MARCEL BUNEA - "Mă simt bine în România și n-aș pleca niciodată din țară, cu toate problemele și nemulțumirile mele de aici"

Valentin Iacob
Mari pictori contemporani

Puțini plasticieni au influențat arta româ­neas­că de după 1980 așa cum a făcut-o pictorul Marcel Bunea. "Nefârtații" pictați de el în 1984, cu o tușă intensă și dramatică, erau o provocare, un "NU" spus lumii sufocate de comunism. Un debut care a creat emulație artistică. Împreună cu sculptorul Mir­cea Roman și pictorul Christian Paraschiv, Marcel Bunea s-a instalat cu autoritate în elita "tinerilor re­vol­tați" ai acelor ani. Și, dacă după 1989, Christian Pa­raschiv lupta să cucerească definitiv Parisul, iar Mir­cea Roman asalta Lon­dra, Marcel Bunea a ales să se ma­nifeste dezlănțuit în țară. Printr-un șir de ex­peri­men­te-spectacol, tulbu­ră­­toare și profunde, el a în­cer­cat, la începutul anilor '90, să schimbe fața Ro­mâ­niei cu mijloacele artei. Născut la Cisnădie, pe 20 mar­tie 1952, într-o familie românească din acel fabu­los spa­țiu de burg germanic, pictorul este pe jumătate moț. Se­riozitatea edu­cației nemțești, altoită pe dârzenia sufletului său de vlăstar al Munților Apuseni, a dat o combinație strălucită de artist deschizător de drumuri. As­tăzi, Marcel Bunea este confe­ren­țiar la Universi­tatea Națională de Ar­tă din București. Dar, în tihna suve­rană a atelierului său din Pangratti, artistul s-a în­tors la pictură, marea lui dra­gos­te. Vă propun un dialog despre forța visului și focul creației, desfă­șurat în li­niștea umbroasă a unui loc în care arta mare este la ea aca­să. Un dialog ce avea să-mi dezvăluie o via­ță spec­taculoasă și intensă, trăită cu frenezie spre ideal. La fel ca și arta lui Marcel Bunea.

Cetatea copilăriei

- Dragă Marcel Bunea, te-ai născut la Cisnădie, printre sași. Cât de neamț a devenit pictorul din tine?

- Pentru mine, copilăria a fost vârsta de aur. M-am născut la Cisnă­die, cu un an înaintea morții lui Sta­lin, și poate că și asta a contat mai târ­ziu. Părinții mei au ținut să fac școala germană din orășel, chiar din clasa întâi. Prima mea învățătoare a fost Frau Petri, de la care-am primit lucruri elementare de educație: disciplină, curățenie, seriozitate. Am copi­lărit într-un spațiu multicultural, cu foarte mulți sași. Eram printre puținii români din clasă. Prin curte și pe stradă, ne jucam cu toții împreună: sași, români și unguri, așa că n-am prejudecăți naționaliste. Și îmi mai amintesc ceva interesant. În anumite zile, plecam de la școală ca să facem ore de religie cu pastorul evan­ghe­lic. Eu fiind ortodox, preotul luteran ne preda Bi­blia în româ­nește. Ieșeau atunci conversații și discuții libere, cu niște copilași. Asta se întâmpla în anii crunți, '50-'60. Mă mir și azi cum de tolera puterea comu­nis­tă de atunci aceste lecții de religie. Era o formă de libertate extraordinară pentru vremea aceea. Cu atât mai mult că sașii fuseseră persecutați după război, aproape că nu exista familie care să nu fi fost deportată în Rusia. Și îmi mai amintesc din copilăria mea la Cisnădie și mi­cile cadouri de Crăciun sau de Paștele sașilor, cado­uri pe care ei le făceau, fără prejudecăți, tuturor copii­lor, că erau nemți sau români ortodocși. De altfel, eu și vin dintr-o familie de preoți. Bunicul meu, Dimitrie Bunea, a fost preot ortodox la Sadu. Și a fost militant pentru Unirea Transilvaniei cu Româ­nia. Pentru asta a fost băgat un an în pușcariile austro-ungare.

