Icoana din pivniță
Așa l-am cunoscut pe Sfântul. Mă aștepta în biserică, zugrăvit cuminte într-o icoană uitată mult timp în adâncul unei magazii, acoperită de praf și pânze de păianjen, cu sticla mătuită iremediabil și rama atacată de umezeală și mucegai. A descoperit-o, din întâmplare, parohul bisericii, părintele Cristian, urmând un îndemn insistent și tainic, pentru ca mai târziu, îndepărtând învelișul opac și scorojit al picturii, să se cutremure de uimire. Nu numai că avea în față cea mai frumoasă icoană văzută vreodată, dar, sub ochii lui, se săvârșise o minune. Simplu și firesc, biserica își regăsea icoana prăznicară, pe care mulți o crezuseră pierdută pentru totdeauna. Simplu și firesc, Sfântul revenea la casa și lucrarea lui dintotdeauna - sprijin familiei cu mulți copii și grabnic aducător al lucrurilor furate sau pierdute.
Pus la loc de cinste și învelit ca într-un cocon de aur și lumină, Sfântul Fanurie strălucește discret chiar lângă altar, pe Scaunul Împărătesc. Dacă ești mai grăbit, nici nu-l observi. Stă enigmatic și cuminte, cu chipul său de tânăr frumos și fără vină, ținând în mână o lumânare albă, de botez, asemenea tuturor Sfinților aducători de credință și de vindecări miraculoase. Stă ușor trist și neclintit, ca în ziua martirajului său, când se spune că pășea pe ultimul său drum printre două șiruri prelungi de oameni, având de-a stânga pe hulitorii lui, iar de-a dreapta pe cei ce-l iubeau - oameni credincioși, cu drag de cele sfinte. Cu fiecare pas făcut de Cuviosul Fanurie, glasurile celor care îl blestemau deveneau tot mai stinse și fără vlagă. Cu fiecare apropiere de eșafodul morții, oamenii din stânga lui treceau de-a dreapta, încât, ajuns în fața călăului, pe rândul celor vrăjmași și fără credință nu mai era nimeni. Prin simpla lui prezență, Sfântul Fanurie convertise la creștinism toată suflarea cetății, inclusiv pe călăii care fuseseră obligați să-i taie capul și să-l supună la chinuri inimaginabile. Avea doar 19 ani, dar suferise mai mult decât ar fi putut suferi un om obișnuit o viață întreagă. La 19 ani, în spatele chipului său feciorelnic, se ascundea nevăzut un om ce cunoscuse toate loviturile vieții. Un om deja bătrân în ale durerii, trecut fără nicio vină prin disperarea insuportabilă de a-și vedea mama în brațele desfrâului, dansând lasciv într-o tavernă promiscuă, înconjurată de priviri pofticioase și ațâțate de alcool. Înnebunit de suferință, copilul Fanurie va fugi cu gând să-și pună capăt zilelor, până ce va fi salvat de un pustnic, anunțat în vis de Dumnezeu ce să facă. Dacă ar mai fi avut o clipă răbdare să privească din ușa tavernei ponosite, Fanurie ar fi înțeles crudul adevăr. Ar fi înțeles că mama lui nu făcea nimic din plăcere. Dimpotrivă, în timp ce dansa printre mese, ochii ei se scăldau în lacrimi, iar gândul îl avea îndreptat doar spre cei 12 copii care o așteptau acasă neajutorați, flămânzi și speriați de singurătate.
Comoara Olgăi Greceanu
Ridicată într-o margine de cartier, la adăpostul unor case bătrânești și al unor platani fără vârstă, Biserica Cerceluș apare asemenea Sfântului, gata oricând să spună povestea nefericitei sale mame și, în numele ei, să-i mângâie pe toți orfanii; pe toți nefericiții lumii. O biserică simplă și fără zorzoane, dar dar plină de comori și ascunse bucurii mistice pe dinăuntru. Interior intim și armonios, perlat cu vechi odoare ferecate în argint masiv și acea icoană a lui Fanurie, realizată de marea pictoriță Olga Greceanu. Niciunde nu s-ar fi găsit loc mai potrivit inspirației de artist creștin a Olgăi Greceanu, artist rugător în linii și culori, de o domoală intensitate solară. Niciunde, parcă, ținuta creștină a Olgăi Greceanu nu s-a întretăiat mai potrivit cu toată starea de bine a unei biserici modeste, de cartier, unde liniștea capătă mici unduiri psaltice și unde, neobosit, mai multe candele pâlpâie, cuminte, la altar.
