Selecția "Formula As"

Adriana Bittel
* Jay Parini, "Rătăcirile lui Herman Melville", traducere și note de Luana Schidu, Ed. Humanitas (tel. 0376/74.33.82), colecția "Raftul Denisei", 420 p.

Am mai scris aici despre moda de succes a bio­fic­țiunilor care au ca subiect artiști celebri. Ro­man­cieri și cineaști de prima mână sau doar meseriași rein­ven­tează viețile - sau doar episoade din ele - ale unor scri­itori, pictori, compozitori care au marcat cultura uni­versală, scontând pe curiozitatea publi­cului pentru perso­nalități mitizate și folosind bogatul material documentar și exegetic adunat în timp. Și la noi sunt tentative de acest gen, de n-ar fi să amintesc decât romanul Florinei Ilis despre Eminescu, Vieți paralele, sau pe cel al lui Radu Paraschivescu despre Caravaggio, Fluturele negru. În lu­mea anglo-­saxonă cred că niciun scri­itor im­portant n-a rămas "ne­­ficționa­lizat", de la Shakespeare la Vir­ginia Woolf, Conan Doyle și H.G. Wells. Ame­ri­canul Jay Parini e pro­fesor de li­teratură, biograf de scriitori și ro­man­cier, iar dintre cele șapte ro­mane publicate până acum, cel mai cunoscut (și da­torită ecranizării) e Ulti­ma gară, tradus la noi în 2009, și care are ca su­biect sfârșitul lui Lev Tolstoi. Best­-sellerul mai re­cent al lui Pa­rini pe care vi-l re­co­mand azi e re­constituirea bio­gra­fiei lui Her­man Melville, o viață "ca un roman", plină de aventuri ris­cante, de naufragii exis­tențiale și refuz al încorse­tărilor sociale. O viață nefe­ri­cită, dar care a hrănit capo­dopere de o actualitate perenă. Născut la New York într-o familie în care atât bunicul patern, cât și cel matern își câștigaseră prin fapte de bra­vură statutul de eroi naționali, Herman și-a pierdut tatăl la 12 ani și a ră­mas sub tutela unei mame domi­na­toare. Situația finan­ciară precară a familiei îl obligă să mun­cească din ado­les­­cență, deși încă de atunci își desco­perise pasiunea pen­tru citit și scris, precum și atracția pentru călătorii pe mare, căreia îi dă curs, întâi ca mus pe o navă comer­cială, apoi ca marinar pe o balenieră ce pes­cuiește în mările Su­dului. După un an și jumătate la bord, eva­dează de pe nava con­dusă de un căpitan nebun-tiranic și rămâne patru săptămâni pe o insulă din Mar­chize, în mijlocul unui trib de canibali, taipi. Când își dă seama că viața îi e în primejdie, fuge spre mare, e luat de o altă ba­le­nie­ră, ajunge prizonier în Tahiti, evadează și de acolo și, la bordul unei fregate, se întoarce la Boston. Aven­turile acestea sunt narate în primele lui cărți, "Taipi" (1846) și "Omoo" (1847), care au succes atât în An­­glia cât și în Ame­rica, fiindcă descriu para­disuri exo­tice, viața tri­bu­rilor primitive, libertatea lor abso­lută, in­clusiv de a-și mânca dușmanii. Faima de scri­itor și aven­turier cu­rajos a lui Herman o de­ter­mină pe roman­țioasa Eli­sabeth Shaw, fiica unui influent judecător, să-i devină soție în 1847. Jay Parini își cons­truiește romanul pe mai multe planuri alter­native. Avem povestirea la persoana I a nefericitei ne­veste Lizzie - care trebuie să suporte caracterul dificil, izbucnirile brutale și lungile absențe ale so­țului, cu care are patru copii, doi băieți și două fete, plus răutățile soacrei autoritare -, intersectată cu rela­tarea unui autor omniscient a aventurilor pe mare și uscat și a zbuciumului psihic ale scriitorului, expe­rien­țe din care se nasc operele lui. Psihologic, au­torul lui Moby Dick, așa cum îl vede Parini, e un per­sonaj sfâșiat de imposibilitatea opțiunii între "marile și mișcătoarele pustietăți" acvatice și pământul ferm al țărmului, ce implică mărginire. Herman Melville e un veșnic ne­mul­țumit, un marinar nefericit pe uscat, atras de riscuri chiar și în scris, romanele lui punând probleme morale și fi­lo­so­fice neconvenționale, pe care epoca le refuză. Atrac­ția pentru prietenia virilă, pe care izolarea echipajului și pândirea primejdiilor mortale o favorizează, insatisfacția vieții conjugale și a (i)responsabilității paterne, misterele im­permeabile ale sufletului omenesc și dezolarea de a se simți un exclus fac din Melville un nihilist cu simțul tragic al naufragiului. Dar, spre deosebire de celebrul său personaj, Barthelby, scribul care preferă să nu scrie, H.M. scrie tocmai despre ceea ce îl exasperează. Eroii lui sunt singuratici, marginali, declasați dintr-o societate ale cărei reguli le refuză fiindcă le îngrădesc libertatea, oa­meni ce se auto-distrug, obsedați de țeluri de neatins. Personaje care îi seamănă: căpitanul Ahab, urmărind în van monstrul alb, Barthelby închis în vidul rezistenței pa­­­sive, Pierre, scriitorul blestemat care merge din eșec în eșec, până la marginea nebuniei, marinarul bâlbâit Billy Budd... Însuși Melville își contemplă în romanul lui Parini dezastrul existențial: moartea celor doi fii, de ca­re e psihologic răspunzător, ruptura amară de lumea așe­­zată, insuccesele literare repetate. Scriitorul a murit în 1891, aproape uitat. Au trebuit câteva decenii pentru a fi recunoscut ca scriitor genial iar din burta balenei sa­le albe să iasă o suită de mari scriitori americani, de la Hemingway la Pynchon.