Hai la teatru!

Silvia Kerim
Și scenele bucureștene înfloresc primăvara...

Un îndemn necesar pentru a fugi de oferta - cel mai adesea mediocră, dacă nu chiar pe­nibilă - unor programe de "Divertis­ment" realizate de unele televiziuni. Ce-i drept, de la o vreme, spre lauda lui, Canalul TVR 2 ne oferă co­mori din si­pe­tul de aur al ARHIVEI televiziunii publice, spec­ta­cole anto­logice, cu actori de zile mari, realizate de regizori de talie internațională, cum ar fi Liviu Ciulei (vezi "Scri­soarea pierdută" - ca să nu dau de­cât un exemplu). Din fericire, în cazul ofertelor actua­le de spectacole teatrale, ele sunt foarte tentante, cu atât mai mult cu cât, de la o vreme, spațiul cultural al Capitalei s-a "um­plut", ba chiar îmbogățit cu o puz­derie de mici teatre particulare, înființate în cele mai neașteptate locuri (ultimul fiind chiar vastul "salon" al aeropor­tului Henri Coandă!). Am scris "din fericire", pentru că în aceste mici focare de cultură își pot manifesta talentul actori și regizori - absolvenți recenți ai Insti­tutului de teatru ori artiști pensionari de mare valoare, dar care nu-și mai găsesc locul în bugetul teatrelor "clasice" din Bu­curești.
Azi vă voi îndemna să vă duceți să râdeți la două din­tre aceste spectacole, și să cădeți pe gânduri la al treilea.

Așadar, dacă vreți să muriți de râs...

...Mergeți la Teatrul Național, ca să vedeți, la proas­­păt înfrumusețata sală Studio, spectacolul "Bârfe, zvonuri și minciuni". Vă asigur că veți râde în hohote (deși piesa scrisă de Neil Simon prezintă și unele situa­ții tragice), pentru că însuși celebrul dramaturg ame­rican a privit cu umor și îngăduință realitățile înfă­țișate de el în această piesă. Iar, la rândul lui, Ion Carami­tru ("Hamlet"-ul nostru na­țional), în calitate de re­gi­zor al spectacolului, a tratat cu multă fantezie, cu mult umor și detașare a­ceastă "comedie de mora­vuri și de ca­racter, des­prinse din societatea ame­ricană de azi, pe care le putem întâlni și în socie­tatea româ­nească".
Neil Simon scrie, așa­dar, despre întâmplări co­mice - dacă nu ar fi tragice - din viața personală a vice-primarului New-York-ului, cel ce-și dorește să serbeze la el acasă zece ani de căsnicie alături de câțiva prieteni buni. Nu­mai că ea, căsnicia, se do­vedește a fi o catastrofă, prietenii cei buni sunt niște trădători, care-și pun coar­ne reciproc (nici eroul prin­cipal ne­fiind scutit de une­le mici cor­nițe). La un moment dat, se aude și o îm­pușcătură, dar... deh!, fiind vorba de o comedie, până la urmă nimeni nu moare, iar spectatorii se pră­pădesc de râs, asistând la toate aceste voioase matra­pazlâcuri. Sigur, râsul este "servit" de o excelentă distribuție, din care aș cita câteva nume de mare rezonanță: Moni­ca Davidescu, Marius Bo­do­chi, Cecilia Bârbora, Silviu Biriș, Rodica Io­nes­cu, Ar­mand Calotă, Oana Ioa­chim - cea care sem­nează și excelenta ver­siu­ne româ­neas­că a pie­sei. Toate aceste trăsnăi și fugăreli de tot ha­zul se petrec în decorurile și cos­tumele create de doi sce­­nografi eminenți, de talie internațională: arh. Cătă­lin I. Arbore și Li­li­ana Ce­nean. Muzica alea­să de regizor ca să înso­țească desfășurarea acțiu­nii este jazzul de cea mai bună calitate. În des­chi­de­rea spectacolului au­zim nici mai mult nici mai pu­țin decât fabulosul "New York, New York" lansat când­va de Liza Minelli...