- Lângă Cisnădie se afla și cetatea veche a Cis­nă­dioarei. Ai copilărit și la umbra ei?

- A fost cetatea copilăriei mele! În anii '60-'70, era aproape ruină, doar zidurile nu erau căzute. Biserica cetății are o valoare ines­timabilă, este o bazi­lică pur romanică, singura din România; dar era părăsită și ea, nu se mai slujea acolo de sute de ani și sașii mergeau la cealaltă bise­rică, din Cisnădia de Jos, de lângă cetate, la Subcetate, cum i se zice. Dar chiar și în ruine, cetatea respira un aer impunător și ro­mantic. Și eu am o doză de romantism care mi-a ră­mas, poate, și de pe când hălăduiam și mă jucam toată ziua, în curtea din jurul bazilicii, prin cetate. Cisnădie era și el un orășel mic și cochet, foarte aproape de Sibiu, cu care seamănă cumva. Aceeași arhitectură ve­che, ger­mană, într-un burg vechi de 800 de ani. Ce mă frapa în co­pilărie era că, deși îi despăr­țeau doar 3 kilo­metri, un sas din Cisnădie nu se pu­tea înțelege cu un sas din Cis­nădioara! Vorbeau dialecte total diferite, așa că foloseau germana literară ca să se poată înțelege. Cei de la Cisnă­dioara veneau dintr-o zonă flaman­dă. Cunoș­team, de pildă, în Cisnădioara, o familie care se chema La Fleur - nume cu rezonanță franceză. Mult mai târziu, când am ajuns în Luxemburg, nu-mi venea să cred, mi se părea că sunt iar în­tre sașii mei. Pentru că mare parte din sa­șii din sudul Transilvaniei și mai ales din Mărginimea Sibiului au venit de acolo. Magia acestei copilării petrecute cu sașii m-a influențat profund. Poate și firea mea mai reținută și puțin prea serioasă s-a format tot atunci. Pe de altă parte, mă simt bine în România și n-aș pleca ni­ciodată din țară, cu toate problemele și nemulțumirile mele de aici.

- Ce alte locuri și întâmplări ți-au mai marcat copilăria?

- Tata a fost notar și, în 1947, după instau­rarea Republicii, notariatele pri­vate au fost desființate. Tata a rămas un biet funcționar la Primăria din Cisnădie. Dar, printr-o bizară coincidență, tata se­mă­na bine cu Stalin! Așa că politrucii n-aveau curaj să se atingă prea tare de el, chiar dacă foștii notari, la fel ca și preoții, erau persecutați. Ceea ce nu îl oprea dimineața la șase, când înce­peau emisiunile - Deutsche Welle, Europa Li­beră, Vocea Americii - să fie lângă radio. Și seara la fel, san­ti­nelă! Exemplul lui m-a educat să nu cred în comunism. Dar nici o co­pi­lărie abundentă n-am avut, pentru că sala­riile părinților mei erau de mizerie, mama fusese învățătoare într-un sat de munte, la Șoșo­iești, Vadul Moților, în Munții Apuseni. Iar asta-i altă poveste, că m-am dus și acolo, în fiecare va­can­ță, începând de la doi ani. Un tărâm fabulos: un vârf singuratic de munte, cu doar patru case, Arie­șul curgea undeva jos, printre păduri și miriști, și casa bunicii, umbrită de-un paltin imens, pe care îl am și azi în suflet.

Pictor în podul cu porumb al bunicii

- Când ai început să desenezi și să pictezi, Mar­cel Bunea? Ai avut vreun mentor?

