Este doctor în matematici și unul din promotorii informaticii românești, ale cărui scrieri au fost distinse de Academia Română. Gustul pentru cunoaștere, curiozitatea și convingerea că știința are propriile ei limite l-au determinat să-și dedice întreaga viață studiului unor fenomene stranii, care i-au adus faima și aprecierea ca ufolog. Mărturie stau cele peste 20 de cărți și cele aproape 1000 de articole publicate, în încercarea de a elucida tainele fenomenului OZN. Dan Farcaș este și un cunoscut autor al genului SF. Participă constant la conferințe pe tema științelor de graniță, iar din 2011, este președintele Asociației pentru Studiul Fenomenelor Aerospațiale Neidentificate, din București.
Pașaport către Cosmos
- Domnule Farcaș, ultimele decenii v-au adus în atenția publicului mai ales ca specialist în fenomenul OZN. Cum a apărut în viața dvs fascinația pentru ceea ce există dincolo de planeta noastră? A existat vreun moment în copilărie când ați descoperit atracția pentru aventurile cosmice?
- Păstrez din copilărie amintirea unor lucruri absolut inexplicabile, care se întâmplau de fiecare dată în timp ce dormeam. De mai multe ori m-am trezit speriat, cu sentimentul limpede al unei prezențe străine lângă mine, care tocmai dispărea, din care rețineam sau vedeam doar ultimele secvențe: o mână, un foșnet etc. Era ceva de-a dreptul terifiant, iar părinții se grăbeau să mă liniștească. Știu că unii ar spune că erau mici halucinații între vis și trezie. Dar să nu uităm că tocmai stările acestea alterate de conștiință sunt cele care permit accesul la alte lumi. Ceva s-o fi întâmplat atunci, în visele acelea pe care nu mi le pot aminti în întregime, încât am trăit toată copilăria cu această stranie deschidere către altă realitate. Acasă, la Reșița, unde m-am născut, nu aveam decât o bibliotecă de un metru pătrat. Erau acolo câteva romane de Al. Dumas, un lexicon în mai multe volume pe care îl păstrez și astăzi, dar și o carte de astronomie în limba maghiară, pe care o primisem de la un unchi și din care citeam fluent, chiar dacă făcusem școala în românește. Căutam cu aviditate cărți despre Cosmos, iar serile, când ne puneam în pat eu și fratele meu, ne spuneam povești despre alte planete. Mai păstrez încă benzile desenate pe care le făceam împreună, care ilustrau aventurile noastre în Univers, dar și o foaie pe care desenasem cărțile pe care urma să le scriu. Aveam ideea fixă că în viața asta trebuie să scriu niște cărți, așa că am început destul de devreme. La opt ani, "scriam" deja o carte de astronomie - un fel de carnețel în care copiam ceea ce citeam despre planete și meteori. Nu știu să explic, era ceva amestecat între premoniție și planificare. Mai târziu în viață, am simțit pur și simplu că sunt împins de hazard spre zona asta de interes. Nu mi-am propus să mă ocup de extratereștri, lucrurile au venit treptat spre mine. Iar întâmplările acelea ciudate din copilărie au făcut să-mi fie mult mai ușor să cred în existența unor asemenea ființe.
- Sunteți absolvent de matematică, ca punct de pornire. E matematica un bun instrument de cunoaștere a lumii?
- La matematică am ajuns dintr-o întâmplare, fiindcă am fost respins medical la Politehnică. Am ieșit însă șef de promoție, deși nu am fost nicio clipă pasionat cu adevărat. Nu mă interesa decât să-mi iau examenele repede și bine, ca să-mi pot dedica timpul rămas liber altor cărți (eventual interzise) despre univers, filosofie sau spiritualitate. Matematica mi-a dat însă ocazia să lucrez ca informatician în cadrul Institutului Politehnic din Timișoara, pe unul din primele computere din România, MECIPT 1. Tot în perioada aceea, lucram în cadrul unui proiect, la crearea unui computer care să funcționeze după modelul creierului uman. Ca să înțeleg mai bine sistemul nervos și mintea omenească, am început să particip la un soi de seminar ținut de marele profesor universitar și medic psihiatru Eduard Pamfil. Încercam, în cadrul acelor dezbateri, să explicăm mintea omenească prin ceea ce este creierul, ne izbeam însă tot timpul de lucruri inexplicabile. Am înțeles atunci că știința operează întotdeauna cu o lume ideală, o lume a generalizărilor. Matematica nu se poate aplica perfect decât la lucruri abstracte, iar viața nu e niciodată așa. Trebuie să acceptăm că există părți ale realității care nu ne sunt accesibile la nivel rațional. Bazându-ne numai pe rațiune, ratăm foarte multe lucruri. E adevărat că multe fenomene pot fi cuprinse în modele matematice. Dar modelele matematice sunt un fel de pat al lui Procust, nu pot cuprinde toată bogăția realității, inevitabil o ciuntesc.
