"Revoluția" de la Moșna

Oana Moisil
Transilvania legată cu sârme

- E o sâmbătă înstelată de noiembrie și cam două sute de oameni din toată țara au venit în satul Moșna, din județul Sibiu, ca să-l elibereze din firele prospecțiunilor gazelor de șist, care au împânzit Transilvania -

Pământuri ocupate ilegal

Trec pragul porții și ajung în mijlocul unor oameni așezați pe scaune și butuci, și în mijlocul altora, care forfotesc în lumina lunii și luminile proiectorului. Toți stau cu fața spre veranda familiei Schuster. Acolo tre­sare, la fiecare bătaie de vânt, un ecran de pânză. "Se proiectează un film", îmi spun. De fapt, în imagini este Willy Schuster, primul "decablator" al Moșnei. Le vor­bește consătenilor și celor sosiți din toată țara des­pre cât de important este să apărăm pământul și apa, așa de amenințate în ziua de azi. E minutul 1:05 pe fil­mu­leț, când Willy își strânge pumnul, apasă pe vibra­țiile vocii și spune că se caută gaze de șist în Transil­va­nia, cu ajutorul cablurilor de prospecțiuni, care ocu­pă ilegal pământul sătenilor. Acesta e motivul pentru care moș­nenii, alături de activiștii de mediu, "uniți, salvează toată România".

"A decabla", adică a-ți revendica dreptul la proprietate

Încă din primăvară, firma Prospecțiuni S.A., con­tractată de Romgaz ca să exploreze tot subsolul transil­vănean, își întinde ilegal cablurile de prospecțiuni pe proprietățile private din comuna Moșna, dar și în alte zone. În ciuda explicațiilor pe care compania le-a oferit proprietarilor de teren în legătură cu existența aprobă­rilor, mulți moșneni spun că nu permit să le fie călcate lanurile și grădinile și că nici nu vor permite vreodată. De altfel, oamenii nu sunt in­for­mați decât superficial despre metoda și scopul în ca­re se fac ecografiile pă­mântului lor. Aceste ecografii au apărut în contextul în care compania Romgaz de­clara, în 2012, că în Transil­vania se pot exploata și gaze neconvenționale, precum gazele de șist.
Willy Schuster, sas credincios și țăran ecologist cu spirit civic, este primul moșnean care a luat atitudine când și-a găsit grădina acoperită de cablurile de pros­pec­țiuni. Așa s-a născut verbul "a decabla". Moșnenii spun că definiția simbolică a acestuia este "reven­dicarea dreptului la proprietate". După el, și alți săteni din Moșna și alte sate învecinate și-au revendicat acest drept, mai ales că toamna trebuie să lucreze pământul și nu pot, din cauza echipamentelor de prospectare. Unii, precum domnul Dinu (vecin cu familia Schuster), au tras cablurile cu căruța, "dincolo de terenul meu, că doar nici io nu mă duc la ei să le stric pământurile". Alții le-au tăiat, alții au depus plângeri la poliție. Tot la poliție s-au dus și reprezentanții companiei, ca să-i acuze de furtul cablurilor pe țăranii cărora le-au călcat ilegal terenurile.
Pentru că abuzurile firmei nu încetează, Willy Schus­ter, în dimineața în care și-a găsit pentru a treia oară terenul călcat de angajații Prospecțiuni S.A, a dat sfoară-n țară că are nevoie să fie ajutat să decableze Moșna. Și oamenii a venit... Doar că, în dimineața când au vizitat terenul lui Willy Schuster, au dat nas în nas cu angajații firmei Prospecțiuni, care dejunau li­niș­tiți, îna­inte să-și întindă, iar, ilegal, echipamentele. Ca răs­puns la atitudinea lor, activiștii și țăranii au se­chestrat una din mașinile firmei, până la sosirea poli­țiștilor, ca dovadă a încălcării proprietății private.
În casă miroase a supă de legume și e foarte cald. Lavinia Schuster gătește pentru cei care, toată ziua, au demontat sute de metri de cabluri de pe terenurile ță­ranilor. Pe mulți dintre ei nu-i cunosc, pe alții i-am vă­zut pe paginile de Facebook ecologiste. Sunt îmbujo­rați, vorbesc pasional despre activitățile "de pe teren" și când tac, se privesc unii pe alții gânditori. Activismul eco­logist începe să devină o forță. Prin mirosul ade­me­ni­tor de mâncare, plutesc întrebări despre cum va fi fo­losită energia civică de acum înainte, când sute de oa­meni răspund apelului unui țăran, de solidarizare cu un sătuc invadat de tupeul și cablurile unei firme de pros­pec­țiuni.
De pe spătarul canapelei, îmbrăcat în cămașă tra­dițională de sas, Willy Schuster vorbește. "Rezistența asta e regizată de Dumnezeu. El apără pământul fa­miliei mele. Trebuie să ascultăm de inimă ca să ne lu­ăm țara înapoi. Avem toate șansele. Vedeți prea bine, reduta noastră este acolo, sus". Cu ambele palme, Willy ni-l arată pe Dumnezeu, deghizat astăzi într-una din cele mai radicale, dar pașnice, mișcări de protest din zilele astea. "V-a trimis pe voi, îngerii mei păzitori. Atunci când ești foarte primitor de oaspeți, ai ocazia să găzduiești îngeri. Și, în seara asta, sunteți aici".
Rahel Schuster, fiica de 14 ani a Laviniei și a lui Willy, îl ascultă emoționată pe tatăl ei. Stă în capul scărilor, cu genunchii îmbră­ți­șați. Are ochii verzi și genele-i sunt lungi și negre. "Azi am strâns și eu cabluri. Sunt grele, știi?" În sufrageria plină de oa­meni, se află și un jurnalist bri­tanic, Jim Wickens, de la "The Investi­ga­tive Fund". Stă în pra­gul ușii când își ia la re­ve­dere. Înainte de a pleca, Willy Schus­­ter se ridică și spune: "El este jur­nalistul care duce revo­lu­ția noas­tră în Vest. Avem nevoie de o con­firmare de la tine, Jim. Do­­uă cuvinte". Willy ridică sprân­­ce­ne­le zâmbind și așteaptă răs­punsul. "Aș vrea să vă poves­tesc despre cea mai bu­nă foto­grafie pe care am făcut-o azi", spune Jim. "Era cu un băr­bat care tră­gea de cabluri, în pra­ful porto­ca­liu care plutea în apus. Am crezut că e unul dintre voi, dar era un alt să­tean, un tată cu fiul său. M-am gân­dit că e mi­nu­nat, asta voiați să se întâm­ple, nu? Ca exemplul vostru să fie ur­mat".

