Se pare că românilor le priește la Hollywood. În ultima vreme, tot mai mulți tineri din lumea literară, a cinematografiei sau a medicinei scriu adevărate povești de succes în America. Visul american se trăiește cu ochii deschiși. O astfel de poveste, aflată în plină desfășurare, poartă numele Maria Roman, o fată frumoasă, talentată și inteligentă, care și-a făcut intrarea în State, datorită vizei O1, o viză specială ce se acordă celor cu abilități unice (Alien with Extraordinary Abilities). Ce visează să facă în America? După cum spune chiar ea: "Arta prin care mă exprim cel mai liber este actoria. Cred, de altfel, că suntem cu toții niște artiști care lucrează la propria capodoperă - viața noastră".
A ajuns pe "pământul făgăduinței" în anul 2007 și a dorit să urmeze aceeași școală de actorie precum idolul ei, Marlon Brando: The Actors Studio. După trei ani de muncă asiduă și-a încununat pereții camerei cu un master al prestigioasei școli new yorkeze. De atunci înainte succesul începe să prindă contur și nu va trece mult timp, până când o vom vedea într-o peliculă cinematografică, made in Hollywood, alături de actorii ei preferați, Woody Harrelson sau Charlize Theron.
Pe urmele lui Marlon Brando
- Maria, de ce ai ales o carieră în lumea cinematografică?
- Am ales să devin actriță după ce am terminat liceul la profilul mate-fizică, căutând să fac ceva care să mă entuziasmeze, care să mă ajute să mă descopăr cine sunt. Îmi place la fel de mult să fiu pe scena teatrului, ca și în fața camerei de filmat, dar o prefer pe cea din urmă. La teatru oamenii vin acceptând din start convenția. Camera se lasă mai greu păcălită. Actorul este monitorizat atât de aproape, încât singura lui șansă de biruință este de a fi cu totul prezent. Oren Moverman, unul din regizorii mei preferați, mi-a împărtășit, la un moment dat, crezul său: "Actoria este cea mai grea meserie din lume, pentru că această artă constă în a fi mereu prezent, și asta este cea mai grea provocare pentru orice ființă umană, să trăiască mereu «în acum», în prezent".
- Când a început odiseea ta în State? Unde ai făcut prima escală pe teritoriul american?
- În State am plecat în 2007, pentru că am vrut să am aceeași pregătire în actorie ca Marlon Brando, așa că m-am dus la Actors Studio, să-mi iau master-ul la această școală din New York. În cei trei ani petrecuți acolo, am învățat enorm despre mine, despre actorie și despre viață, dar cred că cea mai importantă descoperire a fost să înțeleg ceva ce chiar Einstein ne-a dezvăluit: "Imaginația este mai importantă decât cunoașterea". Este un adevăr universal esențial în această propoziție, care a fost trecut prea ușor cu vederea în societatea modernă bazată, prea mult, pe o logică ce poate deveni distructivă... Un alt aspect crucial al pregătirii mele în New York a fost să înțeleg că, deși am ales să-mi petrec viața în lumea artei, actoria a ajuns o afacere, una din cele mai bine plătite și de o imensă influență. Așa că a trebuit să-mi revizuiesc toate ideile și principiile pe care le-am avut până atunci despre ceea ce trebuie să fac, dacă vreau, cu adevărat, să fac... artă.
Orașul Oscarurilor
- De ce ai ales New York-ul?
- Este cumva paradoxal și amuzant faptul că m-am dus la New York să fiu artistă, și am ajuns să trăiesc în unul dintre cele mai industrializate orașe din lume. Am simțit de la început că New York-ul nu este locul potrivit mie. Tot cimentul acela mă făcea să mă simt prizonieră și să fiu sub o continuă presiune. Am întrebat-o pe managera mea de acolo, Annette Alvarez, dacă mă sfătuiește să mă mut în Los Angeles sau să stau acolo. Mi-a spus că este foarte important să trăiesc într-un loc unde eu mă simt bine, deoarece greu va fi oriunde. Așa că mi-am făcut bagajele și am venit în Los Angeles, unde am găsit, într-adevăr, echilibrul pe care nu-l avusesem niciodată.
