UN TRATAT ISTORIC

Toma Roman
Vineri, 29 noiembrie 2013, la Vilnius, Moldova de peste Prut a parafat Acordul de Asociere și Liber Schimb cu UE.

Pentru români, data ar putea rămâne înscrisă în Istorie, pentru că reprezintă primul pas concret în noua încercare de reunificare a acestei provincii cu Ța­ra. Parafarea Parteneriatului Estic al UE cu Moldova (și, dintre toate celelalte foste state sovietice aspirante, doar cu Georgia) a pus punct unei perioade de aproape un sfert de secol de rătăcire în gol a acestei "țări", inde­pen­dentă după prăbușirea URSS. Independența Republicii Moldova nu a adus însă românilor dintre Prut și Nistru bunăstarea și grila de valori europene la care aspiră și România. Ciun­tită în epoca sovietică de Bucovina de Nord și Bugeac (dar pri­mind, în schimb, darul otrăvit numit Transnistria), Re­pu­­blica Moldova este cel mai sărac stat european, eco­no­mia ei - axată, practic, în totalitate pe agricultură - de­pin­zând (aproape) în mod absolut de exporturile în fostul im­periu sovietic, în special în Rusia. În 1990, o Românie se­cătuită de cei peste patruzeci de ani de totalitarism comu­nist și cu perceperi deformate ale valorilor democrației a ratat reu­nificarea în granițele istorice cu această provincie, răpită de țarism în 1812, revenită la țară în 1918, răpită iarăși în 1940, recucerită în 1941 și reocupată de sovietici în 1944. Rușii au schimbat deliberat componenta etnică a Ba­­sarabiei, numai după 1945, sute de mii de moldoveni fi­ind deportați în Siberia ori în "republicile unionale" din Asia. Destrămarea URSS, moment de cumpănă în mani­fes­tarea vocației imperiale perpetue a Rusiei, crease posi­bilitatea concretă ca România să fie reîntregită cu această provincie istorică, fie și cu prețul acceptării minorității slavofone (aproape 40% din populație) colonizate de ruși. În timp ce alte foste "republici unionale" (balticii, cauca­zienii, musulmanii asiatici) au reușit să scape din "îm­brățișarea frățească" a ursului rus, Moldova de peste Prut a rămas suspendată între țara mamă, România, dominată de neo-comuniștii la putere (dependenți - fie și prin șan­taj - de Moscova) și vechii ei stăpâni.
Timp de peste două decenii, basarabenii au fost con­duși fie de comuniștii locali, cu totul dependenți de Rusia, pe cale să redevină marea putere imperială, fie de demo­crați, naționaliști și pro-europeni divizați, lipsiți de mij­loa­cele concrete de a transforma calitatea vieții conce­tățenilor. Slăbiciunile României, ea însăși oscilantă între Vest și Est, au accentuat remorcarea economiei basara­be­ne la cea rusească, Republica Moldova - ca și Ucraina, Be­larus ori chiar UE în ansamblu - depinzând de gazul rusesc și de importurile Rusiei. Redresată în special după ac­ce­derea la putere a lui Vladimir Putin, marea vecină de la ră­să­rit a revenit la "clasicele" ei aspirații geopolitice de do­minare a Europei balcanice și a Orientului Apropiat. Pu­tin a "înghețat" retragerea armatei a XIV-a rusești din Trans­nistria, deși tratatele internaționale, acceptate de Mos­cova, stipulau aceasta, a zdrobit sângeros revoltele in­­dependentiste interne (cazul Ceceniei) și nu a ezitat să de­clanșeze conflictul armat cu fostele republici sovietice aspirante la NATO și UE (cazul Georgiei). Sub Putin, Ru­sia a revenit la vechile tactici de manipulare a cozilor de topor locale din ceea ce strategii săi au denumit "străi­nă­tatea apropiată", adică fostele republici sovietice care n-au apucat, precum Țările Baltice, să adere la alte orga­nizații internaționale (NATO, UE) decât cele propuse de refăcu­tul imperiu. Prin Moldova, Rusia are acces la axa euro­pea­nă a Dunării și are controlul potențial al Balcanilor. Comuniștii lui Voronin au fost, în consecință, stimulați (și șan­tajați) să încerce orice pentru a bloca renașterea senti­mentului național în Basarabia, să obtureze orice tentativă de apropiere a României. Divide et impera, vechiul dicton latin a fost aplicat cu strictețe în Moldova dintre Prut și Nistru.
Admiterea României în NATO și UE a dat posi­bili­tatea ca Bucureștiul să facă o serie de gesturi mai ferme față de conaționalii basarabeni și față de ambițiile impe­riale ru­sești. Sub "regimul Băsescu", România a trecut la acor­da­rea propriei cetățenii pentru moldovenii locuitori în Ba­sa­rabia, între 1918 și 1940 (inclusiv pentru descen­denți), dar și la sprijinirea reală a Republicii Moldova, în efor­tu­rile de redresare economică și conectare cu piața comună a UE. Accederea la putere, în 2009, a partidelor de­­mo­cra­tice pro-europene la Chișinău, a resuscitat dorința moldo­venilor din Basarabia de a pătrunde în spațiul co­munitar european. Trecând peste boala tipic românească a divizării continue, a corupției și concurenței bazate pe or­goliu, forțele politice democratice din Republica Mol­dova au rezistat șantajului rusesc (scumpirea gazelor, sto­parea importului de vinuri și produse agricole din Basa­rabia), reușind să ajungă la parafarea Parteneriatului Estic, ce le va asigura deschiderea pieței UE. Sprijinul Româ­niei, țara-mamă, chiar dacă a fost mai mult simbolic (ga­zo­ductul Iași-Chișinău, de exemplu, fiind încă "în curs de finalizare"), a contat enorm. Spre deosebire de Ucraina - care a cedat presiunilor moscovite, Armenia - timorată de înarmarea de către ruși a Azerbaidjanului inamic, Be­larus - total dependent de economia rusească, Moldova și Georgia au parafat tratatul de la Vilnius, ce le permite con­tinuarea procesului de integrare, putând deveni - la ur­mătorul summit al Parteneriatului, din 2015 - candidate la aderarea în UE. Drumul va fi extrem de dificil, Mol­dova fiind asediată economic de Rusia, iar comuniștii ba­sa­ra­beni stimulați, în continuare (prin toate "mijloacele"), la asaltul statului de drept, de la Chișinău. Alegerile din noiembrie 2014, din Basarabia, sunt, pe fondul echili­bru­lui extrem de fragil dintre democrați și comuniști, esen­ția­le pentru viitorul imediat al acestui ținut istoric românesc.
Unirea Basarabiei cu România, inevitabilă pe termen lung, dă încă fiori și unor politicieni de la București, dor­nici - din motive nedemocratice, bazate pe interesul per­pe­tuării grupului lor la putere, de o oarecare îndepărtare de UE. Unii au cerut renunțarea la Transnistria (pentru a po­toli foamea teritorială rusească, de parcă Rusia se va mul­țumi vreodată cu micile achiziții strategice), alții au con­damnat susținerea pe față (de către președintele Traian Bă­sescu) a procesului de reunire a românilor. Chiar și co­mu­niștii basarabeni știu, însă, că acest proces poate fi doar îm­piedicat, nu anulat, iar renunțarea la Transnistria - ocu­pată, în fapt, de armata Rusiei - privează Moldova de o posibilă renegociere a granițelor ei istorice. După Vilnius, drumul Basarabiei depinde de sprijinul masiv al UE (pe care politicienii români nu trebuie să o mai "contrarieze") și de unitatea democraților moldoveni înaintea alegerilor din 2014.