Învierea Domnului, la românii de peste Tisa

Cititor Formula AS
Transcarpatia este cel mai european ținut al Ucrainei.

De acolo a descălecat Dragoș că­tre Moldova, acolo se află izvorul graiului pur ro­mâ­nesc. Un nume barbar, care ascunde o mare parte din Maramureșul nostru istoric. Circa 50.000 de ro­mâni curați, "moroșeni" iubitori ai tradițiilor, păs­trători ai comorilor străvechi de credință, locuiesc în cele 12 comune și sate ce se înșiră ca o salbă a româ­nismului de-a lungul malului stâng al Tisei. După cum poate se știe, acest teritoriu înnobilat de vechi­mea imemorială a locuitorilor săi, purceși din celebrii daci liberi, nu a aparținut statului român decât câteva luni, în 1919. În ultima mie de ani, ruleta istoriei i-a plasat pe bieții băștinași sub diverse jurisdicții și state, având de plătit poziția lor mărginașă, atât de depărtată de centrele tra­diționale ale românismului. De sub Regatul Ungariei, au fost transferați Imperiului Aus­tro-Ungar, apoi Ceho­slo­vaciei, URSS-ului și, în cele din urmă, nou forma­tului stat ucrainean. Cu toate aceste vitregii, maramu­re­șenii de peste Tisa și-au păs­trat cu îndârjire limba, tradițiile și obi­ceiurile. De la mic la mare, în casele noastre se vorbește numai ro­mâ­nește și, doar în joacă, bătrânii se fălesc une­ori că știu vorbi maghiara și ceha, învățate în copi­lăria lor.

La Apșa de Jos și la Biserica Albă, în ograda lui Dumnezeu

Una dintre cele mai însemnate sărbători ale noas­tre, ale creștinilor or­todocși și greco-cato­lici, este Săr­bătoarea Paș­telui. În Apșa de Jos, mai bine de jumă­tate din cei 9000 de lo­cui­tori îl mărturisesc pe Dom­nul Iisus ca fiind fiul lui Dumnezeu care s-a jert­fit pentru oameni. Din pă­cate, cei­lalți ro­mâni și-au pier­dut cre­dința strămo­șească în vre­mu­rile tul­buri ale tran­ziției. Ei sunt "mar­tori ai lui Iehova" și nu au ni­mic în comun cu fru­musețea fă­ră seamăn a sărbă­toririi Învierii Dom­nului. Deși această rea­litate moște­nită de la stă­pânii vre­mel­nici ai ținu­turilor noas­­tre ne în­tris­tează, Apșa de Jos ră­mâ­ne lo­cul binecu­vântat de Dum­­nezeu, în care româ­nii se bucură, cum numai ei știu s-o facă, de obi­ceiurile naționale. Ase­mănătoare este situa­ția în comuna Biserica Albă, o așe­zare cu a­proa­pe 5000 de lo­cuitori. Pe vremuri, aici a fost o mânăstire de călugări, unde erau în­gropați episcopii româ­nilor. Lăcașul a fost dus de apele Tisei la 1700, iar călugării s-au împrăștiat în cele patru zări, cei mai mulți refugiindu-se pe malul drept al Tisei, la frații mai norocoși.

Când mirosul aluatului din cuptoare urcă la cer

Iată, credincioșii au intrat în Postul Mare de șapte săptămâni. Ali­mentele de "frupt" sunt interzise și este remarcabil că mulți sunt capabili să nu mănânce carne, ouă și brânză în toată perioada ajunării de Paști. În funcție de vreme, zilele Postului sunt rezer­vate cură­țeniei generale în curte, în poduri și în case. Cu cât se apropie Săptămâna Mare, vrednicia îl cu­prinde și pe ăl mai leneș din sat, dacă există vreunul. Toți mătură prin ocol și greblează grădina, se întrec să aprin­dă gunoa­iele. Femeile, cuprinse de freamăt și de emoție, parcă mai mult decât bărbații, pregătesc bucate­le, lăsând ori­ce altă treabă pe mai târziu, după Paști. Este de­clan­șată un fel de întrecere a gospo­dinelor, sem­na­lul fiind dat de coacerea pascăi. Ur­mează facerea pâinii și a al­tor copturi (turte, uscături, torturi), ridi­când mi­rosul dumnezeiesc al aluatului din cuptoare până la cer. Alaiul mâncă­rurilor începe cu fierberea șoldului (jam­­bonului) de porc, păstrat afumat încă de la Crăciun. Nu este gospo­dină care să nu știe cum se marinează carnea de miel și de porc, pentru prima și a doua zi de Paști, când aproape toată lumea iese la iarbă verde. Între timp, s-au împistrit ouăle și s-au înfășurat sarmalele în foi de varză acră și dulce. În Vinerea Mare, nu se face nimic; cre­dincioșii se duc la biserică pentru spovedanie. Sâm­bătă seara, gospo­dinele pre­gătesc co­șarca sau traista cu bucate: pasca, o bucată de șold de porc, ouă, ai (usturoi) și o lumâ­nare.

În zorii zilei de duminică...

În zorii zilei de duminică, pe când încep să bată clo­potele, lu­mea se adună la biserică, spre a asista la Sfânta Înviere. Tineri și bătrâni, bărbați, fete și femei fac un semicerc în jurul sfântului lă­caș zidit la 1561 sau lângă cel mai "tânăr", din 1776; se strâng astfel pe familii și intră să asculte slujba cea mai înălțătoare a Creștinătății. Din fiecare familie rămâne cineva afară, punându-și în față coșarca și o lumânare înfiptă în pă­mânt. După terminarea slujbei, când deja în­treg satul a răsunat de strigarea părintelui și a corului: "Hristos a înviat!", "Adevărat a înviat!", preo­tul și credincioșii înconjoară biserica de trei ori, iar după aceea se apropie de fiecare, spre a sfinți bucatele, într-o continuă cântare și strigare veselă și plină de dul­ceață: "Hristos a în­viat!". Ca și în Țară, acesta va rămâne salutul sătenilor până la Ispas (Înălțare) și puțini sunt cei care nu res­pectă acest obicei.
Vine vremea să mergem acasă; mama pune masa, ajutată de su­rorile mai mari, iar tata este cel dintâi care gustă din bucatele sfin­țite și apoi din celelalte. De obicei, la masa de Înviere vin neamurile și vecinii care au lipsit de la bise­rică, iar vre­me de trei zile după aceea, mai toți se țin de vizite și pe­treceri la iarbă verde. Mai nou, s-a luat obiceiul ca masa mare din prima zi de Paști să se țină pe sta­dionul satului, unde fiecare aduce obolul său de bucate, vin și bere. Părinții noștri țin cu sfințenie toate momentele sărbătorii și ne-au în­vă­țat să facem la fel. De-am fi plecați și peste Ocean, când se apropie Paștele, cău­tăm să facem tot ce se poate pentru a veni acasă. Nu cre­dem să existe undeva pe lume un loc mai luminat și mai cald decât acasă la părinți, unde ciocnim ouă și ne fălim cu hainele cele noi pe care musai "cineva" (tata sau mama) are a le cum­păra și a le dărui odras­lelor atât de dorite. Cât timp se vor păstra tradi­țiile creștine, ini­ma românească din toată lumea va bate la fel.
Sfinte Sărbători Fericite!

ANA BORCA (Apșa de Jos)
CAROLINA MOIȘ (Biserica Albă)