PAUL GHERASIM: "Crăciunul trebuie să aibă gustul adevărat al bucuriei"

Valentin Iacob
- La 88 de ani, pictorul Paul Gherasim are bonomia, intransigența și puritatea unui înțelept. Arta sa și-a pus-o demult sub semnul simplității esențiale. La fel ca și viața sa, luminată permanent de credința în Dumnezeu. Paul Gherasim este și un mare iubitor al vechilor tradiții românești. Să-l ascultăm așadar vorbind, de Crăciun, despre datini și despre credință -

Potecile din zăpadă

- Revista "Formula AS" se străduie de ani de zile să salveze memoria Crăciunului de altădată, pe când era cinstit și prăznuit de toți românii, ca o mare săr­bă­toare creștină. De ce trebuie păstrat spiritul origi­nar al Crăciunului, domnule Paul Gherasim?

- Tradiția este o cale a sfințeniei și a păstrării fru­mosului. Iar frumusețea înveșmântează binele. Prin această mare și însemnată sărbătoare, noi, ca popor creștin de 2000 de ani, ne străduim să retrăim neîncetat duhul credinței, prin datinile lăsate de înaintași. În lu­mea satului, datinile erau păstrate întru curăția lor, așa cum fuseseră moștenite. Și oda­tă cu datinile, omul trăiește și lumina sărbătorii Crăciu­nu­lui, lumina din suflet. Cră­ciunul trebuie să aibă gus­tul ade­vă­rat al bucuriei. Pentru că are un gust, bucuria. Bucuria es­te curată. Iar ade­vărata tradiție era simplă. Totul era simplu și curat. O bogăție a simpli­tății.

- Cum se țineau datinile Săr­bă­torilor de iarnă, în satul buco­vinean al nașterii dvs., Botești?

- Țăranul se pregătea din vreme pentru a sărbători sfânta zi a Naș­te­rii Domnului Nostru Iisus Hristos, Logosul care s-a coborât din ceruri, pe această fărâmă de țărână. Țăra­nul primea în suflet încă de copil frumusețea acestor datini. Când ve­neau sărbătorile, ță­ranii făceau o potecă prin zăpadă, drept către gar­durile ce-i despărțeau prin gră­dini, de vecinii lor. Încât pre­otul nu mai trebuia să ocolească pe dru­muri, ci ajungea mai repede, direct prin grădinile oamenilor. Asta era legă­tura sufletească, adânc omenească, între săteni. Un semn al frățietății și al credinței. În ajunul Crăciu­nu­lui, preotul, însoțit de copii de până în 10-12 ani, își făcea auzit glasul prin cuvintele "Nașterea Domnului! Naș­terea Domnului!". Cel care urma să primească preo­tul în casa lui, înainte de zorii zilei, își aprindea un felinar. Ajungea preotul în casa omului, copiii strigau în curte. Preotul cu icoana, în­soțit de un cântăreț, intra în casă, și familia întreagă, după vârstă, săruta icoana. Copiii care așteptau afară stri­gând aveau pregătite de către gazdă mici daruri: co­lăcei, nuci, mere, și preotul con­tinua drumul vestirii prin sat. Fiecare familie de ță­rani trăia emoția deo­se­bită a acelui început al Crăciunului ca pe o vecernie care pregătea sărbătoarea de a doua zi. De Crăciun, oamenii erau la biserică, în veșminte de sărbătoare. Se îmbrăcau mai gros, cu sumane sau co­joace, și ră­mâ­neau la slujbă, la Sfânta Liturghie, până la capăt. Aca­să, povesteau ceea ce-și aminteau din Evan­ghelia zilei și, uneori, ceea ce rețineau din cuvân­tul citit la strană, Ca­zania. Erau bătrâni care mergeau la biserică di­mi­neața, la Utrenie, și, pe rând, rosteau la momentul po­tri­vit, Psalmul 50, pe care-l cunoșteau pe dinafară. Așa că în ziua Sărbă­torii Crăciunului, totul era pregătit, pen­tru ca în casă să fie duhul și gustul bucu­riei. Sărbă­torile Crăciunului erau ținute cu sfin­țenie. Băieții, după primul an de școală, aveau pre­gă­tite dinainte stele, cu care mergeau și colindau în casele oamenilor: "Naș­terea Ta Hris­toase/ Dum­ne­zeu/ Lumina cunoștinței". Știau colindul vechi, curat și simplu, iar țăranii erau foarte atenți cum îl rosteau cei mici, pentru că și ei cunoșteau cuvintele. Pe atunci, copiii nu erau așa de copleșiți de daruri încât să nu mai aibă loc de jucării în casele lor. Nu era așa. În viața satului, un copil se bucura de orice bom­boană care i se dădea. Era mai mult un simbol. Era alt­ceva. Dacă primea ceva de îmbrăcat, orice, o hăinuță sau altceva, acelea se făceau mai mult în casă și erau cu adevărat frumoase. La fel ca tot ce făceau pe atunci țăranii, cu mâinile lor. Iată, aici, la mine, sunt lucruri vechi în casă. Am făcut colecție. Și am dus și-n alte părți din colecția mea. Aceste obiecte simple ale țăra­nului sunt de o fru­musețe rară. Țăranii, bărbații și fe­meile, își pregăteau tot ce era de folos și toate nevoile casei lor erau aco­perite de lucrurile lor pe care știau să și le facă. Ei știau să-și facă totul. Lucruri minunate, care sunt astăzi în așa-zise mu­zee.

