PREDA MIHĂILESCU - "Școala de matematică românească a fost extraordinară"­

Valentin Iacob
O viață cât șapte

În 2002, la 47 de ani, românul Preda Mihăilescu intră în lumea mică și selectă a matematicienilor tari ai lumii. El reușește să demonstreze în doar doi ani o dificilă conjectură matematică, veche de un veac și jumătate: conjectura lui Catalan. Pe atunci, Preda se afla de câțiva ani în Germania. 47 de ani este o vârstă con­siderată aproape târzie, pentru ca un ma­te­matician să poată obține un rezultat funda­men­tal. Dar viața lui Preda a fost plină de spec­ta­culoase întorsături. Astfel, el și-a schimbat radi­cal destinul la doar 18 ani, când s-a hotărât să plece din țară și să se stabilească în Elveția. Să-și poată urma în voie, descătușat de apă­sarea roșie - visele absolute, matematice. În Elveția, Preda urmează cursurile Universității ETH din Zürich și, la 42 de ani, devine doctor în mate­matici. În Germania, a fost cercetător la Pa­der­born, iar din 2005, este profesor la faimoasa Uni­versitate din Göttingen (până în 1940, capitala mondială a ma­te­maticii), acolo unde, la 58 de ani, ocrotit de soția sa, Therese, și de fetița sa, Seraina, veșnic tânăr și sa­ga­ce, Preda con­tinuă să lucreze îndârjit pe tărâmul pa­siunii lui, matematica, cu o abilitate în care gena fa­miliei joacă un rol important. Spița românească a lui Preda este cu totul deosebită. S-a născut într-o familie de in­telectuali de rasă, o adevărată dinastie a creie­relor, pe trei generații. E o întâmplare rară să ai în familie un bunic academician, Vintilă M. Mihăilescu, geograf de renume, un tată profesor universitar, me­dic cardio­log, și un frate mai mare, antropologul Vin­tilă Mihăi­lescu, care a fost și director al Muzeului Ță­ra­nului Român. În ce mă privește, succesul interna­țional al lui Preda Mihăilescu a însemnat regăsirea, după 40 de ani, a unui prieten vechi, cu care fusesem coleg de bancă, în clasa de matematică a Liceului "Tudor Vianu" din București. Plimbările și discuțiile noastre înfocate și profunde purtate prin parcuri și munți (cu care îl deprinsese bunicul său, academicia­nul geograf) m-au urmărit ca niște amintiri luminoase și iuți, ani de zile, după ce Preda plecase din țară. Iar când ne-am re­în­tâlnit, așa de firesc ne-am purtat, de parcă ne despăr­țiseră patru zile, nu patruzeci de ani! Preda tocmai urma să fie distins cu titlul de profesor "honoris causa" al Universității din Cluj. Atunci ne-am hotărât să facem și acest interviu. Veți desco­peri, stimați cititori, o personalitate exemplară a Ro­mâ­niei. Un matematician cu credință în Dumnezeu și cu o cultură ex­tinsă și profundă, un intelectual care iu­bește Ro­mânia cu un entuziasm nestins, transmis în familie, din generație în generație. Preda, prietenul meu greu de prins până la capăt în "ecuația" unui interviu. Căci a trăit într-o viață cât alții în șapte.

Paharul bunicului

- Dragă Preda, aș vrea să începem chiar cu în­ceputul. Copilăria este decisivă în formarea unui creator. Să începem prin a evoca copilăria ta alături de bunicul tău, academicianul Vintilă Mihăilescu, de pildă. Îmi amintesc că l-am cunoscut atunci când tu l-ai invitat și ne-a vorbit nouă, elevilor, în clasă. Am petrecut atunci o oră savuroasă și plină de în­vățături.

