Radioul era un submarin rusesc cu clape de pian, deasupra lui era o păpușă mică, verde și urâtă. Îl păzea, probabil, doar era atât de greu să te scufunzi seară de seară pe sub unde și frecvențe, ca să prinzi frânturi din vocea plină de purici a lui Neculai Constantin Munteanu. Păpușa aia era un spion deghizat, puricii erau fabricați în laboratoare secrete și se numeau "bruiaj", iar ceea ce căutam noi era o insulă numită Europa Liberă. Pe insula asta se ajungea al naibii de greu, trebuia să navighezi cu dibăcie prin porturi străine, să asculți toate limbile pământului, să schimbi cu repeziciune frecvența când naufragiai în mările cu sâsâieli șerpești și țipete de vârcolaci, hărți nehașurate ale oceanului de unde, în fine, trebuia să tot rotești butoanele submarinului, pentru ca, într-un târziu, să auzi ecoul cețos și slab din Rapsodia Română, codul secret al insulei, semnul magic că ai ajuns aproape. Pe țărmul ăsta ascuns, despre care nu aveai voie să vorbești la școală, trăiau niște oameni liberi care spuneau adevărul. Tatăl nostru, carele era pe pământ, tovarășul Nicolae Ceaușescu, era un om rău. Asta se spunea acolo, la Europa Liberă, iar pe Lunca Siretului începeau să pâlpâie felinarele, strada se golea, se umplea de noapte, umbre și iarnă, în blocuri se aprindeau luminile, iar eu plecam de lângă submarin, lăsam păpușa verde și pe Uca să-l păzească și intram în Titanic. Aici era cald și bine, potriveam pernele, miroseam cearceaful, trăgeam plapuma până la nas, vorbele lui Neculai Constantin Munteanu se amestecau încet, deveneau o șușoteală moale, ațipeam. Dimineața, submarinul rămânea tăcut, o cutie mare, uriașă, păzită de o păpușă mică, verde și urâtă. Uca îmi zâmbea, îmi spunea "bună dimineața", mă gândeam că nici în noaptea asta nu ne-am izbit de vreun aisberg, că Titanicul a plutit liniștit pe o mare fără vise, mă gândeam că alături de Uca nu mi se poate întâmpla nimic rău. Uca: bucuria, răsfățul, zâna mea bună, omul care îmi purta de grijă atunci când părinții mei erau departe. Aici, în garsoniera ei de pe Lunca Siretului din Drumul Taberei, se găseau toate lucrurile de care aveam nevoie: terenul de fotbal care se întindea de la calorifer la scaun, locul unde Dinamo câștiga în fiecare zi la scoruri astronomice meciurile cu Steaua, draperiile verzi, după care puteam sta ascuns cu orele ca să privesc strada și blocurile, fotolii care deveneau munți, dulapuri care se preschimbau în peșteri, toate obiectele alea - un urs de bronz, o lumânare-faraon, un derviș metalic, niște vulturi de lemn - care începeau să se miște și să vorbească odată ce le atingeam cu mâna și începeam să le spun povești. Era bine la Uca, regatul meu din garsoniera unui bloc cu patru etaje.
Iar submarinul, submarinul era doar un aparat radio în timpul zilei, naviga pe mări liniștite - teatru radiofonic, concerte de pian și orchestră, știri despre realizări mărețe, fotbal minut cu minut - până-n seara aceea când și eu, și Uca, am înghețat și ne-am lipit unul de altul sub plapumă. Venise, dintr-odată, iarna în garsoniera din Drumul Taberei, ne era frig, cumplit de frig, iar frigul acela nu venea de la caloriferele reci, nici de la temperatura de afară, deși era decembrie, deși n-aveam reșou. Submarinul nostru se izbise de un aisberg și se scufunda încet. Europa Liberă ne spunea că la Timișoara se trage în oameni, că acum, aici, într-un decembrie fără zăpadă, a început revoluția.