- Am fost atras de mic de desen, ca orice copil. Dar am avut șansa ca directorul școlii de la școala germană din Cisnădie, Eugen Bocșa, pasionat de pictură și el, să vadă că eram preocupat tare de de­sen. Desenam tot timpul, chiar și când nu trebuia, la ore. Așa că a con­vins-o pe mama să mă trimită la Școala de artă din Sibiu. Acolo am cunoscut un profesor tânăr, care avea să-mi influențeze decisiv destinul. Era neamț, îl chema Walter Andrea Kirchner și, prin clasa a opta, mi-a văzut niște lu­crări și am început să am dialoguri dense cu el. Profesorul Kirchner a contat mult pentru viața mea de artist, pentru că era deschis spre arta nouă și mai și citea mult. Așa că m-a canalizat spre niște lecturi de foarte bună calitate, pe care nu le aveam la școală. Fiind neamț, primea și reviste de artă din Germania, așa că el a fost contactul meu cu arta occidentală de atunci. Astfel, m-a influențat mult, căci interesul meu a fost canalizat mai puțin înspre arta noastră și mai mult spre ce se întâmpla în Vest. Iar asta a picat pe un teren pregătit, pentru că noi am fost prima generație cos­mopolită de după război; generația formată în anii '70, care a ascultat jazz și muzică britanică, Deep Purple, Led Zeppelin, Emerson Lake&Palmer. Și sim­țeam că arta vizuală din Vest e foarte apropiată de muzica aia care ne vrăjea.

- Cum erai tu, atunci, artistul adolescent din Sibiul anilor '70?

- Când aveam 15 ani, tata a murit. Eram în clasa a XI-a și am avut, ca orice copil sensibil, un șoc destul de puternic. Așa că am început să nu-mi prea mai văd de școală. În schimb, mi-am văzut de pictură, în ca­re-mi găseam refugiul și liniștea. Începusem să plec di­mineața și mă duceam în atelierul mentorului meu, Walter Kirchner, că el habar nu avea că eu chiuleam de la liceu, ca să lucrez acolo, la el. Și, la trei-patru zile, mai trecea prin atelier și se mira: "Când ai lucrat atâta?" Iar eu tăceam mâlc. Până mi s-au adunat 150 de absențe și dirigintele a chemat-o pe mama și a fă­cut-o cu ou și cu oțet: "Sunteți cadru didactic și nu vă interesează copilul dvs.!". Mama, biata, a leșinat, că acasă eu eram oarecum cumințel, nu eram răzvrătit. Până la urmă, ai mei, dând o șpagă la Cluj, au făcut să fiu primit la Liceul de Artă de acolo. Și unde, de ziua mea, pe 20 martie, am primit un album Modigliani. Îmi plăcea mult Modigliani, așa că stăteam în ultima bancă, foarte concentrat pe album. Profesoara a venit, m-a scuturat și m-a întrebat ce fac acolo. "Te uiți la femei goale?". Atât a înțeles profe­soa­ra de matematică din­tr-un liceu de artă, din Mo­digliani. Eu m-am supă­rat, mi-am luat hainele și am plecat. Și dus am fost de la școală! Am stat trei săp­tămâni pe la niște colegi, ai mei n-au știut unde sunt și, până la urmă, am fost ex­ma­triculat. Întrunită în consiliu de urgență, familia m-a exilat, drept pedeapsă, sus pe munte, la bunica din Apuseni. Un unchi de-al meu, om inteligent, mă ducea în fiecare săptămână la Câmpeni, în librării. Îmi cumpăra tot ce voiam, și cărți, și culori, și cartoane. Și lucram în podul bunicii. Era așa, un maldăr uriaș de porumb, pe care stam toată ziua singur. Pictam și citeam, n-aveam nicio grijă. Au fost luni extraordinare. Apoi, situația mea s-a înrăutățit. Mai întâi, au încercat să mă convingă că trebuie să fac liceul silvic din Câm­peni, să nu mai ajung la Sibiu să fac artă. Îmi luaseră și hainele de silvicultor, îmi luaseră și pantofii, iar acolo, totul era muncă brută. Familie severă, ce mai. Și, la un moment dat, am găsit prin pod niște pantofi vechi și scâlciați, urâți de tot. I-am aranjat frumos, mi-am făcut din cânepă niște șireturi, că nu aveau nici șireturi, și mi-am făcut o pereche de pantofi accep­ta­bili. Mi-am călcat și hainele alea de pe mine, de ogra­dă, mi-am luat picturile sub braț într-o mapă și am ple­cat la drum, fără niciun leu. Am coborât dealul, până la Câmpeni, cam 10 kilometri, m-am urcat în cursa locală, nu mi-a zis nimeni nimic, și m-am dus la o rudă din Câmpeni, să nu mă vadă nimeni, și aia mi-a dat 25 de lei. Erau puțini ca să ajung până la Sibiu. Dar toc­mai pleca o echipă de fotbal din Câmpeni la Alba Iulia, și l-am rugat pe antrenor să mă ia cu ei. Și de la Alba Iulia cu ăia 25 de lei, am ajuns acasă, cu trenul. Era trei noaptea când am intrat în casă și mama a înțepenit, nu-i venea să creadă că-s eu. Și i-am zis: "Al cui sunt eu? Ori stau aici, ori plec în lume". Când m-am întors din exilul din Apuseni, venisem cu un maldăr de 20-30 de picturi mari. Și când le-a văzut pro­fesorul de pic­tură, s-a dus la director și așa m-au re­primit la Sibiu, la Liceul de Artă.