"Peste mine, înainte"

Gheorghe Homocea și Cris­tian Petrică, doi bărbați cărunți și tăcuți, ascultă senini discuțiile din bucătăria familiei Schuster. Peste gulerele albe poartă pulo­vere gri, călduroase. Un tânăr bra­­­șovean le spune că se amână încă o oră plecarea spre casă. "Nu ne grăbim, ne place să fim între ti­neri", răspund. Îi întreb cum au simțit activismul de astăzi. "Cu emoții și cu lacrimi. Mai ales în satul Alma Vii, la Căminul Cul­tu­ral. Sur­pri­za a fost preotul, care, deși îi spusese șefu' de post să nu se bage, ne-a adresat câteva cu­vin­te". Îi întreb dacă au decablat și ei. "Noi nu am scos cabluri, doar am ajutat la trans­portarea lor. Dar ne bucu­răm că am învățat să fim acolo unde trebuie, atunci când trebuie. Cu tineri care știu să gândească frumos la viitor, ceea ce nu s-a prea întâmplat după re­voluție". "Dacă ați fi în locul lui Willy Schuster, ce ați face?". Am zice și noi ca Eugen David, de la Roșia Mon­tană: «Peste mine, înainte». Eugen David este un Iancu al timpurilor noastre".
Ies din casă în răcoarea nopții vântului săsesc. Afa­ră nu mai sunt atât de mulți localnici, iar câțiva din mu­safirii lui Willy s-au mutat un pic mai sus, lângă grajdul cu vitele, caii și grădina familiei Schuster. Aco­lo, din câteva lemne, se face foc și o scară de fum se ridică între pământul și stelele Moșnei. Luna e aproape plină și tocănița, abia la început. În așteptarea ei, iau un loc pe una din băncile de lângă foc. În stânga mea, Ga­briela, o zâmbitoare cu bucle bucureștene, înnoadă o brățară făcută din cablu portocaliu. E suvenirul cu care se întoarce în Capitală, din Moșna. O întreb dacă simte că ce a trăit astăzi este o lecție de solidaritate uma­nă. "Nu cred că am învățat ceva, ci mai degrabă am văzut materializându-se și împletindu-se virtuțile despre care știam demult că zac in oameni. Am văzut, pentru prima dată de când mă implic în activism, oameni veniți din toată țara să își unească forțele pentru a apăra un teritoriu româ­nesc. Asta e dovada că am început cu toții să simțim că existăm".
Aburii mâncării se ridică acum, în rit­mul sloganelor din toată țara, unite la Moș­na. "Eeeeu nu vreau ciaaanură", cântă tare brașovenii, pe ritmul "We will rock you", de la Queen. În pauzele de cântat, îl rog pe un clujean să îmi povestească experiența lui cu decablatul. Îmi spune că "sunt enorm de multe cabluri, iar ce-am găsit noi era doar o parte. Au foarte multe ramificații, nu găsești capătul nicio­dată. Merg în toate direcțiile. Pe unele au încercat să le-astupe cu pământ, să nu se vadă. Ca ho­ții își aco­peră urmele. A fost foarte simplu să deca­blăm, a func­țio­nat bine echipa. O ac­țiune hotărâtă și radicală. E prima dată când particip la o acțiune în na­tură. Dacă e să mă gândesc la Roșia Mon­tană, pe moți i-am apă­rat în alte locuri, în stradă. Dar da­că va fi nevoie, voi fi prezent și acolo. Dar sper să nu fie ne­vo­ie".
Tocănița se lungește mult în frigul nopții, dar nimeni nu ar pleca de lângă ea. Oricum, majo­ritatea celor care sunt aici vor dormi în fânul, pe canapelele și covoarele gospodăriei ecologice țărănești "Bio-Moșna". Așa se numește mica afacere de familie a Laviniei și a lui Willy Schuster. Ceilalți, care nu mai sunt aici, dar încă nu au plecat spre orașele lor, dorm la mânăstire și la alți țărani. Eu dorm pe canapeaua din sufrageria familiei Schuster. În loc de povești de noapte bună, adorm în glasul dezbaterilor ci­vi­ce, care, târziu după miezul nop­ții, nu și-au aflat capătul.