"Pe alte planete, viața putea să apară cu mult înaintea celei de pe Pământ, chiar cu un miliard de ani mai devreme"
- Cu alte cuvinte, trebuie să luăm în calcul și latura spirituală a existenței?
- Eu am crescut în anii '50-'60, în care multe biblioteci au fost arse, în care nu prea am avut acces la cărți bune, în care am fost îndoctrinați cu ateism și materialism dialectic, în timp ce preoții erau trimiși în temniță. Am crescut prin urmare ca ateu și niciodată, mai târziu, nu am putut să mai revin la spiritualitate în felul acela profund, ortodox, clasic. Dar universul nostru este atât de mare, încât încap în el mult mai multe lucruri decât ne imaginăm. Chiar gândind strict materialist și științific, se poate demonstra că undeva, în univers, pot exista niște civilizații aflate cu mult deasupra noastră, pe care oamenii nu le pot deosebi de ceea ce în mod tradițional numim Dumnezeu.
- Cum ar putea demonstra știința așa ceva?
- Simplu. S-a calculat că vârsta universului, de la Big Bang încoace, este de 13,8 miliarde de ani. În acest univers închis există cam 150 de miliarde de galaxii. Galaxia noastră are între 100 și 400 de miliarde de stele. Pământul s-a născut acum 4,5 miliarde de ani, puțin după Soare. Și abia începând de acum 10.000 de ani putem vorbi de civilizație umană pe pământ. A fost, deci, nevoie de aproape cinci miliarde de ani ca să apărem noi. Numai că astronomii au descoperit stele mai bătrâne cu un miliard de ani decât soarele. Universul nu a mers cu un dirijor ritmic, există și foarte mult hazard la mijloc, care arată că pe alte planete, viața putea să apară cu mult înaintea celei de pe Pământ, chiar cu un miliard de ani mai devreme.
- Dacă aceste ființe extraterestre există cu adevărat, de ce nu comunică direct cu noi?
- Ca să pot răspunde la întrebarea asta, în 1983 am publicat chiar o carte: "De ce tac civilizațiile extraterestre?" Pe scurt, astronomii au afirmat că, și dacă ar exista aceste civilizații, distanțele între planete sunt enorme, iar, conform lui Einstein, viteza luminii nu poate fi depășită. Ar rezulta că o călătorie de la ei până la noi nu ar putea fi efectuată în timpul unei vieți. Dacă cea mai apropiată civilizație e la o mie de ani lumină, nu poți construi o rachetă care să meargă cu o asemenea viteză. Iar dacă ai construi-o, tot ar dura o mie de ani în timp pământesc. Ipoteza aceasta poate fi însă combătută. Am calculat că o civilizație se naște în Galaxia noastră o dată la câteva milioane de ani. Deci, nu distanțele în spațiu ne împiedică să luăm contact, ci cele în timp. Cei care ne-au luat-o înainte cu multe milioane de ani, fără îndoială că au descoperit deja o altă fizică, în care au depășit viteza luminii și au întocmit deja o hartă amănunțită a întregii Galaxii. Poate că, mai mult decât atât, au descoperit stări noi de agregare ale materiei, pe care simțurile și fizica noastră nu le cunosc, cu care se pot muta din realitatea eterică în cea materială și invers, oricând. Deci, ar putea oricând să ne contacteze. Dar dacă civilizația cealaltă e cu un miliard de ani mai bătrână, problema e că nu mai avem ce să ne comunicăm. Strămoșul nostru, acum un miliard de ani, era cu multă bunăvoință un viermișor, în timp ce ei erau deja la nivelul nostru. O astfel de civilizație s-a transformat într-o hipercivilizație pe care nu ne-o mai putem imagina și care se comportă față de noi cum ne-am comporta noi față de un mușuroi de furnici.
