Miza prezidențialelor

Toma Roman
Pentru România, 2014 este un an crucial. Alegerile pre­zidențiale pot duce la continuarea procesului de moder­ni­zare a țării sau la blocarea lui.

Miza prezidențială a fost ținta for­mării, în urmă cu peste doi ani, a USL, și a rămas mo­tivul destrămării ei recente. Controlul Președinției, conco­mitent cu deținerea majorității în Parlament și, în con­secință, con­tro­lul administrației (prin Executiv) este scopul major al ori­cărui partid. Într-o democrație recentă, cum este democrația (deseori "originală") românească, partidul care ajunge să dețină toate vârfurile ierarhiei statale tinde să se transforme în partid-stat, adică - altfel spus - supune ime­diat propriei vo­ințe celelalte puteri suverane ale statului. Într-o astfel de even­tualitate, statul de drept devine o fic­țiune, iar deținătorii legali ai puterii se transformă, deodată, în jucători și arbitri, schim­bând regulile în funcție de bunul lor plac și de împre­jurări. Democrația neconsolidată poate luneca oricând spre un regim autoritar, fie și spre un fel de paternalism statal, în care totul este controlat și dirijat, sub masca ordinii demo­cra­tice, a "vitrinei" care ascunde pentru exterior mizeria internă. România, unde PSD-ul a încercat, în buna tradiție a PCR-ului (pe care l-a moștenit) să devină mereu un partid-stat, se află actualmente în situația de a deschide legal calea spre instaurarea unei asemenea formule sociale. Practic, PSD-ul deține singur puterea executivă, are - cu ajutorul UDMR-ului (ale cărui pretenții cu bătaie lungă le-a ac­ceptat) - puterea parlamentară, rămânându-i doar Președinția pentru a putea, ulterior, supune în liniște Justiția și mediile independente. Partidul-stat este tot mai aproape.
O blocare a acestei primejdioase evoluții ar fi posibilă numai dacă forțele politice opuse PSD-ului și sateliților lui s-ar uni. Vorbim de o regrupare a dreptei politice, deși dreap­­ta și stânga sunt, în România, noțiuni vagi, iar votul este orientat mai puțin spre poziția doctrinală și mai mult spre personalități. Dreapta românească se prezintă în clipa de față extrem de divizată, ba chiar contradictorie. Pe vre­mea (recent) defunctei USL, singurul ei reprezentant orga­nizat partinic a fost PDL-ul. Dar PDL-ul, grav afectat de înfrân­gerea la ultimele "parlamentare", a fost împins într-un con de umbră, nu numai de propria neputință parlamentară (10-15% în raport cu 70%, scor deținut de USL), ci și de pier­de­rea legăturilor cu președintele țării, Traian Băsescu, și - im­plicit - cu (puținele) medii care îl sprijină pe acesta. În con­­textul dat, președintele a devenit extrem de vizibil me­diatic, părând că este singura opoziție reală la omni­po­tentul USL. Reconstrucția proprie și o anume "izolare" din partea presei opuse puterii au făcut ca PDL-ul să pară șo­văitor, ba chiar deschis spre o oarecare înțelegere cu ma­mutul PSD-ist, ce ținea "în brațe de fier" celălalt mare par­tid al dreptei, PNL-ul. Desemnarea unui candidat la președinție în per­soana lui Cătălin Predoiu nu a detensionat lucrurile. Rup­tura dintre președintele Băsescu și PDL a dus la apariția unor grupuscule partinice de dreapta (Forța Civică, Noua Re­publică), înche­indu-se cu formarea unui pol politic "băsist", PMP-ul, care a preluat agresiva retorică prezi­dențială, tin­zând să izoleze total PDL-ul. Deși a susținut că se vrea alcă­tuit din "oameni noi, nepervertiți politic", PMP-ul a preluat masiv politicieni PDL-iști, nemulțumiți de con­ducerea lui Vasile Blaga. PMP-ul pare a se orienta spre no­minalizarea pentru președinție a actualului primar de Cluj, fostul premier și șef al PDL, Emil Boc. D-l Boc este un po­litician onest, "vina" lui reală fiind - în pierderea alegerilor par­­lamentare - nu măsurile dure an­ti­cri­ză, ci slaba capa­citate de comunicare, de justificare a aces­tor măsuri. Deo­cam­­dată, nefiind desemnat oficial, Emil Boc nu se poate com­pa­ra, din perspectiva impactului elec­to­ral, cu anunțata can­didatură a lui M.R. Ungureanu. MRU nu are însă o forță po­litică vizibilă în spate, Forța Civică - chiar în­tărită cu resturile PNȚCD-ului - contând, deocamdată, foarte pu­țin. Dar C. Predoiu, MRU și, prezumtiv, EBA sunt, pe mo­ment, eclipsați de revenirea "pe dreapta" a lui Crin Anto­nescu, fostul prezidențiabil al USL, candidatul unic al PNL.