- Ce îți place în Los Angeles, orașul îngerilor, al doilea ca mărime din State, după New York?
- Ce iubesc cel mai mult aici este mediul natural, soarele permanent, apusurile superbe, iernile care aduc curcubee cu aproape fiecare ploaie, dealurile unde merg să alerg, oceanul, păsările cântătoare și încântătoare, mirosul de iasomie înstelată (că aici și iasomia este stea!). Când eram în România, nu eram conștientă de cât de important este să petreci timp în natură și-mi pare rău că nu am profitat mai mult de frumusețile de acasă.
- Cum ți se pare Los Angeles față de New York? Este adevărat că cei din New York sunt mai repeziți, mai grăbiți, mai cu tupeu? Sunt niște workaholics, așa cum se spune?
- Oamenii în New York sunt, într-adevăr, foarte agitați, grăbiți mereu, porniți mereu la atac, aveam senzația că nimeni nu mai are timp să trăiască, ci doar să supraviețuiască. Când au numit orașul, am suspiciunea că s-a făcut o greșeală de tipar. Trebuia să fie New Work! (râde). Așa este, sunt cu toții workaholics - muncă, muncă și iar muncă! În New York, toate industriile funcționează la maxima capacitate, acolo este Wall Street-ul și oamenii sunt ușor abrutizați din cauza asta. Los Angeles-ul este mult mai prietenos, oamenii aici au timp de mai multă comunicare și chiar de compasiune. În plus, îmi place foarte mult să conduc mașina, vreau să zic! (râde). Și am nevoie de spațiul meu intim, preiau prea ușor energiile altor oameni, și mersul cu metroul în New York mă secătuia și mă lăsa foarte vulnerabilă. Dar motivul pentru care trăiesc în Los Angeles este, bineînțeles, pentru că vreau să fac filme. Doar aici se dau Oscar-urile!
- Cum ți s-a părut școala de actorie din New York?
- Actors Studio este tot ce mi-am putut dori din perspectiva învățării meșteșugului. Sunt aceleași principii ca și cele pe care este bazată școala românească de actorie, doar că Lee Strasberg, fondatorul școlii de la New York, le-a adaptat gândirii mult mai pragmatice, specifică americanilor. Un lucru care m-a frapat a fost relația profesor-elev, care este ușor diferită de cea din România. Aici profesorii au mult mai mult respect pentru studenți. Aceasta, poate pentru că sunt plătiți din împrumuturile pe care aceștia le-au făcut ca să-și poată continua educația, sau poate că este doar un principiu sănătos, bazat pe randamentul mai mare pe care un student îl are atunci când se simte apreciat și tratat ca un egal. Am mai observat și niște mecanisme foarte interesante, care contribuie la desfășurarea bună a lucrurilor, pe care sper să le poată adopta și românii, la un moment dat. De exemplu, dacă ceva nu merge perfect (și până la urmă, este ceva pe lumea asta ce merge perfect?!), nu se apucă nimeni să comenteze problema, dacă nu vine și cu o soluție. Respiri adânc și vezi ce poți face tu ca să contribui. De altfel, revelația pe care am avut-o la cursurile de acolo a fost... respirația.
"Ar trebui să fim învățați cu toții cum să respirăm..."
- Cum adică ai învățat să respiri?