Sfântul însoțitor
Aflat mereu în preajmă, părintele Cristian stă și veghează surâzător, așteptând credincioșii pentru spovedanie. Nu se miră în niciun fel când aude cât de simplu și de ușor am găsit adresa. Privește blând spre icoana Sfântului, se bucură și încuviințează cu toată convingerea. Așa e Fanurie - un Sfânt bineștiut al prieteniei și al întâlnirilor minunate. E atât de grabnic, încât nu e nevoie nici măcar să-l cauți. E suficient să-i rostești numele sau să-l pomenești în gând. Te găsește el oricum și-ți arată calea, așa cum i-a arătat-o chiar părintelui cu mult timp înainte de a fi paroh al bisericii. Era în Grecia, la Atena, unde, într-un magazin oarecare, o femeie s-a apropiat de el și i-a oferit fără nicio explicație o iconiță cu chipul lui Fanurie. Neștiind cine este acest Sfânt, părintele a vrut să-i afle măcar numele, dar femeia a dus degetul la buze în semn de tăcere, după care a dispărut ușor și nevăzut ca un abur. Fără să dea prea mare importanță întâmplării, părintele și-a continuat drumul spre insule și locuri sfinte, constatând cu uimire că, în orice loc ar fi ajuns, îl urma insistent, din icoane și fresce bizantine, figura aceea de tânăr frumos și cu privire amar-melancolică a Cuviosului Fanurie, de parcă ar fi încercat să-i spună ceva important; ceva ca o poruncă solemnă, cu neputință de refuzat. Va trece mult timp până ce părintele va înțelege rostul însoțirii lui Fanurie prin mânăstirile din Grecia. Va înțelege când, după niște ani de la întâmplarea cu iconița dăruită în magazin, va deveni paroh al Bisericii Sfântul Fanurie din București. La fel va înțelege și va recunoaște lucrarea Sfântului, în clipa în care îi va scoate la lumină icoana cea vremelnic pierdută. Icoana cuminte și smerită care îl aștepta de mai mulți ani, cu o răbdare pe care numai un Mucenic mare ca Fanurie putea să o aibă. Cum îi era obiceiul, Sfântul îl găsise cu mult înainte ca părintele să-și fi propus măcar să-l cunoască. A fost suficient să-i rostească numele și el a apărut imediat, parcă anume să întărească ceea ce mulți credincioși știu deja, că Fanurie e cel mai grabnic Sfânt dintre toți Sfinții; e prompt și uimitor, ca o apariție de înger, ca o "ivire" minunată, venită drept de la Dumnezeu.
Întâmplări minunate
Din prima clipă în care afli despre el, nu se poate să nu te cutremuri și să nu simți mai grea ca oricând apăsarea păcatelor. La icoana Sfântului se întâmplă ca până și sufletul cel mai învârtoșat să se deschidă. Lui Fanurie îi poți spune orice îndoială, gând sau faptă, oricât de cumplită ar fi ea. El ascultă și înțelege, ca un om trecut prin multe încercări. Nimic din noroiul cel mai de jos al vieții nu i-a fost străin - sărăcia, foamea, mâncarea luată din gunoaie, umilința, înjosirea și, mai ales, groaznica povară a vinovăției de a ști că, într-un fel, a provocat moartea mamei sale, care, nemaisuportând rușinea păcatului, va cădea, secerată, sub ochii propriului său copil.
La pangarul bisericii, creștinii fac rând să se spovedească și apoi să se închine la icoana Sfântului. Mulți dintre cei care vin pentru prima oară la Fanurie au lacrimi în ochi. Cunosc totul despre viața lui, așa cum îi cunosc credința și puterea. Vin purtați de un îndemn greu de explicat, de un anume gând, insistent și puternic, cum s-a întâmplat cu o doamnă care a ieșit dintr-o boală foarte grea doar visând casa Sfântului, și ea, drept mulțumire, a început să caute în tot Bucureștiul clădirea din vis, pentru a descoperi cu uimire că biserica era chiar în spatele casei sale. Sunt nenumărate întâmplari minunate petrecute de credincioși la icoana Sfântului Fanurie. Multe le-a trăit chiar părintele Cristian - fapte pline de tâlc, de emoție și enormă duioșie, așa cum i s-a întâmplat odată, de ziua Sfântului, când o femeie gravidă poftea să guste piersici și, ca din întâmplare, părintele a găsit în buzunarul sutanei o piersică mare și zemoasă, pe care numai Sfântul i-o putuse ascunde acolo, spre slava lui Dumnezeu și alinarea femeii.
În timp ce părintele se pregătește pentru slujba vecerniei, oamenii citesc în liniște un acatist, aprind o lumânare sau vorbesc în șoaptă unii cu alții, constatând cu mirare și bucurie că aproape nu trece zi fără ca prezența Sfântului să nu fie simțită în viața lor. O prezență aparte, sfioasă, parcă în vârful picioarelor, așa cum a trăit Fanurie ultimii ani de viață, când mânca o dată pe săptămână (atât cât putea lua cu buricele a trei degete reunite, nu mai mult), în timp ce rodul bogat al grădinii din spatele casei îl dădea celor bătrâni, bolnavi sau nevoiași.
