Și asta, nu doar datorită felului în care arată, parcă la fel ca întotdeauna (cu părul cârlionțat, dat într-o parte), cât mai ales datorită firii sale prietenoase, modeste, și a zâmbetului larg, care îl însoțește mereu pe scenă.
L-am văzut pe Goran Bregovic în primul său concert în România, în 1999, cu Sala Palatului plină și clocotind. Și acum, în martie 2014, are același surâs care-l acaparează cu totul, un copil ce se bucură de propriul său joc. Născut la Sarajevo, din mamă sârboaică și tată croat, a avut un start ezitant, fiind considerat netalentat pentru a studia vioara și, mai apoi, dat afară din mai multe școli. Avea să devină însă un simbol rock al Iugoslaviei anilor '70-'80, să compună muzică pentru staruri precum Cesaria Evora, Iggy Pop și să scrie muzica marilor succese ale regizorului Emir Kusturica. În ultimii 15 ani, a colindat lumea pe ritmuri balcanice, cu a sa Orchestră de nunți și înmormântări, cu care a revenit în numeroase rânduri în România.
Droguri și rock'n'roll
- Nici în copilărie, nici în adolescență, nu ați fost încurajat să faceți muzică, nu a crezut nimeni în talentul dumneavoastră. Ce v-a determinat totuși să continuați și, în cele din urmă, să deveniți muzician?
- Mi-am dat seama de la început că sunt bun în ceea ce fac, pentru că de la 15 ani, deja, cântam cu tipi mult mai mari ca mine. La 17 ani, cântam în baruri de striptease, câștigam bani, așa că am avut de atunci sentimentul că mă voi distra bine, că-mi va plăcea să fac muzică. Apoi a urmat o pauză, cauzată de probleme cu drogurile. La 18 ani, cântam în baruri din Italia, problemele cu drogurile deveniseră serioase și, când mama a venit în Italia să mă ia acasă, i-am promis că voi renunța la muzică. Pentru ea, muzica și drogurile erau întrepătrunse. Așa că m-am întors acasă, m-am înscris la Universitate și, timp de patru ani, nu am mai cântat.
- Patru ani? La vârsta aceea par o veșnicie...
- Erau anii '70, perioada LSD-ului și simțeai cum mințile ți-o iau razna. A fost bine că m-am oprit. În ziua de azi, apreciez că încă îmi este de ajutor creierul, îl pot folosi. În ultimul an de facultate, am înregistrat un disc, a avut succes și am devenit un rock star. Nu am mai apucat să-mi iau diploma și să devin profesor de filosofie.
Cercurile vieții: Eric Clapton
- Ați avut pe cineva în familie care cânta? Cineva care să vă influențeze parcursul?
- Nu. Tata era colonel în armata iugoslavă și, când s-a retras, s-a întors în satul lui natal și a reînceput să cânte la vioară, cu trupa lui din tinerețe. Dar nu știu în ce măsură m-a influențat. Provin din pătura de mijloc a societății și, în jurul meu, gustul era foarte apropiat de kitsch. Consider kitsch-ul o noțiune foarte importantă pentru oameni, deoarece îi face să se simtă confortabil, le ține de cald. Bunul gust e ceva convențional, ce-i acum de un gust rafinat poate fi peste 20 de ani ceva desuet. Uite-te la toate picturile cu femei rotunjoare, acum ai spune că au nevoie de o cură de slăbire.
Nu cred că am fost influențat artistic de mediul în care am crescut. Cea mai mare influență asupra mea a avut-o Eric Clapton. Pentru că eu cântam în baruri de striptease și trebuie să știți că e foarte ușor să-ți petreci toată viața cântând în baruri de striptease. Banii sunt buni, fetele sunt frumoase, e un trai dulce. Apoi, la sfârșitul anilor '60, a apărut formația Cream, cu Eric Clapton la chitară și, după ce i-am ascultat, totul s-a schimbat. Am început să le cântăm muzica în bar și, bineînțeles, după o săptămână, ne-au dat afară. Dacă nu se întâmpla asta, poate că și acum cântam la chitară, într-un bar de striptease. Îi datorez asta lui Clapton. Acum câțiva ani, mi s-a întâmplat un lucru interesant. Eram la Belgrad, aveam zi liberă, și am primit un mesaj că Eric Clapton este în oraș și ar vrea să mă cunoască. Am crezut că este o glumă, dar s-a dovedit că era adevărul. Ne-am întâlnit în culise, înaintea concertului său, și mi-a spus că Francis Ford Coppola îi dăruise primul meu disc, "Vremea țiganilor", și de atunci, mi le cumpără pe toate. Apoi a urcat pe scenă și am fost atât de mândru de el! N-a făcut nici cel mai mic compromis. A spus: "În seara asta voi cânta blues". Și asta a cântat toată seara, fără cântece faimoase, a cântat "fucking blues"! Așa mi l-am și imaginat pe cel mai important tip din viața mea. Bineînțeles că nu i-am spus lui toate astea. După concert, am stat de vorbă mai mult, mi-a ascultat povestea, mi-a spus povestea lui cu drogurile, cum i-a fost mai ușor să renunțe la heroină decât la alcool. Un pic înfricoșător, cum oamenii se complac în alcoolism, gândind că e ceva de care pot scăpa ușor. În ceea ce-l privește pe Clapton, a fost ca un cerc care s-a închis frumos în viața mea. La o anumită vârstă, simți că mai multe astfel de cercuri ajung în punctul de unde au pornit.
