CHRIS SIMION - Bomba atomică din Ieud

Bogdana Tihon Buliga
- Este una dintre cele mai apreciate și mai în vogă personalități artistice de la noi. Are publicate opt cărți de succes, spectacolele pe care le regizează se joaca ani de zile cu casa închisă. Scumpă la vedere și greu de prins la un interviu, Chris Simion a găsit totuși răgazul "să se prezinte" cititorilor "Formulei AS" -

O sălbatică

- Biografia ta artistică începe cu o surpriză: te-ai născut și ai copilărit în Ieud, unul din cele mai vechi sate din Maramureș. Cum poți ajunge, dintr-o curte țărănească din nordul țării, actriță în București?

- Este partea cea mai sănătoasă și nealterată din mine. Am crescut cu "Lăudăm pe Iisus", în loc de "bună ziua" (căci așa se salută în zonă), după care se răspunde "În veci Amin". Mâncam din blide de lut, umblam în opinci, spălam rufele la râu, ziceam înain­te și după masă o rugăciune de mulțumire, jucam Viflai­mul, ne duceam în procesiune la Mânăstirea Rohia, an de an, de Sfântă Mărie, iar când veneam de-acolo în București, pentru școală, nu înțelegeam nimic, mă simțeam dezrădăcinată.

- Te-au încurajat părinții în alegerile tale sau ai fost un copil rebel?

- Rebel este puțin spus. Am fost o bombă atomică, independentă total, încăpățânată la maximum, genul acela de copil pe care nu și-l dorește niciun părinte. Nu am cerut niciodată sfaturi. Mi-am urmat propria intuiție. Slavă Domnului că nu am prea dat greș. Pă­rinții mei nu au știut că eu scriu și public, nu au știut că am dat la Teatru, au aflat după. Nu i-am implicat nici în viața mea personală, nici în cea profesională la nivel decizional. I-am pus mereu în fața faptului îm­plinit. O sălbatică!

Copilul divin

- Ai debutat în literatură la șaisprezece ani, cu "Dragostea nu moare. O concluzie la 16 ani". Cum s-a declanșat în copilul ce erai nevoia de a scrie?

- La cincisprezece ani am început să scriu. Mer­geam la cenacluri literare, scriam în presă (deși eram doar la liceu), pentru pagina "Dictatura adolescen­ților" a ziarului Tineretul Liber și la revista Salut. Proză am așternut pe hârtie în noaptea de Revelion a lui 1993, când l-am așteptat pe un băiat de la mine din sat să vină la București și să petrecem împreună. Îmi dăduse jumătate din eșarfa pe care o purta la gât, ca promisiune, o eșarfă care apare și pe coperta pri­mei cărți. Am așteptat toată noaptea, până ce s-a cră­pat de ziuă. N-a venit. În tot acest timp, i-am scris. Băiatul a ajuns astăzi un pictor contemporan celebru. Despre Gorzo e vorba. Suntem din același sat, am aler­gat pe aceleași dealuri, am cântat aceleași colinde și am împărțit visul îndrăgostelii platonice din adoles­cență. A fost prima lecție despre seriozitatea bărba­ților.

- Totuși, cariera ta literară a beneficiat de spri­jinul unor oameni cât se poate de serioși: Constan­tin Sorescu, regretații Radu G. Țeposu, George Pruteanu...

- Cenaclurile literare unde am fost foarte activă au fost cele conduse de Moțu Pittiș și de profesorul Tu­dor Opriș. Constantin Sorescu a fost primul meu editor, omul care a văzut în mine ceva. George Pru­teanu mi-a pus eticheta într-o cronică pe care mi-a scris-o la cartea de debut și m-a botezat "un fel de pui de Cioran în fustă lungă și neagră". Radu G. Țeposu a fost directorul revistei "Cuvântul", unde scriam, și editorul celui de-al doilea volum pe care l-am pu­blicat, "Dogmatica fericirii", dar și al celui de-al treilea, "Disperarea de a fi".

- Între timp, numărul cărților tale a ajuns la opt și-ar fi crescut în continuare, dacă nu ți-ar fi ieșit o nouă iubire în drum: teatrul, mai precis drama­tizarea unor texte literare. Povestește-ne despre acest moment.

- Citesc foarte mult, mă o­presc la unele dintre cărțile citite și încerc să le povestesc prin spec­tacole. Așa s-a întâmplat și cu "Co­pilul divin", un text care mi-a plăcut foarte mult și care a făcut posibilă întâlnirea mea cu autorul lui, celebrul scriitor francez Pas­cal Bruckner, care a venit la pre­miera spectacolului, să vadă ce minunăție am construit pe baza romanului său. Atât de mult i-a plăcut, încât mi-a propus să facem o companie de teatru independent. Am botezat-o D'AYA și anul aces­ta face cincisprezece ani de când există. Pascal Bruckner nu este numai un gir sau președintele onorific al acestei povești, ci se im­plică activ în toate proiectele pe care le fac și este alături de mine în tot demersul meu.

- Cum l-ai convins, totuși, să fondeze, alături de foarte tânăra care erai pe-atunci, prima companie de teatru independent din România?

- Nu eu l-am convins pe Pascal, Pascal m-a convins pe mine, povestindu-mi cum stă treaba cu teatrul independent în Franța. În 1999, când noi de­maram această poveste, tea­trul independent în România era considerat o impostură. Nici astăzi lupta nu este câști­gată, dar s-au schimbat mult lucrurile și se câștigă teren, pentru că montările din teatrul independent au devenit nece­sare.