Fanuropita
În bisericile din București, nu există mulți Sfânți de talia lui Fanurie - poate Sfântul Nectarie, sprijinitorul celor bolnavi, poate Sfântul Mina, marele ajutător al celor păgubiți și fără de noroc. E foarte căutat și cinstit Cuviosul Mina. E pus mereu la loc de cinste și multe biserici îi poartă cu mândrie hramul. Fanurie e însă altfel. E chiar imaginea așezată într-o oglindă inversă a strălucirii și a pomenirilor pline de fast. Cuviosul cu chip de înger și păr buclat, martirizat la doar 19 ani, nu vrea sub niciun motiv slujbe solemne și cântări pompoase. Îi este suficient un gând de mulțumire, un acatist și o fanuropită (un fel de turtă ceva mai dulce) pe care creștinul, după împlinirea dorinței, trebuie să o dea neapărat unui sărac, rostind grav și sacramental cuvintele atât de dragi Sfântului: "Să fie de sufletul mamei lui Fanurie". Așa e Fanurie și, orice-ar fi, nu se poate schimba - un Sfânt căruia nu-i plac laudele și nici popularitatea. Familia lui de credincioși e mică și aleasă cu grijă, iar semnele pe care i le dă sunt aidoma - semne discrete, dar de o mare gingășie. O doamnă a venit cu copilul la botez și, la sfârșit, și-a găsit la poarta bisericii cercelul pierdut cu multe săptămâni în urmă. Un bătrân din Domnești a venit special la icoana Sfântului ca să-l roage să-i aducă înapoi vaca pe care o pierduse cu multe săptămâni în urmă și, chiar a doua zi, omul s-a trezit cu animalul la poartă, teafăr și fără nici cea mai mică vătămare. În toate, Fanurie se arată asemenea faptelor lui. Își împlinește lucrarea fără zgomot. Ascultă și ia aminte. Dă semne de întărire și cere în vis ceva anume spre îndreptarea sufletului și iertarea păcatelor. Aleargă mereu. Nu stă o clipă locului. Cuiva îi rezolvă în câteva ore vânzarea unui apartament ce așteptase trei ani de zile. Altuia, care abia începuse să citească seria celor 9 acatiste, îi rezolvă favorabil un proces ce părea să nu mai aibă sfârșit. Fanurie nu se uită niciodată la fața celui ce îi cere ajutorul. Nu contează dacă ești profesor sau simplu țăran, copil sau bătrân. Pentru el, toți oamenii sunt egali. În marea lui dragoste, ne primește pe toți, neobosind nicio clipă să ne aștepte într-o biserică mică și aproape neîncăpătoare, ascunsă după un șir de case bătrânești și garduri prăfuite. E o biserică miraculoasă și, în același timp, prea puțin știută. Nu caută să ne ațină calea și nici nu ne trage de mână să-i pășim pragul. Ascunsă la umbra unor platani seculari, ni se arată fără să o vedem. Trecem pe lângă ea și, grăbiți, abia o luăm în seamă. Ne-am obișnuit cu prezența ei, încât, neatenți, ne vedem de drum și uităm că Fanurie nu ostenește niciodată să ne sară în ajutor, urmărindu-ne trist și de la distanță, cum ne îndreptăm surâzători și grăbiți spre nimic; spre neantul lacom al unui oraș zgomotos, agitat și plin de păcate.
Din locul său rezervat la catapeteasmă, Sfântul Fanurie se roagă pentru noi și, uneori, pe măsura credinței fiecăruia, săvârșește câte un miracol, așa cum poate da oricând mărturie doamna Carmina, femeia care, în fiecare miercuri, e nelipsită la icoana Sfântului, pentru a depune drept ofrandă "fanuritele" migălite de ea însăși, cu dragoste, cu post și rugăciune - toate înrourate discret în stropi curați de lacrimă. Lacrimi tot mai rare. Lacrimi de bucurie.
Fanuropitele lui Fanurie
- Două rețete aduse din Grecia -
Rețeta 1
Ingrediente (pentru 24 de prăjituri): 3 căni făină, 1 cană zahăr, 3/4 de cană ulei de măsline, 1/2 de cană suc de portocale, 1/2 de cană cu brandy, 1/2 de cană stafide sau miez de nucă măcinată, 1 linguriță scorțișoară, 1 linguriță cuișoare praf, praf de copt.
Mod de preparare: Toate ingredientele se mixează. Se unge o tavă cu ulei de măsline și puțin zahăr și făină. Se toarnă întreaga compoziție, care se va tăia ulterior. Se coace la foc mijlociu, aproximativ o oră.
Rețeta 2
Ingrediente: 1 cană de zahăr, o cană de ulei de măsline, 2 căni suc de portocale, 3/4 de cană stafide, 3/4 de cană alune măcinate, bicarbonat, vanilie, 4 căni făină.
Mod de preparare: Zahărul și uleiul se amestecă până devin ca o cremă. Bicarbonatul se dizolvă în sucul de portocale și se adaugă treptat la amestecul de zahăr și ulei. După ce se amestecă și celelalte ingrediente, se toarnă compoziția în tava unsă, dându-se la cuptor pentru 45-50 minute. Se taie în pătrate și nu se servesc decât după binecuvântare la biserică.