- Cum privesc oamenii de știință toate aceste ipoteze?
- Și matematicienii, și fizicienii, și astronomii, tind să respingă ipoteza prezenței unor ființe nepământene. Dacă ieși însă din coaja rațională, dacă citești și studiezi un pic în direcția aceea, îți dai repede seama că universul e cu mult mai straniu decât erai în stare să presupui. Numărul enorm de mare de mărturii de întâlniri de gradul III ne obligă să tratăm existența lor cu seriozitate. Știința pune o condiție restrictivă, nu acceptă un fapt decât dacă poate fi văzut sau dus în laborator și studiat, pentru ca orice sceptic să fie lămurit. Tot ce nu intră în categoria asta e tratat drept iluzie sau fantezie. Oamenii de știință, în general, nu sunt oameni lipsiți total de dimensiunea spirituală. Însă cei mai mulți nu pot reuni cele două laturi în ei înșiși. Îl așează pe Dumnezeu într-un sertar, iar știința o pun în alt sertar. Or, realitatea e una singură, iar Dumnezeu, în măsura în care eu admit că El există, se manifestă în această realitate. Segregarea asta mi se pare de proastă calitate. În fine, în ultima vreme, unii oameni de știință s-au întrebat dacă nu cumva ar trebui să fie ridicată și mărturia la rang de dovadă, având în vedere câte mii de persoane susțin că au văzut aceleași lucruri. Biserica, o instituție care se bazează în întregime pe mărturie, sprijină această tendință.
"Se prea poate ca o inteligență superioară să urmărească un scop prin noi"
- Din toate mărturiile care există despre aceste întâlniri de gradul III, s-ar putea trasa un portret robot? Cum arată, de fapt, un extraterestru?
- 50% din mărturiile celor care au fost așa-zis răpiți de extratereștri vorbesc de existența unor ființe înalte de un metru, de culoare cenușie, cu o îmbrăcăminte mulată, nu prea vizibilă, de tipul unui combinezon, și fără nicio distincție a sexului. Capul lor e dublu față de al oamenilor, ochii sunt foarte mari, gura e doar o tăietură, n-au buze, iar nasul e foarte mic, doar două orificii. Mâinile au doar două degete, picioarele sunt subțiri, iar corpul nu are păr. Alte 25% din mărturii vorbesc de niște înalți blonzi, de doi metri sau doi metri și jumătate, cu plete lungi, evident sexuați și îmbrăcați într-o cămașă albă, până la pământ. Mai sunt și cei care dau mărturie de existența unor reptilieni, niște ființe de diverse mărimi, cu două mâini și două picioare, piele solzoasă și față asemănătoare reptilelor. Astea ar fi categoriile cel mai des întâlnite în descrieri.
- Cum ar trebui să interpretăm această intruziune a altor civilizații în lumea noastră? Vor ele să ne transmită un mesaj sau urmăresc altceva?
- Multe persoane care au intrat în contact cu ființe extraterestre susțin că au primit niște informații, niște revelații sub formă de imagini, în care li s-a arătat pământul distrus de un cataclism. Au primit avertismente ecologice, cu privire la grija față de planetă, sau îndemnuri împotriva războiului. Se prea poate ca această inteligență superioară să urmărească un scop prin noi, să se folosească de noi, să vrea să ne ducă într-o anumită direcție, să ne monitorizeze și la nivel moral prin trimișii religioși, pentru a ține omenirea pe drumul evoluției. Uneori, s-ar putea ca ea să intervină direct, prin tot felul de experimente genetice, despre care există nenumărate dosare și dovezi actuale, dar și foarte multe referințe interpretabile în cărțile sfinte.
- Sună destul de spectaculos. Ne puteți da un exemplu?
