Prof. Dr. MIRCEA COȘEA - "Roșia Montană înseamnă incompetență instituțională, lipsă de responsabilitate și de demnitate națională la nivelul clasei politice, lipsă de orizont și de strategi

Ion Longin Popescu
Economist, politician, diplomat

Se împlinesc, în curând, 24 de ani de la răstur­na­rea dictaturii comuniste din România - mo­ment istoric care, printre altele, a permis capi­ta­lurilor străine să pătrundă liber pe piața românească. Pe lângă avantajele și consecințele pozitive ale unei astfel de oportunități, libertatea obținută în '89 a avut și urmări nefaste în plan economic. Pe fondul de co­rupție generalizată a clasei politice, s-a dat liber unor așa-zise investiții de risc înalt, destinate exploatării re­surselor minerale (ANRM a acordat peste 6000 de con­cesiuni!). Din clipa pătrunderii acestor fonduri specu­lative, România a fost întoarsă peste noapte în rândul țărilor din sistemul colonial al secolului al XIX-lea. O colonie întârziată, la periferia Uniunii Europene! Ca­zul cel mai sonor al acestui fenomen este, de depar­te, cazul Roșia Montană. Profesorul Mircea Coșea este o perso­na­litate de prim rang a lumii academice actuale. Ana­li­zele domniei sale privind proiec­tul Roșia Mon­tană au desființat din temelii, pe de o parte, întregul edificiu propagandistic al companiei Gold Corporation, iar pe de alta, implicarea amato­ris­tică, hei-rup-istă și catastro­fală pentru țară a guvernelor ultimilor 15 ani, cu accent pe neașteptatele schimbări la față și încălcări ale inte­resului național, practicate de guvernul Ponta.

"Nici o țară, nici măcar africană, nu mai acceptă o vânzare primară de resurse minerale"

- Sunteți un adversar redutabil al proiectului minier Roșia Montană, deși, ca liberal, aplaudați in­vestițiile străine. Pe ce vă bazați în demersul dv., dom­nule profesor?

- Nu sunt împotriva exploatării resurselor minerale de la Roșia Montană și nici nu consider că problemele de mediu sunt cele mai importante. Sunt convins că o tehnologie adecvată și un control riguros ne pot proteja de accidente ecologice. Ceea ce mă preocupă și mă adu­ce pe poziția adversarilor proiectului Roșia Monta­nă este tipul de politică economică pe care România îl adop­tă în acest caz. Este o politică cu efecte pericu­loa­se pe termen mediu și lung, de vânzare tale quale (așa cum sunt) a resurselor minerale, specifică modelului colonial al secolului al XIX-lea. Nici o țară, nici mă­car africană, nu mai acceptă o vânzare primară de resurse minerale, fără a pretinde investiții interne în ramuri industriale care să prelucreze, într-un procent mai mic sau mai mare, aceste resurse pe propriul teritoriu. Ex­plicația este simplă: cheia succesului economic nu o mai constituie vânzarea ca materie primă a resurselor, ci ca produs prelucrat industrial, în scopul creării unui cuantum mai mare de valoare adăugată.

- Cum se explică deschiderea economiei ro­mânești, atât de permisivă cu capitalurile contro­ver­sate, cu originea în paradisuri fiscale?

- Economia României se află sub „ocupație" străi­nă, ponderea capitalului străin în total capital investit fiind de peste 80%, iar la nivelul sectorului bancar, depășind și acest nivel. Capitalul autohton este slab și, în majoritatea cazurilor, este fie dependent, fie în par­te­neriat cu capitalul străin. Delocalizările din vestul Eu­ropei au transformat România într-o zonă de valori­ficare a capitalurilor occidentale, prin menținerea cos­tului muncii la niveluri inferioare față de alte țări mem­bre UE. Aderarea României la Uniunea Europeană nu a reprezentat un factor de creștere economică și dez­voltare a industriei și agriculturii naționale ci, din con­tră, un factor de distrugere a acestora, prin presiuni con­curențiale.

- Vorbiți într-un eseu de "statul capturat". În ce măsură este România un astfel de stat?

- "Statul capturat" este o noțiune introdusă de Ban­ca Mondială, prin care se înțelege acțiunea deliberată a unor indivizi, grupuri sau firme, orientată spre influen­țarea sau chiar determinarea adoptării unor legi, decrete sau politici economice care să îi favorizeze, direct și ne­mijlocit, în realizarea unor beneficii în interes pro­priu. Este greu, dacă nu imposibil pentru un observator onest al economiei și societății românești să nu ajungă la concluzia că statul român este, după 1990, un stat capturat. Exemplul Roșiei Montane și o mulțime de licitații, legi, ordonanțe sau decizii, date cu adresă sau în interes politico-electoral, autentifică o astfel de con­cluzie.