- Bunicul meu a fost un personaj extraordinar! Trăind cu el în casă toată copilăria, am avut în el o oază din alte vremuri. Cu atât mai prețioasă cu cât, după câte știi și tu, noi am copilărit într-o perioadă stalinistă, în vremurile de bejenie ale anilor '50-'60. Dar apăsarea asta roșie a vremii nu o sim­țeam chiar așa tare în familie. Bunicul era un om dinainte de primul război mondial, iar carac­terul lui era modelat altfel. La el, respectul față de om și firescul primau. Vedea toate relele vremii, dar li se putea opune cu o mare seni­nătate. Pentru că nu fusese inoculat de anii mult mai tumul­tuoși de după 1918, care îi puseseră, cumva, pe oameni în defensivă. Bunicul avea o sănătate spirituală deosebită: era încrezător în sine și în viață și era plin de voie bună; o încredere pe care și-a construit-o în timp. Și era tipul omului spi­ri­tua­lizat: mic de statură (1,60 m) și aproa­pe orb (avea 20 de dioptrii la ochelari!), era foarte vioi la minte și la corp, foarte iute în toate. Anii '60 au fost și cei mai buni de după război pentru el. După ce fu­sese dat afară din Universitate și din Institutul de Geo­grafie, înființat chiar de el, a fost apoi reabilitat și a redevenit pentru o vreme președintele Institu­tului și pe urmă consul­tant, într-o lume a geo­gra­filor în care pe aproa­pe toți îi formase el, fuse­seră doctoranzii ­lui. Dar, hai să-ți po­ves­tesc câteva snoave cu el. Oda­tă, vine un geo­graf ame­rican în vizită câ­teva zile și merg toți, ro­mâni și americani, o de­legație întreagă, într-o excursie, câteva ore la mun­te, unde îi invitase bunicul. Ei, și ăsta, ame­ri­canul, era un colos de 1,90 și era și cu 30 de ani mai tânăr decât bunicul meu, care avea 80. Și du­pă câteva ore, vede ame­ri­canul că buni­cul meu i-o tot lua înainte în vreme ce el se strecura în urmă, gâfâind. A fost impre­sio­nat americanul: "N-am crezut că o să ajung vreodată să urc pe munte, eu geograf, și să mi-o ia înainte un om de 80 de ani!". Și tot cu ame­ricanul ăsta a mai fost o întâmplare în excursia aia. După atâta umblat pe mun­­te, bunicul se gândea cum o să-și ospăteze oas­pe­ții la coborâre, că nu avea nimic organizat. Dar a mers la cacealma: "A­cum coborâm în sat și vom găsi un țăran și să ve­deți dvs. ce mâncare bună o să fie, să vedeți cum mănâncă românii cu adevărat". Coboară ei în sat, și bunicul dă sfoară în țară - dacă e vreun țăran care să le dea binețe. Și pe loc se oferă o gospodină și începe să strige: "Da' pof­tiți, poftiți! Leană, Lea­nă, vino iute, că ne-au venit rude din America!". Și au pus acolo, pe masă, buca­te simple și gustoase, țără­nești, și americanii au ră­mas tare încântați. Aces­tea erau instinctele profun­de, de ospeție, ale româ­nului. Ce să-ți mai poves­tesc? Când eram copil, bunicul meu, de două ori pe an, avea au­diență la marele geo­graf Simion Me­hedinți, care toc­mai ieșise din în­chi­soare. Mehedinți îi fusese profesor și, toată viața lui, bunicul i-a păstrat fotografia dea­supra biroului. Și cum Mehedinți era ușor gurmand și mai trăia și în să­răcie, bunicul se ducea întotdeauna la el cu un salam de Sibiu. Probabil că după după 2-3 ore de discuții, în care își regenerau spațiul lor spi­ritual, Simion Me­he­dinți se va fi delec­tat și cu sa­la­mul de Sibiu al bu­ni­cului. Dar bunicul meu mai avea un obi­cei care mi-a fermecat co­pilă­ria: seara, își pu­nea mereu un pahar cu apă, dacă îi va fi sete în timpul nopții. Și paharul ăla, pentru mine, era un deli­ciu! Din orice parte beai din el, apa avea un gust absolut, pur și fără seamăn. Și nu că mi se părea: apa din paharul bunicului avea o energie aparte! Așa că, în fie­care seară, înainte de culcare, eu mă duceam și îi beam apa. Dar bunicul nu se supăra nicio­dată. Se ducea și-și lua alta.

- Într-o familie umanistă, trei ge­nerații, tu ai fost primul care a sărit în așchia mate­maticii. Cum ți s-a întâm­plat asta?