- Anul Nou se săr­­bătorea pe a­tunci? Egala ca im­por­tanță Cră­ciu­nul?

- Sărbătoarea A­nu­­lui Nou era, de fapt, ziua Sfântului Ierarh Va­sile, și a­tunci, în ajunul a­cestei sărbători, obi­ceiul se schimba. În ce sens? Era moș­te­nire și a unei vieți lai­ce, să zic eu așa, cu obi­ceiuri care pentru copii, în mod deo­se­bit, făceau foarte vii aceste seri de Anul Nou. Totul era într-o rânduială care astăzi nu mai este. În tot satul se auzeau ură­tori. Copiii mici veneau primii, înainte de a asfinți soarele, la urat cu clopoțelul. Iar cei mai mari erau nevoiți să aștepte până ce se însera. Nu ve­neau mai devreme. Veneau după vârstă, cu cât înainta noaptea. Și în acele zile, toate la rând, oamenii nu lip­seau de la biserică și nici nu lucrau. La fel ca în toate zilele de sărbători creștine, când țăranul niciodată nu lucra. Și avea mai mult spor în felul acesta. De Sărbă­toarea Botezului Domnului, ia­răși era frumos. Cre­dincioșii își făceau din gheață o cruce și se sfințeau toate apele. Iar la biserică era săr­bătoare după rându­ială. Pentru că în trecut, oamenii aveau răbdare și toate erau în rânduială. Asta era lumea trecutului, lumea sa­tului. O lume cu adevărat bogată în frumusețe adâncă. Mai sunt urmele acestea? Să le vedem.

- În timpul războiului, ați locuit în București. Cum se țineau datinile în Bucureștiul de altădată?

- Pe atunci, Parcul Domeniilor, în care am locuit eu, era un cartier tare liniștit. Obiceiurile satului se mai făceau simțite întrucâtva și în oraș, pentru că mulți de aici nu puteau să uite satul copilăriei lor. Biserica, și la oraș, era cea care păstra miezul acestei bucurii a sărbă­to­rii. În toate zilele de sărbătoare ale Crăciunului, bucu­­reștenii erau prezenți în număr însemnat în bi­serici. În familiile acestor oameni creștini era pace și bucurie. Deși ceva începuse să se schimbe deja. Erau tulburări mari, războiul bătea și la ușile Bucureștiului, mulți oa­meni lipseau din orașul aflat sub bombarda­mente. Cu toate astea, oamenii își făceau dovedită cre­dința. Lu­mea era mai răvășită, dar chiar și în timpul bombar­damentelor, Parcul Domeniilor tot liniștit era. Se auzeau pe străzi trecând oltenii cu zarzavaturi, cu iaurt. Era liniște în sufletele oamenilor. Liniștea dobân­dită prin credință.

