SELECȚIA "FORMULA AS"

Adriana Bittel
* Marin Mălaicu-Hon­­dra­ri, "Lune­tistul", ro­man, Edi­tura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 242 p.

Marin Mălaicu-Hondrari, poet, romancier și tradu­cător din spaniolă, e un scriitor în urcare constantă în ultimul deceniu, cu volume remarcabile și remarcate, dovedind că vocația dublată de muncă răbdătoare, cu­rajul de a alege un drum dificil în aceste timpuri, având drept combustibil doar pasiunea pentru literatură, izbân­desc până la urmă și fără compromisuri. La 43 de ani, în plină forță creatoare, și-a publicat cel de al treilea ro­man, nutrit din iubirile lui literare, transmise deopotrivă personajelor și textului. Ceea ce admir mai mult la Mălaicu-Hondrari e că, deși modalitățile și temele roma­nești sunt în bună măsură preluate - în primul rând și declarat de la Roberto Bo­la?o cu Detec­tivii sălbatici, roman de o forță cople­și­toare, a cărui umbră pla­nea­ză asupra Lu­ne­tistului -, pe armătura îm­pru­mutată ro­mancierul nostru con­stru­iește o lume fic­tivă proprie. O lume în care răzbat mu­zici din camera cu ecouri a memoriei lui, trăiri personale, peisaje văzute, atmosfere respi­rate. A­ces­tea co­lo­rează și leagă original sec­vențele din cărți și filme cu gangsteri, cu iubiri frân­te, cu scriitori, cu looseri plim­bați din România în Spania, Grecia sau Austria. Lunetistul e de fapt, sub apa­rența unui scenariu "de acțiune" inven­tiv, mizând pe suspans și surpriză, o meditație despre părăsire, des­pre ruptură, despre senti­mentul de­șertului și deșertă­ciu­nii. Pentru cititorul neini­țiat, care nu sesi­zează refe­rințele livrești (deși sunt citate mereu) sau nu se poate raporta la ele fiindcă nu le cu­noaște, ră­mân captivante povestea, misterul, presti­digi­tația cu des­tinele perso­na­jelor ce gravitează în jurul lui Con­stantin. Originar din Sângeorz-Băi (ca și auto­rul), de­vorator de cărți încă din copilărie, Constantin, părăsit de iubita lui din adoles­cență, Cristina, și ea cititoare îm­pătimită, pleacă în armată și se califică lunetist în forțele spe­ciale. După revoluție, ia drumul străinătății și ajunge mercenar, apoi ucigaș plătit, dar iubirea pentru Cristina continuă să vieze în mintea lui, deși femeia, măritată cu fiul unui mafiot, declină cu timpul în depresie și al­coolism. An­ga­jat să lichideze un tânăr scriitor de suc­ces, Carlos Murillo Ponti - care se dovedește un orfan dintr-o zonă de război, adoptat la distanță de Cristina, Constantin ale­ge să-și avertizeze victima, abdicând de la cinismul "meseriei" sale, ceea ce adună firele risipite pe voci dis­juncte ale intrigii. Dar, cum spuneam, nu intriga dă ca­ratele romanului. Îndrăgostit pe față de Bo­la?o, Marin Mălaicu-Hondrari dă propria versiune de sentiment al deșertului Sonora ("un deșert plin de lite­ratură"), de dispariție și rupere de trecut, de odisee me­reu nesatis­făcătoare (Ithaca lui e Sân­georz). In­ven­tează și el destine cețoase, iubiri obse­sive, jocuri ale hazardului obiectiv - totul scăldat în seve extrase din cărți și filme, decantate prin experi­ențe și sen­sibilitate personale. Chiar și în structura Lunetis­tului folosește ceea ce a învățat de la ma­rii novatori literari ai secolului trecut, dar integrează "lec­țiile" cu o dex­teritate de iluzionist, ca­pa­bil să creeze din materii eterogene ceva nou. Tot ce l-a fascinat în lecturi nu e decât mem­brana ce hrănește eul as­cuns, în eclo­ziune, al scriitorului. Iar pe parcursul romanului, membrana ples­nește dând naștere unui text viu. Ca un paradox, aș spune că Lunetistul e ro­ma­nul certitu­dinilor aproximative ale scri­itorului cu privire la meseria lui și în același timp o masă de joc pe care sunt puse la bătaie decupaje autobiografice și acumulări culturale. Un joc inteligent de oglinzi aburite la care participă deopotrivă autorul, personajele și cititorul. Marin Mălaicu-Hon­drari a avut succes cu volumele sale de poeme și cele trei romane publicate până acum (cel de al doilea, Apro­­pierea, e în curs de ecranizare). Dar eu cred ce spune prin intermediul unui personaj: "Scrisul nu are nimic de-a face cu succesul sau cu eșecul. Te ajută pe tine, cel care scrii, să trăiești, să vezi altfel viața, să încerci să afli cine ești și ce poți să faci".