"Dreptul la o gospodărie lăsată în pace"

Dimineața Moșnei e înso­ri­tă. În curte, "decablatorii" pun la cale o nouă zi, împreună, pe dea­lurile comunei. Eu urc pe dealul din spatele casei, unde sunt tran­dafirii, grâul și frunzele de trifoi. De aici a strâns Willy prima re­col­tă de cabluri ale firmei Pros­pecțiuni S.A. Îmi povestește: "În primăvară a fost «prima căl­ca­re» a Moșnei și a zonei noas­tre" (am aflat că asta este ex­presia pe care o folo­sește Prospecțiuni S.A.). "Atunci am fost singurul care s-a revoltat. Mi s-a pă­rut fi­resc să îmi apăr glia, gră­dina, plantația de tran­dafiri și drep­­tul familiei mele de a trăi într-o gos­po­dărie li­niș­­tită, lă­sa­tă în pace. Dar a do­ua oară când au călcat Moș­na, în vară, nu mai pu­tea să rămână doar revolta mea. No­roc că între cele do­uă agresiuni, oamenii au aflat de neregulile prospec­țiu­nilor".
În albastrul privirii lui calde, care mă cercetează cu empatie, simt sclipiri de încredere uriașă în Dumnezeul care-l învață cum se câștigă "războiul" acesta, așa cum își numește acest sas cumsecade, dreptul de a fi stăpân pe pământul său.

Nebunii

Merg pe urme de camioane, spre una din pădurile Moș­nei. Drumul duce printre pământuri arate. Sunt ne­gre și miros a viață. Din întunericul copacilor cu care începe pădurea se apropie, zgomotoasă, o căruță. "Ziua bună! ziua bună!", mă salută grăbit un țăran prins în ha­­muri, de zici că s-a născut cu ele-n brațe. Merg de un sfert de oră prin frunzele care mi se-mprăștie sub pi­cioa­re. Au culoarea prafului de cărămidă pisată. Deo­dată, observ că de vârful unui bocanc îmi atâr­nă bucla por­tocalie a unui fir de prospecțiuni. Trag de el ca să văd unde duce. Tot covorul de frunze se dă la o parte de-a lungul lui. Ajung la unul din senzori, continui, a­jung la altul. E ca o muncă de detectiv, pe care o fac ca să în­țeleg mo­­mentul în care țăranii au descoperit, pen­tru prima dată, misterioasele echipamente indus­triale. Îi țin urma de 20 de minute, când cablul mă urcă într-o po­iană, dea­supra pădurii. Suișul e greu și mă așez pe iar­bă. În pal­mele murdare de pământul răscolit de ca­bluri, în razele calde ale soarelui și în cântec de pă­sări, re­me­morez cuvintele lui Willy Schuster: "Vor să ne co­tro­peas­că". Sasul are dreptate. În dreapta mea, firul por­to­caliu își continuă drumul spre satul învecinat, spre alte grădini și terenuri întinse, spre alte proprietăți în­căl­cate brutal. Doar toamna n-a fost încă legată în sârme. Și soarele care se lasă spre asfințit.