Când am stat de vorbă cu Alecu Reniță, Republica Moldova tocmai făcuse pasul istoric spre Uniunea Europeană. În liniștea încăperii, cu glasul său blând și magnetic, dragul nostru prieten de peste Prut mi-a depănat, în premieră absolută pentru "Formula AS", povești dramatice despre destinul său și al Basarabiei. Urmărindu-l cu înfrigurare, m-am gândit că acest Crăciun poate să însemne și renașterea definitivă a visului României Mari. Dar ascultați, mai bine, povestea lui Alecu Reniță, cel cu nume de erou.
Basarabia nu a fost niciodată a Rusiei
- Domnule Alecu Reniță, de aproape un deceniu, sunteți cel mai apropiat și iubit prieten basarabean al revistei "Formula AS", în care ați și publicat numeroase articole. Credeam că vă cunoaștem biografia, când am aflat cu surprindere că în Basarabia sunteți considerat un... erou. Unul dintre luptătorii de peste Prut care înainte de '89 au înfruntat cu prețul vieții, imperiul sovietic. Cum poate să ajungă erou un adolescent?
- Îmi vine greu să cred că pot purta un nume de erou, deși am mai fost răsfățat astfel de câteva ori. De altfel, povestea pe care urmează s-o spun pare o altă viață a mea. Una peste care clădisem munți de uitare. Însă nu poți ascunde la nesfârșit o suferință trăită. Dar poate că așa a fost scris: să vorbesc pentru prima oară, după 38 de ani de tăcere, în Țara mea, la "Formula AS". Poate că vă voi vorbi în numele sutelor de mii de români basarabeni care au fost asasinați fără să-și spună cuvântul cel de pe urmă. Dumnezeu m-a păzit să pot mărturisi un crâmpei din drama Basarabiei.
- Cum a început povestea dvs.?
- Era într-o vreme în care în Basarabia adevărul amuțise. Mai rău, mulți dintre compatrioții mei băteau mătănii în fața Moscovei. Eu eram pe atunci foarte tânăr, aveam 20 de ani, dar am considerat că trebuie să protestez și să spun deschis că Basarabia nu a fost niciodată a Rusiei, Basarabia este românească și este locuită de români. Eu fac parte dintr-o generație postbelică, m-am născut în 1954, și nu aveam de unde să știu atunci prea multe despre istoria noastră, în manualele după care învățasem nu mai apărea cuvântul Basarabia. După 1944, rușii făcuseră câteva experimente diabolice, ca să bage groaza în oameni și să-i facă să nu mai vorbească nimic despre istoria și limba lor. Asta, după ce la prima lor ocupație, din 28 iunie 1940, făcuseră alte grozăvii. Unele dintre aceste experimente ale morții sunt puțin cunoscute în România. Așa că aș vrea să vă povestesc mai întâi depre ele, pentru că ne-au atins pe toți basarabenii, și pe cei din familia mea. Și mai târziu, m-au îndârjit să nu mă las îngenuncheat.