Tinerii revoltați

- După ce ai terminat Academia de Artă din Bucu­rești și ai debutat în anii '80, ai devenit repede un lider stimat și în vogă al generației optzeciste de plasticieni. Anii '80 sunt ani de referință în istoria artei românești. Cum îi vezi acum?

- Îmi amintesc de perioada aceea cu mare neplă­cere. Era o atmosferă tensionată între artiștii din ge­nerațiile mai vechi și tinerii artiști, cei până în 35 de ani. "Tinerii revoltați" expuneau la Atelier 35, galeria din subsolul Galeriilor Orizont, care din păcate nu mai există azi. Optzecismul în plastică a fost, în primul rând, o atitudine. Una care nu convenea nici politi­cie­ni­lor, nici artiștilor cu concepții mai tradiționaliste. Și cen­zura era dură, scăpau foarte puține expoziții de ca­li­tate, deși nu toate erau proteste politice, ci era un alt tip de estetică, dar deloc înghițită de etica roșie. În 1984, am început să lucrez la o serie de picturi pentru pri­ma mea expoziție. Erau 12 picturi și 12 bâte, de fapt. Mi-am numit expoziția "Nefârtații". Sunt spiritele răului în mitologia populară românească. Voiam să spun că noi nu suntem frați cu acei "băieți cu ochi albaștri", cum îi numeam. Apoi a început calvarul. Cu mare greutate, după ce am fost refuzat de mai multe ori, am reușit să obțin aprobare de la Uniunea Artiștilor Plastici. M-au încurajat atunci și Magda Cârneci, și pictorul Octav Grigorescu, care era unul dintre vice­pre­ședinții Uniunii. As­ta, după ce alt pictor din con­ducere îmi ex­pli­case, cu jumătăți strecu­rate de frază, că Atelier 35 era chiar vizavi de Comitetul Central, un motiv pentru ei de-a se feri. La vernisaj, am mai trăit o întâmplare nos­tim-amară. A venit un domn la mine (era securist) și m-a întrebat care-i legătura mea cu "Nefertiti". "Nicio legă­tu­ră, e vorba de nefâr­tații din mitologie" - i-am răspuns și l-am lă­sat în plata Dom­nului.

- Ai mai avut încer­cări grele și la urmă­toarele expoziții din acei ani?