* J.R. Moehringer, "Dulcele bar. Me­morii", traducere de Paul Slayer Grigoriu, Editura Publica (tel. 021/231.52.18), 578 pag., 46,55 lei.

La recomandarea entuziastă a unui prieten, am căutat la târgul de carte standul Editurii Publica și, printre tot felul de volume specializate pe business și științe sociale, am văzut și numele lui J. R. Moehringer, care nu-mi spu­nea nimic. Cum am încredere în tele­fonul fără fir care funcționează între marii cititori de plăcere, am cumpărat Dul­cele bar și mă grăbesc să vi-o reco­mand la rândul meu. E una dintre acele cărți de care te îndrăgostești și de care nu te înduri să te desparți până la ultima pagină, o carte care îți înghite pe nesimțite orele de somn și îți pare rău când se termină. Nu e (nu e?) un roman, autorul a ținut să precizeze de pe copertă genul: memorii. Când a pu­blicat-o în SUA în 2005, J. R. Moehringer avea 41 de ani, o vârstă la care nu prea se scriu amintiri. Și totuși, jurnalistul de la "Los Angeles Times", care avea deja în palmares cea mai râvnită distincție a profesiei, Premiul Pu­litzer, a devenit un scriitor cu­noscut dato­rită felului cum își spune povestea adevă­rată. Despre ce e vorba în carte? Autorul detestă a­ceas­tă întrebare: "Urăsc când oamenii mă întreabă despre ce e o carte. Oa­menii care citesc pentru intri­gă, oa­menii care în­ghit povestea ca umplutura dintr-un biscuit Oreo ar trebui să rămână la benzi desenate și telenovele. Orice carte care valorează cât negru sub unghie e despre emoții, și dragoste, și moarte, și dure­re. E despre cuvinte. Despre om față în față cu viața. Da?". Păi, da! Despre toate astea e Dulcele bar, re­trăirea și transmiterea prin cuvinte a copilăriei, ado­lescenței și tinereții lui JR (Giar, fără puncte, un nume pe care cel ce îl poartă susține că nu e o pre­scurtare, nu vine de la nimic, nici măcar de la Junior - un mod de a șterge din viața lui orice urmă a tatălui iresponsabil). Copilul JR e crescut de o mamă singu­ră într-un oră­șel-satelit al New York-ului, Manhasset, a cărui inimă e barul lui Steve, situat la 142 de pași de casa buni­cului posac, în care se refugiază mama cu micuțul fu­gind de brutalitatea soțului. O casă în care, pe lângă bunici, locuiește și fiul lor, Charlie, barman la localul lui Steve, și care adăpostește pe termen lung încă o fiică nefericită, cu cei șase copii ai ei. "Părăsit de tată, aveam nevoie de o familie, de un cămin, de bărbați care să-mi fie mentori, eroi, modele - un fel de con­trapondere masculină pentru