Un șfichi comic

La fel de antrenantă este și "Lecția de violoncel", ofe­rită de cochetul Teatru Metropolis într-un alt spec­tacol-eveniment, dominat de la un capăt la altul de un remarcabil "șfichi" comic. Scriu abia în al doilea rând despre el, nu în or­dinea calității, ci în ordinea în care am văzut spec­ta­co­lele. Comedia aceasta, deosebit de antre­nantă, este scrisă în cheia tea­trului bule­vardier pari­zian, de către o tâ­nără și foarte ta­len­tată iubitoare de comedie pe nu­me Mona Radu. Ea declară în caie­tul program: "Am scris «Lecția de vio­­­loncel» anume pentru maestrul Beligan și pentru fiica lui, Lamia". Așadar, pe lângă toate calitățile ine­rente unei piese de tip... parizian (qui-pro-quo-uri, mici sau mari înșelătorii, bănuieli întemeiate, minciuni, la­crimi de crocodil, situații ne­pre­văzute, îndrăgostiri, de­cepții), ea mai are ceva în plus: un personaj principal me­nit a fi interpretat de un actor genial, cu stea în frun­te, unic în felul lui, nu numai în România: Radu Beli­gan. Dacă ar fi să-l urmărim doar pe el, cât timp durea­ză spectacolul - și tot s-ar numi că petrecem clipe bine­cuvântate. Dar spectacolul gândit și realizat cu elegan­ță și mult talent de Felix Alexa mai are în dis­tribuție, alături de Lamia Beligan, și actori de forță, precum Marius Manole și Tania Popa, iar într-un rol anume apare pe scenă chiar frumoasa și talentata autoare a piesei. Da. Alergați la Metropolis, ca să nu pierdeți această savuroasă, unică, "Lecție de violoncel".

Bătrânețe, haine grele

Cu totul altă stare sufletească îți induce un foarte impresionant spectacol pe care ni-l oferă teatrul "Tea­trelli", aflat în celebra Piață Lahovary. La drept vor­bind, nu numai numele teatrului e frumos (cu sune­te italienizante, de parcă s-ar afla la Roma, pe lângă Piața Spaniei, la doi pași de "Caffé Greco"), ci și clădirea în care s-a adăpostit această, mai nouă, instituție de cul­tură: o casă veche boierească, superb renovată. Iar sala de teatru propriu-zisă este mărișoară, prevăzută cu mese pătrate, cu fotolii voluptuoase, în care să te afunzi, urmărind cu emoție spectacolul. Ba chiar sorbind pe tăcute un... Martini ori o bere, servite de personalul de la barul profesionist, aflat în fundul sălii...
Piesa e scrisă de unul dintre "stâlpii" Holly­woodului în materie de scenaristică, pe nume Ronald Hardwood. Printre ultimele victorii ale lui se află un Os­car obținut pentru scenariul care a stat la baza su­perbului film al lui Polansky - "Pianistul". Piesa "Quar­tet" surprinde efectele unei boli universal vala­bile - bătrânețea. "Boală" cumplită, care umilește atât omul obișnuit, țăranul sărac, cât și miliardarul atotpu­ternic. Și pe care fiecare dintre noi o trăiește sau o va trăi după puteri. Dar ea, bătrânețea, îi ajunge din urmă și pe cei dăruiți de Dumnezeu cu câte un har anume. Mari artiști, mari scriitori, mari pictori. În cazul nostru, cvartetul este format de foști mari cântăreți de operă, dintre cei ce vor fi strălucit, copleșiti de glorie, pe sce­ne ca Metropolitan de la New York sau "Alla Scala" din Milano. Sfâșietoare este reîntâlnirea acestor... "foști" într-un... azil de bă­trâni. Nici măcar un azil de lux. Spectacolul este pus în scenă cu multă sensibilitate de Dan Tudor, iar interpreții sunt de mare clasă: Flo­rina Cercel, Adela Mărculescu, Damian Crâșmaru, Costel Constantin. Din fericire, niciunul dintre acești mari actori ai scenei românești nu intră la categoria unor "foști". Ei sunt vii, sunt ai noștri, sunt în plină glo­rie a talentului lor. Duceți-vă să-i vedeți. Veți trăi un ceas de sărbătoare!