Cadrilul morții
- În 1944, basarabenii au fost luați în număr mare în armata sovietică. Peste 100.000 de tineri au fost înrolați cu forța și trimiși în linia întâi. Nu aveau nicio instrucție militară. I-au luat direct de la coarnele plugului și i-au aruncat în tranșee, din Polonia și până în Germania. Atunci au murit foarte mulți flăcăi. Nu există sat în Basarabia care să nu aibă zeci de tineri uciși în perioada '44-'45. În unele sate, nu rămăseseră nici un sfert din bărbați. Pe urmă, între 1946 și 1947, a fost organizată încă o Apocalipsă. O foamete artificială. Un procedeu sinistru, stalinist, pe care îl aplicaseră și în 1932-1933 în Ucraina, când au murit acolo milioane de oameni. Dar ce a fost la noi în '46 -'47 este mult mai puțin știut. Abia după anul 2000 am avut cât de cât acces la arhive. Așa am aflat că atunci, un sfert de milion de basarabeni au murit de foame. Morți la comanda partidului comunist, care a vrut să bage spaima în basarabeni pentru totdeauna. Atunci au murit mai ales cei de la sate. Numai că în Basarabia, oricât de mari au fost secetele, niciodată nu s-a murit de foame. Orice familie, cât de năpăstuită, dacă nu avea un sac de grâu sau secară, aveau rudele, și dacă n-aveau rudele, avea satul și îi ajuta. Orice se întâmpla, țăranii își păstrau măcar tobultocul, sacul acela al lor de semințe pentru următorul an. Știau că nu poți ajunge în primăvară și să nu sameni. Dar autoritățile intrau fără milă prin case și luau până la ultima mămăligă. Mie mi-au povestit bunicul și mama despre foametea aceea. Mi-au povestit cum antihriștii cărau tot, cantități uriașe de grâu și de cereale, pe care le duceau la gară și le clădeau în piramide. Și piramidele alea se încălzeau și începeau să fumege. Că nu reușeau să le încarce și să le ducă pe toate în Rusia. Și lumea vedea cum pâinea se strică, iar copiii le mor de foame.
- Cum a îndurat satul în care v-ați născut marea foamete?
- Ne-a atins și pe noi, dar satul meu, Abaclia, fiind pe malul râului Cogâlnic, oamenii au reușit să se salveze. Că n-au putut ei, rușii, să scoată și peștii din râu. Și apoi, lunca era plină de țistari (popândăi), iar lumea îi vâna. Au mâncat popândăi și s-au salvat. Și mai era loboda, care dădea un fel de fruct, și lumea îl culegea și-l punea la râșniță și făcea făină. Și la fel, scoteau coaja de pe copaci și o măcinau. Pe urmă, după foamete, a venit colectivizarea, și basarabenilor li s-a luat și puținul care le mai rămăsese. Lumea era speriată de ceea ce trăise în'46-'47, așa că pentru puterea sovietică a fost ușor să "întroneze" colhozurile. Unii s-au împotrivit, totuși. Așa că, în 1949, sovieticii au organizat al treilea cadril al morții. Au deportat, în seara de 6 spre 7 iulie 1949, aproape 100 de mii de gospodari: preoți, intelectuali și chiaburi. Tot ce avea mai bun Basarabia! Într-o singură noapte a lovit groaza aia, organizată meticulos. Diviziile armatei sovietice, dar în primul rând serviciile secrete, au comis acest genocid împotriva românilor basarabeni. În 1949, din satul nostru, de pildă, au fost ridicate 72 de familii. Și buneii mei au fost ridicați și duși în Siberia. Deși niciodată nu au avut argați ca să exploateze munca altcuiva, cum spuneau comuniștii. Își făcuseră averea singuri, erau oameni înstăriți și cu o familie mare și unită. Din Siberia, s-au întors tocmai după 7 ani, în 1957. Și când s-au întors, n-au vrut să se ducă să stea la copii, au ținut să se întoarcă la casa lor. Dar cât lipsiseră ei, casa le fusese confiscată. Se făcuse școală în ea. Și statul sovietic, "mărinimos", le-a permis să stea într-o anexă mică a propriei lor case.
"Dacă am o gândire românească, lui Eminescu i-o datorez"
- V-ați născut la scurt timp după acest lanț de suferințe. În copilăria dvs. a fost loc și pentru bucurie?
