Exemplul Occidentului

Toma Roman
După "marțea neagră", în care Parlamentul trebuia să adopte o Lege a Amnistiei, și anume - mo­di­ficări ale Codului Penal (menite să confere "aleșilor nea­mului" și altor demnitari o super-imunitate în fața oricărei legi), declarațiile premierului Ponta - cauzate de noua arestare a mentorului său, Adrian Năstase - privind im­plicarea politicului în Jus­tiție au provocat încă o reacție dură a Occidentului față de România.

Acțiunea Parlamen­tului și declarațiile lui Victor Ponta au dezvăluit faptul că alianța la guvernare, USL-ul, nu a renunțat nici o clipă la planul de a distruge statul de drept, de a-și transforma propriile aspirații și dorințe, în funcție de împrejurări, în Lege. Din perspectiva Occidentului, Statul de drept este o instituție transparentă, cu o legislație stabilă și (în con­secință) previzibilă, aplicabilă în mod uniform pentru toți cetățenii, pentru că "nimeni nu e mai presus de lege". Prin manifestările lor, Parlamentul și premierul au încer­cat să impună o segregație prin care unii cetățeni sunt mai presus decât alții, instituția (și puterea) Justiției ajungând să de­pindă de voința lor arbitrară. Ponta și ai săi urmăreau ast­fel să obțină recunoașterea unei "superclase", un fel de no­­bilime de aparat, care să dispună după bunul plac, în imu­nitate, de resurse și privilegii, "egalitatea" nemaifiind re­zervată pentru "căței". Legea Amnistiei (prezentată popu­­lar drept o "iertare" - cu iz pedagogic și etic - a celor cu pedepse ușoa­re), trebuia să-i elibereze pe membrii "su­perclasei" deja amendați (de la A. Năstase la G. Becali), și să-i exonereze de pedeapsă pe cei în curs de amendare (de la D. Voiculescu la R. Fenechiu). Social-democrația ro­mânească este una originală: îmbogățiții prin fraudă tre­buie iertați pentru a contribui, prin pomeni, la bunăsta­rea tuturor.
Acțiunile incriminate ar fi fost percepute drept ceva nor­mal dacă România ar fi făcut parte din CSI - comunitatea fostelor state sovietice, dominată de Rusia - sau, măcar, din proiectata "uniune euroasiatică", elaborată la Moscova. În fostul spațiu sovietic, o oligarhie supusă total stăpânilor tem­porari ai puterii dispune de toate "bu­nu­rile vieții", peste majo­ritatea absolută a cetățenilor "egali în drepturi". Româ­nia face însă parte, prin propria-i voință, ca urmare a unor aspi­rații profunde, din marea fa­milie a Occidentului demo­cratic, ca membră a princi­pa­lelor organizații ale acesteia, UE și NATO. Includerea în cadrul acestora presupune nu numai o serie de drepturi și avantaje (siguranța națională, libera cir­culație, libertatea individuală, asigurarea fondurilor de dezvoltare etc.), ci și o serie de obligații ce țin chiar de struc­tura demo­crației oc­cidentale (separarea puterilor statale, previzibilitatea func­ționării legilor, egalitatea reală a cetățenilor, stabili­ta­tea insti­tuțională ș.a.m.d.). Ieșirea din comunism a lăsat socie­tatea românească în derută, cu un reflex - instalat de decenii - de supunere la ierarhii, cu o incapacitate indusă de detașare critică față de realitate, cu o percepție unitară a instituțiilor statului, care nu-i este subordonat, ci supe­rior, care trebuie "uns" ca să funcționeze și să-și distribuie "bunăvoința". Cei pes­te douăzeci și patru de ani de la pră­bu­șirea comunismului nu au reușit să înlăture în to­talitate mentalitatea cetățeanului de "cetățean-asistat", nu au era­dicat total "dependența" aces­tuia de "milostenia" dețină­to­rilor puterii. Casta adusă la putere de regimul Iliescu în 1989 era cea a unor comuniști deghi­zați, de­mo­crația lor fi­ind una de vitrină. Marile averi, dar și corupția generalizată, s-au impus în primii ani de "libertate" din post-comunism. Separația reală a puterilor în stat, comba­terea efectivă a corupției, au devenit realitate abia după admiterea (mai mult, sau mai puțin conjuncturală) a Româ­niei în organizațiile occidentale. Pentru cei insta­lați la putere - în urma unor succesive voturi de respingere - noua situație s-a vădit extrem de neplăcută. Noua ge­ne­rație "socialistă" (a lui Ponta, Dragnea, Șova etc.) s-a tre­zit obligată să respecte niște reguli interpretabile - după componenții ei - dar, totuși, constrângătoare. Experiența înaintașilor i-a dat speranța că Vestul poate fi "jucat" prin rostogolirea dublului-adevăr, prin ascunderea după "vi­tri­nă".