"Occidentul a adus obiceiuri care s-au așezat și care ne-au tulburat tradiția"

- Azi, datinile noastre nu se mai celebrează la fel ca altădată. De ce?

- Imediat după război s-a petrecut ceva cu totul neașteptat, mai ales în viața țăranului. Ceva nedrept și crud. Noi, toți românii, am căzut pradă unei ideologii care s-a arătat de la început ostilă bisericii. Țăranul a trăit o încer­care asemenea morții, care l-a schim­bat. O schimbare care continuă și azi. Urmele acestea curate ale datinilor s-au degradat, deși obiceiurile nu s-au șters cu totul, dar obiceiurile nu sunt totuna cu datinile. Obiceiurile sunt schim­­bătoare. Dar prin puterea cre­din­ței în­țelegi că nu-ți ră­mâne decât să ai con­știința că răul, chiar dacă pune stăpânire pe lume din ce în ce mai mult, nu poate pătrunde peste un anu­mit prag. Dia­vo­lul nu poate pune stăpânire pe sufletul omului. Cre­dința ne întărește mintea și omul știe că are de apărat toate înțele­surile luminate de cuvântul lui Dum­nezeu. Singura nădejde e tot în acest dar al credinței, care este birui­toare, oricâtă su­ferință, oricât ai vedea cum se întinde urâtul peste lu­me. E pa­radoxal a vorbi în acest mod, dar este în­dea­juns să privim lumea de astăzi, ca să vedem cum toate cele socotite cu ade­vărat bune sunt răs­turnate. Și dacă ne amintim de cinstitele, curatele datini ale lumii sa­tului, colin­dătorii de atunci au amuțit, glasurile lor nu se mai aud. Lu­mea este sub o povară a cantității. S-au tot adunat atâtea lucruri străine de binele și fru­musețea de care are nevoie sufletul. E neorânduială în toate. Parcă o forță, un duh necunoscut ar conduce lu­mea spre ceea ce trăim. Astăzi, omul nu are alt­ceva de făcut de­cât să-și salveze sufletul. Restul e un vai al neajun­su­rilor, al să­ră­ciei, al încercărilor acestei vieți mate­riale. Lumea de astăzi visează aur. Visul, cenușa vițe­lu­lui de aur care face cu ochiul din vistierii, a orbit ochii oa­menilor și sufletele lor sunt sub greul acesta al poverii materiei. Lumea de astăzi este materialistă. Ur­mele frumoase și bune ale trecutului s-au pierdut. Îna­in­tașii au plecat lăsându-ne urmele lor. Iară urma, ce înseam­nă urma? E calea de urmat. Dar ea s-a pierdut. Înainte, țăranul trăia o viață simplă și, de fapt, cel mai greu lucru este să re­do­bândești simplitatea, pentru că în simplitate e bo­găția, iar în bogăția aceasta a sim­pli­tății sunt valorile. Va­lorile nu se află în cantitate. Lu­mea asta este ca o cora­bie încărcată, și care se scu­fun­dă, și din care trebuie să arunci, ești nevoit să arunci ce-i de prisos. Dar cine să facă lucrul acesta când oamenii trăiesc doar pentru a acumula? Dar nu trebuie să deznă­dăj­duim, pentru că am cădea într-un păcat din care e greu de ieșit. Este păcatul întristării. Nădejde nu poți să ai dacă nu îți cunoști păcatele. Nu poți să ai nădejde în ceva mai bun, dacă nu poți să deosebești binele de rău. Asta-i lu­mea de azi. Nu o schimbăm noi, asta-i clar. Dar oa­menii se mai pot și astăzi aduna, ca să fie împreună, în primul rând în bi­se­rică. Acolo unde tradiția trebuie să fie bine păstrată, cu colin­dele vechi și cu cântări psal­tice. Pentru că altfel Occidentul, iată, a adus obiceiuri care s-au așe­zat și care ne-au tulburat tradiția. Trebuie să sal­văm cât putem. Dar oricum, eu nu mă pierd. Trag nă­dejdea în bine și văd, și dacă văd, mulțumesc lui Dum­nezeu că văd în ce lume trăiesc, pentru că alt­fel mă luau valurile lumii. Eu sunt treaz. Eu nu merg cu lu­mea.