- Am avut multe pățanii! După expoziția mea cu "Nefârtații", Că­lin Dan și Magda Câr­neci au făcut la Orizont o expoziție care s-a nu­mit Alternative, unde am fost și eu invitat, în­tre alți 10-15 artiști, toți din ge­nerația '80. Și du­pă vernisaj, în trei zile, a fost închisă expoziția! "Nu-i corect politic ce se întâmplă acolo" - au zis. Bag seama, începu­seră să sufle și-n iaurt. Dar a ieșit așa, un pic un scandal atunci. De fapt, expoziția aceea a fost o con­secință a evenimentelor de la Sibiu, din '86. Atunci s-a întâmplat așa. Artista Ana Lupaș, profesor la Insti­tutul de Artă din Cluj, a gândit o expoziție a artiștilor tineri, mai ales în zona alternativă. Au fost două secțiuni. Câțiva artiști tineri, care își făcuseră un nume și lucrau cu alte medii decât cele tradiționale, cum ar fi pictura și sculptura, și pe lângă ei, alți câțiva, mult mai tineri, proaspăt absolvenți. Totul s-a desfășurat în orașul Sibiu, ca un mic festival. La Muzeul Farmaciei, într-o pivniță, câțiva artiști foarte cunoscuți pe atunci, ca de pildă Teodor Graur, Constantin Petrașchievici și Cris­tian Ruță de la Cluj, au experimentat acolo cu diverse ma­teriale plastice alternative. Și în timpul unei de­monstrații a lui Ale­xandru Antic, a venit securitatea și a pus chepenguri - că nu erau decât niște scări impro­vizate, de coborât în pivnița Muzeului Farmaciei. Pe pictori întâi i-au închis, apoi au scos toate filmele din aparate, și au urmat după aceea interogatoriile. Eu eram cu prietenul și fostul meu coleg de liceu, Reinhrardt Wörner, care venise din Germania. Și ăia ne-au luat buletinele, au început să ne interogheze și notau absolut tot, ca la carte. Abia târziu au descoperit că el era cetățean ger­man, și deja dădeau în alte alea, un conflict diplomatic. Dar n-a fost ultima mea expe­riență grea. S-a mai în­tâm­plat, când am făcut o ex­poziție la Casa Schiller, Șase pictori, șase sculptori, în 1988. Acolo a debutat și sculptorul Mircea Roman. Am deschis expoziția, erau 12 artiști buni - dar n-au ți­nut cont de asta și a treia zi au închis-o. A trecut un domn general de secu­ritate și a zis că publicul nu e pre­gătit pentru lucrări ca acelea. "Acuma se închide, da? De mâine nu mai intră nimeni!" - a ordonat.

- După 1989, te-ai simțit descătușat?

- Să știi că eu am avut întotdeauna libertatea mea interioară. De aceea n-am ținut cont de succes. Mi-am văzut de ale mele cum am considerat de cuviință. Îm­po­triva valului sau paralel cu el. Și am avut tăria să-mi urmez calea.

Crucea de pâini

- La începutul anilor '90, ai făcut o serie de ex­perimente artistice pline de originalitate și cu impact social. Cel mai tulburător a fost "Pâinea și Vinul", de la Teatrul Național. De ce te preo­cupau aceste sim­bo­luri biblice?

- La prima mea vizită în Germania, în 1990, am fost șocat când am văzut că pâinea nevândută se strângea și se dădea la porci, pur și simplu. Asta m-a marcat, pentru că plecasem dintr-o țară în care erau cozi imense la pâine, chiar și imediat după '90. Eram șocat de ce se întâmpla cu abundența de acolo și mai ales cu pâinea, care este și un simbol. Pâinea și Vinul, din 1992, a fost un proiect în două părți, pe care l-am făcut cu Reinhardt Wörner, care pe atunci era sculptor în Germania. Acțiunea a avut loc la Karlsruhe, într-o curte interioară, cu un zid din cărămidă aparentă, iar noi am construit un turn din pâinile care se aruncau. A fost modul nos­tru de a protesta. Am repetat experi­men­tul și la Bucu­rești, unde evenimentul a fost un semnal foarte puternic pentru arta de atunci. În Sala Rondă a Naționalului, am făcut o cruce uriașă, din 5000 de pâini. 5000 de pâini proaspete, rotunde. Trei poeți de marcă - Traian Coșovei, Ion Stratan și Gheorghe Iova - au citit câte un text. Și totul cu orgă, pe muzică de Bach. Crucea aceea de 5000 de pâini și triunghiul poeților, amândouă simboluri biblice puternice, la fel ca și vinul, care a fost așezat și el în triunghi. Surpriza mare a fost prezența unui număr absolut impresionant de oameni, veniți la vernisaj. Și oamenii au luat forma crucii. Acțiunea s-a transmis în direct, la radio, și lumea se adunase, blocase liftu­rile și scările. Oamenii beau toți vin, cu parcimonie, din niște boluri uriașe de sticlă, pe care și le dădeau înfrățiți, din mână în mână, și rupeau din câte o pâine, ca la o împărtășanie mi­rea­nă, prin artă. Au fost peste 2000 de oameni. Așa ceva nu s-a întâmplat niciodată la un vernisaj românesc.