- A fost o chestiune de destin. Așa a fost să fiu, ta­lentat la matematică. Îmi amintesc cum mă plimbam odată pe mun­tele Godeanu, când aveam doar patru ani. Și bunicul meu, nu știu cum, că el era zeflemist, zice: "Tu știi cât fac 3 x 4?". Și eu i-am răspuns pe loc. Intri­gat, bunicul m-a pus să fac alte înmulțiri sim­ple și tot așa, l-am intrigat că i-am răspuns pe loc. Încât Tabla lui Pitagora am memorat-o aproape peste noapte. Atunci, pe la patru ani, începu­sem să mă dis­trez cu înmulțiri cu două și trei cifre. Până când, în scurt timp, am devenit un monstru: toți ai mei erau spe­riați de abilitățile mele uluitoare și eu nu înțele­geam de ce. Iar asta m-a marcat, parcă eram un extra­terestru, copilăria mea a fost foarte chinuită de chestia asta. Ajunsesem să fac tot felul de cal­cule complicate, din capul meu. Or, ce mi-aș fi dorit eu chiar și la vârsta aia fra­gedă era să stau de vorbă cu cineva care să-mi deschidă alte orizonturi ma­te­­­ma­tice. Dar ai mei, umaniști, cum spui, nu aveau cum să-mi hră­nească pofta asta. Ba, dimpotrivă: "Tu trebuie să știi cât știe un copil de patru ani sau de șapte ani" - mi se zicea. În plus, eram stân­gaci. Până la școală, dese­nam, pictam și scriam cu stânga. La grădinița parti­culară a d-nei Tătărăscu-Negroponte, unde m-au dat, scriam cu stân­ga dictări în franceză. În primii patru ani de școa­lă n-am învățat nimic, decât să scriu cu dreapta. A fost un chin.

- Cum îți explici această adevărată dinastie a creierelor din familia ta?

- Poate că ea este una dintre cauzele pentru care am plecat eu din țară! Plecarea mea a fost cu foarte multe planuri care s-au suprapus. Oricum, ce am învățat de la ai mei a fost că ești dator față de darurile pe care ți le-a dat Dumnezeu. Dar și față de țară. Și, abia după ce am plecat, mi-am dat seama că țara pe care am învățat eu să o slujesc și să o iubesc era un­deva înapoi, în timp, sau poate în viitor.

Trenul pentru Elveția

- Uite că am ajuns la momentul rupturii, al ple­cării tale din țară, la 18 ani. O plecare curajoasă, în plină adolescență...

- Nu cumva să crezi că am plecat ca să trăiesc mai bine. Nu. Chiar și azi, viața mea este mai săracă decât ar fi putut să fie dacă rămâneam aici, în România. Eu nu am avut niciodată o casă a mea, am stat mereu cu chirie și am muncit și 18 ore pe zi. Deci, nimic ma­terial nu pot să spun că am avut de câștigat, pentru că nu ăsta a fost scopul meu. Pur și simplu, într-o zi m-am suit în trenul spre Elveția, după ce ai mei ră­măseseră amanet în țară și, în tren, m-am trezit brusc! Dorința mea de a împăca idealurile mele cu comu­nismul s-a evaporat pe loc, acolo, pe culoarul trenu­lui. Și ții minte că noi eram încă adolescenți, când toate le tră­iam mult mai intens. Și mai și crescuserăm și cu ideea că ești dator să faci ceva pentru țara asta. Așa că eu trăiam un conflict foarte profund; o senzație de fundătură. Și nu voi ști niciodată ce ar fi fost dacă m-aș fi întors atunci. Oricum, am simțit că a fost mâna lui Dumnezeu.

- Cum ai rezistat în primii ani în Elveția, la Zürich, așa tânăr și fraged?

- Am avut bursă și am și lucrat. Mai întâi am lu­crat la gară, noap­tea. Încărcam bagajele în cărucioare. Erau acolo italieni, turci, ba chiar și elvețieni.

- Numai așa nu mi te imaginam, când ne plim­bam noi prin parcu­rile bucureștene!