O noapte cu taraful haiducilor
- De unde fascinația asta pentru muzica și pentru cultura gipsy, de unde a pornit?
- Acolo de unde provin, ceea ce fac eu are denumirea de "treabă țigănească". Atunci când, la 14 ani, am câștigat primii bani din muzică, tata mi-a spus: "Sper că nu o să ajungi să faci de acum treaba asta țigănească". Gipsy job. Privind în urmă, tocmai asta am ajuns să fac toată viața. Am fost dintotdeauna conectat la muzica gipsy. Chiar și când eram un rock star, înaintea concertelor mari, chemam în cabină să ne cânte o fanfară țigănească, apoi săream pe scenă. Mai târziu, am avut de înregistrat un minut din coloana sonoră la care lucram, cu un muzicant gipsy din Sarajevo. Mi-a plăcut atât de mult să cânt cu el încât, pentru minutul acela, am înregistrat zile întregi alături de el. Din acel moment, aveam să îmi petrec mii de ore cântând alături de muzicanți gipsy, fără vreun rost imediat, fără un scop anume, doar de plăcere.
- Aveați colegi țigani, prieteni din copilărie?
- Da, și nu îți ia mult timp să înțelegi că au o problemă, că a te naște țigan nu-i tocmai cel mai bun mod de a-ți începe viața. Iar în zilele noastre, lucrurile nu se îmbunătățesc, ci merg în mai rău. Cred că, pe mulți dintre ei, muzica îi ajută să se împace cu viața lor și să treacă mai ușor peste probleme. Nu mă refer doar la cei ce își câștigă traiul din asta. Muzica este pentru țigani un lucru foarte important, care îi face să simtă că sunt oameni, că trăiesc cu adevărat.
- Cum i-ați cunoscut pe lăutarii din Taraful Haiducilor?
- Scriam muzica unui film ce se turna în România și, cum le tot povestisem celor din echipă despre Taraful Haiducilor, s-au gândit să-mi facă o surpriză. M-au dus în satul lor, la Clejani, și au organizat acolo o petrecere la care au cântat cei din taraf. Eu cred că pericolul cel mai mare care paște muzica gipsy vine din faptul că au început să cânte în restaurante. În restaurant, oamenii mănâncă, ascultă muzica pe post de fundal, așa că nu poți cânta cu adevărat. Asta aproape a ucis muzica țiganilor, care este în pericol, începând cu Rusia, până în Spania, la flamenco. Ce a rămas la fel de proaspăt a fost muzica fanfarelor, pentru că, să fim serioși, nu poți pune zece țigani să scuipe din instrumentele lor, în timp ce-ți mănânci friptura. Altfel, îți pot spune cu exactitate dacă un cântăreț sau un instrumentist a apucat să cânte în restaurant. Iar Taraful Haiducilor nu a făcut asta. Înainte de a fi descoperiți, au cântat la ei în sat, la nunți, la hore, iar apoi pe scene, prin lume. De asta sunt atât de proaspeți, de plini de energie. A doua întâlnire cu ei a fost antologică. Eram cazați la același hotel, în Brazilia, iar cei din fanfara mea au cântat cu ei toată noaptea, pe holurile hotelului. A fost o noapte pe care nu o vor uita cei ce au fost acolo. De obicei, turiștii fac plângere că e zgomot, însă atunci, nimeni nu s-a plâns că nu poate dormi, ieșeau oamenii din camere în toiul nopții și dansau cu noi, într-un jam-session nesfârșit.
Șampanie pentru țigani
- Și în Serbia, și în România este la mare modă mixtura de muzici gipsy cu ritmuri orientale și grecești. Sunt manelele viitorul muzicii țigănești?
- Cine poate spune ce va fi? Țiganii trebuie să fie moderni tot timpul, pentru că din asta trăiesc. Vor alege singuri ce modă să urmeze, pentru a-și duce traiul din muzică. Atunci când vreau să văd ce-i modern în muzica Balcanilor, caut muzica gipsy, ei sunt cei ce caută mereu să țină pasul cu tot ce-i nou. E greu de prezis ce va fi. Ai spune că fanfarele țigănești cântă la fel în Balcani, însă ele sunt atât de diferite! Bulgarii cântă foarte melancolic, sârbii sunt foarte disciplinați, unul conduce și ceilalți îl urmează, iar românii cântă întotdeauna prea multe note, nu-și stăpânesc temperamentul. Acolo unde sârbii cântă două note, românii vor cânta o sută! Acum, cea mai mare influență vine de la disc-jokeys, ei sunt cei care mixează foarte mult pe muzica balcanică. DJ-ii s-ar putea să aibă un cuvânt de spus în viitorul muzicii țigănești.