- Copilăria mea a fost foarte frumoasă. Cu mintea de copil nu poți cuprinde destinele grele ale celor din jur și nici destinul mutilat al propriei țări. Eu am avut norocul să cresc într-o familie mare. Suntem șase copii la părinți, dar asta era ceva obișnuit în sat. Nu departe era și bunica. Satul meu, Abaclia, din județul Lăpușna, este foarte mare și vechi. Azi au rămas cam 5.000 de locuitori. Copilăria mea a fost extraordinară, pentru că în anii '60 încă nu fusese mutilat pământul Basarabiei cu buldozerele și excavatoarele. Casa noastră era pe-un braț al Cogâlnicului. Un râu nu foarte mare, dar pentru noi era mai mare decât Dunărea. Acolo vedeam cum respiră natura. Între două dealuri era lunca râului, plină de câmpuri de mătase, cum le spunea Goga. Noi îi zicem toloacă. În lunca aceea uriașă se făceau horele satului. Abaclia era o zonă de folclor vestită. Crescând în vatra aceea veche și curată, pe la 16-17 ani am început să am, în sfârșit, conștiința că sunt român. Când am ajuns la facultate, mă lepădasem de înstrăinare. Iar copilăria și adolescența mea au fost pline de povești și întâmplări. Dintre toate, v-aș spune una. Aveam 6-7 ani, când mama m-a trezit în plină noapte și mi-a zis: "Vino să vezi un lup viu!". Am ieșit pe pragul casei, era iarnă cu zăpadă multă, și o lună mare, o văd și acum. Pe zăpadă, un lup înconjurat de o ceată de câini. Stătea în mijloc și câinii îi dădeau roată, și el, cu botul lui lung se uita la lună și urla. Scotea un urlet și toți câinii aceia se îndepărtau de dânsul. Pe urmă tăcea și câinii se apropiau. Și el urla iar. Peste ani, când hăul sovietic se prăvălise și peste mine, mă gândeam mereu la lupul acela.
- Cum s-au trezit în dvs. primele sentimente românești?
- La Facultatea de Filologie, secția Jurnalistică din Chișinău, am fost printre puținii studenți care, în mare taină, au avut acces la opera politică a lui Eminescu. Și dacă am o gândire românească, lui Eminescu i-o datorez. Îmi amintesc că i-am citit opera publicistică într-o ediție din 1942, fotocopiată. Circula în mare secret, că dacă te prindeau cu opera lui Eminescu în brațe, făceai pușcărie. Oricum, intrasem în vizorul lor, pentru că ascultam Europa Liberă. Cineva mă turnase. Locuiam la cămin, ei veneau după ce plecam noi la lecții și se uitau după indicatorul radioului, unde era oprit, la ce cifră. Dacă era "2000", însemna că era Bucureștiul. Te iertau mai ușor dacă ascultai Europa Liberă decât dacă ascultai posturile românești. Și trebuie să mai știe frații noștri din România că în acea perioadă televizoarele sovietice care se aduceau în Basarabia aveau scoase, prin fabricație, receptoarele care puteau să prindă vreun post de televiziune din țară. Statul nu ne dădea voie nici să auzim limba română! Dar ingeniozitatea populară funcționa, își găseau ei soluții să-și monteze la loc receptoarele lipsă. Și încă ceva v-aș mai povesti. În Basarabia, veneau pe atunci destul de mulți români. Eu eram student în anul întâi, în 1971. Și, împreună cu un coleg de-al meu foarte bun (pe urmă și el a fost hărțuit de KGB), ne duceam la gara din Chișinău, și când coborau românii din tren, mergeam în urma lor. Voiam să-i auzim cum vorbesc. Era singurul loc unde puteai să auzi vorba vie românească.
În Gulag
- Când și cum s-a comutat viața dvs., destul de normală, în aparență, pe "eroism"?