Mingea de 35
Nu știam ce înseamnă asta, revoluție, învățasem la școală că ar fi fost una, demult, în 1848, și că oamenii care o făcuseră n-au avut parte de o soartă prea bună. I-am spus asta lui Uca, iar ea mi-a zis să tac. Uca nu-mi spunea niciodată să tac, de la ea învățasem ce e răsfățul, ce înseamnă să ai întotdeauna dreptate, să câștigi orice partidă de tabinet, chiar dacă nu ai cărți bune, ea era singurul om de pe pământ căruia îi puteam spune ce vreau să mi se cumpere, iar ea chiar să-mi cumpere lucrul ăla. Uca nu mă contrazicea, iar acum îmi spunea să tac. Am tăcut, iar tăcerea asta plutea prin cameră, grea și nefirească, se așeza peste lucruri, iar lucrurile deveneau și ele tăcute. Terenul de fotbal devenise doar un linoleum, draperiile mi se păreau prăfoase, faraonul, ursul, dervișul și păpușa verde - niște obiecte neînsuflețite, nesuferite, bătrânicioase. I-am spus că am să plec de la ea, că la ea e urât, că mi-e dor de frații și de prietenii mei, că în blocul ei stau numai bătrâni, că n-am cu cine să mă joc. Eram rău, simțeam răutatea asta cu toți porii pielii, simțeam că se întâmplă ceva și nu înțelegeam prea bine ce, mă zgândărea cuvântul ăsta, "revoluție", aș fi vrut să pricep de ce se trage în oameni, de ce e Uca atât de tăcută, de ce naiba n-a început încă să ningă, de ce e pornit submarinul în timpul zilei, de ce păpușa verde nu găsește Europa Liberă mai repede. Străzile erau și ele mute, oamenii dispăruseră în blocuri, fuseseră înghițiți cu toții, poate nici nu existaseră vreodată. Atunci mi-am dat seama că vreau o minge, că eu n-am minge, că îmi trebuie neapărat o minge și nu orice fel de minge, ci o minge verde, de 35, o minge care să nu fie ovalizată. I-am spus toate astea lui Uca. Nici nu m-a întrebat ce înseamnă "ovalizată", asta știam doar eu și toți băieții care jucau fotbal, mi-a dat 35 de lei și mi-a spus să am mare grijă afară. N-am înțeles ce voia să spună, doar fusesem la Materna de sute de ori, făceam fix cinci minute de pe Lunca Siretului până acolo. "Sunt mare, mă descurc", i-am spus, am trântit ușa de la intrare, am coborât în fugă trei etaje și am ieșit în stradă. Știu că era ceață, știu că n-am întâlnit pe nimeni. Era o zi ciudată, aș fi vrut să ningă, iar pentru că nu ningea, îmi doream mingea aia de 35. Am ajuns la Materna, Materna era închisă. M-am tot învârtit în jurul magazinului, m-am uitat la program, era joi, era dimineață, trebuia să fie deschis. Nu era. Abia târziu, tiptil, ascunsă, înfrigurată, dinăuntru a ieșit o vânzătoare: "Copilule, ce naiba faci aici? Du-te acasă! Tu nu vezi că s-a tras în geam? Da, da, de sus, de pe blocul ăla!" Mi-a arătat blocul, mi-a arătat pe unde trecuse glonțul. Geamul de la Materna era crăpat, un glonț trecuse pe acolo, mi s-a făcut îngrozitor de frică și am fugit acasă la Uca. Când sunt revoluții, se închide Materna și nu mai poți să-ți cumperi mingi de 35, mi-am spus și am intrat în casă.
Licurici
Submarinul era pornit, păpușa verde și urâtă a dat ușor din cap, semn că mă salută. Revoluția se mutase de la Timișoara la București, venise seara și nu ne puteam dezlipi de radio. Tăcerea era din nou de gheață, Titanicul se micșorase, intrase la apă, ne scufundam încet, etaj cu etaj, ajunsesem la parter și pluteam mai departe, Uca și cu mine, invizibili, prin noapte, pe patul nostru fermecat peste care zburau gloanțele.