- Eu aveam încredere în viață, poate moștenită de la bunicul, că mai întâi e greu, dar pe urmă reușești. Asta era schema mea mentală, încă de copil. Ea m-a făcut să rezist să dau la zăpadă, să lucrez în gară sau să fiu paznic de noapte. Dar de muncit, munceam în vacanțe. În timpul școlii nu mai lucram. Aveam o bursă de 500 de franci elvețieni. În anii '70, cu 500 de franci puteam să trăiesc și să pun și ceva deoparte, plus ce câș­ti­gam lucrând în vacan­țe... Și mai era acolo și o doctoriță, colegă cu tai­că-meu, care-mi dă­dea o cameră de bone, la o mansardă. Îmi ajungeau ăia trei metri jumate-pa­tru, mai ales că nu voia să-i plătesc. Dar am stat trei ani acolo. În ăia șap­te metri pătrați, a­veam un apartament în­treg, a­veam și o bucă­tă­rie, a­veam în spate sa­lonul de re­cepții. În pri­mul an, fă­ceam meditații cu elevii mai slabi de la școala mea. Erau fericiți să se pregătească la mi­ne. Îi invitam, le ofeream spa­ghete, mi-am făcut și pri­eteni. În câteva zile, lu­mea din care venisem se schimbase com­plet. Aco­lo nimeni nu mai știa cine sunt, că bunicul era academician și tata, doc­tor. Și am simțit lucrul ăsta ca pe o mare eliberare. În Elveția am avut libertatea imensă de a nu trebui să răspund la niște așteptări care te ghidează și te fac prizonier. Așteptă­rile unei familii de intelectuali cu tra­diție. Dar, pentru libertatea de a lua totul de la zero, am plătit un preț imens: de la boa­lă, până la bani și afectivitate. Tot! Dar am avut un anu­mit sentiment de renaștere când, după 20 de ani de viață în Occident, o vreme în care eram fericit dacă oamenii reușeau să pună toate literele din numele Mihăilescu în ordinea lor corectă, și nu improvizau înlocuindu-l (spre exem­plu, cu Mihajlovic!), ei, bine, într-o bună zi, apare o carte în care eram citat eu, ma­te­maticianul, cu numele meu corect și cu căciula pe a. Atunci, abia, mi-am recăpătat iden­titatea.

- Să vorbim acum despre valoarea matematicii românești. În anii '70-'80, au plecat din țară 1500 de matematicieni străluciți. Academicieni, profesori uni­versitari și cercetători români au întărit uni­ver­sitățile vestice. Cum a fost, de pildă, academicianul Ci­prian Foiaș, unul dintre marii matematicieni români de până în 1989, care s-a stabilit în SUA. Ca să nu mai vorbim de românii care lucrează la Mi­crosoft, în America, al căror talent mondial recu­noscut derivă tot din matematică.

- Valoarea școlii matematice româ­nești s-a văzut mai ales în decada 1990-2000 în care universitățile Europei și Americii s-au umplut cu sute de valoroși matematicieni români, mai ales tineri, produși de această școală. În Journal of the European Math Society a apărut chiar, la un moment dat, un apel scris de un pro­fesor de la War­wick, cu rugămintea să se ajute menți­nerea acestei școli în România. Argu­men­tația sa era simplă. Spunea că, anual, peste 20 din cei mai buni absolvenți ai facultății pleacă în lumea în­treagă: "Închipuiți-vă că de la Oxford sau Cambridge ar pleca anual un număr si­milar de absolvenți, cei mai buni: cât timp ar mai putea aceste școli cu tra­diție să își mențină calita­tea?". Astăzi, încă avem o școală solidă de matematică, pe un loc fruntaș în Eu­ro­pa de est și de sud, probabil situată ime­diat după cea rusă. Nu îmi place să dau nume, căci în mod ine­vitabil voi lăsa în afară numeroși oameni cu re­nu­me simi­lare. Voi enumera, totuși, câți­va din linia întâi a ma­tematicii mon­dia­le: Flo­rian Pop, Tătaru, Burghe­lea, Voi­cu­les­cu, Kleiner­man, Ocneanu, Cons­tan­tines­cu.

- Despre învățământul matematic ro­mânesc ce poți spune? Ți-au folosit în Elveția cei 11-12 ani de învățătură de aici?