"Nu arta te salvează, ci credința"

- Cum ați ajuns la credința în Dumnezeu și cum ați păstrat credința în Hristos?

- Este greu de dat un răspuns. Un copil al sa­tului aflat între oameni încreștinați, cum sunt ță­ranii, fiind botezat, devine creștin. Copilul poartă numele unui sfânt, poate chiar al unui apostol, care le-a propovăduit oamenilor. Apoi copilul acela crește, lumea din jurul lui se schimbă, și locul, și obiceiurile. Și odată ajuns la oraș, într-o lume mult schimbată față de aceea a sa­tului, este, pe deasupra, așa cum s-a întâmplat cu mine, încercat și de slăbiciunile oricărui student de la Academia de Belle-Arte din București. O școală care îl pregătea să dobândească numele de artist. Arta devenea o încercare grea pentru tânărul plecat dintr-un sat. Acum, el trebuia să găsească prilejul de a face din numele lui un nume cunoscut. Iar asta era o ispită. O ispită nu rămâne singură, se leagă de altele. Cum ajunge un om astfel încercat să redo­bân­dească darul credinței de la început - asta nu poate fi tra­dus prin cuvinte. Uneori, vine și câte o clipă de tre­zire. O mână pe care ți-o întinde Dumnezeu, prin su­flete apropiate și mai tari în credință. Vin încer­cări, toa­tă viața este compusă din astfel de încer­cări, sunt lu­mini, sunt și întunecimi. Viața omului e mai mult căzută în păcat, dar cum nădejdea prin credință este în izbăvirea de păcat, frumusețea darului credinței e un licăr necon­tenit de lumină. Te întărești în ceea ce tră­iești, îți amintești de ce a fost bun în viață, dacă ai în­făp­tuit ceva folositor. Un pictor, cum este cel care vă vorbește, are un dar deosebit din partea lui Dumnezeu: darul vederii, în înțelesul adânc. Și acest dar se cere a fi cultivat o viață întreagă. Niciodată nu poți să spui gata, acum am învățat un meșteșug. Abia de la o anu­me treaptă începi să vezi că îți sunt puse la încercare puterea de a face și puterea de a înțelege ceea ce ai de făcut, pentru că îți dai seama de neputințele în care te găsești. De abia atunci poți să spui că ai ajuns să în­țelegi ceva. Nu arta te salvează, ci credința. Ea îți lumi­nează și darul tău de pictor.

Florile dalbe, flori de măr

- La sfârșit, d-le Paul Gherasim, aș vrea să ne vor­biți și despre grupul "Prolog" din care faceți par­­te. Mai ales că la prima expoziție a grupului au fost mai multe sim­bo­luri care vă legau de Sărbă­toarea Naș­­terii Dom­nu­lui.

