Selecția Formula As - Vera Molea, "Marietta Sadova sau Arta de a trăi prin teatru"

Adriana Bittel
Vera Molea, "Marietta Sadova sau Arta de a trăi prin teatru", Editura Bibliotecii Metro­poli­tane București, 310 p.

Îi admir pe cei care, din pasiune pentru un domeniu, devin cercetători - o muncă prost plătită, nenormată, care implică răbdare și studiu permanent. Vera Molea este cercetător doctor în Istoria Teatrului și a mai pu­blicat în ultimii ani două volume: "Teatrele din gră­dinile de vară ale Bucureștilor de altădată" (2011) și "Un regizor uitat - Ion Aurel Maican" (2012), remar­cabile nu doar prin acribia documentară, ci și prin clari­tatea stilului și montarea atrăgătoare în pagină de citate, documente și ilustrații. Calități care se regăsesc și în cartea pe care vi-o recomand azi, în care cercetătoarea și-a ales ca subiect de studiu monografic o personalitate complexă și controversată - actrița, regizoarea și pro­fesoara Marietta Sadova (1897-1981). Controversată pentru că realizările ei memorabile ca slujitoare a tea­trului și profesoară de actorie au fost umbrite de parti­ciparea activă la Mișcarea Legionară în anii '30 - op­țiune politică ale cărei consecințe avea să le suporte toată viața și din pricina căreia a făcut și compromisuri profesionale în anii proletcultismului. După ce a studiat arta dramatică în țară cu Constantin Nottara și la Paris, Maria Bârsan, cum se nu­mea la naștere, a fost remar­cată pe scenele bu­cu­reștene, în toate rolu­rile, secundare și princi­pale, comice și dra­matice pe care le-a inter­pretat. Repertoriul abordat era vast, de la clasici la con­temporani, iar cronicarii tim­pului îi lăudau natura­lețea comportării sceni­ce, pătrunderea psiholo­giei per­sonajelor, rafina­men­tul artei sale acto­ricești. Căsătoria în 1919 cu Ion Marin Sado­veanu, care avea să ajungă un scriitor și critic de noto­rietate, dar și să ocupe înalte funcții în Direcția Teatre­lor, i-a deschis drum spre statutul de ve­de­tă. Mai mult, anvergura intelectuală a soțului și a prie­tenilor acestuia a stimulat-o să-și cultive prin lecturi temeinice inteli­gența, spiritul analitic, inventivitatea, valorificate apoi ca regizoare. În 1929, Marietta Sado­veanu își ia numele de scenă Sadova, păstrat și după divorț și transformat în renume. O a doua căsnicie, din mare dragoste, cu Haig Acterian, regizor și teatrolog mai tânăr cu șapte ani, va avea un final tragic. Legionari fanatici amândoi, cu o propensiune mistică și convinși că doar Mișcarea Le­gio­nară "poate mântui țara", în 1941, după rebeliunea la care participaseră, Marietta și Haig sunt arestați. Ea, internată în lagărul de la Târgu Jiu, va fi eliberată prin înalte pile după doar trei luni, dar Haig, condamnat la 12 ani de închisoare, acceptă alter­na­tiva de a pleca pe front în linia întâi, unde e ucis. În­treg episodul legionar al Mariettei Sadova e expus de Vera Molea cu admirabilă obiectivitate, în contextul epocii, cu citate din jurnale și memorii (Jeni și Arșavir Acterian, Mihail Sebastian, Mircea Eliade, Petru Co­mar­nescu, Camil Petrescu ș.a.). După cum sunt con­sem­nate și eforturile artistei de a-și face uitat trecutul prin montarea în anii '50 a unui re­pertoriu impus, pre­ponderent sovietic și propa­gan­distic, sau prin contribu­ția la filme precum "Mitrea Cocor", "Răsare soarele" și "Nufărul roșu" - pentru care pri­mește decorații și titlul de "laureată a Premiului de Stat", precum și per­misia de a pleca în celebrul turneu de la Paris, în 1956. Nerespectând interdicțiile, se vede acolo cu vechii prie­teni Mircea Eliade și Emil Cioran și aduce în țară cărțile lor "Pădurea interzisă" și "Ispita de a exista", cărți a căror lectură e capul de acuzare în procesul Noica-Pillat din 1959. După amnistia din 1964, ieșită din închisoare, Marietta Sadova se consacră carierei didactice cu stră­lucite rezultate. Bine și echili­brat alcătuită, cu foarte numeroase ilustrații ce au pre­supus investigații speciale și cu anexe documentare ex­trase din dosarul de la CNSAS, monografia Verei Molea reconstituie nu doar parcursul unui valoros om de teatru, ci și o epocă dramatică sub aspect politic și moral.