- Te numeri și tu printre actorii care după ce și-au câștigat gloria în telenovele, le-au abandonat, cu un aer cumva jenat. De ce?
- La mine nu a fost vorba de jenă. Imediat după ce am renunțat la telenovele, am vrut să fac o afirmație, dar, cum atunci nu am găsit contextul potrivit, aș vrea să o fac acum, chiar dacă au trecut niște ani de atunci. La vremea debutului meu în actoria de seriale tv târgul Bucureștilor nu încăpea de atâta indignare: "Vai de mine, dar cum să te cobori să joci în așa ceva?". Apoi, văzându-se că în producțiile respective era vorba de succes, de recunoaștere publică, dar și de niște bănuți consistenți, perspectiva s-a schimbat și, în urma mea (cronologic vorbind), în telenovele au început să fie implicați tot mai mulți dintre marii noștri actori. Luând în considerare această stare de fapt, am vrut să spun, cu toată modestia și fără pic de sarcasm: "Dacă ei calcă pe urmele mele în telenovele, voi încerca să calc și eu pe urmele lor în teatru". Ceea ce am și făcut. Revenind însă: eu am abandonat munca în seriale fiindcă n-am mai suportat să filmez 14-17 ore pe zi, la foc continuu. În orice producție există și zile când, din pricina unor diverse necesități, ți se cere să lucrezi "peste program". E ceva absolut de înțeles. Dar, în momentul în care excepția se transformă în regulă, nu e vorba doar de lipsă de respect, de un tratament sclavagist, e vorba de imposibilitatea fizică a actorului de a mai performa, de a-și mai face profesia just. Greșeala mea a fost că nu am spus "Nu" de la început. Apoi, când am simțit că mă epuizez fizic și am zis, finalmente, "Nu", mi s-a administrat o pălmuță la un poponeț metaforic, ca unui copil neascultător, și mi s-a reproșat: "Ți s-a urcat la cap!". Asta, în loc să se înțeleagă că, având la dispoziție doar 3-4 ore de somn pe noapte, după o vreme, nu mai poți nici să-ți înveți textul, nici să-i pătrunzi nuanțele, nu mai poți nici să-ți interpretezi personajul, ci poți doar să tragi de tine ca de un cal mort, ca să apari în cadru, livrând un surogat de interpretare. Pe de o parte, m-a înfuriat tratamentul la care am fost supus, pe de altă parte și cel mai important, nu am dorit să mă compromit profesional, nu am acceptat ca, pentru un săculeț cu arginți, să-mi trădez profesia, să-mi ridiculizez breasla și să dezamăgesc publicul. În plus, voiam și consideram că aveam capacitatea să fac mai mult din punct de vedere actoricesc. Și am avut curajul să îmbrățișez exclusiv teatrul - căci eu am continuat să joc, pe scenă, și în cei trei ani cât am făcut seriale, dar nu atât de mult pe cât mi-aș fi dorit. Așa se face că am deschis singur ușa coliviei de aur și mi-am luat zborul...
Păcală nu se pune cu Hamlet
- Din toți acești trei ani poleiți cu alamă și nu cu aur, cum se credea, ți-a rămas și vreo amintire plăcută?
- Indubitabil! A existat și un aspect pozitiv: faptul că am învățat ce înseamnă producția de televiziune, care e diferită de producția de film. De pildă, ajunsesem să știu la ce încadratură sunt, fără să mă mai uit la cameră, ajunsesem să "simt" camera și-mi ajustam mișcarea instinctiv - pentru că, în funcție de încadratură, actorul trebuie să se miște mai mult sau mai puțin. Asta îți creează o dezinvoltură care te ajută și ulterior în multe alte zone.
- Din pricina lungimii serialelor, publicul tinde să identifice actorii cu personajele pe care le joacă. Nu poți fi o sută de episoade Păcală și pe urmă să aspiri la Hamlet. Din motivul acesta, regizorii de film și teatru se cam feresc de actorii de seriale. Te-ai gândit și la acest aspect?
- Da, m-am gândit la aspectul ăsta, din prima zi! Și, într-adevăr, o anume perioadă, de ce m-am temut n-am scăpat. Adică, primul personaj de serial pe care l-am interpretat a avut un succes uriaș. De unde pornisem ca personaj secundar, la finalul proiectului ajunsesem personaj principal! Iar lumea mă striga pe stradă cu numele personajului! Era groaznic! Îmi venea să le spun tuturor: "Pe mine nu mă cheamă așa. Eu sunt Dan Bordeianu." Dar la un moment dat, cam pe la jumătatea celui de-al doilea serial, spre uimirea și satisfacția mea, am început să devin Dan Bordeianu, am început să fiu strigat pe stradă Dan, nu Andrei sau Victor. Asta a fost marea mea victorie: că mi-am interpretat rolurile foarte bine, dovadă succesul de care se bucurau, dar că am izbutit, tocmai prin ridicarea ștachetei profesionale, să-i fac pe oameni să înțeleagă că în spatele acelor personaje sunt eu, actorul Dan Bordeianu! Iar izbânda asta m-a descotorosit, și în ochii regizorilor, de "tinicheaua atârnată de coadă". Singura "tinichea" cu care a trebuit să mă lupt și ulterior a fost aceea a supraexpunerii. Pe de o parte, ea a fost inevitabilă, pe de altă parte, reticențele unora sau altora mi s-au părut absolut justificate.