- Cam până în anul doi de facultate, am putut trăi pe spuza celor 11 ani de școa­lă în România, am fost al doilea în școala cea mai bună din Zürich (era una sin­gură). Sigur, vorbim de învățământul nostru din anii '70, în care manualele șco­lare erau scrise de cei mai buni mate­ma­ticieni din universitate, iar materia era bo­gată. Deși eu nu sunt un pro­dus al școlii româ­nești - am terminat școala în Elveția, am studiat la ETH, deci am pierdut marile vir­tuți ale școlii româ­nești - studiul bo­gat și dur, dar atât de ins­pirator, pe care am putut ul­terior vedea că îl dăruia școa­la româ­nească, mai ales cea de la București, era re­marcabil. Asta nu în­seamnă că ETH, o școală de elită, recu­nos­cută în lume, ar fi proastă la matematică. Dar se învăța mai puțin și exista mai puțină emulație. Cred, deci, că școala românească, cel puțin începând cu ge­ne­rația noastră, a fost EX­TRAORDINARĂ.


"Să spargem tunelul care ne separă de Dumnezeu!"

- Foarte mulți matema­ticieni sunt credincioși. Așa ești și tu. Cum explici asta?

- Sunt cel puțin două sute de ani de când procesul politic și cel cultural au eli­minat, treptat, cre­dința și Bi­serica din rolul de dătător de identitate cos­mică (tra­duc cum pot termenul german de "Weltans­chauung", la care mă refer, de fapt) - și locul a fost luat de o știință care începând cu bu­tada "nu am avut ne­vo­ie (de Dumnezeu) ca axi­omă" a devenit tot mai pro­nunțat atee. A­te­is­mul a început și el ca o con­tracredință, a­vea valori de identitate și de con­trapoziție față de unele abuzuri incon­testabile ale Bisericii. După o sută de ani și, mai ales, expe­rien­ța co­munismului - dar nu nu­mai - aceste iluzii s-au sfă­râmat și ate­ismul nu a știut să pună nimic în loc, con­ti­nuând, dimpotrivă, cu vă­dită oboseală, să joa­­­ce rolul de distrugător de valori. La 20 de ani, am citit și recitit faimoasa "Why I am not a Chris­tian" ("De ce nu sunt creștin") a lui Bertrand Russell, neputân­du-mi reveni din superficialitatea argu­mentelor. Crezusem că voi găsi un dialog patetic, cu absența lui Hristos din viața secolului XX, și am găsit o se­rie de locuri comune. Această carte m-a eli­berat. To­tuși, de aici și până la a afirma că sunt cre­din­cios este un drum lung. Mai modest, aș afirma că cel mai im­portant lucru pe care poate un om să îl ur­mărească în viață este contopirea mistică: să spar­gem tunelul care ne separă de Dumnezeu.

Epilog

- Cât contează familia în viața ta de matema­ti­cian, Preda Mihăilescu?

- Tu ce crezi? Familia există pentru că este o am­pli­fi­care a ființei. Una complet diferită de amplifi­ca­rea care este matematica. De aceea și fac matematică acasă, când soția și fiica mea, de obicei, dorm. Dar Se­­raina, crescând, devine curioasă de ce fac eu de fapt și, câteodată, au loc scene drăgălașe, în care se in­­terpune când scriu la un articol sau citesc. Uneori pen­tru a cere atenția - ceea ce este mai simplu - al­teori pentru că este într-adevăr curioasă ce fac. Și atunci încerc să îi arunc niște asociații care să fie inteligibile pentru ea, dar care să nu simplifice sau să denatureze prea mult adevărul. Uneori reușesc, și este foarte plăcut. Atunci parcă nu mai ai nevoie să și rezolvi problemele la care lucrezi, dacă fata ta simte despre ce este vorba. Aceleași chestiuni apar în varii proble­me importante ale mele: cum îi explic viața din Ro­mânia și de ce eu am trăit în Elveția, plecând atât de tânăr. Și fata mea începe să înțeleagă. Astfel, viața familiei și viața matematicii, intersectându-se, mă pot duce oriunde. După care mă reîntorc în mine și în lucru.