- Mă refer, de pildă, la Geneză, capitolul 6, unde scrie "iar după ce au început a se înmulți oamenii pe pământ și li s-au născut fiice, fiii lui Dumnezeu, văzând că fiicele oamenilor sunt frumoase, și-au ales dintre ele soții, care pe cine a voit", "În vremea aceea, s-au ivit pe pământ uriași, mai cu seamă de când fiii lui Dumnezeu începuseră a intra la fiicele oamenilor și acestea începuseră a le naște fii". Foarte relevantă este, de pildă, Cartea lui Enoh, ale cărei pergamente s-au pierdut pe teritoriul european, fiindcă nu a fost acceptată în versiunea oficială a Bibliei, dar care a supraviețuit în mod miraculos la Biserica Creștină din Etiopia. Această Carte a lui Enoh se termină cu povestea nașterii lui Noe, ca întâi născut al lui Lameh, despre care acesta, speriat, spune că "nu se poartă ca ceilalți fii", că " nu este om, este înger din cer, ochii săi sunt strălucitori ca soarele", "nu pare să fie din mine, mai curând dintr-un înger". Întrebat despre ciudățenie, Enoh spune "Domnul este pe cale să facă o nouă lucrare pe pământ, eu am văzut-o într-o viziune. Un mare prăpăd va veni pe neașteptate asupra pământului. Acest copil care vi s-a născut va fi singurul care va supraviețui."
- Ceea ce spuneți pare mai degrabă de ordinul filmelor science-fiction. Sunt toate aceste mărturii credibile?
- Sunt oarecum credibile, prin numărul lor extrem de mare. Sunt sute și sute de persoane care povestesc același lucru, cu aceleași detalii. Poate că acești hibrizi care se pun la cale au rolul de a schimba specia umană, pentru a o face mai bună. Un lucru e cert. În 1992, la Massachusetts Institute of Technology s-a organizat o conferință de cinci zile, pentru studiul răpirilor de oameni, făcute de extratereștri. Au participat specialiști de nivel universitar, cu doi co-președinți, unul profesor și doctor în fizică, la Massachusetts Institute, celălalt, profesor de psihiatrie, doctor și fost director al spitalului universitar de boli psihice de la Harvard. Aveau pe masă 2000 de dosare pline de cazuri de astfel de răpiri. Acest psihiatru, John Mack, își imagina că oamenii respectivi suferă de o boală psihică specială, de numele căreia își va lega numele. Însă, în urma nenumăratelor teste psihiatrice, psihologice, sociologice, la care a supus cam 100 dintre ei, a reieșit că sunt oameni perfect normali, bine încadrați social și eficienți la locul de muncă. Veneau din medii sociale extrem de diferite, erau de religii diverse, și totuși povesteau aceeași poveste, cu vreo 60 de detalii concrete. La finalul conferinței, John Mack a trebuit să accepte că respectivii subiecți în mod cert nu mint și nu sunt bolnavi mintal. Ulterior, a scris câteva cărți foarte relevante pe tema existenței unor civilizații extraterestre. Sunt fapte care îți dau fiori.
"Dumnezeu este dincolo de tot ce ne-am putea imagina cu mintea noastră omenească"
- Se pot împăca toate aceste descoperiri referitoare la OZN-uri cu revelațiile cărților sfinte și cu reprezentarea lui Dumnezeu? Nu vi se pare că intră în contradicție?
- Jacques Vallée, ufolog și astronom de renume, un părinte al internetului de azi și cel care a cartografiat prima dată planeta Marte, a descoperit ceva înfricoșător. Și anume, că în descrierile celor care au întâlnit un OZN există multe detalii, aparent fără logică, care sunt identice cu cele existente în cazul aparițiilor mariale de la Fatima sau din altă parte. Soarele începe să joace, apariția luminoasă coboară ca o frunză căzătoare, dintr-o dată se face foarte frig etc. Iar John Mack, despre care v-am vorbit deja, citează un vindecător din tribul nord-american Lakota, care vorbește despre ființe coborând de pe alte tărâmuri, spunând: "Învățații albi numesc asta OZN, deoarece ei n-au exercițiu, au pierdut contactul cu Înțelepciunea, Cunoașterea, Puterea și Harul. Au pierdut contactul cu poporul din stele". Toate lucrurile astea ar trebui să ne pună pe gânduri. Părerea mea este o blasfemie, desigur, dar toate religiile sunt niște ecouri ale unei realități mult mai ample, niște ecouri palide preluate de oameni, cu limitele lor omenești. Nicio revelație nu te poate face să înțelegi Totul, orice revelație e doar o străluminare, o înțelegere omenească, în limitele minții noastre. Totul e interpretabil și poate fi văzut și puțin altfel. Nu e vorba de a nega niște valori spirituale, ci de a nega forma în care ele ne sunt livrate pentru consumul curent. Fără religie, care să dea o direcție morală, omenirea s-ar cufunda în animalitate. De aceea e ea atât de importantă, chiar dacă religiile, fiecare în parte, au limitele lor. Oamenii s-au obișnuit să numească sacru tot ceea ce îi depășește. Dar am putea, la fel de bine, să privim aceste ființe superioare ca pe niște hipercivilizații, care ne-au depășit de multă vreme. De altfel, și Biserica a început să fie mai tolerantă la această idee.