- Da, serios, m-au învățat să respir! Majoritatea oamenilor nu sunt conștienți cât de importantă este respirația, deși știm că este primul lucru pe care îl facem când venim pe lume și plecăm când ea încetează. Cele mai multe probleme de sănătate sunt legate de stres, iar o respirație corectă poate vindeca multe dintre ele. Am învățat la orele de vorbire că într-o respirație corectă (pe care bebelușii și animalele o au firesc), plămânii simt nevoia de aer, se încarcă, apoi aerul se eliberează, și atunci apare o secundă de pauză, când totul este bine, până când plămânii simt din nou nevoia de aer, iar ciclul se repetă. Cuvintele cheie sunt "eliberează" și "pauză'". Viața de zi de zi ne pune mereu în situații tensionate, iar noi ne încrâncenăm să rezolvăm tot soiul de dificultăți așa cum ne duce capul, iar asta ne afectează sănătatea. Nu trebuie să confundăm concentrarea cu tensiunea. Tensiunea este cea care ne împiedică să vedem lucrurile clar. De aceea, tensiunea trebuie scoasă prin respirație. Iar în acea pauză, "de după", suntem deschiși să primim informații din univers, prin intuiție. Și tot de acolo pornește și creația. Înainte de Studio, pregătirea mea pentru un rol era o luptă de a ajunge emoțional acolo unde creierul meu știa că trebuie să ajung. Era un chin, iar când ajungeam, în sfârșit, unde voiam, eram prea secătuită ca să mă mai bucur. Apoi am înțeles cum să nu-mi mai fac idei despre cum cred eu că ar trebui să fie, ci să descopăr asta lucrând zi de zi și adăugând câte o nouă dimensiune, cu fiecare repetiție. De exemplu, la o repetiție mă concentram pe spațiul în care se desfășoară acțiunea, încercând să mă acomodez cu el, în alta, pe relația cu celelalte personaje, în alta pe posibile supra-senzații (dacă e cald, frig, am vreo durere etc..) și astfel, ușor, ușor, personajul și scena prind viață, iar terenul este pregătit pentru ca muzele să vină și să-și facă și ele treaba. (râde). Ar trebui să fim învățați cu toții la școală cum să respirăm.
- Care sunt filmele în care ai jucat până acum? Care sunt actorii tăi favoriți?
- Am jucat, în mod surprinzător, mai mult în filme SF și thrillere. Eu sunt cea surprinsă, pentru că nu acesta este genul meu preferat de filme. Dar îmi place enorm să lucrez la ele, pentru că mă simt foarte bine în situații emoționale extreme. Și-mi place să alerg prin păduri, să stau cu orele pentru machiaje speciale. Da, chiar îmi place. Nu-mi place la fel de tare că am murit în majoritatea filmelor în care am jucat, dar se pare că rolul de victimă îmi vine bine. Dar și când o să supraviețuiesc, de-abia aștept momentul răzbunării! (râde)
Cât despre actori, i-aș numi pe Woody Harrelson și Charlize Theron, dintre actorii mei preferați. Pentru că arată super bine. Glumesc! Pentru că se transformă de la un personaj la altul, într-un mod fascinant. Charlize Theron a fost de-a dreptul de nerecunoscut în "Monstrul". Dar a primit recunoașterea cu un Oscar!
Zâmbet fals, dar de folos
- După anii petrecuți în America, cum ți se par americanii?
- Nu pot spune că America mă atrage în mod deosebit. Dar Los Angeles-ul, da! Îmi place că americanii fac lucrurile să funcționeze. Europenii îi acuză de superficialitate, dar aici se muncește atât de mult, încât nu este timp de dobândit prea multe cunoștințe generale. Nu spun că este bine sau rău, îmi place să cred că am renunțat să judec lucrurile după aceste criterii relative. Dar îi înțeleg și le apreciez determinarea. Școlile de aici pregătesc învingători, sunt învățați de mici că pot face și pot obține orice. În România, în școală, ne învață resemnarea. Pentru că acesta este mesajul Mioriței, care știm cu toții că ne reprezintă. Pe americani îi învață că sunt lideri. Ceea ce este adevărat. America a fost constituită cu scopul de a conduce economic lumea și a devenit, în foarte scurt timp, o putere de maximă influență în plan mondial. Americanii au asta în sânge. O viață emoțională prea intensă este neproductivă, iar aici, totul se măsoară în randamentul lucrului. Jay Leno a spus, la un moment dat, că: "În alte țări, oamenii au prieteni. În America, psihologi". Dar eu mi-am făcut aici, în Los Angeles, prieteni minunați! Poate pentru că sunt un bun psiholog (zâmbește). Un lucru interesant este acela că diferența majoră socială față de noi, este zâmbetul afișat aici în mod constant. Mulți non-americani îi acuză de falsitate din această cauză. Dar este ceva extraordinar ce face zâmbetul acesta la nivel social, chiar și când este unul fals. Și anume, păstrează o atmosferă decentă, chiar și în situații critice. În România, oamenii sunt obișnuiți să exprime orice gând sau atitudine negativă cu încrâncenare, iar asta, de cele mai multe ori, nu face decât să agraveze lucrurile, să încingă spiritele și să creeze un și mai mare conflict. Aici se zâmbește, se pun orgoliile de o parte, și se caută soluții. Și zâmbetul devine, până la urmă, natural.