- S-a întâmplat în 1975. Eu aveam 20 de ani și absolvisem patru ani de universitate. În acel an, la Chișinău, dar și în toată republica, s-a pornit o febră propagandistică de mari proporții. Statul sovietic celebra, cum ziceau ei, "35 de ani de la eliberarea poporului moldovenesc de sub jugul ocupației României regale". România era tratată ca ocupant în propriul ei teritoriu. Era o campanie murdară și mincinoasă, de elogiere a zilei de 28 iunie 1940. Chișinăul era inundat de evenimente și discursuri antiromânești. Ideologii roșii se întreceau în a descrie cruzimea și atrocitățile administrației românești împotriva moldovenilor, iar istoricii și savanții își pierduseră orice respect pentru profesia lor și inventau, și ei, neadevăruri pe bandă rulantă. În acea atmosferă otrăvită, mă așteptam ca măcar Academia de Științe să rostească adevărul. În loc de asta, ei și-au pus pe clădirea lor o placă masivă în memoria lui Pavel Tkacenko, pe care scria că el ar fi fost marele luptător pentru eliberarea Basarabiei de sub jugul ocupației române și unirea cu patria-mamă, Uniunea Sovietică. De fapt, între războaie, el făcuse export de revoluție bolșevică în România Mare. A fost și în Transnistria, a organizat și tulburările antiromânești din Basarabia, dintre 1918 și 1940. Dar nu acest Tkacenko m-a deranjat pe mine. Pe mine m-a revoltat marea minciună a ocupației românești a Basarabiei. Or, România nu putea să-și ocupe propriul ei teritoriu. Și atunci, la 20 de ani, m-am hotărât să înlătur, în semn de protest, plăcile cu inscripții false din Chișinău. Și în noaptea de 15 aprilie 1975, am dat jos placa aceea mare de pe clădirea Academiei. A doua zi, am fost arestat și exmatriculat din Universitate, pentru activitate antisovietică și naționalistă. În acei ani '70, dacă erai dușman al statului sovietic, aveai doar două destinații: fie la casa de nebuni, fie într-un gulag de muncă grea. KGB-ul a dezlănțuit asupra mea o anchetă lungă. Doi ofițeri mă interogau sever și strâns. Două zile le-am spus întruna: "Basarabia n-a fost ocupată de România, e românească". Și ei îmi urlau: "Cum?! Ăsta-i teritoriu sovietic. Tu ești nebun. Următorul interogatoriu ți-l vom lua după ce te va verifica un psihiatru". De fapt, KGB-ul dorea ca fapta și dosarul să nu fie cunoscute în mediul studențimii și intelectualității din Chișinău și nici de cerberii de la Moscova. Dar ceva îi împiedica să mă ducă, fără anchetă formală, direct la spitalul de psihiatrie. Eu, în gulag, știam că voi rezista. Eram foarte puternic, făcusem mult sport până atunci. Eram pregătit pentru orice situație. Singurul loc care m-ar fi distrus era casa de nebuni sovietică. Nimeni nu ieșise teafăr de acolo. Așa că, într-un sfârșit, pentru a mă salva fizic, am renunțat la declarațiile politice. Fapta mea a fost trecută la accidente "întâmplătoare". Și mi s-a înscenat un proces-farsă. O mascaradă asemănătoare tribunalelor din 1937-1939, ale lui Stalin. Am fost condamnat la trei ani de zile pentru încălcarea ordinii publice. Dar nu m-am simțit niciodată vinovat, singurul lucru pe care l-am spus a fost că doar Statul Român are dreptul să mă judece pe mine. Tribunalele rusești nu sunt valabile pe teritoriul Basarabiei, pentru că a fost luată prin rapt.
- Unde ați fost trimis în gulag?
- În lagărul de reeducare de la Brănești, din județul Orhei, din Basarabia noastră.
- Ați scăpat de Siberia...
- Acolo era mult mai rău ca în Siberia! Trei ani m-au căznit în subterane, la minele de piatră. De acolo rar ieșea cineva sănătos. Ieșeai calicit. În fiecare zi tăiam la piatră. Și târâiam zece tone de piatră, din masiv și până la locul de depozitare. Zece tone, zi de zi, am târât trei ani de zile, ca un rob. Dar mai greu mi-a fost după ce am ieșit de acolo. Îmi rămăsese un an să termin universitatea. Iar ei nici nu voiau să audă.
- Încotro ați luat-o după ce ați scăpat din gulag?