Când ne-am trezit, era vineri, era ceață și începeau să se întâmple lucruri. Mai întâi, păpușa verde a căzut de pe radio, apoi, dinăuntru, din radio, au anunțat că un general, Vasile Milea, s-a sinucis, apoi a sunat telefonul, Uca a răspuns, era mama mea, mama mea care spunea că trebuie să rămân acolo de Crăciun, că Bucureștiul e paralizat, e revoluție, că fratele meu mare e pe străzi, la demonstrații, apoi tovarășul Nicolae Ceaușescu a zburat cu elicopterul și o voce din submarinul rusesc a strigat că suntem liberi, că dictatorul a fugit, apoi am simțit bucuria aia uriașă, nu știu de unde venea, am simțit că mă ia pe sus, că mă ridic și ating tavanul mai repede ca dervișul pe care îl puneam să zboare, am atins tavanul, m-am plimbat pe el o vreme, apoi am coborât, am tras draperiile verzi, am deschis geamul și am strigat din tot pieptul, "am înviiiiiiiiiiins". Din toate blocurile alea, și erau multe, și erau și de zece etaje, nu mai striga nimeni, doar eu, și atunci Uca m-a tras înapoi, speriată, "ce faci, nebunule, vrei să te împuște?", mi-a zis, dar mie nu-mi păsa, i-am strigat asta, că nu-mi pasă, că ea cu toți oamenii ăia din blocuri, ascunși după draperii, sunt niște lași, că am învins, că suntem liberi, am mai strigat o dată, pe toată Lunca Siretului se auzea numai vocea mea. Uca a închis fereastra, era cât pe-aci să-mi prindă degetele, la ușă a sunat cineva, m-am speriat și eu, s-a speriat și Uca, într-un târziu a deschis, era doamna Sandu, ne chema la ea, la televizor, să vedem revoluția. Ne-am uitat la revoluție până târziu, în noapte, i-am recunoscut pe Ion Caramitru și pe Sergiu Nicolaescu, îi văzusem doar în atâtea filme, doar că în filmul la care ne uitam acum, gloanțele care zburau zburau de-adevăratelea, iar pe teroriștii ăia nu-i vedea nimeni, mama lor de teroriști ticăloși, erau ca niște licurici gloanțele, lăsau dâre lungi de lumină, dar armata era cu noi, armata avea tancuri, iar oamenii se suiseră pe ele și fluturau steagul, steagul nu mai avea stemă, eram atât de fericit, aproape că uitasem că nu am să fac Crăciunul acasă, cu toți ai mei.
Apoi a fost trist. Uca n-avea brad, a aprins doar lumânarea-faraon și m-a luat în brațe ca să nu plâng, mi-era dor de mama, de frați, voiam acasă, mă plictisisem de garsoniera aia, mă gândeam la darurile pe care mi le-a adus Moșul, mi-era ciudă că sunt aici, cu ea, că revoluția a făcut ca niciun troleibuz sau autobuz să nu mai meargă dinspre Drumul Taberei spre centru. Și mai știu că Uca s-a închis în baie și a plâns pe înfundate, mult, foarte mult timp.
Abia după ce i-au împușcat pe Elena și pe Nicolae, seara, târziu, am ajuns acasă. La televizor erau desene animate, cadourile mele stăteau neatinse sub pom. Le-am desfăcut. Moșul îmi adusese ciorapi, mănuși, bomboane, un joc de scrabble și o minge de 35. M-am gândit la el, cum o fi trecut în zbor prin toate gloanțele alea, apoi m-am gândit la Uca și i-am cerut iertare. O lăsasem singură în Titanicul ei uriaș. Îmi venea să plâng și aș fi vrut să ningă, aș fi vrut ca mama să aprindă lumânările din brad și să cântăm colinde. N-a nins, dar mama a aprins lumânările din brad și am cântat colinde. Era bine, era de ajuns.
Reproduceri după picturi de FRANCISC CHIUARIU