mama, bunica, mătușa și cele cinci verișoare cu care lo­cuiam". Iar tot ce avea nevoie găsește încă de la 10 ani în barul "Dickens", cu clienții lui permanenți din variate cate­gorii sociale și cu origini etnice diferite. O Americă în miniatură, o confrerie masculină în­che­gată de pasiunea pentru sporturi (în special baseball), pentru muzica pop, pentru politică și piața de capital, pentru pariuri, pentru femei, pentru cuvinte - toate acestea fiind subiecte predilecte de conver­sații, controverse și filozofări scăldate în băutură. În mijlocul marii familii de la barul ce își schimbă de la un moment dat numele în "Publicans" (Vameșii), JR își face educația, îndeplinește riturile de trecere, înțelegând de la "ta­ții" de acolo că băr­bat înseamnă sigu­ran­ță de sine, tenaci­tate, curaj, muncă grea, dar și încredere în semeni, deschi­de­re spre ceilalți, rela­xare. Bărbătește e să te iluzionezi și să te străduiești să-ți înde­plinești dorin­țele, să-ți testezi li­mitele, să treci peste dezamă­gi­rile și dure­rile sufle­tești de care nimeni nu e scutit. Ascul­tând poveștile soldaților și sporti­vilor, ale poeților și polițiștilor, ale bogaților și escrocilor, ale actorilor și agenților de pariuri, JR învață de la fiecare câte ceva și mai ales de­prinde un cod infor­mal al onoarei mas­culine, al solida­ri­tății la greu, al altruis­mului. Barul devine pentru el, ca și pentru ceilalți, un adă­post în fața furtunilor vieții, un loc unde ai o iden­titate, o dem­nitate, ești ascul­tat și ajutat, unde te simți în si­gu­ranță printre ai tăi. Toa­tă mulțimea de perso­naje de la "Publi­cans" e excepțional urmărită din anii '70 și până în 2011, cu întâmplările, discu­țiile, destinele fiecăruia, într-un stil ce amintește și de Salinger și de He­mingway, și de Fitzgerald și de John Cheever. Toți trăiesc în pagini, cu scene me­morabile din toată gama: comic, înduioșător, dur, sfâșietor - așa cum e viața decupată de un mare povestitor. "Uneori, barul mi se părea cel mai bun loc din lume, în alte seri mi se părea lumea însăși" - spune scri­itorul-fiu al personajelor sale adevărate. "«Publicans» era deja o carte. Când intrai pe ușă aveai de fiecare dată impresia că intrai în mijlocul unei mari opere de ficțiune". Intrați în lumea Dulcelui bar și vă garantez că veți avea aceeași impresie.

* "Vă țineți de glume, domnule Feyn­man! Aventurile unui personaj ciudat poves­tite de Richard P. Feynman lui Ralph Leigh­ton", traducere de Victor Bârsan, Editura Humanitas, 354 pag.