- Ce poate face statul în această situație? Cum își mai poate apăra interesul național?

- După părerea mea, statul român nu este înscris pe tendința de apărare a interesului național, statul na­țional român este un stat în care interesul național este abandonat în fața interesului politic și de grup. Ac­tualul stat român este devitalizat prin mutarea centrului de interes de la sfera publică la sfera politică, ceea ce înseamnă că deciziile de politică eco­nomică sunt prioritar ghidate de interesele clien­telei politice și ale ciclului electoral. Consider că avem și noi nevoie, la fel ca și alte țări, de o politică bazată pe patriotism eco­nomic. În actualele condiții, cred că patriotismul eco­nomic în România nu ar însemna nimic mai mult decât a fi realist și sincer cu propriul popor. Ca politician, a fi realist și sincer înseamnă să recunoști că, în pofida aderării noastre la UE și a imensei îndatorări interna­țio­nale, factorul național este, și a devenit și mai mult de la declanșarea crizei, esențial în stimularea și moti­varea mediului economic. A fi realist și sincer în­seam­nă să recunoști că România suferă de o exacerbare a unui cosmopolitism de natură primitivă, de o pierdere a încrederii în propriile forțe, de o adormire a orgo­liului și demnității naționale.

"Ceea ce se întâmplă acum la Roșia Montană este efectul lipsei gândirii strategice și a stabilirii priorităților economice"

- Știu că vă revoltați deseori în fața lipsei de stra­tegii a guvernelor României. Cum funcționează acest flagel în cazul Roșia Montană?

- Este cât se poate de limpede că ceea ce se în­tâm­plă acum la Roșia Montană este efectul lipsei gândirii strategice și a stabilirii priorităților economice. Or, niciun plan, nicio strategie, niciun program de gu­vernare nu pot fi concepute fără o temeinică stăpâ­ni­re a teoriei economice, dar drumul de la teoria eco­no­mică la po­litica economică este diferit, lung și plin de pro­vo­­cări. Să luăm un exemplu: planul de investiții și cre­are de locuri de muncă, până la 31 decembrie 2013, aprobat de guvern, are ca obiectiv prioritar exploa­ta­rea, prin investiții sporite, a resurselor minerale. Con­form teoriei economice este corect, dar în practică exploa­tarea resurselor minerale nu este un beneficiu major și nici un important creator de locuri de muncă, deoarece nu dispunem de tehnologia de exploatare necesară și suntem nevoiți să concesionăm sau să pri­vatizăm, trimițând în exteriorul țării cea mai mare parte a valorii adăugate. Concluzia: în condițiile reale ale structurii eco­nomiei românești, exploatarea cu prio­ritate a resurselor minerale ne va transforma în producători de ma­terie primă pentru prelucrătorii din străinătate, cu iminente pericole ecologice și cu un grad extrem de modest de capitalizare internă a valorii adăugate. Ce este acesta? Este un statut neocolonial.

- Pe hârtie, programul de guvernare arată im­pecabil. De ce nu reușește guvernul să-și îndepli­neas­că promisiunile?

- Este o greșeală, dacă nu chiar o tehnică de ma­nipula­re, practica încercării de a demonstra realismul și corectitudinea unor măsuri sau obiective guver­na­men­tale, prin citarea unor principii sau teorii eco­nomice. Nici cel mai prestigios manual de economie nu poate deveni un bun program de guvernare. Datoria celor care con­duc țara nu este de a arăta cetățeanului că acționează corect din punct de vedere teoretic, ci că acționează co­rect din punctul de vedere al interesului gene­ral. "Ca­zul" Roșia Montană este cea mai fidelă ima­gine a Ro­mâ­niei Reale, exprimând sintetic debuso­larea, incer­ti­tudinea și degradarea valorică în care tră­iește și se manifestă economia și societatea româ­neas­că. Roșia Mon­tană apare ca o sumă a tuturor păcatelor unei so­cie­tăți care nu reușește să-și găsească forța și voința trăirii în normalitate. Niciodată, după 1990, nu a mai fost atât de vizibilă criza structurală și morală în care ne aflăm. Roșia Montană înseamnă incompetență institu­țio­nală, lipsă de responsabilitate și de demnitate națio­nală la nivelul clasei politice, lipsă de orizont și de strategie de dezvoltare, lipsă dramatică de compa­ti­bi­litate cu valorile și principiile europene, lichelism și clientelism politic. Dacă în România ar crește bana­ne, am putea spune că Roșia Montană ne definește ca pe "o țară bananieră". Nu avem banane, dar avem cor­co­dușe. Ca urmare, Roșia Montană ne definește ca pe "o țară de corcodușe".

