dar acest neamț se recomanda francez. Brâncuși a emigrat apoi la Paris, acolo unde se dictau cultura și avangarda lumii.
- Ce cuvânt are de spus astăzi, în Europa, Universitatea Națională de Artă?
- Este o instituție de prim rang în România, dacă nu și în Europa. Structurile noastre educaționale au fost, cel puțin în plan formal, armonizate cu structurile europene. Studenții noștri se pot mișca în toată Comunitatea Europeană cu această foaie matricolă. Ei reușesc să intre în mediul cultural și în galeriile occidentale.
- Cum vă îndepliniți rostul acum, ca universitate? Cum vă atrageți studenții?
- Universitatea de Artă a fost mereu o instituție stabilă. Sigur, a existat perioada aceea a anilor '90, când s-au produs schimbări politice și sociale și evident că și aici au apărut o seamă de schimbări. Mentalitățile s-au schimbat și ele și, la fel, modelele de comunicare. Prin apariția tehnologiilor IT, avem acces la un volum de informații la care altădată nici n-aș fi sperat eu, ca student. Acum, accesul e instantaneu și asta se reflectă asupra gândirii studenților.
- A crescut și numărul burselor?
- Vedeți, noi suntem cea mai mare școală din domeniul artelor vizuale din țară, avem 1400 de studenți. Dintre ei, 70 de studenți pleacă în fiecare an la studii cu burse românești și europene. Înainte de '89, principala problemă a unui artist era imposibilitatea de a circula. Ea a căzut odată cu Cortina de Fier. Nu mai avem sentimentul limitării.
"Cine are forță interioară și putere de muncă izbândește!"
- Un pictor și profesor renumit al Academiei dvs., d-l Marin Gherasim, spunea într-un interviu pentru "Formula AS" că, după 1990, artistul român a fost liber să lucreze, dar și liber să moară de foame. Mai e valabilă afirmația și pentru ultimele generații de artiști pe care îi pregătiți, d-le Rector?
- Profesiunea de pictor sau cea de sculptor nu îți asigură un standard ridicat de viață. Sunt profesii liberale și ele nu asigură niciodată o strategie de prosperitate. Strategiile, aici, sunt individuale. Fiecare artist are un destin și, în funcție de ce știe și ce poate, lucrează ceva. Dar asta s-a întâmplat și cu Aman, și cu Andreescu, s-a întâmplat cu toți artiștii din istoria artei. Cel care vine către această profesie știe ce îl așteaptă. Și cine are forță interioară și putere de muncă izbândește. Sigur, nici piața de artă nu e o piață structurată. Galeriile de artă răsar mai ales când economia țării este stabilă, iar cele apărute la noi începând cu anii '90 încearcă cu greu să structureze piața. Căci vânzarea operei de artă este o altă operă de artă. Așa că nu îi fericesc pe cei care se ocupă cu asta. Se spune că un comerț cu artă poate fi la fel de profitabil ca și comerțul cu arme. Dar la noi e încă greu. Cu toate aceste dificultăți, în ultimii 10-20 de ani, o seamă de artiști s-au consacrat și ne duc mai departe arta. Și o fac bine. Iar eu știu studenți care încă din timpul licenței au atât de mult de lucru, încât nu-i mai putem aduce înapoi la școală. Găsesc de lucru în companii și firme, au comenzi pe meseria lor. Cei de la Design intră în publicitate și oferta pentru ei este destul de puternică. În arta murală e la fel. Chiar și în zona mai dificilă a picturii se găsește de lucru. Condiția e să știi să faci și să ai abilitatea să te poți plia pe ceea ce ți se cere să faci. Există, de altfel, un nomenclator al competențelor în Uniunea Europeană, cu multe locuri de muncă pentru artiști și cu proiecte bine plătite, pe contracte mari. Ele pot fi accesate numai dacă, în foaia matricolă, la absolvirea Universității de Artă, studentului îi este trecut exact ce știe să facă, toate competențele.
- Sunt studenții dvs. de azi mai liberi și mai imaginativi decât cei dinaintea lor?
- Da, pentru că ei au acces mult mai rapid la imagine, la informații. Din punctul acesta de vedere, sunt și mai cultivați decât cei din trecut. Dar, ca totdeauna, unde sunt puncte tari, sunt și puncte slabe. Există astăzi riscul unor abordări superficiale și teoretice, și artistice. Ai acces la imagine, o vezi pe internet și ai tendința s-o imiți. Dorința sincronismului cu orice preț a fost întotdeauna o caracteristică a culturilor superficiale. Și, imediat, apare varianta românească a unui fenomen care în Vest s-a consumat deja. Totdeauna s-a întâmplat așa. Dar cel cu motivație interioară puternică rezistă tentațiilor superficiale și se concentrează spre sine. Așa cum le spun studenților mei: ceea ce caută se află în ei de la început!
- D-le Rector, aș vrea să încheiem amintind câte ceva despre evenimentele și expozițiile pe care le pregătește Universitatea Națională de Artă din București în anul său jubiliar.
- Noi am pregătit un calendar amplu de evenimente pentru acest an jubiliar. Ele au și început deja din ianuarie și vor continua până aproape de sfârșitul anului 2014. Cum spațiul nu ne permite să le enumerăm pe toate, vă voi vorbi doar despre cele de mare amploare, ce vor veni în curând, și la care îi invităm și pe cititorii revistei dvs., iubitori de frumos. Următorul mare eveniment, între 28 mai și 30 septembrie, va fi marea expoziție de la Muzeul Național de Artă, cu marile personalități artistice ale României, dintre 1864-1948. Scenografia expoziției este concepută în colaborare cu arhitectul Șerban Sturza. Cu ocazia ei, pregătim și un catalog cu 250 de lucrări din colecțiile Muzeului Național și ale Universității. Următoarea expoziție va fi foarte curând, la Sala Dalles. Vom veni în fața publicului cu pictură, sculptură, grafică și cu ceea ce se întâmplă acum în Școală. La fel de curând vă veți putea delecta, la Sala "Constantin Brâncuși" a Parlamentului României, cu încă o mare expoziție. Face parte dintr-un ciclu de expoziții care includ aproape toate școlile balcanice de artă: Istanbul, Belgrad, Sofia, Salonic, Zagreb și Skopje, și a fost organizată printr-un parteneriat al rectorilor școlilor balcanice de artă. Începutul a fost la Istanbul, iar continuarea, la Sofia și Salonic. Cu ocazia jubileului de 150 de ani, acum e rândul nostru.