- M-am dus acasă, la părinți. În toți acei trei ani ai mei de chin, purtasem o greutate mare în suflet: că le pricinuisem o mare durere părinților mei, care suferiseră și ei pe lângă mine. Și mă temeam - când o să ies de la ocnă, cum îi voi privi în ochi. Ei, și când m-au văzut, nu mi-au reproșat nimic. N-am să uit niciodată cum în prima zi acasă, mama a venit ușor, noaptea, în camera mea. Am simțit-o prin somn cum m-a mângâiat. Era iertarea ei. Părinții mei au considerat că ceea ce am făcut eu a meritat. Pentru asta le mulțumesc mereu. Deși nu mai sunt în viață. Puțin după asta, m-am apucat să dactilografiez opera politică a lui Eminescu. Am dactilografiat-o în multe exemplare și am difuzat-o. Pentru asta puteam s-o iau de la capăt cu pușcăriile, că doar era literatură română interzisă în Basarabia. Și sunt convins și azi, ca și atunci, că dacă în acei ani '70 ar fi fost publicată opera politică a lui Eminescu, s-ar fi iscat o revoluție în Basarabia. Eu însumi, la ancheta KGB, am recunoscut că am citit opera politică a lui Eminescu.
- Ați avut clipe când v-ați îndoit, când ați crezut că tot chinul dvs. e în zadar?
- N-am avut nicio zi de închinare! Nu mi-am recunoscut niciodată "vina" de a fi spus că Basarabia este românească. Tocmai de aceea, niciodată, cât am trudit în ocnă, n-am scris vreo cerere de grațiere, deși avocatul angajat de frații și de părinții mei insista, promițându-mi că la Moscova voi avea câștig de cauză. Mai mult. Pe când căram zilnic la tonele de piatră, m-au vizitat, în februarie-martie 1976, câțiva ofițeri KGB. Și ofițerii au început să se îngrijoreze, chipurile, de viitorul meu, fiindcă eram tânăr de tot, ziceau ei. Și mi-au propus să mă "ajute" cu reducerea termenului, înmatricularea la Universitate și un loc bun de lucru. Sunt mândru până în ziua de azi că nu am acceptat nimic de la ei. Și nu-mi amintesc să fi avut o zi în viața mea în care să mă văd erou național. Până la urmă, e un noroc să fii ales să lupți pentru națiunea ta și să suferi pentru ea. Și vreau să vă mai spun ceva. Eu cred că trebuie să-mi facă reabilitarea nu Chișinăul, ci statul român. Eu sunt reabilitat demult în memoria colectivă a basarabenilor și mi-am făcut datoria față de neamul românesc, și de acolo, și de aici. Tot ceea ce a ținut de Republica Moldova eu am avut. Am terminat universitatea, am fost la Literatura și Arta, în fruntea tuturor proceselor de renaștere națională, împreună cu marii români din Basarabia, cot la cot. Am fost deputat, am votat independența Republicii Moldova, am primit cele mai înalte distincții ale statului moldovean. Dar eu nu am nevoie, cum spuneau și buneii mei, să mă reabiliteze pe mine cei care ne-au furat casa și familia și ne-au distrus totul. Ce reabilitare e asta? Pe mine poate să mă reabiliteze numai statul român, recunoscând toate abuzurile pe care le-a făcut Uniunea Sovietică la noi, fără vreo acoperire în lege. Iar minciunile despre "eliberarea" Basarabiei și Bucovinei sub tancuri, ele vor trece definitiv în manualele de psihiatrie.
Dezghețul
- De unde a pornit schimbarea în Basarabia, în anii '80?