"Trezirea conștiinței cetățenești o consider ca pe o atenționare a guvernanților asupra faptului că această țară are și locuitori"

- Tinerii din Piața Universității și țăranii din Pun­gești, orășenii din Bârlad și cei din Mangalia de­monstrează împotriva gazelor de șist. Sunt justificate sau nu protestele lor?

- Într-o Românie în care lumea se adună doar la mall și protestul social se rezumă la o înjurătură de ma­mă, orice manifestație publică este o noutate demnă de apreciat. Trezirea conștiinței cetățenești o consider ca pe un progres al societății românești și o atenționare a guvernanților asupra faptului că această țară are și lo­cuitori pe care, în sfârșit, va trebui să-i considere nu nu­­mai contribuabili și alegători, ci și parteneri de gu­ver­nare. Domnul prim-ministru a declarat că "dacă vrem autostrăzi, trebuie să-l acceptăm pe Chevron la Pungești". Este o explicație, dar este și corectă? Nu are dom­nul prim-ministru soluții alternative mai puțin pe­ricu­loase, cum ar fi: reducerea evaziunii, creșterea gra­du­lui de accesare a fondurilor europene sau impulsio­narea dez­voltării producției agricole?

"Este, România, un «experiment»?"

- O altă problemă de care ar trebui să se țină seama este cea a pământurilor rare sau a mineralelor "critice" de la Roșia Montană.

- Se consideră că sunt "critice", deoarece cel puțin 25% din tehnologiile moderne nu ar exista fără aceste minerale (ex: scandiu, ceriu, samariu, europiu, holmiu, tuliu ș.a). Gold Corporation neagă existența unor astfel de minerale la Roșia Montană, dar studii științifice prestigioase, românești și străine, susțin că este de ne­con­ceput ca într-un zăcământ precum cel de la Roșia Montană să nu fie prezente aceste minerale. Se spune, chiar, că acestea sunt adevărata bogăție a zăcămân­tu­lui, și nu aurul. Valoarea acestor produse este nu numai materială, dar și strategică, deoarece există în lume un singur exportator important: China, care deține 97% din producția de minerale critice. De remarcat că Ro­mâ­nia devine cu atât mai importantă din acest punct de vedere, cu cât, recent, China a con­di­ționat exportul de construcția, de către importatorii importanți, a unor unități industriale locale, care să utilizeze o parte din mi­nerale (fabrici de telefoane mobile, tv, informatică, com­­ponente ale industriei ae­ro­nautice, panouri foto­voltaice etc.). România nu are nicio preocupare din acest punct de vedere: nu a cerut o contra-expertiză in­ternațională a zăcământului (sin­gura aparține RMGC), și nici nu a introdus în con­tract clauze de utilizare a mineralelor în unități de producție locale.

- Nu au introdus clauze privind crearea de unități de producție locale, dar se plâng de lipsa locurilor de muncă. Cum vedeți rezolvarea?

- Sunt surprins de maniera simplistă în care se discută problema locurilor de muncă generate de o eventuală începere a exploatării. Se vorbește laudativ despre circa 1000-2000 de locuri în minerit, adică o ac­ti­vitate creatoare de valoare adăugată la un nivel mo­dest. Dacă ar exista la nivel guvernamental o viziu­ne de ansamblu asupra zonei, inclusă într-o strategie a dez­voltării economiei naționale, în termenii orizon­tu­lui de convergență europeană, atunci ar exista și posibilitatea transformării acelei zone defavorizate într-o zonă cu un ritm de creștere ridicat. Guvernul ar fi putut concepe exploatarea Roșia Montană printr-o viziune tip cluster, ca pe un integrator al unor ramuri, întreprinderi și cen­tre de cercetare-dezvoltare axate pe extragerea și pre­lu­crarea mineralelor, pe exploatarea serviciilor turistice și culturale și, mai ales, ca pe o zonă tip laborator eu­ropean de aplicare a politicilor ecologice. Și gazele de șist sunt necesare, dar ceea ce le caracterizează în pre­zent este incertitudinea privind efectele perverse ale exploatării lor. Aproape toate ță­rile posesoare de astfel de resurse nu permit încă înce­perea exploatării, în așteptarea unor inovații tehnice și tehnologice. De ce se dorește atât de mult în România începerea producerii lor? Este oare România un expe­riment, așa după cum s-a mai spus în presa occi­dentală? Vorba lui Caragiale: "Dacă e trădare, trădare să fie, dar să o știm și noi", căci tot noi îi vom suporta consecințele.