Iubiri băltite
- Ești printre actorii foarte discreți cu viața lor personală. Cu atât mai mult mă simt îndemnată să te întreb ce rol joacă iubirea în viața ta și dacă ești pregătit, în cazul când s-ar ivi un eșec, să treci peste el?
- O să-ți răspund pornind de la finalul întrebării. Din experiența relațiilor mele încheiate, dar luând în considerare și mărturisirile unor prieteni sau cunoscuți, am constatat că mulți bărbați încep acest proces de "extragere" dintr-o poveste de dragoste cu o doză zdravănă de lașitate. În sensul că, deși simțim că relația respectivă nu mai merge, deși ne dăm seama că ea nu mai are niciun viitor, că nu mai poate fi reparată, nu avem curajul să spunem franc: "Nu e nici vina ta, nici vina mea. Pur și simplu, noi doi, în variantă de cuplu, nu ne (mai) potrivim. Așa că hai să ne despărțim, civilizat și amical, ca să putem să păstrăm intact ce a fost frumos între noi și să ne căutăm norocul în altă parte". Nu, nouă ne e teamă și lene să facem asta și preferăm ca, o vreme, să băltim. Ceea ce nu e bine nici pentru noi, nici pentru femeia alături de care suntem. Pentru că, acel sentiment de nemulțumire ne face țâfnoși, ne face să ne sară capsa și când trebuie, și când nu trebuie, ne determină să alegem gesturi nepotrivite, care rănesc emoțional și la care, în mod normal, nu am recurge. Pe scurt, ne chinuim și noi, ne chinuim și partenera. După producerea rupturii, însă, spre deosebire de femei, noi, bărbații, avem un pic mai multă ușurință în a accepta și a îmbrățișa acea libertate redobândită, dar și tot ceea ce implică luarea de la capăt a procesului de căutare a unei partenere - un proces care, pentru toată lumea, femei sau bărbați, poate să fie enervant, stresant, înfricoșător, ba chiar poate să ajungă să fie dureros. Pe mine, ceea ce m-a ajutat, în viață, în general, nu doar din punct de vedere sentimental, a fost faptul că am realizat că, uneori, e bine s-o iei de la zero. Eu am fost nevoit s-o iau de la zero de mai multe ori și, de fiecare dată, mi-am dat seama că etapa aceea a fost nu doar necesară, dar și benefică. Firește, nu pretind că ar fi ușor, comod sau plăcut. Din contră! Însă așa ai șansa să evoluezi - fie că ne referim la suflet sau la profesie. Durerile sau eșecurile sau ratările trecute trebuie să fie exact așa, adică trecute, trebuie să ne servească doar ca lecții, ca să nu ne mai repetăm greșelile. Ele fac parte, alături de succesele de orice natură, din persoanele care am devenit. Ele ne-au alcătuit pe noi, cei din prezent, iar ceea ce trebuie să pricepem este că, în esență, acel "ceva" din urmă n-a fost să fie și că norocul nostru se găsește în altă parte. Și că depinde și de noi să ne găsim acest noroc. Căci dacă adăstăm într-o situație nepotrivită, putem să pierdem trenul care ne era destinat. Dacă refuzăm să ne desprindem dintr-o relație doar pentru că ne e lene sau/și doar pentru că ne e teamă de necunoscut, e posibil să ratăm întâlnirea aceea mare și profundă și deplină, întâlnirea cu - în cazul meu - mama copiilor noștri. Pentru mine e foarte important acest concept: mama copiilor mei.
Ardelenii nu dau rasol
- Familia Bordeianu provine din Mărginimea Sibiului. Crezi că zestrea aceasta ardelenească ți-a dăruit ceva, și-a pus cumva amprenta asupra firii tale, ți-a dat poate un spirit mai liber, mai "pastoral", o anume dârzenie sau acea disciplină a lucrului care e musai să fie bine făcut?
- De fapt, mama este cea care provine din Mărginimea Sibiului. Tata își avea rădăcinile în zona Făgărașului. Am aflat, din jurnalul bunicului meu patern, că pe stră-stră-străbunicul îl chema Irimia Bordeianu și era din comuna Holbav, județul Brașov. Deci, da, ai dreptate, am o zestre ardelenească solidă. Și da, ai intuit corect, ceea ce cred că mi-a fost transmis pe filieră ardelenească este această dorință de a face lucrurile bine, de a nu da rasol. Urăsc când aud acel trist și lamentabil "Las' că merge și-așa!". Mă feresc de el cât pot. Dincolo de acest aspect, însă, legătura mea cu Ardealul e mai presus de cuvinte. Deși sunt născut și crescut în București, în secunda în care trec munții, mă inundă un sentiment incredibil de acasă. E extraordinar! De la firul de iarbă, la copacul de pe marginea drumului, la casele din satele cuibărite printre văi sau creste și la chipurile oamenilor, totul îmi șoptește "Ești acasă". Ce alt dar mai prețios aș fi putut să primesc decât această stare de acasă? Alții o caută o viață întreagă și tot n-o găsesc! Sunt incredibil de recunoscător...