- Ultima ta expoziție din recitalul pâinilor a fost la Galeria Galateea, în 1994. Se chema "La moartea unui prieten". Erau niște pâini bătute în cuie, pâini răstignite, așezate în triunghi. Un mesaj hristic pu­ternic.

- Am făcut expoziția aceea la moartea tânărului critic de artă Andrei Pintilie. Am vrut să-mi exprim prin artă tristețea pentru dispariția lui. A fost cel mai important critic al generației noastre. Din păcate, s-a sfârșit mult prea devreme.

- Cum de ai renunțat la aceste evenimente spec­taculoase și dramatice?

- Am sperat atunci că, prin ce fac, ceva în con­cepția noastră națională se va modifica. Dar am fost naiv. 2000 de oameni care au venit la "Pâinea și Vinul" meu n-au fost de-ajuns ca să poată schimba România mai repede. Ceea ce am făcut eu atunci a fost în zadar. Poate fi și motivul pentru care am revenit la pictură.

Darul lui Dumnezeu

- Cum pictezi tu, Marcel Bunea? As­tăzi se pic­tează altfel decât acum 100 de ani?

- Arta nu e numai inspirație. Înseamnă să-ți închegi gândurile într-un proiect dus până la capăt. Un artist al secolului 21 nu mai poate lucra numai din talent. Trebuie să fie dublat și de un intelectual. Dar eu cred că arta nu poate exista fără emoție, sensibilitate și mesaj interior. Cum cred și că pictura va reveni în forță, după atâtea experimente ale ultimelor decenii. De aceea, eu nu fac concesii. Fac ceea ce cred eu. Îmi urmez calea interioară, fără să țin cont de succese ieftine sau de piața de artă.

- Ca profesor la Universitatea Națio­nală de Artă, ce spui despre studenții tăi?

- Am încredere în ei. Mai întâi, pentru că ei au o deschidere mult mai mare decât am avut noi, școala cred că este mult mai modernă, mai conformă cu timpul pe care îl trăim. Dar ei sunt și copii foarte foarte talentați. Cei care vor să facă cu orice preț artă sunt foarte tenaci. Unii dintre ei, de pildă, vin la Univer­sitatea de Artă după ce au absolvit facultăți mult mai pragmatice. Și fac facultatea plătind-o, pentru că sunt dedicați cu totul artei.

- Ești un bărbat foarte atrăgător. Cum ai reușit să împaci arta cu dragostea?

- Nu sunt convins că sunt o victorie a naturii. Dar am fost apărat mereu și de firea mea timidă. Ea m-a îndreptat mai degrabă spre atelier decât spre pat.

- Te-ai căsătorit de curând cu o picto­riță de elită a Timișoarei, și ea profesor la Universitatea de Ar­tă de acolo, Dana Constantin. Cum faceți casă îm­preună?

- Soția mea este un om deosebit și un artist apre­ciat. În 2013, am făcut două expoziții la Galeria Dana de la Iași și la Muzeul Brukenthal. Ne com­ple­tăm și în artă, și în viață. Și ne mai leagă și faptul că suntem profesori la universități de artă. Ea la Timi­șoa­ra, iar eu la București, deci nu avem timp să ne plic­ti­sim. Deși de abia așteptăm să putem fi odată împreună, definitiv. Dana este cea mai importantă femeie din viața mea. Mă stimulează pozitiv, lucrăm împreună, discutăm despre arte. Este femeia vieții mele. Dum­nezeu m-a ajutat.