- Probabil că a fost pentru dumneavoastră o experiență extraordinară să cântați alături de țigani din țări și culturi diferite, pentru înregistrarea discului "Șampanie pentru țigani"...
- Fantastic! Dintre toate discurile mele de până acum, acesta a fost probabil cel în care am fost cel mai influențat de muzicienii cu care am înregistrat. Ce sentiment, să stau cu cei din Gipsy Kings de vorbă, cum stăm noi acum, apoi să începem să cântăm piesa cu care am venit și, imediat, să se transforme în rumba catalania! Cu totul altceva! Sau să cânt cu Florin Salam și cu trupa lui și piesa să devină un hip-hop, nu mai știu ce, o țăcăneală românească. Nu mai spun cu Gogol Bordello. Dacă îți arăt varianta originală a cântecelor și ce a ieșit pe disc, zici că sunt alte piese.
- Cu o viață nomadă, mereu pe drumuri, vă considerați și dumneavoastră uneori un soi de țigan?
- Sigur. Cui nu i-ar plăcea să fie, măcar pentru o zi, gipsy? E o metaforă, țiganii sunt precum cowboy-ii din filme, pot zbura, se scufundă, fac tot felul de chestii ireale. Cât despre mine, mereu am fost nomad, mă uit pe geam, peisajele se succed, iar eu sunt în mișcare.
Energia balcanilor: mereu de la început
- În ultimii ani, ați cântat în Australia, America, Asia. Cum este primită muzica balcanică în lume?
- Sunt stereotipurile astea, cum că în sud oamenii sunt mai calzi, în nord, mai reci... Nu-i așa. Muzica este un limbaj universal. Știați că s-au descoperit niște plăcuțe care atestă că oamenii aveau instrumente muzicale cu mult timp înaintea unui vocabular? Comunicăm prin muzică de când există omenirea, așa că, oriunde te afli, dacă folosești limbajul universal, poți comunica foarte bine cu oamenii.
- Sunteți atât de senin pe scenă, cu un larg zâmbet pe față, ca un copil la joacă...
- E simplu, atunci când ești înconjurat de oameni talentați. Când cântam rock era mai dificil, pentru că fiecare dintre cei din trupă era influențat de alt muzician și încerca să cânte ca el. Acum, am alături oameni care cântă în mod natural, muzica le-a fost transmisă genetic de la străbunici și ei o duc mai departe. Așa că nu am mare lucru de făcut în concert. E păcat că nu puteți să fiți și voi, măcar o dată, în locul meu, pe scenă.
- Am înțeles că nu puteți sta departe de rădăcini, de locurile natale.
- Familia mea trăiește la Paris. Când am de compus pentru o lucrare simfonică, sau o comandă, pot lucra la Paris, însă în rest trebuie să mă întorc la Belgrad, nu pot sta departe. Cu cât călătoresc mai mult, cu atât îmi dau seama de spiritul meu local. Nu pot locui multă vreme departe, trebuie să simt energia Balcanilor. Bucureștiul este un oraș în care aș putea locui câțiva ani, să lucrez cu muzicienii locali, care sunt uluitori. I-ai văzut la repetiții pe cei din trupa lui Florin Salam? Top Class! Instrumentiști extraordinari.
- Cum v-ați acomodat cu Parisul, cât de dificil a fost să plecați de acasă în anii războiului?
- Greu. Știi, în Iugoslavia eram un rock star, cu mașini, iaht, toate rahaturile astea. Dacă vedeam o zgârietură pe capota mașinii, mă enervam înfiorător. Și, deodată, a doua zi, pierzi totul, contul în bancă, mașinile etc. Și îți dai seama că ceva foarte important s-a întâmplat în viața ta. Sigur, sună ca un clișeu idiot, dar, când ajunge cineva în situația asta, realizează că nu lucrurile materiale sunt cele ce contează. M-am simțit eliberat de toate tâmpeniile alea pe care le cumpărasem doar pentru că aveam cu ce. Ceea ce mi-a lipsit în anii războiului a fost cu totul diferit de lucrurile materiale. Când găseam o poză veche, cu colegii din liceu, când îmi aminteam de câte cineva... Parisul este cel mai frumos oraș din lume, dar nu-i acolo nici o mătușă pe care să o vizitezi la prânz. A trebuit să încep de la zero, și mai târziu am descoperit că a fost cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat în viață. Să încep de la zero pentru a doua oară a fost superb. Pentru că și cea mai strălucitoare rutină tot rutină se numește. Ceea ce-i frumos, cu adevărat, sunt începuturile. De aceea îmi place, mai nou, să lucrez în teatru, în seriale TV. Am descoperit că cel mai frumos lucru în viață este să o iei de la început, să te simți ca un începător.
(Mulțumiri, Anca Pop, pentru intermedierea acestui interviu.)