- Și de mândru?
- Ooo, da! Nu știu dacă am dreptul, într-adevăr, fiind născut, după cum îți spuneam, în București, dar mă laud din belșug cu originea mea ardelenească. Deseori, în loc de la revedere, eu spun "servus", și când sunt întrebat "Ești ardelean? De unde?", imediat sar: "Aaa, păi, să-ți povestesc..." (râde)
- Mai mergi "acasă", mai ai rude în Ardeal?
- Merg cât pot de des, dar mai rar decât aș vrea. În schimb, țin o legătură destul de strânsă, prin telefon, cu "clanul". Glumind puțin, aș zice că, mergând la Sibiu, preț de o lună, aș putea să înnoptez în fiecare zi la câte o altă familie, într-atât de bogat îmi e neamul. (râde)
- Se apropie primăvara, Dane. Cu ce sentimente o aștepți?
- Eu stau la casă și am o curte mare, cu mulți copaci, cu multe flori și cu o grădină de legume. Așa că primăvara e un anotimp pe care îl aștept cu sufletul la gură: pe de-o parte, purced la lucru în grădina de legume (produc necesarul legumicol al întregii familii), pe de altă parte, în fiecare dimineață urmăresc febril fiecare boboc de floare, ca să-l văd cum crește, pândesc izbucnirea fiecărei frunzulițe... Știu că sună poate ciudat sau afectat, dar asta e una din ancorele mele: îmi studiez grădina, urmăresc întreaga paletă de culori care călătorește pe cristalul cerului, în diversele momente ale zilei, îmi plimb câinii și mă joc cu ei, stau de vorbă cu diverși oameni și sunt chiar atent la ceea ce-mi spun... Toate astea mă feresc de "urcatul la cap", de care vorbeam mai devreme, sau de un alt mare pericol din viața actorilor - acela de a "juca" și în existența de dincolo de scenă. Desigur, fiecare dintre noi, actori sau nu, jucăm niște "scenete", mai scurte sau mai lungi, în viața de zi cu zi, dar ca actor, când ajungi să uiți că dincolo de personaje există cineva și că acel cineva ești tu, e grav. Pe mine, privitul împrejur mă ancorează în mine. Și tot primăvara îmi fac și bilanțul acela pe care multe persoane și-l alcătuiesc de Revelion: ce-am făcut în anotimpurile trecute și ce-aș vrea să fac sau ce aștept în anotimpurile care vor veni.
- Și cum arată bilanțul tău?
- Anul trecut am filmat trei scurtmetraje, proiecte independente. Toate sunt acum în faza de post-producție și abia aștept ca ele să apară și să văd ce destin vor avea. Iar în teatru, sunt implicat în cinci spectacole, pe care îmi doresc să le continui și să le cresc. E vorba de "Un pic prea intim", care a deschis stagiunea 2013-2014 a Teatrului Nottara, al cărui angajat sunt de mulți-mulți ani. Acesta e un spectacol în regia lui Cristian Juncu și-n care joc alături de Andi Vasluianu, Catrinel Dumitrescu, Cristina Florea, Diana Roman și Irina Velcescu. Apoi urmează, tot la "Nottara", deși nu în ordine cronologică, "O noapte furtunoasă", în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, în care-l joc pe Chiriac, un rol pe care-l ador, și "Aniversarea", în regia lui Vlad Massaci, în care sunt Michael, un rol foarte solicitant, pentru care trec de la agonie la extaz și încă și mai departe, dar pe care îl iubesc profund. Spectacolul acesta l-am jucat, cu un succes neașteptat, timp de vreo zece zile, și la Londra, la reputatul Barbican Centre. Fuseserăm avertizați că publicul londonez este foarte sever și deci zgârcit cu aplauzele, la noi, însă, în fiecare seară nu doar că aveam aplauze de câte cincisprezece minute, dar vedeam în sală mulți spectatori care plângeau de să le sară cămeșa! După care, ca să-mi închei lista cu spectacole, mai joc, la "Nottara", și în "Uzina de plăceri", în regia lui Alexandru Berceanu, alături de Crenguța Hariton și Virgil Ogășanu, dar și în "Interviu", un proiect independent, care în București este găzduit de "Nottara", iar în țară, când mergem în turneu, în diverse spații mai mult sau mai puțin convenționale. Și, nu în ultimul rând, la capitolul "ce-aș vrea să fac", vreau să reinventez vechile și celebrele seri de poezie: vor fi un soi de "seri de poezie reloaded". Sunt curios cum vor reacționa oamenii care, mergând într-un club, în loc de muzică, vor asculta, vreme de o oră - o oră și jumătate, versuri. Prima ieșire în public vreau să o fac cu poezii de Ion Minulescu și Emil Brumaru. Mi se pare o alăturare incitantă!