- A pornit de la Literatura și Arta, de la Uniunea Scriitorilor, de la intelectualitate. Imediat cum a venit Gorbaciov, în Republica Moldova s-au activizat în mare măsură mulți care erau marginalizați. Adică nume mari, începând cu Grigore Vieru și terminând cu studenții care nu puteau să spună adevăruri. Nu a fost niciun intelectual de valoare în care să nu se fi lovit. Pentru mine, în 1986, când Nicolae Dabija m-a numit șeful secției publicisticii de la Literatura și Arta, lucrurile erau limpezi, ținând cont prin ce trecusem eu. Literatura și Arta a fost tribuna mișcării de eliberare națională din Basarabia. Aici a fost laboratorul de unde se dădea tonul revendicărilor noastre. În vremea asta, eram amenințați fără oprire. Foștii activiști ai serviciilor secrete sau veterani din armată urlau că noi distrugem Republica Moldova și învrăjbim poporul moldovean împotriva celui rus și trebuie să fim arestați, toți ca unul. Nu ne-am lăsat intimidați. Apoi s-au ridicat mulțimile. Iar în fruntea lor a fost tot ce a avut mai bun Basarabia, oamenii cu demnitate și conștiință națională. Și uite așa am readus acasă Limba Română, Alfabetul Latin și Tricolorul, ne-am rupt de imperiu și am smuls, în cele din urmă, sârma ghimpată de pe Prut.
Iarna prefăcută în primăvară
- D-le Alecu Reniță, cea mai importantă întrebare: vom prinde împreună ziua în care Basarabia se va uni cu România?
- În tinerețe, pe furiș, fiindcă era interdicție de frontieră de 30 de km, mă apropiam de dealurile de pe malul stâng al Prutului și priveam ore întregi la Țara mea liberă, prin sârma ghimpată. Priveam și mă bucuram pentru cealaltă Românie neocupată de ruși, priveam și adunam în mine forță, energie și, mai ales, credința ca prin luptă și carte să rezistăm rusificării, să ne păstrăm ființa națională; priveam la lanurile verzi de o parte și alta a râului, la patrula de grăniceri sovietici cu câini și cu kalașnicoave la gât, la țăranii de dincolo, ce îngrijeau liniștit câmpurile și mă minunam cum păsările cerului trec libere Prutul fără să se teamă de străinii înarmați. Mă rugam atunci să-mi dea Dumnezeu zile să ajung să pot trece și eu Prutul și să sărut pământul României libere. Aproape peste două decenii am fost auzit: în ziua de 27 decembrie 1989, în fruntea unei coloane de trei camioane mari, încărcate cu mâncare, îmbrăcăminte și sânge pentru răniți, din Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău, m-am îndreptat direct spre Iași, am trecut frontiera sovietică de pe Prut. Și cum am atins pământul jinduit al Patriei libere, i-am rugat pe șoferi să oprească. Spre surprinderea lor, m-am dat jos din cabină, am îngenuncheat și am sărutat pământul înghețat, ca pe o icoană făcătoare de minuni. Rugămintea mea se împlinise! Iarna se prefăcuse în primăvară. În acel decembrie sfințit cu sânge românesc, m-am rugat la Iași, între Mitropolie și "Trei Ierarhi", să-mi dea Dumnezeu zile să ajung să pot trece Prutul, ori de câte ori mă va purta dorul. Peste cinci luni, în mai 1990, înotam, fericit, prin oceanul de suflare românească de la "Podul de flori". Și I-am mulțumit Celui de Sus că a unit timp de o zi poporul român. În acel îndepărtat-apropiat mai 1990, am ajuns să mă închin la mormântul lui Eminescu, să aduc recunoștința Basarabiei românești, acolo unde neîntrerupt se "revarsă dulci scântei" peste harta României întregi. Și m-am rugat lui Dumnezeu să facă dreptate până la capăt României și să reîntregească națiunea română. N-am cerut zile pentru mine. Dar dacă Dumnezeu mă mai ține e că, probabil, știe că toată viața mea, împreună cu mulți alți români basarabeni, am crezut cu o credință frenetică în readucerea acasă a Basarabiei mele. Am crezut și voi crede până la ultima bătaie a inimii mele în reîntregirea națiunii române. E tot ce mi-am dorit zi de zi, an de an, o viață. Și veți vedea: foarte curând, Prutul va deveni un râu interior al României!