- De ce este nevoie de tea­tru independent în România?

- Teatrul independent tre­buie susținut și încurajat, pen­tru că el asigură viitorul sănă­tos al artei dramatice. Compe­tiția reală se produce în privat, nu în sistemul de stat. În privat trebuie necondiționat să fii bun, ești obligat să îți dorești să faci performanță, să fii re­marcat, pentru că acolo totul ține de tine, nu ai o instituție în spate care să te vândă. Te vinzi singur, prin propria ta valoare.

Fantomele lui Eliade

- La 37 de ani, ești în linia întâi a regizorilor de teatru din România. Lucrezi cu ac­tori tineri, dar și cu greii sce­nei, precum Oana Pellea, Flo­rin Zamfirescu, Marian Râlea, Maia Morgenstern și atâția alții. A ridicat, vreodată, tinerețea ta vreo sprânceană de "suspiciune" din partea acestor mari actori?

- Fiecare întâlnire cu un actor cu experiență este un act de smerenie și de recunoștință. Am șansa să învăț ceea ce nu știu și să dăruiesc ceea ce am învățat. Ca regizor, dacă știi ce ai de făcut, dacă îți este clar ceea ce vrei de la un actor, nu are importanță câtă experiență ai, căci îi câștigi imediat încre­derea. În plus, îi iubesc atât de mult pe actori și încerc să îi fac să simtă asta, încât relația suflet-suflet este dincolo de experiență sau vârstă.

- "Maitreyi", spectacolul tău inspirat de celebra carte a lui Mircea Eliade, se joacă cu casa închisă. Pe lângă fasci­nația pentru marele scriitor, se pare că te seduce și India, țara în care se desfășoară povestea de dragoste a cărții.

- Eliade și India sunt pa­siuni din liceu. De la adoles­cen­ta care își dădea întâlnire cu fan­tomele lui Eliade pe str. Mântu­leasa, la "India secretă", a lui Paul Brunton, pe care ajunsesem să o știu pe dinafară și să trăiesc în ea, la tehnicile yoga, testate în direct, sau la experimentele de alchimie, natura mea creativă s-a vărsat peste toată realitatea mea și am crescut în fantasmă, mult mai mult decât în real. Am coexistat în povești imaginare, pe care mi le de­se­nam în detaliu. In­dia a existat neîn­tre­rupt în viața mea fantastică, pâ­nă în 2002, când am ajuns acolo real, cu turneul pen­tru "Copilul di­vin". Apoi, în 2004, am revenit cu "Scau­nele", după Eugen Ionescu. Am stat în total patru luni, am călătorit în opt orașe și am atins cu sufletul ceea ce îmi imaginasem cu mintea.

- În cartea ta, "Ce ne spunem când nu ne vor­bim", atingi și zona sensibilă a credinței în Dum­nezeu. E o moștenire din Ieudul copilăriei?

- Credința nu stă în suma crucilor pe care le faci într-o zi. Am o relație specială cu Dumnezeu și toc­mai pentru că este așa, am și îndoieli. În adolescență, l-am avut duhovnic pe Părintele Sofian, de la Mânăs­tirea Antim. Timp de cincisprezece ani, după ce a tre­cut la cele veșnice, am orbecăit. De patru ani, mi-am întâlnit un nou duhovnic, pe Părintele Varsanufie de la Pătrunsa, o mânăstire în vârful Munților Buila, unde nu calcă mașina, trebuie să urci la pas cam o oră, și unde ajungi doar dacă ai nevoie cu adevărat. Tot acolo îl am și pe Părintele Valerian, care mă călău­zește. E drumul iubirii care se învață cu răbdare și credință nesfârșite.

- Personajele din "Ce ne spunem când nu ne vorbim", Floarea-soarelui și Zmeul albastru, au, printre altele, halucinante conversații despre dra­goste. Sunt inspirate din minunata poveste de iubire dintre tine și soțul tău, actorul Gabriel Fătu?

- Cărțile mele sunt inspirate din ceea ce trăiesc. Pornesc de la realitate și mă salvez în fantasmă.

- Puternică, nonconformistă, de succes... Cum poate fi cucerită o femeie ca tine?

- Mă fascinează oamenii care sunt în permanentă căutare de sine, în permanentă căutare de Dumnezeu, oamenii care sunt onești, demni, oamenii care nu-și vând sufletul, care știu să te privească în ochi, să as­culte, care nu știu să obosească, care se minunează, care rămân uimiți, care se bucură, care visează, care n-au limite, care n-au prejudecăți... pe scurt, oamenii care (se) dăruiesc și sunt copii.

- Ce proiecte ai pe masa de lucru în primăvara asta care s-a dezlănțuit așa de năvalnic?

- Lucrez la unul dintre cele mai frumoase texte pe care le-am citit vreodată, o poveste-basm, "Mecanica inimii", cu o distribuție ideală: Maia Morgenstern, Marian Râlea, Marius Manole, Medeea Marinescu și Vlad Zamfirescu/George Remeș. Un spectacol care va avea premiera pe la începutul lui mai, la Teatrul Bulandra, și care se va bucura de prezența autorului, Mathias Malzieu. Este genul acela de text care-ți umple sufletul de bucurie.

- O ultimă întrebare, mai degrabă o curiozitate personală: de ce Chris?

- Pentru că părinții mei au vrut un băiat și așa trebuia să îl cheme.

Foto: CĂTĂLINA FLĂMÂNZEANU (5)