USL-ul, în care PNL-ul s-a erodat și corupt, a exacer­bat rolul Parlamentului, ca expresie a "voinței populare", deși - se știe - această "voință" a fost manipulată, iar "re­pre­zen­tan­ții" au fost selectați după criterii care nu au ni­mic de-a face cu probitatea și responsabilitatea față de co­­munitate, cu res­pec­tul față de propriile legi. Cu un Parlament total dominat de șefii "noii generații" USL-iste, exe­cutând meca­nic toate or­dinele acestora, Ponta, An­tonescu & comp. au încercat sus­pendarea și înlăturarea pre­ședintelui Băsescu, susținătorul separației puterilor în stat și al independenței Justiției, cu scopul evident de a asigura "bătrâneți liniștite" generației anterioare, deja că­pă­tuite prin jaful în impunitate al avuției na­ționale, și - de­sigur - propria căpătuială. Năs­tase, Voi­culescu, Vântu și alți beneficiari ai privatizărilor "cu cântec" ar fi fost exo­nerați de orice răspundere pentru actele lor, urmașii folosindu-le "experiența" în manipularea celor­lalți "egali", dar și în parvenirea socială. Intervenția decisă a Occi­dentului - toate cancelariile vestice și guvernul SUA con­damnând "lovitura de stat parlamentară" - a stopat avân­tul conspiratorilor USL-iști, ce sperau să taie, dintr-o dată, "capetele hidrei democratice", ca urmare a schim­bării bruște, "în timpul jocului", a regulilor existente. Deși s-a "pocăit", V. Ponta nu a renunțat nici o clipă la ideea asu­mării totale a puterilor statului, mai ales că mandatul (ultim) al lui Traian Băsescu se apropie de sfârșit. Familiar cu minciuna, el s-a ascuns în spatele unei călătorii în Afri­ca, în "marțea neagră", și a fugit de întâlnirea cu emisarul SUA, subsecretarul de Stat Victoria Nuland, după decla­rațiile care-l făceau "pri­zonier politic", asemeni Iuliei Ti­mo­șenko, pe fostul său protector, A. Năstase. Mai mult, ca să stimuleze reacția antiocci­dentală a cetățenilor dezo­rien­tați, și-a pus consilierul maghiar, pe Gyorgy Frunda, să atace "imperialismul ame­rican" ce, nu-i așa?, ne tratează ca pe "o colonie".
Concluziile vizitei d-nei Victoria Nuland sunt, de acum, cunoscute. Ce va mai "coace" oare, în mintea lui, V. Ponta? PNL-ul a început să se trezească, liderul său, C. Antonescu, declarând că - așa cum e corect - politicienii nu trebuie să judece Justiția. Va apela, desigur, la "su­ve­ra­nitatea Parla­mentului", pentru a găsi o altă cale de a-și apă­ra mentorii și sponsorii, mințind pe mai departe Occi­dentul. În secolul al XVII-lea, Cromwell, conducătorul revoluției engleze, rea­lizând că Parlamentul nu e capabil să conducă legal destinele țării, le-a spus reprezentanților aces­tuia: "Pentru cât timp ați stat, ați făcut prea puțin bine. În numele Dom­nului, plecați!". Poate că, la viitoa­rele alegeri, românii - mai maturi și mai responsabili cu propriul destin - vor găsi cum să-i facă să plece.