- Există vreun loc special în State care te-a impresionat?
- Ca loc, cel mai mult în State mi-a plăcut la festivalul "Burning Man", în deșertul din Nevada. Am fost acolo acum doi ani, să filmăm un documentar intitulat "Burning Man and the Meaning of Life". Este un loc cu totul special, un festival al vieții, aș spune, în care, timp de o săptămână, se creează o lume bazată pe dragoste, libertate, compasiune și dăruire, unde oamenii vin să experimenteze cam cum ar trebui să fie societatea noastră de fapt. Doar că este în deșert, iar la final, se arde tot ce a fost creat, ca să ne reamintim de efemeritatea lucrurilor materiale. Rămâne, în schimb, un sentiment de apartenență și comuniune ce nu mai poate fi uitat.
- Cât de des mergi în România?
- În țară vin cam o dată pe an. Nu cred că m-aș întoarce definitiv, dar mi-ar plăcea să merg cât mai des și, de ce nu, să și filmez în România.
"Mai mult decât să cunoști tu oameni, contează cine te cunoaște pe tine"
- Cu ce te ocupi în timpul liber? Care sunt hobby-urile tale?
- Timpul liber mi-e o noțiune destul de străină, pentru că privesc actoria mai mult ca pe un mod de viață, decât ca pe o meserie. Dar când nu filmez, am grijă de "instrument". Adică de corp, spirit și suflet. Înot, alerg, merg la screening-uri, evenimente, sunt mai mereu pe IMDB, caut să cunosc cât mai mulți oameni cu care să colaborez. Cu alte cuvinte, îmi petrec timpul pregătind norocul, adică făcând tot ce pot ca să mă aflu în locul potrivit la timpul potrivit. Cam asta cred eu că este norocul. Îmi place enorm să călătoresc, să văd cât mai multe locuri noi, dar și mai mult îmi place să filmez în cât mai multe astfel de locuri! Și să citesc mi-a plăcut dintotdeauna, dar acum citesc mai mult pe la filmări, între cadre, pentru că prefer să văd filme când sunt acasă.
- Ce proiecte de viitor ai?
- Pun la cale filmarea unui scurtmetraj scris de Irina Nedelcu, o comedie absolut delicioasă, pe care am filmat-o în România, în regia lui Cristian Georgescu. Vrem să-l filmăm și în engleză, aici, în Los Angeles, în regia lui Ben Berkowitz. Sper să reușim să-l facem anul acesta, pentru că în ianuarie începe pilot season și, timp de 4 luni, se dau probe pentru noul val de seriale ce vor fi propuse televiziunilor. Am semnat de curând cu o nouă agenție, All American Rascals, așa că anticipez că voi fi destul de ocupată. La sfârșitul lui ianuarie, voi fi în Mexic, în juriul Festivalului Internațional de Film Extrem "San Sebastian din Veracruz", organizat de Fabrizio Prada, un regizor pe care l-am cunoscut în România.
- Ce sfat ai oferi celor care se gândesc să ajungă în State ?
- Sfaturi pentru cei care vor să ajungă în State... sunt în măsură să dau doar din propria-mi experiență, deci celor care vor să vină aici ca actori sau regizori. Este foarte important să se afirme întâi în România, pentru că este mai ușor, fiind țara unde s-au născut și pregătit, o țară mică, dar cu o industrie cinematografică pe cât de redusă cantitativ, pe atât de importantă calitativ. Foarte importantă este expunerea, să fii cunoscut. Mie mi-a luat foarte mult timp să înțeleg importanța expunerii. Eu am crezut că îmi voi crea o rețea de cunoștințe, din oamenii cu care voi lucra, dar acum înțeleg că este mai mult invers, întâi cunoști oameni, iar apoi lucrezi cu ei. Mai mult decât să cunoști tu oameni, contează cine te cunoaște pe tine! E bine de ținut minte că cinematografia e o industrie în care trebuie să exiști mai întâi ca participant, ca să-ți poți permite apoi luxul de a crea după propriul gust artistic.
San Francisco