- Vă referiți la Biserica Ortodoxă?
- Nu, ortodocșii spun că tot ce se leagă de OZN-uri e lucrare diavolească și cu asta au închis subiectul. Catolicii, însă, sunt mai prudenți. Corrado Balducci, teolog din Curia Vaticanului și prieten apropiat al Papei Ioan Paul al II-lea, care printre altele era și exorcist, a apărut pe RAI Due, în Italia, de mai multe ori, și a declarat că extratereștrii există, că sunt prea multe dovezi pe care nu le putem nega. Extratereștrii - a mai zis el - nu exclud puterea lui Dumnezeu, care se întinde peste întregul univers, și în niciun caz nu sunt manifestări demonice. Chiar și Papa Ioan Paul al II-lea, întrebat de un copil, în anul 2000, dacă extratereștrii există, a răspuns "da, copile, și ei sunt copiii lui Dumnezeu, cum suntem și noi".
- V-au schimbat toate aceste lucruri știute viziunea despre divinitate? Cum vi-l imaginați pe Dumnezeu?
- E frumos să ne imaginăm un Dumnezeu cu barbă, care creează un Adam și o Eva, dar realitatea este mult mai complexă. Adevăratul răspuns este că nu mi-l pot imagina, pentru că este dincolo de tot ceea ce ne-am putea imagina noi, cu mintea noastră omenească. Dacă admit că deasupra mea este un Dumnezeu, în niciun caz nu pot admite că folosește un vocabular ca al meu, ori logica sau matematica mea. Și matematica, și vocabularul meu au limite. În timp ce despre Dumnezeu am o părere mai bună. Inteligența și creativitatea Lui trebuie să poarte cu totul alt nume, căci au cu totul altă anvergură și sunt intraductibile în inteligența, creativitatea sau vocabularul uman.
"Se prea poate ca OZN-urile să vină de acolo de unde ne ducem noi după moarte"
- Să ne întoarcem un pic la realitatea noastră palpabilă. Ați investit o mare parte a vieții cercetând aceste fenomene neelucidate. A meritat pariul cu cunoașterea, cu necunoscutul?
- Eu zic că da. Cunoașterea acestor lumi de dincolo de noi e o provocare la care știința nu poate răspunde. Bucuria de a descoperi realitatea și sub alt unghi îmi umple viața și-mi dă mulțumire.
- Cum percepeți moartea în lumina tuturor acestor descoperiri? Vă mai e frică de ea?
- Nu-mi pot imagina nici Raiul, nici Iadul. Mult mai aproape de mine e viziunea unei Akasha, ca în religia hindusă, o mare bibliotecă, depozit al memoriei universale, instituit de o inteligență superioară, în care suntem transcriși încă din timpul vieții. E acea Carte a Vieții de care vorbesc religiile, o lume de avataruri, similară cu realitatea virtuală, pe care noi, oamenii, abia începem să o creăm. Văzută așa, viața continuă și după moarte, chiar dacă nu la fel de complex și de vesel ca aici, pe Pământ. Dincolo e multă butaforie. E poate aceeași realitate, dar în altă formă a ei. Același Jacques Vallée, de care vă vorbeam, a făcut o afirmație care merită luată în seamă. Extratereștrii - spune el - nu vin de pe alte planete, ei sunt locuitorii unei alte realități. Deci, realitatea nu e doar ceea ce simțim noi cu simțurile, e suprastratificată, iar aceste straturi comunică între ele. Se prea poate ca OZN-urile să vină de acolo de unde ne ducem noi după moarte. Cât despre frică, eu mă raportez mereu la sentimentul misiunii îndeplinite. Chiar dacă după mine ar urma neantul, simplul fapt că am implantat ceva frumos aici e suficient ca nici neantul să nu mă sperie.