PNL-ul s-a rupt târziu de PSD, atunci când liderul său a sesizat, în sfârșit, capcana pe care, prin USL, i-o întinsese PSD-ul. Liberalii au cauționat gratuit o guvernare mascată a PSD, contra iluziei că acesta chiar îl susține pe no­mi­nalizatul Crin Antonescu la funcția prezidențială. PNL-iștii trebuiau să observe de la început că rolul lor în guvernarea USL-istă este pur decorativ (ministere fără conținut, demni­tari atrași în uriașa corupție PSD-istă), programul lor par­tinic fiind, în realitate, nimicit de "aplecarea" socialist-popu­listă a "parte­nerilor". Din nefericire pentru el, Crin An­to­nescu - posesorul unui discurs politic strălucitor - s-a lăsat angrenat în ma­nevrele subterane ale PSD-ului, de­venind "trâmbița" USL-ului în încercarea de "lovitură de stat par­la­mentară" din 2012, când a sprijinit strident nu numai anti­bă­sismul visceral al PSD-ului (o mască pentru atacul îm­po­triva Justiției), ci și anti-occidentalismul latent al aces­tuia. Crin Antonescu a început să observe derapajele împo­triva statului de drept ale PSD-ului (prin încercările de su­perimunizare a politicienilor parlamentari și demnitari și prin "amnistierea" politicienilor deja amendați de Justiție) abia când a realizat că PSD-ul îl va abandona, până la urmă, în favoarea unui candidat propriu, în principiu, Victor Ponta, liderul său. Antonescu și-a întors retorica formidabilă împotriva fostului aliat, dar și-a fra­gilizat partidul, frustrat de ieșirea de la guvernare, potențând defecțiunile (cum a fost cea "stimulată" a lui C. Popescu-Tăriceanu). El nu a re­­u­șit să capteze electoratul "dur de dreapta" (în ciuda în­toarcerii bruște și totale împotriva Ante­nei 3, care, după ce l-a "uns cu miere", îl umple cu zoaie), căruia trebuie să-i mo­tiveze rolul jucat cu zel în propaganda defunctei USL.
De partea cealaltă, PSD-ul, cu o majoritate încă remar­cabilă (prin cesiunile oneroase la cerințele UDMR), pare a-și fi stabilit clar candidatul firesc. La reuniunea femeilor PSD-iste din 8 martie, Victor Ponta a recunoscut că va fi, cel mai probabil, prezidențiabilul partidului. Cochetăria cu Isărescu, Oprescu și chiar cu defectorul Tăriceanu, drept pre­zumtivi candidați, nu este decât încă o perdea de fum pen­tru ascun­derea cerinței dure a "baronilor" de a prelua cu totul controlul Statului. Victor Ponta știe că își joacă defi­ni­­tiv cariera dacă va pierde "prezidențialele" și, de aceea, își va anunța în ultimul moment intrarea în joc, spe­rând că di­vi­zarea și confuzia din rândurile dreptei vor con­tinua. Da­că, mă­­cinată de orgolii și interese mărunte, dreapta rămâne dez­bi­­nată, statul de drept va fi pierdut pentru mulți ani în Ro­mânia.