Deși cunoștințele mele de fizică și matematică se limitează la ce-mi mai aduc aminte din liceu, m-a fascinat cartea aceasta pe care mă grăbesc să vi-o reco­mand: e o ocazie rară de a pătrunde în mintea unui sa­vant genial, prin simpatie pentru omul cu spirit rebel și vitalitate efervescentă. Un Profesor dăruit, care dez­văluie inclusiv pentru profani parcursul cunoașterii pe cele două benzi de sens, de la concret la abstract și invers. Condiția e să ai drept combustibil curiozitatea, intuiția relaționărilor, bucuria descoperirii, perseve­rența. "Vă țineți de glume, domnule Feynman!" e una din­tre acele cărți care îți flatează inteligența, deschi­zându-ți o cale (oricât de firavă) de acces la un dome­niu rezervat specialiștilor. Richard P. Feynman (1918-1988) e un nume venerat de fizicieni și matematicieni fiindcă a inventat teorii și metode de calcul excep­țional de pre­țioase și utile în dome­niul particulelor elemen­tare. De același calibru cu Ein­stein, geniul lui (recompensat în 1965 cu Premiul Nobel) e mai puțin cunoscut de lumea largă, iar meritul acestei cărți e că îi popularizează persona­litatea și descoperirile în cel mai atrăgător mod cu pu­tință: povestirea autobiografică intens colorată. De fapt "amintirile" lui Feynman nu sunt scrise de el însuși, ci consemnate de un mai tânăr prieten, Ralph Leighton, coleg din trupa muzicală în care fizicianul nostru era percuționist. Căci trebuie spus că spiritul insațiabil al savantului nu s-a limitat la fizică, ci l-a făcut să abor­deze în calitate de "amator" și muzica, și artele plastice, să învețe mai multe limbi străine, să rezolve probleme de genetică, de chimie, să se preocu­pe de peda­go­gie... Gă­sea totul inte­resant "da­că pătrunzi su­ficient de adânc". Cu o curiozitate pă­trun­ză­toa­re, încă din co­pilărie își uimea antura­jul descope­rind pe cont pro­priu, prin experimente, "cum func­țio­nează" anu­mite feno­mene. Devreme și mai mult în joacă, se simte atras de dez­legarea unor mistere prin experimente reluate cu per­severență până când se lă­murește. Întâi izolează pro­blema, apoi încearcă meto­dic să o rezolve punând la bătaie și logica, și creativi­tatea. Așa ajunge pe la 11-12 ani să repa­re ca un profe­sionist aparate de radio, dar și să rezolve problemele de matematică ale elevilor mai mari ca el, căpătând o reputație locală fabuloasă. Și la Institutul Tehnologic din Massachusetts (celebrul MIT) își entuziasmează colegii nu doar cu năstrușnicii de campus, una mai nostimă ca alta, ci și cu revelații de analiză mate­matică. Încă de atunci se dumirește că studenții nu învățau ca el, înțelegând pe cont propriu, ci memorând mecanic și de aceea erau incapabili să integreze logic cunoștințele căpătate. Mai târziu, în strălucita sa carieră de profesor, își va concepe cursu­rile - celebrele Lecții ale lui Feynman după care se predă și azi în toa­tă lumea fizica modernă - ca pe o antrenare în înțe­legerea raționamen­telor, de la un caz particular la ge­neral și de la simplu la complex, legând științele exacte de situații concrete, astfel încât stu­denții lui să nu rețină doar numele a ceva, ci chiar să știe ceva. Deși în ignoranța mea n-am reținut decât numele unor desco­periri ale lui Feynman - dia­gramele esențiale pentru fizica particulelor elementare sau integralele de drum cu care a limpezit electro­dinamica cuantică - tot mi s-a întredeschis o ușă către procesele mentale miste­ri­oase ale geniului care se folosește deo­potrivă de intui­ție și experiență, de rațiune și curaj în înțele­gerea știin­țifică a necunoscutelor lumii. O lume în care omului Feynman grozav i-a mai plăcut să trăiască și a trăit din plin, ca un spirit liber, căruia nu-i păsa ce cred alții despre el: "Nu am nici o obligație să fiu așa cum cred alții că ar trebui să fiu. E greșeala lor, nu a mea". În­conjurat de legende generate tocmai de compor­ta­mentul lui nedocil, excentric, acest perso­naj "ciudat" a lucrat la proiectul bombei atomice ală­turi de Oppen­heimer, a discutat pe picior de egali­tate cu Nils Bohr, Enrico Fermi și Einstein, a creat concep­tul de com­pu­ter cuantic, dar a și dansat, cântat, a făcut farse, a fost amator de femei fru­moase, a râs. Afir­ma chiar că "râsul și compasiunea sunt cele mai înalte for­me de înțelegere pe care le putem atin­ge". Cum să nu admiri cu jubilație un asemenea om?