- Da, fac parte dintr-un grup nu­mit "Prolog". Este un grup de pictori de vârste diferite. Gru­pul are un tre­cut de peste 20 de ani. Cu totul sem­ni­ficativ, prima ex­poziție a aces­tui grup a avut loc în 1985, într-o sală din Bucu­rești, în preaj­ma Sărbă­torii Crăciunului. Du­­pă câte îmi amin­tesc, titlul expoziției era "Floare de măr". Nu ne-am gândit să facem această expoziție decât în urma unei experiențe consimțite de către toți. Anume, de a ne în­tâlni primăvara, într-o livadă plină de meri în­floriți. Am urmărit să ajungem acolo înainte ca mu­gurii să fi dat în floare. Așa că am prins dimineți, în zori, când tocmai se petrecea această minune a Naturii. Era la ră­săritul soarelui, în grădină, și albinele trezite înaintea noastră erau acolo, de parcă ne așteptau și ele. Mugurii se dezmorțeau sub pică­tu­rile de rouă ale di­mi­neții și sub sărutul albinelor. Noi, cu caiete de desen, ne-am pro­pus să uităm de tot ceea ce lucrasem până atunci și să desenăm ca niște copii - muguri, ramuri cu flori de măr. Într-o încercare neo­bișnuită, o încer­care mistică, prin care să uităm de noi înșine. Desigur că făcuseră și alți pictori înaintea noastră, în mod stră­lucit, desene după flori și după plante. Pictori cunos­cuți, îndeosebi pic­torul german Albrecht Dürer, unul dintre fruntașii de­senului din întreaga lume. Sigur, au fost și alții, Leo­nardo Da Vinci, și alții mai apropiați în timp. Dar noi nu ne-am propus să facem dovadă de iscusință. Ci mai degrabă am luat asta ca pe un canon. Voiam să vedem cum ne putem lumina vederea față de natura ce o pic­tam. Pentru că natura este inspiratoare. Apoi, unul din­tre prieteni a propus să facem o ex­poziție. Asta ne-a mirat. Ni s-a părut ceva mult prea îndrăzneț și nepo­trivit. Cum să apari în fața colegilor și a celor care ur­măreau viața breslei noastre, cu astfel de lucruri, care păreau fie o naivitate fără margini, fie o îndrăzneală fără margini? Totuși, am făcut-o. Doi oameni apro­piați, poetul Ioan Alexandru și istoricul de artă și filo­soful Andrei Pleșu au scris câte un text po­tri­vit. Erau ca o apărare pen­tru noi. Ioan Ale­xandru și-a numit cu­vântul său - "Lo­gosul florii de măr".

- De ce ați ales să vă des­chi­deți ex­poziția toc­mai în preajma Cră­ciu­nu­lui?

- Noi, dacă am pictat muguri și flori de măr, ne-am gândit și la colind, la floarea de măr. Și nu a fost sin­gura dată când noi, gru­pul "Prolog", am fă­cut expoziții de Cră­­ciun. S-a mai în­tâmplat și anul trecut. Eu, ne­mer­gând acolo, am scris un text, cu un fragment din care mi s-ar părea potrivit să încheiem interviul pentru "For­mula AS":
"Din an în an, mireasma florii de măr a fost un ose­bit prilej de bucurie.
Suntem în așteptarea marii sărbători a Nașterii Domnului. Acum, ne bucurăm iar împreună.
Sub albul rece al zăpezii, mugurii rămân pe ra­mu­rile lor și vor reîmbrăca albul înflorit în lumina În­vie­rii.
PROLOG e reînnoită așteptare".


CARTE DE VIZITĂ

* Născut la 25 iunie 1925 în satul Botești-Ho­rod­niceni, jud. Suceava.
* Studii de desen și pictură între anii 1943-1947 la Academia de Arte Fru­moase din București, cu pro­fe­sorii Nico­lae Dărăscu (desen) și Jean Al. Steriadi (pictură).
* În 1946 expune la Salonul de Pri­măvară, pri­mind premiul al II-lea.
* Devine membru în Sindicatul Arte­lor Fru­moa­se, iar în anul 1950 membru fon­dator al UAP, secția Pictură, Bucu­rești.